Holdet 2023 Ty/dl - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Nina Hollænder, Scarlet Christiansen
Hold 2023 Ty/dl (1dl Ty, 2dl Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen
Titel 2 Das Klima und ich!
Titel 3 Mord, Schuld und Schicksal
Titel 4 Flucht aus DDR
Titel 5 Die Stasi
Titel 6 Märchen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen

Eleverne skal i forløbet arbejde med flere forskellige ´tekster´, som beskæftiger sig med konkrete rejser og kulturudveksling såvel som dannelsesrejse i mere bred forstand. Eleverne får input i form af faktuelle-, og skønlitterære tekster, ligesom videoer giver adgang til det mere spontane og autentiske sprog omkring håb, længsler og drømme i relation til rejsekultur generelt.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, integreret grammatik (verber i præsens, verbets placering samt bestemte og ubestemte artikler i akkusativ og dativ), træne lytteforståelse og samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.


Materialer

-"Im Reisebüro"
-"Ferien in Norwegen"
-"Deutschlandlabor" (video)
-"Tschick" (film)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Das Klima und ich!

Das Klima und ich


Formål og indhold

Forløbet skal give eleverne indsigt i aktuelle globale klimaforhold med afsæt i særligt tyske kultur- og samfundsforhold.

Herunder:

-globale, klimamæssige udfordringer set fra de tyske mediers perspektiv
-tyske initiativer på klimaområdet med hensyn til recycling og klimaaktivisme
-klimaproblematikker i forbindelse med ernæring, transport og logistik
-klimaproblematikker i forbindelse med fast-fashion-branchen set fra mange forskellige perspektiver
-hvorledes klimaudfordringer bearbejdes kunstnerisk/kreativt i Tyskland
-elevens egne refleksioner over dagligdags adfærd i et klimaperspektiv og elevens egne holdninger
-særligt fokus på at forbinde det nære- med det globale perspektiv

I forbindelse med de forskellige medier skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, lytteforståelse, integreret grammatik samt samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.

Grammatik
I dette forløb har været fokus på tilegnelse af specifikt ordforråd, forskellene på regelmæssige- og uregelmæssige verber samt modalverber og endelig på konjunktioner i forbindelse med verbets placering i sætningen. Forskellige typer af Redemittel har været anvendt såvel skriftligt som mundtligt.

Fra kernestoffet
-udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945

-aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland

-et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år

-grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge

Metode
Individuel-, par- og gruppearbejde i forskellige konstellationer.
Øve samtale og udtale i par eller mindre grupper og i klassen, herunder i to debatrollespil.
Billedanalyse.


Materiale

Tekster:
ZDF: Was ist das Klima?: https://www.zdf.de/kinder/logo/klima-106.html

Fast Fashion, https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/f/lexikon-fast-fashion-100.html


Videoer:
ZDF: Was das Klima schädigt: https://www.zdf.de/kinder/logo/erklaerstueck-co2-verursacher-102.html

AFP Deutschland, Klima-Aktivisten bewerfen Monet-Gemälde in Potsdam mit Kartoffelbrei, lagt op den 24.10.2022, https://www.youtube.com/watch?v=irkxDCY3kzM

Interaktiv hjemmeside:
DW, Global Ideas. Test: Wie klimafreundlich ist mein Lieblingsgericht?:
https://www.dw.com/de/ern%C3%A4hrung-der-zukunft-klimafreundliches-essen-f%C3%BCr-alle/a-55252219 eller:
https://static.dw.com/downloads/55904342/dwglobalideasarbeitsheft7ernaehrung.pdf (s. 8-9)

Andre hjemmesider:
Valgplakater fra die Grünen:
Unsere Grüne Kampagne, Landesverband Rheinland-Pfalz Bündnis 90/Die Grünen (2021)
https://gruene-rlp.de/2021/01/08/unsere-gruene-plakatkampagne/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mord, Schuld und Schicksal

Formål
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger i Tyskland.  Fokus har været på forholdet mellem offer og gerningsmand/-kvinde, (manglende) beviser i forbindelse med anklager og retssager, samt retssagernes (manglende) proces. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.



Materiale:
Helle Egendal, „Gattungen – Krimi“, Gyuldendal, 2017
file:///C:/Users/kgnih/Downloads/1.%20Krimi_Definitionen%20,%20Merkmale%20und%20Aufgabe.pdf

Milena Moser: „Letzte Pizza“.
file:///C:/Users/kgnih/Desktop/Tysk/Milena%20Moser%20Letzte%20Pizza_Text.pdf

Ferdinand von Schirach: ”DNA”

file:///C:/Users/kgnih/Downloads/Text%20DNA%20Ferdinand%20von%20Schirach%20(1).pdf

Otto F. Walter: ”Cornflakes” (1977),
Los Geht’s, Gyldendal, 2018:
https://losgehts.systime.dk/?id=159
file:///C:/Users/kgnih/Desktop/Cornflakes.pdf
                                              


Baggrundsstof:
Avisartikel: „Warum wir Krimis lieben“, Hannoversche Allgemeine

Grammatik:
Relative pronominer, possessive pronominer, præpositioner, ordstilling.


Metode:
Individuelt, parvis og i grupper.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Flucht aus DDR

Formål og indhold:

Med fokus på DDR skal eleverne stifte bekendtskab med en periode i tysk historie. DDR’s særlige historie med aspekter som Enstehung, Mauerbau, Flucht, Alltagsleben, Fall der Mauer und die Jahre danach skal give eleverne en mere nuanceret forståelse for det nuværende Tyskland. Forløbet har et fokus på flugt fra DDR, hvor vi har talt om hvordan DDR-borgere flygtede og hvorfor.  

Eleverne skal på tysk kunne redegøre for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR og diverse forsøg på flugt fra DDR. I arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier oparbejder eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i DDR og hvordan DDR-borgere flygtede fra landet.

Eleverne skal  kunne redegøre for den overordnede forskel på BRD og DDR.

Der har været fokus på udtale og ordforråd og at kunne anvende og forbinde sin historiske viden i en samtale.

Grammatisk har der været fokus på repetition af ordstilling, samt arbejde med verber, især modalverber, da dette er oplagt til emnet.

Metode
individuelt, par- og gruppearbejde i forskellige variationer.


Tekster vi har læst:
- Ensikat, David: "Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war"
- "Stubenarrest für ein ganzes Volk", in: Es war einmal ein Land, 2015.
es war einmal ein Land (1).pdf

- https://www.mdr.de/geschichte/ddr/alltag/erziehung-bildung/fdj-freie-deutsche-jugend-massenorganisation-100.html

-  Fluchtgeschichten: Spetakuläre Fluchtgeschichten, Tunnelflucht. http://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/



- https://www.spiegel.de/geschichte/ddr-flucht-wie-ein-15-jaehriger-es-in-den-westen-schaffte-a-1114302.html

Erklärfilme:

- Mauerbau: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k,

https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo

https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k

Film: ballon





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die Stasi



Formål og indhold:

Eleverne skal stifte bekendtskab med Stasi, hvordan Stasi fungerede og hvordan befolkningen i DDR oplevede at blive overvåget.

Eleverne skal på tysk kunne redegøre for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR. I arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier oparbejder eleverne indsigt i forholdene i Stasifængsler og Stasis metoder.


Vi akL beskæftige os med Stasi  og statssikkerhedstjenestens overordnede karakter, samt konsekvenserne  af deres arbejde for DDR-borgerne, især for dem der forholdte sig kritisk til styret og i den forbindelse skal vi se filmen "das Leben der Anderen". I forbindelse hermed skal eleverne opnå indsigt i hvorfor Tyskland er Tyskland i dag. Hvordan har den tidligere opdeling af landet formet tyskerne og deres nationale identitet.

I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, integreret grammatik (zu-infinitiv og personlige pronominer), lytte og samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.


Der har været fokus på  ordforråd, analyse og at kunne anvende og forbinde sin historiske viden i en samtale.



Metode
individuelt, par- og gruppearbejde i forskellige variationer.


Materiale:



I nedenstående link har vi læst om Doreen und Simone:
https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/jetzt-erzaehle-ich?fbclid=IwAR1ZELGfZopOd59NQ52qvR4sZR9RLagHN7mO6EpSfwu-hm9Game9AWbHODg

Transkript af podcast, slowgerman:
Die Stasi: file:///C:/Users/kgnih/Downloads/Die%20Stasi_Text%20(1).pdf

Tekst: https://www.berlin.de/tourismus/insidertipps/3741202-2339440-stasigefaengnis-zeitzeugen-fuehren-durch.html

Tekst: Alltag in der DDR: https://docs.google.com/document/d/13BAtQfrjDgjKJyjvuIJDxtb8pSUcCNyMHSRrTYYVlRc/edit

Tekst: https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-methoden-der-stasi#google_vignette

Tekst: https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/s/stasi.html

Film:
Das Leben der Anderen,  Florian Henckel von Donnersmarck, 2006
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2676076300/de-andres-liv

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve DDR 28-01-2025
sætninger 07-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Märchen


Vi beskæftiger os med eventyr som genre og forskellige tolkningsmuligheder ved at læse udvalgte folkeeventyr. Eleverne skal på denne måde få indsigt i ældre tyske tekster før 1945. Herudover læser vi en moderne tekst, som omhandler eventyr og stiller sig kritisk overfor genren. Således skal eleverne få indsigt i at forholde sig mere moderne til genren.
Eleverne skal kunne genkende typiske eventyrtræk som f.eks.  handlingsforløb, stereotype personer/figurer, tal-symbolik, tematikker og morale mm. De skal kunne præsentere deres analytiske iagttagelser i en rimelig struktureret præsentation og på korrekt tysk.
Der lægges ydermere vægt på forskellen mellem folke-eventyr og kunst-eventyr.
Grammatisk er der fokus på perfektum og at sprogligt at opbygge et ordforråd.
Materiale:

Von den Brüdern Grimm:
Dornröschen:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/dornroschen
Der Froschkönig: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_froschkonig_oder_der_eiserne_heinrich

Andet eventyr:
Der Schimmel : https://kggym1-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/kgnih_lektor_kggym_dk/ET30CQtavkFGoIq5tmNcfRsBCWIjd4UgPm8cLYAt7b1i9g?e=RlPuOC

Aus: Märchen aus Österreich, Herausgegeben von Leander Petzoldt, Fischer Verlag, 2018


Moderne tekst om eventyr:

- Keine Märchen (sang: https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8)

Baggrundsstof:
"Merkmale des Märchens" i Gattungen af Helle Egendal, 2017, Gyldendal.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tornerose. Analyse. 11-04-2025
Eventyrtræk 11-04-2025
mundtlig opgave om sangen "keine Märchen" 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer