Holdet 2023 Ke/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Linda Grønborg Dorvil
Hold 2023 Ke/c (1c Ke, 2c Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Organisk kemi
Titel 2 Ioner og salte
Titel 3 Intro syre og baser
Titel 4 Redoxkemi
Titel 5 Kemi i CNS (Organisk kemi II)
Titel 6 Sodavand (Syre/baser II)
Titel 7 Kemisk ligevægt
Titel 8 Farvestoffer
Titel 9 Reaktionshastighed
Titel 10 Fedt!
Titel 11 Lægemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Organisk kemi

I forløbet organisk kemi har vi været igennem følgende:
- Alkaner og alkoholer herunder opbygning, navngivning, forbrændingsreaktioner og elektronprikformler
- Kemisk mængdeberegning herunder de tre kemiske størrelser stofmængde, masse og molarmasse.
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Beregning på kemiske reaktioner herunder beregningsskemaer.
- Gæring af sukker

Stikord: elektronparbindinger/kovalente bindinger, molekyler, polaritet, carbonhydrider, alkoholer, navngivning, isomeri, mængdeberegning, forbrændingsreaktioner

Kernestof
- grundstoffernes periodesystem
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- organiske navngivning, egenskaber og anvendelse
- kemiske reaktioner herunder forbrændingsreaktioner.


Eksperimentelt arbejde: Gæring af glukose (J + FF1), Opvarmning af natron (J afl)

Materialer: Aurum 1: 101-112, 114-118, 124-141, 144-150, Aurum 2: 192-199, 204-209, 262-267.

Arbejdsark: 1. Elektronegativitet og intermolekylære kræfter, 2. Navngivning Alkaner og alkohol, 3. Opgave navngivning organisk kemi, 4. Stofmængde beregning, 5. Stofmængde og mængdeberegning, 6. Nisseleg-2023, 7. Ethanol
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FF1. Rapport-aflevering 1.udgave 14-12-2023
Opvarmning af natron 05-01-2024
Redoxreaktioner - videoaflevering 18-11-2024
Opgave - methanol 04-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ioner og salte

Forløbet ioner og salte er et forløb med fokus på det periodiske system, atomets opbygning, kemiske bindinger og kemiske forbindelser I forbindelse med saltes opløselighed er saltes opbygning, ioners opbygning og fældningsreaktion centralt.

Stikord: Atomer, periodesystem, ioner, salte, ionbindinger, fældningsreaktioner, opløselighed


Kernestof:
- Grundstoffernes periodesystem
- kemiske bindingstyper
- uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Salte og opløselighed (J), Fældningsreaktioner (J), Bestemmelse af salt i havvand (R afl.), Fremstilling MBS buffer (J)

Materialer: Aurum 1: 21-25, 28-30, 42-51, 55-58, 71, 83-91, 211-213, 223-225


Arbejdsark: 1. Opgave - Ioner, 2.  Opgave - MBS buffer, 3. Opgave -  MBS buffer og salte

Udleveret materiale: A. Oversigt over ioner, B. Skema - Saltes opløselighed
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bestemmelse af koncentration af salt i havvand 15-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intro syre og baser

Forløb med en introduktion til definitionen af en syre og en base samt syre-basereaktioner og pH.

Stikord: syrer, baser, stærke syrer og baser, indikator, syre-base titrering, pH

Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
I. Rødkålsindikator (J), II.Syre-base titrering - bestemmelse af HCl i WC-rens (R afl.)

Materialer: Aurum 1: 73-75(øverst), 80-82, 217-222

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syre-base titrering 14-03-2024
Test salte og syre/baser 02-04-2024
Stofmængde og titreringsberegnininger 02-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Redoxkemi

Forløbet omhandler redoxreaktioner herunder fokus på begreberne oxidation og reduktion samt tildeling af oxidationstal .Desuden er der arbejdet med spændingsrækken.

Stikord: redoxreaktioner, oxidation, reduktion, elektronoptagelse, elektronafgivelse, oxidationstal, , atombevarelse, spændingsrækken, ædelmetal.

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
I. Forsøg - Spændingsrækken (J)
II. Forsøg - Fremstilling af jern(2+)sulfat (R afl.)
III. Forsøg - Mangans oxidationstal (J)

Materialer:
- Aurum 1: 182-190, 194-196
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstilling af jern(II)sulfat 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kemi i CNS (Organisk kemi II)

Forløb: Kemi i centralnervesystemet (CNS)

Forløbet ”Kemi i CNS” er et forløb med fokus på organisk kemi. Kommunikationen i hjernen er styret af interaktionen mellem neurotransmittere og deres receptor. Med udgangspunkt i de 4 neurotransmittere glutamate, gaba, dopamin og glycin har vi kigget på organiske funktionelle grupper, stofklasser og stereoisomeri. Vi har med kvalitativ analyse identificeret forskellige funktionelle grupper. Vi har kigget på udvalgte organiske reaktioner bl.a. oxidation og kondensation. Med udgangspunkt i receptorer har vi kigget på opbygning af peptider og proteiner, herunder tertiær, sekundær og primær struktur. Endeligt har vi kigget på hvordan neurotransmittererne via intermolekylærebindinger binder til receptoren. Under forløbet har eleverne været på ekskursion på Pharmaschool hvor de har hørt foredrag af forskellige forskere inden for neurotransmission. Forløbet blev afsluttet med at eleverne selv lavede en poster om en udvalgt neurotransmitter og fremlagde til en ”mini kemi konference” på gymnasiet.

Kernestof:  navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer, kemiske bindingstyper, eksempler på struktur- og stereoisomeri, organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer, eksempel på makromolekyler, stofidentifikation ved kvalitative analyser, redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal, organiske reaktionstyper: kondensation

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Kondensationsreaktion - Syntese of duftende estere (J.afl.), Kvalitativ analyse af funktionelle grupper (J. afl.)

Materialer: Aurum s. 204-213 Carbonhydrider, s. 226-252 Aromatiske forbindelser, funktionelle grupper, isomeri, s. 269-  273 Redox i organisk kemi,  s. 274-303 Carbonyl, syre, nitrogen og svolvholdige peptider, proteiner, s.178-199 Kemisk binding
Artikel illustreret videnskab: Sådan virker neurotransmittere. Af Malthe Pihl | Publiceret d. 12.04.24 tilgået august 2024. https://illvid.dk/mennesket/kroppen/neurotransmittere
Organisk kemi og lægemidler (fra biotechacademy) ca. 4 sider

Omfang: ca. 104 sider + introduktionstekster i øvelsesvejledninger

Ekskursion: Pharmaschool

Arbejdsark: Opgaver chiralitet og intermolekylære bindinger, Opgaver stereoisomeri
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kondensationsreaktion - estere 20-09-2024
Kvalitativ analyse af funktionelle grupper 25-10-2024
Poster til "Kemi konference" 30-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sodavand (Syre/baser II)

Forløb: Sodavand (syrer-baser II)
Forløbet ”Sodavand” er et forløb med fokus på syrer og baser. I forløbet har vi kigget nærmere på hvilke syre der findes i forskellige sodavand og hvordan vi kvalitativt kan bestemme indholdet af dem. I forløbet har eleverne med både potentiometrisk og kolometrisk titrering bestemt indholdet af phosphorsyre, citronsyre og kulsyre i forskellige sodavand og danskvand. Eleverne har desuden undersøgt om man ved vejeanalyse kan bestemme mængden af kulsyre i en sodavand. I forløbet har der været fokus på valg af metoder, udarbejdelse af forsøgsbeskrivelser og fejlkilder ved forskellige metoder. Desuden er der blevet arbejdet med beregning af pH i både stærke og svage syrer og baser. Eleverne har ud fra forsøg og Le Chalitiers princip redegjort for hvordan man bedst holder på ”brusen” i sin sodavand.

Kernestof: kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer, syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser, kvantitative eksperimentelle metoder titrering, vejeanalyse, kemisk ligevægt.
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Titrering af syre i sodavand (J.afl.), Hvor meget kuldioxid kan en sodavand frigive, Kulsyre i danskvand (R. afl.)

Materialer: Aurum s. 123- 136 Syre-base reaktioner, s. 139-145 beregning pH, s.157-160 + s. 162-167 syre-base titrering
Omfang: ca. 30 sider

Arbejdsark: pH opgaver I og pH opgaver II
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kemisk ligevægt

I det foregående forløb ”sodavand” redegjorde eleverne ud fra forsøg og Le Chalitiers princip for hvordan man bedst holder på ”brusen” i sin sodavand. I forløbet kemisk ligevægt bygger vi noget mere ligevægtsteori på for homogene systemer (både kvalitatitivt og kvantitativt). Desuden introduceres begreberne endoterm og exoterm reaktion.

Kernestof: homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Kemisk ligevægt - Indgreb i et ligevægtssystem (J. afl)

Materialer: Aurum s. 22-23 exoterme og endoterme reaktioner, s. 58-77 kemisk ligevægt
Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Farvestoffer

I forløbet farvestoffer har vi undersøgt farvestofferne i forskellige grøntsager, samt læskedrikke. Metoderne ekstraktion, tyndlagschromotografi og spektrofotometri er anvendt og der har været fokus på hvilke kemiske egenskaber stofferne skal have for at kunne anvendes i de forskellige metoder. Vi har kigget på E-numre for forskellige farvestoffer. I forløbet har eleverne desuden skulle forberede en undervisning og undervist elever i en 6. klasse.  

Kernestof: Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, Eksperimentielle metoder: separation, spektrofotometri og chromatografi

Eksperimentelt arbejde: Farvestoffer i grøntsager - TLC (J), Farvestoffer i en læskedrik (J)

Materialer: Basiskemi s. 178-191 Farvestoffer og spektrofotometri

Omfang: ca. 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Reaktionshastighed

I forløbet reaktionshastighed har vi kigget på definitionen af begrebet reaktionshastighed. Ved forskellige demonstrationsforsøg har vi kigget på hvilke faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden, bl.a. har vi kigget på hvordan en uorganisk og organisk katalysator kan katalysere den samme reaktion.  

Kernestof: reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse

Eksperimentelt arbejde(demonstrationsforsøg): Reaktionen mellem bromat og bromid (d), Elefanttandpasta (d)

Materialer: BasisKemi B: Udklip af siderne 7-25 (pdf, kopi)

Omfang: ca. 20 sider

Opgaver: Opgaver - reaktionshastighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering "Kulsyre i danskvand" 17-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fedt!

I forløbet fedt har vi kigget på opbygning af fedtsyrer og triglycerider. Ved at udnytte kendskab til reaktionstyperne substitution og addition har eleverne kvalitativt undersøgt om forskellige olier og fedt indeholder mættet eller umættet fedt. Vi har kigget på tilstandsformer og hvilke faktorer der har indvirkning på dette. Desuden har der været fokus på kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentielt arbejde.

Kernestof: makromolekyler, stereoisomeri, tilstandsformer, opløselighedsforhold, alkoholer, carboxylsyrer og estere, organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation, kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde: Carbonhydriders reaktioner og undersøgelse af fedtsyre (J afl.)

Materialer: Aurum s. 309-312 Fed kemi, Aurum s. 253-258 Reaktionsmekanismer Substitution, addition og elimination

Omfang: ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Lægemidler

I forløbet Lægemidler har eleverne synteseret paracetamol, samt lavet renhedstest på deres produkt. Eleverne er blevet introduceret til en videnskablig artikel, hvor man har optimeret syntesen af paracetamol. Eleverne sammenlignede metoderne for renhedstest, med deres egen. Eleverne er desuden blevet introduceret til hele processen for lægmiddeludvikling, vi har især haft fokus på formulering.  Forløbet er afsluttet med at eleverne selv har fremstillet en poster for et lægemiddel, hvor de bl.a. har lavet strukturanalyse og ud fra lægemidlets fysisk, kemiske egenskaber har redegjort for formulering og administrationsvej af lægemidler.

Kernestof: makromolekyler, stereoisomeri, alkoholer, carboxylsyrer og estere, aminer, organiske reaktionstyper: kondensation

Eksperimentelt arbejde: Syntese af paracetamol og renhedstest (J afl.)

Materialer: Aurum s. 325-339 Fed kemi

Omfang: ca. 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer