Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Andreas Christensen, Morten Pedersen
|
Hold
|
2023 Fy/a (1a Fy, 2a Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart fysik
Eleverne har arbejdet med fysikkens grundprincipper og har fået en introduktion til faget.
Desuden har eleverne arbejdet med densitet, og brugt begreberne til beregninger.
Mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forløbet er startet med en grundlæggende gennemgang af energi som menneskeskabt fænomen. Herunder der termodynamikkens love, samt introduktion til forskellige energityper, hvorledes disse beregnes samt effekt.
Herefter blev energikæder gennemgået med eksempler fra hverdagen. Herunder udregning af omkostningerne ved at gå i bad.
Dette med det mål at eleverne til sidst blev introduceret for nyttevirkning, hvor der gennem forsøg beregnes nyttevirkning af to energiomdannelser.
Kernestof fra lærerplan:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Forsøg:
Eleverne har lavet forsøg om specifik varmekapacitet, ved opvarmning af lod. Eleverne afleverede journal i denne forbindelse.
Eleverne har lavet forsøg med smeltning af isterninger og smeltevarme. Journalaflevering i forbindelse hermed.
Eleverne har lavet forsøg om nyttevirkning ved opvarmning af vand i en kolbe. Eleverne afleverede en rapport i forbindelse med dette.
Eleverne har arbejdet med energikæder
Eleverne har regnet opgaver om effekt
Eleverne har regnet opgaver om ændring af termisk energi
Eleverne har udregnet opgaver om kemisk energi
Eleverne har arbejdet med nyttevirkning
Eleverne har regnet opgaver om faseovergange
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Forløbet er startet ud med en gennemgang af de generelle størrelser inden for bølger: periode, bølgelængde, frekvens, udbredelseshastighed samt interferens. Eleverne har her udregnet opgaver om dette.
Næste del omhandlede lyd. Her blev lyd som fysisk fænomen gennemgået, ved blandt andet at se på hvilken type bølger lyd er, samt lydstyrke, hvilke frekvenser vi kan høre samt resonans.
Til sidst blev lys som fysisk fænomen undersøgt. Her blev der i første omgang fokuseret på lys' bølgetyper, samt partikel/bølge dualiteten.
Her blev det elektromagnetiske spektrum gennemgået, herunder en gennemgang af Bohrs atommodel, hvor bølgelængde samt energi af fotoner er blevet gennemgået, og eleverne har regnet på spring i hydrogenatomet.
Forsøg og afleveringer:
Eleverne har lavet journal over en øvelse, hvor målet var at måle lydens hastighed
Eleverne har lavet aflevering over øvelser der undersøgte emissionsspektre af spektrallamper
Eleverne har lavet aflevering ud fra forsøg med diffraktion, hvor formålet var at bestemme bølgelængden af en laser
Kernestof fra lærerplan:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
- lyd og lys som eksempler på bølger
- det elektromagnetiske spektrum
- fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre
Eleverne har regnet opgaver om grundlæggende begreber for området så som: bølgelængde, periode, frekvens og udbredelsesfart
Eleverne har arbejdet med forskellige fysiske egenskaber ved lyd og lys
Eleverne har set på emissionsspektre gennem håndspektroskoper, samt målt på lyskilder med spektroskoper, for herefter at analysere dette i Logger pro.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbilleder
Der arbejdes med fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede.
Herunder universets udvikling og udvidelse i grundtræk og jorden som planet i solsystemet
Eleverne har fået en gennemgang af historiske verdensbilleder, og har selv arbejdet med Keplers love, herunder udregninger.
Efter dette fortsatte forløbet med astronomiske fænomener i den nære astronomi. Her blev månens bevægelse om Jorden og de fænomener dette resulterer i undersøgt. Derudover vendekredse, jævndøgn, polar dage/nætter samt årstider.
Til sidst blev universets tilblivelse og big bang gennemgået. Herunder fik eleverne en indsigt i Hubbles lov, samt beregning af rødforskydning ud fra absorptionsspektre.
Eleverne har arbejdet med Hubbles lov, herunder også rødforskydning.
Eleverne har set på modeller af verdensbilleder
Eleverne har regnet på rødforskydning.
Eleverne har lavet to aflevereginer i forbindelse med dette forløb.
Den ene om den nære astronomi, hvor de selv skulle lave en model, der viste de forskellige fænomener der opstår i samspillet mellem solen, jorden og månen.
Den anden omhandlede universets udvidelse, med særligt fokus på opfattelsen af centrum af universet. Her blev fænomenet illustreret ved hjælp af en elastik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomfysik
Henfaldstyper. Aktivitet. Halveringstykkelse. Absorptionsloven.
Afstandskvadratloven.
Henfaldsloven.
Forsøg:
- Halveringstykkelse
- Afstandskvadratloven
- Henfaldsloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mekanik
Mekanisk energi.
Frit fald. De kinematiske ligninger. Lodret kast.
Kræfter og Newtons love.
Opdrift og gnidningskraft. Simuleringer.
Forsøg:
- Frit fald med videoanalyse
- Coulombs gnidningskraft
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksperimentelt projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Elektriske kredsløb
Elektrisk ladning, Coulombkraft, elementarladning.
Strømstyrke, spænding, elektrisk energi.
Resistor. Erstatningsresistans for serie- og parallelkobling.
Energi afsat i en resistor.
Resistivitet. Resistansens temperaturafhængighed.
Ohms lov for en spændingskilde. Sensorer.
Danmarks elnet. Design af et elektrisk apparat.
Forsøg:
- Karakteristik af resistor og glødepære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58568713191",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58568713191",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58568713191"
}