Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Peter Schou Therkildsen
|
Hold
|
2023 Ty/i (1i Ty, 2i Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Identität - Vorurteile und Stereotypen
Identität - Vorurteile und Stereotypen
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har først og fremmest til formål at bygge bro mellem folkeskole, AP-forløb og gymnasiet. Forløbet sætter dels fokus på, hvorfor vi overhovedet skal lære tysk, dels på ligheder og forskelle mellem danske og tyske nationale og kulturelle identiteter, herunder med særligt fokus på menneskers tendens til at skabe stereotyper og fordomme i forsøget på at forstå den anden kultur. Forløbet skal yderligere bidrage til, at eleverne bliver i stand til at reflektere over egen nationale/kulturelle identitet.
Første del af forløbet tager udgangspunkt i SMiK-projektet – fordomme mellem danskere og tyskere. Anden del af forløbet har fokus på tysk jul og i den forbindelse også en juletur med alle 1.g-klasserne til Lübeck. I denne forbindelse laver eleverne et video-projekt om Lübeck.
Centrale problemstillinger:
- Hvad er en fordom?
- Hvad er en stereotyp? (Auto- und Hetero-Stereotyp)
- Hvordan opfatter danskerne/tyskerne hinanden/sig selv? (Fremdbild vs. Selbstbild)
- Hvorfor danner vi stereotyper og fordomme om andre kulturer og nationaliteter, og hvorfor kan det være problematisk?
- Hvordan fejres jul i Tyskland vs. Danmark?
Faglige mål:
Lytteforståelse gennem film, musikvideo og samtale.
- Læsefærdighed og forstå forskellige typer og genrer (sang, tekst). Fokus på arbejde med ordforråd forud for læsning af tekst, samt efterfølgende på en tilegnelse af et generelt ordforråd inden for temaet ved brug af bl.a. Quizlet (individuelt og i grupper).
- Talefærdighed i små grupper med støtte fra et forudgående skriftligt arbejde.
- Skrivefærdighed med særligt fokus på det skriftlige som understøttende til talefærdigheden.
- Strategisk kompetence med fokus på læsning af autentiske tyske tekster. Øvelse i kun at slå de mest nødvendige ord op for at kunne forstå sammenhængen.
Kernestof:
- Udvalgte sider fra SMiK-projektet
- Christina Stürmer; Lebe Lauter (2006), i Stürmer und Dränger, Gyldendal (2018)
- Focus: Was ist Typisch deutsch? (www.focus.dejwissen/mensch/deutsch/stereotyoe gid 21930.html)
- Bochum, Herbert Grönemeyer. 1984
- Wie der Opa so der Enkel (forfatter, værk)
- Der Weihnachtsschinken, ukendt forfatter.
Supplerende stof:
- Genau: Den danske jul er 75% tysk: https://www.radio4.dk/program/genau/?gid=34069&title=dansk-jul-er-75-procent-tysk
Genau: Ich bin deustch! (https://www.radio4.dk/program/genau/?gid=34059&title=ich-bin-deutsch) (51 minutter)
Grammatik: Sætningsanalyse, ordstilling og artiklernes bøjning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mündliche Aufgabe
|
22-11-2023
|
Lübeckfilm
|
19-12-2023
|
Køge und dich
|
11-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Moderne Familie
I forløbet læses tekster af nyere dato, alle efter 1945, med fokus på alternativer til den klassiske kernefamilie, det kan være plejefamilier, patch-workfamilier eller familier med enlige forældre. Dette for at udvide elevernes viden om forskellige familieformer og for at træne dem i et stof, som formodes at ligge tæt på deres hverdag. Teksterne ledsages af ordforrådsøvelser med fokus på ofte benyttede chunks samt et grammatisk fokus på hjælpe- og regelmæssige verber. Undervejs i forløbet får eleverne mulighed for at præsentere en familie mundtligt samt at skriftligt reflektere over sin egen familie.
Primærrekster
Irre viel Englisch, Chlodwig Poth, i Beziehungen, Margit Graves Ponsaing, Systime
Du bist eine Hexe, Doris Dörrie
In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas i…
Regenbogenfarben, Lied von Kerstin Ott
Sekundærtekster
Mehr, mehr, OK KIDS
Gloseportfolie
Grammatik: verber
chunks
opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Verbernes bøjning - repetition.
|
12-02-2024
|
Skriflig prøve - verber
|
13-02-2024
|
Bist du eine Hexe? Personencharakteristik
|
12-03-2024
|
Einen Comic zeichnen
|
20-03-2024
|
Genaflever Personencharakteristik i word
|
09-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Reisen
Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra tre forskellige vinkler som ”Bahnfahren”, Reisebeschreibungen” og ”Meine Traumreise” arbejdes med emnet. Eleverne skal særligt have fokus på vinklen "Traumreise" og arbejde med tekster, der anskueliggør en person eller flere personers rejsedrømme. Til denne vinkel har eleverne fremstillet et mundtligt oplæg, som fortæller om den 'reise', de hver især drømmer om.
En særlig fokus er ligeledes på forskellige former af rejser, samt tyskernes foretrukken rejsedestinationer og måder at holde ferie på.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sammensat tid og ordstilling og genitiv), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Materialer:
- Deutschlandlabor –" Urlaub": https://www.dw.com/de/folge-13-urlaub/l-18877249
- Cro, Einmal un die Welt
- Film: Roadmovie "Tschick"
- Lena Maas ”Im Reisebüro”, 2017
- ”50 Menschen eine Frage: Was war das schönste am Urlaub?“, fra: https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8
- Oliver Koletzki,„Ubahn“ i: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, „Auf uns“, 2020
Mundtlig fremstilling: Meine Lieblingsreise
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Meine Traumreise
|
17-04-2024
|
Tschick und Maik beschreiben
|
01-05-2024
|
Einen Klappentext schreiben
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Österreich
Dette forløb er et landeskundeforløb om Østrig, da klassen skal på studietur til Salzburg. Emnet for studieturen er land versus by, da eleverne både skal bo i bjergene og i Salzburg.
Vi har derfor læst tekster om Østrigs natur, og hvorledes mange østrigere bruger naturen i deres hverdag.
Som primærtekster har vi fokuseret på østrigere, som skiller sig ud; Conchita Wurst, Erika og Yuong Krillin. Disse kendte personer skiller sig ud fra mængden og fokus er netop herpå, og hvordan man som anderledes accepteres af normen, og hvordan den enkelte kan sørge for at omfavne det, der afviger fra normen.
Undervejs i forløbet har klassen haft besøg af en udvekslingsklasse fra Østrig og produceret en tysksproget podcast om bæredygtighed i samarbejde med eleverne fra Østrig.
Fra kernestoffet:
Udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. – aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
Et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
Primært
Taz: Österreichs Dragqueen Conchita Wurst: Selbstbestimmung durch coming out, https://taz.de/Oesterreichs-Dragqueen-Conchita-Wurst/!5498653/
Thaller, Jakob: Wie der Hip-Hopper Young Krillin im Rollstuhl den Cloud-Rap erfand: https://www.derstandard.at/story/3000000221468/wie-der-hip-hopper-young-krillin-im-rollstuhl-den-cloud-rap-erfand
Young Krillin: Ich tu dir was erzählen, musik (https://www.youtube.com/watch?v=XGJwlgjKFv4)
Reinhold Bilgeri: Einer wie Erika (Erik und Erika), Film mitCFU
Sekundært:
https://www.austria.info/de/aktivitaeten/seen-und-natur
https://www.austria.info/de/erholung/leben-in-der-natur/die-schoensten-naturwunder-in-oesterreich
https://www.advantageaustria.org/bd/zentral/business-guide/zahlen-und-fakten/oe-auf-einen-blick/politisches-system/politisches-system.de.html
https://www.austria.info/dk/praktiske-oplysninger/om-oestrig/oestrigs-historie
https://www.dw.com/de/zu-fu%C3%9F-%C3%BCber-die-alpen/video-19559446 (film)
Grammatik: i dette forløb har der været fokus på det relative pronomen, kongruens samt ordstilling.
Eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Young Krillin Textarbeit
|
03-09-2024
|
Ein Dialog schreiben
|
18-09-2024
|
Die Österreich Talkshow
|
07-10-2024
|
Podcast über Österreich
|
25-10-2024
|
Aflever dine rettede fejl
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 DDR
I forløbet får eleverne en forståelse for forskellen mellem DDR og BRD, og hvordan og hvorfor DDR er opstået, og hvorfor så mange var utilfredse med at leve der.
Der vil være fokus på flugt fra DDR, hvordan mange af borgerne flygtede og hvorfor. For at få et indtryk af nogle af DDR-livets positive sider har eleverne arbejdet med to tekster, med fokus på ferie i DDR og længslen mod andre destinationer i østblokken.
I forløbet har eleverne arbejdet både med fiktive og non-fiktive tekster.
Tekster:
- Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war (D. Ensikat)
- Christoph Silber & Natalie Scharf: Honigfrauen, film, mitCFU
- MZ Bela - Balaton Urlaub: https://www.youtube.com/watch?v=odzzLI1tKzo
- Udvalg af Fluchtgeschichten fra https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
Sekundære tekster:
- Wissenswerte: DDR (https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo) (film)
- DW Deutsch: Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k) (film)
- Die Berliner Mauer einfach erklärt (https://www.youtube.com/watch?v=XxWn75LSO48) film
- Jakob Skaaning: Den usynlige grænse, der stadig deler Tyskland, Zetland 2024.
Grammatiske og sproglige fokuspunkter:
- Glosetræning og tekstforståelse
- Substantivers køn, kasus
- Præpositioner
- Repetition af tidligere emner (bøjning af verber, kasus, ordstilling)
I forløbet vil der være fokus på mundtlige præsentationer herunder med fokus på:
- Lytning (og samtale)
- Udtale
- Mulighed for at præsentere det samme flere gange (for at opnå tryghed og se, hvad træning kan gøre)
Eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sprogdag - juleopgave
|
03-12-2024
|
DDR - Schriftliche Arbeit
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 Das Unheimliche (Eksamensforløb)
Eleverne har stiftet bekendtskab med Freuds menneskesyn. Her har i særdeleshed Das Bewusste/Unbewusste og Das Sichtbare/Unsichtbare været i fokus. Eleverne har læst tekster af Franz Hohler, Brødrene Grimm og Goethe med fokus på det uhyggelige i teksterne. Her har målet været dels at kunne sætte ord på det umiddelbart uhyggelige i teksten, dels at bruge Freuds begrebsverden i tekstanalysen for derved at åbne teksten yderligere op.
Eleverne har arbejdet med de første to afsnit af tv-serien Dark med forskellige opgaver, der alle drejede sig om den overordnede problemformulering: Was macht Dark unheimlich? Dertil har eleverne lavet en skriftlig aflevering.
Fra kernestoffet:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Her har vi med teksterne af brødrene Grimm og Goethe arbejdet med tekster fra før 1945.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og multimodale teksttyper og -genrer. Med serien Dark (2017) har vi arbejdet med en nyere tysk tekst. Med Franz Hohler har vi læst en schweizisk forfatter.
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Kernestof:
Franz Hohler, Die Kleider des Herrn Zog, 1981, i Der Doppelgänger, s. 10.
Die Brüder Grimm, Wie Kinder Schlachtens mit einander gespielt haben, 1821.
Baran bo Odar og Jantje Friese: Dark, 2017, (Netflix, Episode 1 og 2)
Johann Wolfgang von Goethe: Erlkönig, 1782
Sekundær
Einstieg: Freuds Psychoanalyse und Eisbergmodell (AUF UNS, s. 195-197)
Käthe Kollwitz - udstilling på SMK
Grammatik:
Præpositioner, possessive pronominer
Eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7 Mord, Schuld und Schicksal (Eksamensforløb)
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland. Fokus ligger på forholdet mellem offer og gerningsmand/-kvinde, (manglende) beviser i forbindelse med anklager og retssager, samt retssagernes (manglende) proces. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.
Fra kernestoffet:
Udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
Aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Materiale:
Helle Egendal, „Gattungen – Krimi“, Gyldendal, 2017
Milena Moser: „Letzte Pizza“.
Ferdinand von Schirach: „DNA“, Auf Uns, Gyldendal, 2016
Film: DNA aus der Serie Schuld, mitCFU
Film: Tatort: Ihr werdet gerichtet, mitCFU
Ingrid Noll: Nasentropfen, Dein Deutschland, systime 2013
Grammatik:
Repetition, ordstilling, kongruens
Metode:
Individuelt, parvis og i grupper.
Eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ist Dark ein Krimi?
|
28-03-2025
|
Ein Resume bauen
|
11-04-2025
|
DNA - mündliche Präsentation
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591159810",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591159810",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591159810"
}