Holdet 2023 Ty/uw - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Heidi Helene Sandorff, Laura Aviaaja Augusta Heide Fink, Nina Hollænder
Hold 2023 Ty/uw (1uw Ty, 2uw Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Obdachlos in Lübeck über Weihnachten
Titel 2 2. Durch dick und dünn
Titel 3 Reisen
Titel 4 4. Heimat & Migration
Titel 5 Weihnachten
Titel 6 5. DDR und die Wende
Titel 7 6. Mord, Schuld und Schicksal
Titel 8 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Obdachlos in Lübeck über Weihnachten

Det er essentielt at skabe en meningsfuld og sammenhængende overgang fra grundskole til gymnasiet men også fra AP til tyskundervisningen. Denne overgang skal skabe tryghed, forståelse, genkendelighed og give eleverne de bedst mulige vilkår for at bruge det, de allerede har lært, videre i deres sprogtilegnelse.

Formålet med introundervisningsforløbet er, at bygge bro mellem elevernes ordforråd fra grundskolen mhp. at tale om familie, skikke og traditioner i første og tredje persons perspektiv til tyskfaget i gymnasiet. Derudover skal eleverne bl.a. gennem emnet Unge hjemløse og jul få en fornemmelse af, hvordan tysk er i gymnasiet. Der er fokus på at skabe broer fra Almen sprogforståelse (AP) til tysk og fra grundskole til gymnasiet.

Formålet med besøget i Lübeck er at imødekomme ovenstående formål fra læreplanen, berøre væsentlige punkter i kernestoffet og ikke mindst fange elevernes interesse for tysk kultur og sprog gennem et kulturmøde med en hjemløseorganisation for unge mennesker (Diakonie Nord Nord Ost) og efterfølgende et fagligt besøg på julemarkedet i Lübeck. Begge besøg munder ud i et digitalt produkt, hvor eleverne mundtligt præsenterer refleksioner over hjemløshed og højtider som jul i en struktur der hedder “Det værste og det bedste”.

Kulturmødet med hjemløseorganisationen skal sætte elevernes egen tilværelse i perspektiv, så de bl.a. reflekterer over, hvor de selv er i livet og hvor privilegerede de faktisk er i hverdagen. Besøget i Lübeck skal desuden vise eleverne, at Tyskland er tæt på, og at det er spændende at lære en anden kultur at kende. Eleverne skal gennem kulturmødet ikke kun lære noget om en anden kultur – de skal også udfordre deres sprogkundskaber og lære noget om sig selv.

I Ifølge læreplanen for tysk fortsættersprog B (stx) er formålet med tyskundervisningen, at eleverne opnår ”kompetence til at kommunikere på tysk samt viden, kundskaber og færdigheder i relation til kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande. Dette giver eleverne evne til at reflektere over og med forståelse gå i dialog med andre i en globaliseret og digitaliseret verden.”  

Eleverne skal opnå viden, faglig fordybelse og kundskaber inden for kernestoffet, som i relation til forløbet og besøget Lübeck berører følgende punkter i læreplanen:

- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge

Indhold:
Frem til besøget i Lübeck arbejder vi i klasserne målrettet med ordforrådstilegnelse, grammatik og korte tekster til emnerne Unge hjemløse og tysk jul. I modulet inden vi tager til Lübeck, skal vi diskutere det at være ung og hjemløs i juletiden i Lübeck. Juletiden er en tid med kærlighed, hygge familie og medmenneskelighed, så hvordan hænger det sammen med at være ung og hjemløs? Eleverne får derudover tid til at forberede deres spørgsmål, som de skal stille til besøget hos Diakonie Nord Nord Ost og Sophie-Kunert-Haus. Formålet er, at de her starter refleksionen over, hvor de selv kommer fra i forhold til det, de forventer at opleve i Lübeck.


I forbindelse med de forskellige tekster arbejder eleverne med ordforrådstræning, udtale, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sætningsanalyse og artikler) og træne lytte forståelsen.

Materialer:
- https://www.fluter.de/stra%C3%9Fenjugendliche-deutschland-bericht: Fokus: Greeny
- https://www.zdf.de/kinder/logo/obdachlosigkeit-einfach-erklaert-100.html
- https://www.hl-live.de/text.php?id=162672 – Uddrag

Grammatiske emner: Fokus på overgangen fra AP til tyskfaget: Sætningsanalyse, artikler, hjælpeverber verbernes bøjning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Durch dick und dünn

Fokus i forløbet er at arbejde videre med overgangen fra grundskole til gymnasiet. Formålet med forløbet er således at bygge bro mellem elevernes ordforråd fra grundskolen mhp. at tale om familie, venner og sport i første og tredje persons perspektiv til tyskfaget i gymnasiet.  

I forbindelse med de forskellige tekster skal eleverne arbejde med ordforrådstræning, udtale, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sætningsanalyse og artikler) og træne lytte forståelsen.

Materialer:
- Clueso: Du warst immer dabei
- Julia Frank: Streuselschnecke
- Miniserie: Die Dasslers
- Die Toten Hosen: Tage wie diese

Grammatiske emner: Fokus på overgangen fra AP til tyskfaget: Sætningsanalyse, artikler, hjælpeverber og verbernes bøjning (regelmæssig/uregelmæssig).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Reisen

Reisen
I  dette forløb skal eleverne "rejse" i Tyskland og opdage spændende rejsemål udover Berlin og Hamborg. I den forbindelse skal eleverne opnå indsigt i tysk kultur og samfund.

Eleverne skal blive bekendt med de forskellige former for rejser, herunder
Jordomrejse
All-inklusive
Skiferie
Vandreferie
Dannelsesrejse
Personlig rejse
Kærlighedsrejse

I forbindelse med de forskellige former for rejse skal eleverne opnå indsigt i og forståelse for den mere personlige rejse som f.eks. dannelsesrejse eller kærlighedsrejse. I forbindelse hermed ses filmen Camper 303, som har fokus på at være ung og søge kærligheden.
Herudover skal vi læse en tekst, som omhandler det at være på ferie (ikke kun i Tyskland).
Sprogligt  er der fokus på at opbygge et ordforråd til at kunne tale om forskellige slags ferier og det at rejse.
Men ligeså skal der også opbygges et ordforråd, således at eleverne selv kan begå sig på en ferie i Tyskland og f.eks. på tysk kan bestille en togbillet, købe mad på restaurant etc.

Grammatisk er der fokus på at bøje verberne rigtigt med ekstra fokus på hjælpeverberne sein, haben og werden.

Materiale:
Film: Camper 303

Tekst: Ferien in Norwegen
Ferien in Norwegen (1) (1).pdf

Videoer:
https://www.germany.travel/de/top-100/sehenswuerdigkeiten.html
https://www.goethe.de/de/spr/ueb/dlb/men.html
https://www.goethe.de/de/spr/ueb/dlb/mue.html




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaven rettes i Word: Hoved- og ledsætninger 17-03-2024
100 Sehenswürdigkeiten in Deutschland 07-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Heimat & Migration

Vi starter 2g med at lære hinanden og holdets niveau godt at kende, da jeg har overtaget holdet fra en anden underviser (jeg underviser dem kun til og med januar 2025).
Der lægges meget vægt på ordforråd, mundtlige øvelser samt repetition fra 1g.
Eleverne skal opnå kendskab til Tyskland som indvandringsland og de fordele og udfordringer, der er ved et multikulturelt samfund.
Der er særligt fokus på tyrkiske indvandrere og efterkommere, og deres syn på og oplevelse af at vokse op i to kulturer. Vi arbejder også meget med Vorurteile.
Som optakt til teksterne skal eleverne træne gloser, så det dels bliver nemmere at læse og forstå teksten, dels så de oparbejder et relevant ordforråd inden for emnet.

Grammatisk arbejder vi med repetition af grammatikken fra 1g og modalverber.

Materialer i undervisningen:
Arbeitskraft aus der Türkei fra Deutsche Welle (teksten lyttes): https://www.dw.com/de/arbeitskraft-aus-der-t%C3%BCrkei/audio-15517759
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben
Canan Büyrü: Macht der Kulturen
Almanya – Willkommen in Deutschaland, film fra 2011 af Yasemin Şamdereli
Schwarzfahrer, kortfilm fra 1993 af Pepe Danquart
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Weihnachten

Vi skal have lidt julestemning og efter elevernes ønske kører vi et juletema.
Vi ser på tyske juletraditioner og læser forskellige julehistorier.
Der arbejdes især med Skt. Nikolais og Knecht Ruprecht.
Til sidst arbejder vi med det gamle digt Knecht Ruprecht af Theodor Storm, så eleverne får en fornemmelse af ældre tysk lyrik.

Grammatisk har vi fokus på modalverber og stærke verber.

Materialer:
Diverse tyske julesange
Weihnachten in Deutschland
Wie Sankt Nikolais einen Gehilfen fand af Kathrin Siegenthaler
Liebe zu Weihnachten af Helmut-Michael Kremmer
Knecht Ruprecht af Theodor Storm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. DDR und die Wende

Forløbet giver eleverne indblik i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i DDR. Herunder:
- DDR-historie fra 1945-1991
- Livet i DDR
- Murens opførelse, symbolske betydning og fald
- Flugt fra DDR
- Stasi
I forbindelse med de forskellige tekster har eleverne arbejdet med glosetræning, tekstforståelse, integreret grammatik, lytte og samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.

Fra kernestoffet:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
- Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Materiale
• DDR mit Bezirken. Eine Karte (aus Ensikat: Kleines Land, grofie Mauer, Piper Verlag, 2007)
• "Der Mauerfall erklärt", https://www.youtube.com/watch?v=xwMqd3GV7is
• Die Berliner Mauer einfach erklärt: https://www.youtube.com/watch?v=XxWn75LSO48
• David Ensikat: Der Anfang oder warum DDR nur ein halbes Land war (uddrag)
• David Ensikat: Die Mauer oder: Stubenarrest fürs ganze Volk (uddrag)
• Slow German Podcast: Die Stasi: https://slowgerman.com/2019/05/16/sg-183-die-stasi/ . Tekst og Podcast (2019)
• Michael Herbig: Flugten fra Østtyskland, 2018 (Film)
• Claudia Rusch: Die Schwedenfähre. ”Meine freie deutsche Jugend”, S. Fischer Verlag, 2003
• RBB: Geschichte der Berliner Mauer: Geschichte in Bildern: (1 ns) https://www.berlin-mauer.de/
• TickTack Zeitreise mit Lena und Lisa https://www.ardmediathek.de/video/ticktack-zeitreise-mit-lisa-und-lena/ddr-und-brd-das-geteilte-deutschland/kika/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE2MTg2MTM?isChildContent
• Wie kam es zum Mauerfall (uddrag): https://www.lpb-bw.de/gruende-mauerfall

Grammatik: Præpositioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Mord, Schuld und Schicksal

Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland. Fokus ligger på forholdet mellem offer og gerningsmand/-kvinde, (manglende) beviser i forbindelse med anklager og retssager, samt retssagernes (manglende) proces. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.

Fra kernestoffet:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
- Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Materiale:
Helle Egendal, „Gattungen – Krimi“, Gyldendal, 2017
Doris Dörrie ”Mit Messer und Gabel” (1989)
Ferdinand von Schirach: „Anatomie“ (2010), Auf Uns, Gyldendal, 2016
Otto F. Walter: ”Cornflakes” (1977), Los Geht’s, Gyldendal, 2018:
https://losgehts.systime.dk/?id=159
Comic: Der Schwarzfahrer (2021)

Grammatik:
Opsamling på grammatiske temaer: Sammensatte substantiver, pronominer (personlige og possessive), præpositioner, ordstilling.

Metode:
Individuelt, parvis og i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer