Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Søren Mygind
|
Hold
|
2023 Ma/e (1e Ma, 2e Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reduktion og ligninger
Formålet med dette forløb er, at vi lærer hvordan ligninger kan løses og hvordan udtryk kan reduceres ved hjælp af en række regneregler,
For mange af jer vil det at bruge regneregler sikket være noget nyt i forhold til det i har hørt om i folkeskolen. At bruge regnerregeI og formler er dog en meget vigtig kompetencer i matenmatik B, så alle skal havde det lært.
Et andet formål er, at i lærer at anvende Peerscholar til retning af jeres opgaver.
Et tredje formål er, at Ilærer at arbejde i grupper efter mine strukturer. Når I er 28 i en klasse er det meget vigtigt at I er gode til at arbejde i grupper, så i kan hjælpe hinanden. Jeg kan ikke nå at hjælpe jer alle individuelt, hvor gerne jeg end vil. Til gengæld har jeg rigtigt gode erfaringer med at få elever til, at arbejde sammen i grupper, hvor i lærer noget af at hjælpe hinanden.
I vil arbejde i grupper på tværs af grundforløbsholdene, så i hurtigt lærer hinanden at kende .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
I grundforløbet lærte du om lineære funktioner eller sammenhænge.
I dette forløb skal vi lærer om eksponentielle funktioner, som er meget vigtige hvis biologisk fænomener, som f.eks. bakterievækst skal beskrives matematisk.
I skriftlig matematik skal vi nu til at arbejde med fempunktsmodellen, som vi bruger når vi skal løse matematikopgaver, som kræver en argumenterende tekst.
For ekspoententielle funktioner vil du kunne genkende emner som regresion fra lineære funktioner.
Ved starten af forløbet er I blevet delt i nye grupper således at vi sikre at alle kommer med samtidigt med, at alle bliver udfordret.
De særligt udfordrende aktiviteter vil bl.a. omfatte gennemførelse af 4 beviser, som vil være pensum til den individuelle mundtlige årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potensfunktioner
I forløbet om eksponentielle funktioner lærte du, at en eksponentiel funktion er kendetegnet ved at en fast absolut ændring på x aksen giver en fast relativ ændring på y aksen.
I dette forløb vil du lære at en potensfunktion er kendetegnet ved at en fast relativ ændring på x aksen giver en fast relativ ændring på y aksen.
I skriftlig matematik vil vi naturlivis også inkluderer opgaver med potensfunktioner.
Endeligt vil vi gennemgå et bevis mere, som er pensum til den indviduelle del af den mundtlige årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Den lineære funktion, f(x)=ax+b, er et førstegradspolynomium.
I dette forløb vil vi specielt høre om andngradspolynomiet f(x)=ax^2+bx+c, men også lidt om n'th gradspolynomier.
Som en vigtig del af forløbet vil vi gennemgå to beviser som er pensum til den individuelle del af årsprøven.
I skriftligt matematik arbejder vi videre med at i giver feedback på hinandens opgaver på Peerscholar..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik og sandsynlighedsregning
Statistik er meget anvendt i bl.a. naturvidenskab når resultaterne af et ekspeiment skal analyseres. Ved statistik kan det således afgøres om et forsøgsresultat skyldes tilfældigheder eller om de opnåede resultater skyldes virkelige forskelle.
Som eksempel herpå kan vi se på et eksperiment hvor en gruppe elever påstår at de kan smage forskel på Fanta
og Coops kopi produkt. Ved et eksperiment viser det sig at fire elever ud af fire elver kunne smage forskel og påstår derfor, at det nu er bevist at der kan smages forskel. Men så er der en kritisk elev som påtår at de bare var heldige og gættede rigtigt alle fire gange. Hvem der har ret giver statistiken svar på!
Statistiske test er baseret på sandsynlighedsregning og vi indleder derfor forløbet med sandsynlighedsregning for at slutte af med statistiske test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
Så er vi nået til det absolutte toppunt for et B-niveau - differentialregning.
Differentialregning er en helt ny tankegang i forhold til det vi har set ind til nu, så det kan godt blive lidt svært, specielt i starten.
Differential er en del af den såkaldte infitesemalregning, som er den mest anvendte del af matematikken for fysikere, biologer, økonomer, ingeniørere og andre der bruger matematik til andet end købmansregning. Så der alt mulig god grund til at hænge i, selv om det er svært. Der er en grund til at det er så anvendt.
I øvrigt blev differentialregningen opfundet af den berømte engelske fysiker og matematiker, Isac Newton.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Geometri og vektorregning
Så tager vi fat på vektorregning.
I dette forløb vil vi primært koncentrerer os om hvordan de forskellige regler anvendes til løsning af skriftlige opgaver. Vi vil derfor lægge stor vægt på hvordan formelsamlingen skal læses og anvendes når skriftlige opgaver skal løses.
Til sidst i forløbet vil vi se på hvordan beviserne indenfor vektorregning gennemføres.
Vektorregning omfatter også læren om trekanter (trigonometri ). I forløbet vil vi arbejde videre med beviser, som vi netop har gjort for differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb om mundtlige eksamensspørgsmål
I grupper og efterfølgende gennemgår vi de spørgsmål i kan komme op til ved den individuelle del af en evt mundtlig eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Trigonometriske funktioner
Til allersidst skal vi høre om trigonometriske funktioner.
Trigonometriske funktioner kan beskrive fænomener som variere cyklisk over tid. Det kan f.eks. være tidevand, dagslænge, månens stilling etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58586935619",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58586935619",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58586935619"
}