Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Niels Kristian Petersen
|
Hold
|
2023 Fy/b (1b Fy, 2b Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundbegreber, masse og densitet
Forløbet omfatter:
- Fysikfagets identitet, begreber og metoder
- Enheder, suffikser m.m.
- Masse, volumen og densitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bevægelse
Forløbet omfatter:
- Kinematisk beskrivelse af bevægelse i en dimension (bevægelsesligningerne)
- Begreberne hastighed, fart og acceleration
- Middelhastighed og -acceleration
- Galileis faldlov
Eksperimentelt arbejde:
- Frit fald/Galileis faldlov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Forløbet omfatter:
- Beskrivelse af forskellige former for energi og energiomsætning
- Effekt
- Nyttevirkning
- Specifik varmekapacitet
Eksperimentelt arbejde:
- Opvarmning af vand / vands varmekapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbilleder og den nære astronomi
Forløbet omfatter:
Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener som bl.a.
- Nat og dag
- Årstiderne
- Solens position og bevægelse på himlen
- Polarcirkler
- Sol- og måneformørkelse
- Månefaser
- Solsystemet
Udviklingen af det naturvidenskabelige verdensbillede med fokus på overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede
- Antikke verdensbilleder, bl.a. Det Gamle Testamente
- Planeters retrograde bevægelse, især for Mars
- Tycho Brahes bidrag til observationen af universet
- Keplers love
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Varmelære
Forløbet omfatter
- Termisk/indre energi
- Temperatur
- Faseovergange
- Energiforhold ved opvarmning/afkøling og faseovergange
Eksperimentelt arbejde:
- Vands fordampningsvarme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kræfter i hverdagen
Forløbet omfatter:
- Kraftbegrebet
- Resultant (resulterende kraft)
- Tyngdekraft
- Kontaktkræfter
Eksperimentelt arbejde
- Måling af tyngdekraften
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tryk og opdrift
Forløbet omfatter:
- Tryk og trykkræfter
- Opdrift i gasser og væsker
Eksperimentelt arbejde:
- Tryk i en væskesøjle
- Archimedes' lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bølger og lyd
Forløbet omfatter:
- Grundlæggende egenskaber ved periodiske fænomener og bølger
- Bølgelængde, periode, frekvens og udbredelsesfart
- Interferens
- Bølgeligninen
- Tvær- og længdebølger
- Lyd som bølger
- Stående svingninger
- Strenge og blæseinstrumenters grund- og overtoner
Eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af lydens hastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forberedelse til årsprøven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Atomer og lys
Forløbet omfatter
- Atomers opbygning
- Standardmodellen
- Lysets hastighed
- Det elektromagnetiske spektrum
- Emissions- og absorptionsspektre
- Interferens, diffraktion og Huygens' princip
- Gitterligningen
- Fotonenergi
- Balmer- og Rydbergformlerne
- de Broglie-bølgelængden
Eksperimentelt arbejde:
- Spektre for spektrallamper
- Laserens bølgelængde
- Bohrs model for hydrogen (regneøvelse med spektrallamper)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Newtons love, kraft og arbejde
Forløbet omfatter:
- Newtons love
- Kræfters arbejde
- Arbejdssætningen
- Ydre kræfters arbejde
- Kinetisk og potentiel energi
Eksperimentelt arbejde:
- Newtons 2. lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Ellære
Forløbet omfatter:
- Ladning
- Isolatorer og ledere
- Coulombs lov
- Elektrisk strøm og spænding
- Elektrisk energi og effekt
- Batterier
- Resistans
- Ohms lov
- Elektriske kredsløb
- Erstatningsresistans for serie- og parallelkobling
- Kirchhoffs 1. lov
- Polspænding (Ohms 2. lov)
- Resistans i metaltråde: Afhængighed af længde, tværsnit og temperatur
Eksperimentelt arbejde:
- Karakteristikker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kernefysik
Forløbet omfatter:
- Atomkernen
- Kernekortet
- Isotoper
- Bindingsenergi og massedefekt
- Fission og fusion
- Q-værdi
- Radioaktivitet: Alfa-, beta- og gammastråling
- Henfaldsloven og halveringstid
- Baggrundsstråling
- Fusion i stjerner (pp-processen m.fl.)
Eksperimentelt arbejde:
- Henfald af Ba-137m
- Gammastrålings absorption i bly
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksperimentelt forløb
Eksperimentelt arbejde for hele klassen:
- Luftmodstand med kageforme
- Frit fald med timer
- Spændingsdeler
- Wheatstones bro med variabel modstand
- Wheatstones bro med Pt100-termoføler
Samlet grupperapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sensorer
Forløbet omfatter:
- Elektriske sensorer
- Sensorer i mobiler og andet udstyr
- Pt100-termoføler
- Strain gauge
- Spændingsdeler og Wheatstones bro
Eksperimentelt arbejde:
- Pt100-termoføler
- Wheatstones bro med Pt100-termoføler (del af det eksperimentelle forløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Stjerner og kosmologi
Forløbet omfatter:
- Stjerners udvikling
- Planck-kurven og Wiens lov
- Hertzsprung-Russell-diagrammet
- Galakser
- Universets udvidelse og Hubbles lov
- Rødforskydning
- Big Bang
- Den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58568722194",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58568722194",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58568722194"
}