Titel
2
|
2. Hvorfor er planter farvede?
Forløbet indebærer kendeska til farvede forbindelser, spektrofotometri og Lambert Beers lov. Forløbet er lavet i forbindelse med et tværfagligt forløb med biologi, hvor eleverne arbejder med blades farve herunder undersøgelse af bladenes farve i forbindelse med absorptionsspektre og deres reaktionstyperne respiration og fotosyntese.
Forløb om farvestoffer herunder Lambert-Beers lov og spektrofotometri.
I forløbet indgår et tværfagligt projekt (FF1) mellem biologi og kemi omkring, hvorfor planter er farvede, som mundede ud i en projektrapport. Vi har ekstraheret farvestoffer ud af blade og forsøgt at adskille disse ved hjælp af en kolonne for efterfølgende at undersøge farvestoffet med absorptionsspektre. Vi har arbejdet med organiske farvestoffer og desudne bestemt farvestofindholdet i en læskedrik ved hjælp af spektrofotometri.
Stikord: farvestoffer, synligt lys, komplementærfarver, absorption refleksion, absorptionsspektre, spektrofotometri, Labert-Beers lov, standardkurve, syntese, aminer, ekstraktion, organiske farvestoffer
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- opløselighedsforhold
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, spektrofotometri
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Hvorfor er planter farvede? (P)
- Polaritet - Tyggegummi og chokoloade (J)
- Farvestoffer i en læskedrik (R)
Materialer:
- I gang med kemi: 21-22, 62-67, 75-76
- Videre med kemi: 9-14,24-29, 34-38, 185-187, 207-210
Afleveringer:
- Hvorfor er planter farvede? (Flerfagligt projekt, skr. produkt)
- Farvestof i en læskedrik (R)
Omfang:
|