Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Nina Hollænder, Scarlet Christiansen
|
Hold
|
2023 Ty/dl (1dl Ty, 2dl Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reisen
Eleverne skal i forløbet arbejde med flere forskellige ´tekster´, som beskæftiger sig med konkrete rejser og kulturudveksling såvel som dannelsesrejse i mere bred forstand. Eleverne får input i form af faktuelle-, og skønlitterære tekster, ligesom videoer giver adgang til det mere spontane og autentiske sprog omkring håb, længsler og drømme i relation til rejsekultur generelt.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, integreret grammatik (verber i præsens, verbets placering samt bestemte og ubestemte artikler i akkusativ og dativ), træne lytteforståelse og samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Materialer
-"Im Reisebüro"
-"Ferien in Norwegen"
-"Deutschlandlabor" (video)
-"Tschick" (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dette kigger vi på sammen ovre på skolen:
-
Hallo alle!
-
Wir sehen uns gemeinsam diesen Film an:
-
Liebe alle!
-
Afsnit
-
Ist es wichtig für dich, dass du die Sprache des Landes kennst?Sprichst du gern mit den lokalen Leuten?Interessierst du dich für die Traditionen und Sitten (skikke) des Landes? Was für Essen hast du gern, wenn du Urlaub machst?Isst du gern die lok
-
Hallo Freunde!
-
Min egen ordliste, 1dl.docx
-
Sæt jer venligst i disse grupper:
-
Was ist dein Lieblingsland zu besuchen? Warum? (weil…. / fordi….) Könntest du dir vorstellen dort zu leben? (dort: dér) Warum/warum nicht? Wo willst du am liebsten hin? (am liebsten: allerhelst) Wo willst du auf jeden Fall nicht hin? (auf jeden Fall:
-
Kære alle.
-
Sæt jer venligste i de grupper, I har siddet i på det seneste.
-
Powerpoint fra sidst + i dag: Der Text: Ferien in Norwegen, vor dem Lesen
-
4+5. Ferien in Norwegen_ocr-1.pdf
-
Vi taler i begyndelsen af timen i dag ud fra slide 11 og 12 (bare så I har det selv også)
-
Øv jer på følgende ord:
-
Link zum Video:
-
Ferien in Norwegen, vor dem Lesen.pptx
-
Vi mødes i lokale 91:)
-
Nye grupper pr januar 2024:
-
Vi arbejder i dag med artikler i akkusativ og dativ, som bliver jeres fokuspunkt i næste skriftlige aflevering.
-
Artikler og poss pronominer, oversigt.docx
-
Arbejd-selv modul:
-
Sæt jer venligst i følgende grupper:
-
Vi repeterer i starten af timen artikler i akkusativ og dativ.
-
Lektie til i dag:
-
De af jer, der ikke var der sidst og skrev stil, skal gøre det i dette modul. Se beskrivelse sidste modul.
-
Vi treffen uns in 81 :)
-
Vi mødes i 64:)
-
Kære alle!
-
Rettevejledning
-
I skal lave en video, som skal deles med mig over Google Drev, når timen slutter. Videoen skal indeholde:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Das Klima und ich!
Das Klima und ich
Formål og indhold
Forløbet skal give eleverne indsigt i aktuelle globale klimaforhold med afsæt i særligt tyske kultur- og samfundsforhold.
Herunder:
-globale, klimamæssige udfordringer set fra de tyske mediers perspektiv
-tyske initiativer på klimaområdet med hensyn til recycling og klimaaktivisme
-klimaproblematikker i forbindelse med ernæring, transport og logistik
-klimaproblematikker i forbindelse med fast-fashion-branchen set fra mange forskellige perspektiver
-hvorledes klimaudfordringer bearbejdes kunstnerisk/kreativt i Tyskland
-elevens egne refleksioner over dagligdags adfærd i et klimaperspektiv og elevens egne holdninger
-særligt fokus på at forbinde det nære- med det globale perspektiv
I forbindelse med de forskellige medier skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, lytteforståelse, integreret grammatik samt samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Grammatik
I dette forløb har været fokus på tilegnelse af specifikt ordforråd, forskellene på regelmæssige- og uregelmæssige verber samt modalverber og endelig på konjunktioner i forbindelse med verbets placering i sætningen. Forskellige typer af Redemittel har været anvendt såvel skriftligt som mundtligt.
Fra kernestoffet
-udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945
-aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
-et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
-grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
Metode
Individuel-, par- og gruppearbejde i forskellige konstellationer.
Øve samtale og udtale i par eller mindre grupper og i klassen, herunder i to debatrollespil.
Billedanalyse.
Materiale
Tekster:
ZDF: Was ist das Klima?: https://www.zdf.de/kinder/logo/klima-106.html
Fast Fashion, https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/f/lexikon-fast-fashion-100.html
Videoer:
ZDF: Was das Klima schädigt: https://www.zdf.de/kinder/logo/erklaerstueck-co2-verursacher-102.html
AFP Deutschland, Klima-Aktivisten bewerfen Monet-Gemälde in Potsdam mit Kartoffelbrei, lagt op den 24.10.2022, https://www.youtube.com/watch?v=irkxDCY3kzM
Interaktiv hjemmeside:
DW, Global Ideas. Test: Wie klimafreundlich ist mein Lieblingsgericht?:
https://www.dw.com/de/ern%C3%A4hrung-der-zukunft-klimafreundliches-essen-f%C3%BCr-alle/a-55252219 eller:
https://static.dw.com/downloads/55904342/dwglobalideasarbeitsheft7ernaehrung.pdf (s. 8-9)
Andre hjemmesider:
Valgplakater fra die Grünen:
Unsere Grüne Kampagne, Landesverband Rheinland-Pfalz Bündnis 90/Die Grünen (2021)
https://gruene-rlp.de/2021/01/08/unsere-gruene-plakatkampagne/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mord, Schuld und Schicksal
Formål
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger i Tyskland. Fokus har været på forholdet mellem offer og gerningsmand/-kvinde, (manglende) beviser i forbindelse med anklager og retssager, samt retssagernes (manglende) proces. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.
Materiale:
Helle Egendal, „Gattungen – Krimi“, Gyuldendal, 2017
file:///C:/Users/kgnih/Downloads/1.%20Krimi_Definitionen%20,%20Merkmale%20und%20Aufgabe.pdf
Milena Moser: „Letzte Pizza“.
file:///C:/Users/kgnih/Desktop/Tysk/Milena%20Moser%20Letzte%20Pizza_Text.pdf
Ferdinand von Schirach: ”DNA”
file:///C:/Users/kgnih/Downloads/Text%20DNA%20Ferdinand%20von%20Schirach%20(1).pdf
Otto F. Walter: ”Cornflakes” (1977),
Los Geht’s, Gyldendal, 2018:
https://losgehts.systime.dk/?id=159
file:///C:/Users/kgnih/Desktop/Cornflakes.pdf
Baggrundsstof:
Avisartikel: „Warum wir Krimis lieben“, Hannoversche Allgemeine
Grammatik:
Relative pronominer, possessive pronominer, præpositioner, ordstilling.
Metode:
Individuelt, parvis og i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flucht aus DDR
Formål og indhold:
Med fokus på DDR skal eleverne stifte bekendtskab med en periode i tysk historie. DDR’s særlige historie med aspekter som Enstehung, Mauerbau, Flucht, Alltagsleben, Fall der Mauer und die Jahre danach skal give eleverne en mere nuanceret forståelse for det nuværende Tyskland. Forløbet har et fokus på flugt fra DDR, hvor vi har talt om hvordan DDR-borgere flygtede og hvorfor.
Eleverne skal på tysk kunne redegøre for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR og diverse forsøg på flugt fra DDR. I arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier oparbejder eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i DDR og hvordan DDR-borgere flygtede fra landet.
Eleverne skal kunne redegøre for den overordnede forskel på BRD og DDR.
Der har været fokus på udtale og ordforråd og at kunne anvende og forbinde sin historiske viden i en samtale.
Grammatisk har der været fokus på repetition af ordstilling, samt arbejde med verber, især modalverber, da dette er oplagt til emnet.
Metode
individuelt, par- og gruppearbejde i forskellige variationer.
Tekster vi har læst:
- Ensikat, David: "Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war"
- "Stubenarrest für ein ganzes Volk", in: Es war einmal ein Land, 2015.
es war einmal ein Land (1).pdf
- https://www.mdr.de/geschichte/ddr/alltag/erziehung-bildung/fdj-freie-deutsche-jugend-massenorganisation-100.html
- Fluchtgeschichten: Spetakuläre Fluchtgeschichten, Tunnelflucht. http://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
- https://www.spiegel.de/geschichte/ddr-flucht-wie-ein-15-jaehriger-es-in-den-westen-schaffte-a-1114302.html
Erklärfilme:
- Mauerbau: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k,
https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Film: ballon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die Stasi
Formål og indhold:
Eleverne skal stifte bekendtskab med Stasi, hvordan Stasi fungerede og hvordan befolkningen i DDR oplevede at blive overvåget.
Eleverne skal på tysk kunne redegøre for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR. I arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier oparbejder eleverne indsigt i forholdene i Stasifængsler og Stasis metoder.
Vi akL beskæftige os med Stasi og statssikkerhedstjenestens overordnede karakter, samt konsekvenserne af deres arbejde for DDR-borgerne, især for dem der forholdte sig kritisk til styret og i den forbindelse skal vi se filmen "das Leben der Anderen". I forbindelse hermed skal eleverne opnå indsigt i hvorfor Tyskland er Tyskland i dag. Hvordan har den tidligere opdeling af landet formet tyskerne og deres nationale identitet.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, integreret grammatik (zu-infinitiv og personlige pronominer), lytte og samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Der har været fokus på ordforråd, analyse og at kunne anvende og forbinde sin historiske viden i en samtale.
Metode
individuelt, par- og gruppearbejde i forskellige variationer.
Materiale:
I nedenstående link har vi læst om Doreen und Simone:
https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/jetzt-erzaehle-ich?fbclid=IwAR1ZELGfZopOd59NQ52qvR4sZR9RLagHN7mO6EpSfwu-hm9Game9AWbHODg
Transkript af podcast, slowgerman:
Die Stasi: file:///C:/Users/kgnih/Downloads/Die%20Stasi_Text%20(1).pdf
Tekst: https://www.berlin.de/tourismus/insidertipps/3741202-2339440-stasigefaengnis-zeitzeugen-fuehren-durch.html
Tekst: Alltag in der DDR: https://docs.google.com/document/d/13BAtQfrjDgjKJyjvuIJDxtb8pSUcCNyMHSRrTYYVlRc/edit
Tekst: https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-methoden-der-stasi#google_vignette
Tekst: https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/s/stasi.html
Film:
Das Leben der Anderen, Florian Henckel von Donnersmarck, 2006
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2676076300/de-andres-liv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve DDR
|
28-01-2025
|
sætninger
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Märchen
Vi beskæftiger os med eventyr som genre og forskellige tolkningsmuligheder ved at læse udvalgte folkeeventyr. Eleverne skal på denne måde få indsigt i ældre tyske tekster før 1945. Herudover læser vi en moderne tekst, som omhandler eventyr og stiller sig kritisk overfor genren. Således skal eleverne få indsigt i at forholde sig mere moderne til genren.
Eleverne skal kunne genkende typiske eventyrtræk som f.eks. handlingsforløb, stereotype personer/figurer, tal-symbolik, tematikker og morale mm. De skal kunne præsentere deres analytiske iagttagelser i en rimelig struktureret præsentation og på korrekt tysk.
Der lægges ydermere vægt på forskellen mellem folke-eventyr og kunst-eventyr.
Grammatisk er der fokus på perfektum og at sprogligt at opbygge et ordforråd.
Materiale:
Von den Brüdern Grimm:
Dornröschen:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/dornroschen
Der Froschkönig: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_froschkonig_oder_der_eiserne_heinrich
Andet eventyr:
Der Schimmel : https://kggym1-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/kgnih_lektor_kggym_dk/ET30CQtavkFGoIq5tmNcfRsBCWIjd4UgPm8cLYAt7b1i9g?e=RlPuOC
Aus: Märchen aus Österreich, Herausgegeben von Leander Petzoldt, Fischer Verlag, 2018
Moderne tekst om eventyr:
- Keine Märchen (sang: https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8)
Baggrundsstof:
"Merkmale des Märchens" i Gattungen af Helle Egendal, 2017, Gyldendal.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag begynder vi på nyt forløb om Märchen.
-
https://drive.google.com/file/d/114Y7nk3g67mIAlgdj4HIRqKE5htGlxkg/view
-
Opgave som skal laves i timen: Ud fra teksten som vi læser i plenum skal I i grupper lave et docs, som skal være et dokument om eventyrtræk (både kunsteventyr og folkeeventyr). Dokumentet skal være på tysk og skal være et overskueligt dokument, som I
-
I dag bruger vi første halvdel af modulet på at arbejde videre på dokumentet. Husk at I skal dele med mig: kgnih
-
I dag skal vi arbejde med tornerose. I skal arbejde i de samme grupper, som sidste gang.
-
I dag skal I arbejde med de to afleveringer, som I har lavet i sidste og forrige modul. I skal færdiggøre afleveringen, som I skrev i docs, og som var en opgave, som I skal bruge som jeres eget opslagsværk.
-
Kære alle
-
Tag opgaven som I lavede i fredags med ( opgaven skal være lavet ellers er der fravær for modulet i fredags).
-
Forbered de 3 første spørgsmål om Frøkongen. Linket indeholder tekst og spørgsmål. (som I fik udleveret sidst). Besvar spørgsmålene uden hjælpemidler udover ordbog.
-
I startede på opgaverne i Gramma und Märchen.docx i det vedhæftede dokument inden ferien. Lav alle opgaver. Disse gennemgås i dette modul.
-
https://docs.google.com/document/d/1DarYLW8hgXKpX3YKYUeaWdmuxs8fSV1qM8fvJotn4Bk/edit?tab=t.0
-
Vi starter modulet med at gennemgå opgaverne i dette dokument:
-
Talepapir_Keine_Maerchen.docx
-
Vi starter modulet med, at I arbejder videre på afleveringen sammen med jeres makker. Det får I halvdelen af modulet til.
-
eksamenstræning
-
Vi starter modulet med at tale om eksamenstræningen i onsdags. (ca. 5 minutter manglede, hvilke spørgsmål ville jeg ellers stille..)
-
sætninger märchen.docx
-
Eksamenstræning
-
https://www.zdf.de/serien/schuld-106
-
1. Krimi_Definitionen und Aufgaben tysk B.pdf
-
Wortschatz zum Thema Mord Schuld und Schicksal (5).docx
-
Gloseliste til Flucht aus DDR.docx
-
Text Die Schwedenfähre von Claudia Rusch.docx
-
Mord, Schuld und Schicksal.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tornerose. Analyse.
|
11-04-2025
|
Eventyrtræk
|
11-04-2025
|
mundtlig opgave om sangen "keine Märchen"
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591149800",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591149800",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591149800"
}