Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Linda Grønborg Dorvil
|
Hold
|
2023 Ke/c (1c Ke, 2c Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Organisk kemi
I forløbet organisk kemi har vi været igennem følgende:
- Alkaner og alkoholer herunder opbygning, navngivning, forbrændingsreaktioner og elektronprikformler
- Kemisk mængdeberegning herunder de tre kemiske størrelser stofmængde, masse og molarmasse.
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Beregning på kemiske reaktioner herunder beregningsskemaer.
- Gæring af sukker
Stikord: elektronparbindinger/kovalente bindinger, molekyler, polaritet, carbonhydrider, alkoholer, navngivning, isomeri, mængdeberegning, forbrændingsreaktioner
Kernestof
- grundstoffernes periodesystem
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- organiske navngivning, egenskaber og anvendelse
- kemiske reaktioner herunder forbrændingsreaktioner.
Eksperimentelt arbejde: Gæring af glukose (J + FF1), Opvarmning af natron (J afl)
Materialer: Aurum 1: 101-112, 114-118, 124-141, 144-150, Aurum 2: 192-199, 204-209, 262-267.
Arbejdsark: 1. Elektronegativitet og intermolekylære kræfter, 2. Navngivning Alkaner og alkohol, 3. Opgave navngivning organisk kemi, 4. Stofmængde beregning, 5. Stofmængde og mængdeberegning, 6. Nisseleg-2023, 7. Ethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FF1. Rapport-aflevering 1.udgave
|
14-12-2023
|
Opvarmning af natron
|
05-01-2024
|
Redoxreaktioner - videoaflevering
|
18-11-2024
|
Opgave - methanol
|
04-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og salte
Forløbet ioner og salte er et forløb med fokus på det periodiske system, atomets opbygning, kemiske bindinger og kemiske forbindelser I forbindelse med saltes opløselighed er saltes opbygning, ioners opbygning og fældningsreaktion centralt.
Stikord: Atomer, periodesystem, ioner, salte, ionbindinger, fældningsreaktioner, opløselighed
Kernestof:
- Grundstoffernes periodesystem
- kemiske bindingstyper
- uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse.
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Salte og opløselighed (J), Fældningsreaktioner (J), Bestemmelse af salt i havvand (R afl.), Fremstilling MBS buffer (J)
Materialer: Aurum 1: 21-25, 28-30, 42-51, 55-58, 71, 83-91, 211-213, 223-225
Arbejdsark: 1. Opgave - Ioner, 2. Opgave - MBS buffer, 3. Opgave - MBS buffer og salte
Udleveret materiale: A. Oversigt over ioner, B. Skema - Saltes opløselighed
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bestemmelse af koncentration af salt i havvand
|
15-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Intro syre og baser
Forløb med en introduktion til definitionen af en syre og en base samt syre-basereaktioner og pH.
Stikord: syrer, baser, stærke syrer og baser, indikator, syre-base titrering, pH
Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
I. Rødkålsindikator (J), II.Syre-base titrering - bestemmelse af HCl i WC-rens (R afl.)
Materialer: Aurum 1: 73-75(øverst), 80-82, 217-222
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syre-base titrering
|
14-03-2024
|
Test salte og syre/baser
|
02-04-2024
|
Stofmængde og titreringsberegnininger
|
02-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redoxkemi
Forløbet omhandler redoxreaktioner herunder fokus på begreberne oxidation og reduktion samt tildeling af oxidationstal .Desuden er der arbejdet med spændingsrækken.
Stikord: redoxreaktioner, oxidation, reduktion, elektronoptagelse, elektronafgivelse, oxidationstal, , atombevarelse, spændingsrækken, ædelmetal.
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
I. Forsøg - Spændingsrækken (J)
II. Forsøg - Fremstilling af jern(2+)sulfat (R afl.)
III. Forsøg - Mangans oxidationstal (J)
Materialer:
- Aurum 1: 182-190, 194-196
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremstilling af jern(II)sulfat
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kemi i CNS (Organisk kemi II)
Forløb: Kemi i centralnervesystemet (CNS)
Forløbet ”Kemi i CNS” er et forløb med fokus på organisk kemi. Kommunikationen i hjernen er styret af interaktionen mellem neurotransmittere og deres receptor. Med udgangspunkt i de 4 neurotransmittere glutamate, gaba, dopamin og glycin har vi kigget på organiske funktionelle grupper, stofklasser og stereoisomeri. Vi har med kvalitativ analyse identificeret forskellige funktionelle grupper. Vi har kigget på udvalgte organiske reaktioner bl.a. oxidation og kondensation. Med udgangspunkt i receptorer har vi kigget på opbygning af peptider og proteiner, herunder tertiær, sekundær og primær struktur. Endeligt har vi kigget på hvordan neurotransmittererne via intermolekylærebindinger binder til receptoren. Under forløbet har eleverne været på ekskursion på Pharmaschool hvor de har hørt foredrag af forskellige forskere inden for neurotransmission. Forløbet blev afsluttet med at eleverne selv lavede en poster om en udvalgt neurotransmitter og fremlagde til en ”mini kemi konference” på gymnasiet.
Kernestof: navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer, kemiske bindingstyper, eksempler på struktur- og stereoisomeri, organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer, eksempel på makromolekyler, stofidentifikation ved kvalitative analyser, redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal, organiske reaktionstyper: kondensation
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Kondensationsreaktion - Syntese of duftende estere (J.afl.), Kvalitativ analyse af funktionelle grupper (J. afl.)
Materialer: Aurum s. 204-213 Carbonhydrider, s. 226-252 Aromatiske forbindelser, funktionelle grupper, isomeri, s. 269- 273 Redox i organisk kemi, s. 274-303 Carbonyl, syre, nitrogen og svolvholdige peptider, proteiner, s.178-199 Kemisk binding
Artikel illustreret videnskab: Sådan virker neurotransmittere. Af Malthe Pihl | Publiceret d. 12.04.24 tilgået august 2024. https://illvid.dk/mennesket/kroppen/neurotransmittere
Organisk kemi og lægemidler (fra biotechacademy) ca. 4 sider
Omfang: ca. 104 sider + introduktionstekster i øvelsesvejledninger
Ekskursion: Pharmaschool
Arbejdsark: Opgaver chiralitet og intermolekylære bindinger, Opgaver stereoisomeri
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kondensationsreaktion - estere
|
20-09-2024
|
Kvalitativ analyse af funktionelle grupper
|
25-10-2024
|
Poster til "Kemi konference"
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sodavand (Syre/baser II)
Forløb: Sodavand (syrer-baser II)
Forløbet ”Sodavand” er et forløb med fokus på syrer og baser. I forløbet har vi kigget nærmere på hvilke syre der findes i forskellige sodavand og hvordan vi kvalitativt kan bestemme indholdet af dem. I forløbet har eleverne med både potentiometrisk og kolometrisk titrering bestemt indholdet af phosphorsyre, citronsyre og kulsyre i forskellige sodavand og danskvand. Eleverne har desuden undersøgt om man ved vejeanalyse kan bestemme mængden af kulsyre i en sodavand. I forløbet har der været fokus på valg af metoder, udarbejdelse af forsøgsbeskrivelser og fejlkilder ved forskellige metoder. Desuden er der blevet arbejdet med beregning af pH i både stærke og svage syrer og baser. Eleverne har ud fra forsøg og Le Chalitiers princip redegjort for hvordan man bedst holder på ”brusen” i sin sodavand.
Kernestof: kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer, syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser, kvantitative eksperimentelle metoder titrering, vejeanalyse, kemisk ligevægt.
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Titrering af syre i sodavand (J.afl.), Hvor meget kuldioxid kan en sodavand frigive, Kulsyre i danskvand (R. afl.)
Materialer: Aurum s. 123- 136 Syre-base reaktioner, s. 139-145 beregning pH, s.157-160 + s. 162-167 syre-base titrering
Omfang: ca. 30 sider
Arbejdsark: pH opgaver I og pH opgaver II
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kemisk ligevægt
I det foregående forløb ”sodavand” redegjorde eleverne ud fra forsøg og Le Chalitiers princip for hvordan man bedst holder på ”brusen” i sin sodavand. I forløbet kemisk ligevægt bygger vi noget mere ligevægtsteori på for homogene systemer (både kvalitatitivt og kvantitativt). Desuden introduceres begreberne endoterm og exoterm reaktion.
Kernestof: homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg): Kemisk ligevægt - Indgreb i et ligevægtssystem (J. afl)
Materialer: Aurum s. 22-23 exoterme og endoterme reaktioner, s. 58-77 kemisk ligevægt
Omfang: ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Farvestoffer
I forløbet farvestoffer har vi undersøgt farvestofferne i forskellige grøntsager, samt læskedrikke. Metoderne ekstraktion, tyndlagschromotografi og spektrofotometri er anvendt og der har været fokus på hvilke kemiske egenskaber stofferne skal have for at kunne anvendes i de forskellige metoder. Vi har kigget på E-numre for forskellige farvestoffer. I forløbet har eleverne desuden skulle forberede en undervisning og undervist elever i en 6. klasse.
Kernestof: Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, Eksperimentielle metoder: separation, spektrofotometri og chromatografi
Eksperimentelt arbejde: Farvestoffer i grøntsager - TLC (J), Farvestoffer i en læskedrik (J)
Materialer: Basiskemi s. 178-191 Farvestoffer og spektrofotometri
Omfang: ca. 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reaktionshastighed
I forløbet reaktionshastighed har vi kigget på definitionen af begrebet reaktionshastighed. Ved forskellige demonstrationsforsøg har vi kigget på hvilke faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden, bl.a. har vi kigget på hvordan en uorganisk og organisk katalysator kan katalysere den samme reaktion.
Kernestof: reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Eksperimentelt arbejde(demonstrationsforsøg): Reaktionen mellem bromat og bromid (d), Elefanttandpasta (d)
Materialer: BasisKemi B: Udklip af siderne 7-25 (pdf, kopi)
Omfang: ca. 20 sider
Opgaver: Opgaver - reaktionshastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering "Kulsyre i danskvand"
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fedt!
I forløbet fedt har vi kigget på opbygning af fedtsyrer og triglycerider. Ved at udnytte kendskab til reaktionstyperne substitution og addition har eleverne kvalitativt undersøgt om forskellige olier og fedt indeholder mættet eller umættet fedt. Vi har kigget på tilstandsformer og hvilke faktorer der har indvirkning på dette. Desuden har der været fokus på kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentielt arbejde.
Kernestof: makromolekyler, stereoisomeri, tilstandsformer, opløselighedsforhold, alkoholer, carboxylsyrer og estere, organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation, kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Eksperimentelt arbejde: Carbonhydriders reaktioner og undersøgelse af fedtsyre (J afl.)
Materialer: Aurum s. 309-312 Fed kemi, Aurum s. 253-258 Reaktionsmekanismer Substitution, addition og elimination
Omfang: ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lægemidler
I forløbet Lægemidler har eleverne synteseret paracetamol, samt lavet renhedstest på deres produkt. Eleverne er blevet introduceret til en videnskablig artikel, hvor man har optimeret syntesen af paracetamol. Eleverne sammenlignede metoderne for renhedstest, med deres egen. Eleverne er desuden blevet introduceret til hele processen for lægmiddeludvikling, vi har især haft fokus på formulering. Forløbet er afsluttet med at eleverne selv har fremstillet en poster for et lægemiddel, hvor de bl.a. har lavet strukturanalyse og ud fra lægemidlets fysisk, kemiske egenskaber har redegjort for formulering og administrationsvej af lægemidler.
Kernestof: makromolekyler, stereoisomeri, alkoholer, carboxylsyrer og estere, aminer, organiske reaktionstyper: kondensation
Eksperimentelt arbejde: Syntese af paracetamol og renhedstest (J afl.)
Materialer: Aurum s. 325-339 Fed kemi
Omfang: ca. 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58578607944",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58578607944",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58578607944"
}