Holdet 2023 Ty/bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Rasmus Peter Schou Therkildsen
Hold 2023 Ty/bk (1bk Ty, 2bk Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Identität - Vorurteile und Stereotypen
Titel 2 2 Moderne Familie
Titel 3 3 Reisen
Titel 4 4. Mord, Schuld und Schicksal (Eksamensforløb)
Titel 5 5 DDR (Eksamensforløb)
Titel 6 6 - Das Unheimliche (Eksamensforløb)
Titel 7 7 - Märchen (Eksamensforløb)
Titel 8 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Identität - Vorurteile und Stereotypen

Identität - Vorurteile und Stereotypen

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har først og fremmest til formål at bygge bro mellem folkeskole, AP-forløb og gymnasiet. Forløbet sætter dels fokus på, hvorfor vi overhovedet skal lære tysk, dels på ligheder og forskelle mellem danske og tyske nationale og kulturelle identiteter, herunder med særligt fokus på menneskers tendens til at skabe stereotyper og fordomme i forsøget på at forstå den anden kultur. Forløbet skal yderligere bidrage til, at eleverne bliver i stand til at reflektere over egen nationale/kulturelle identitet.

Første del af forløbet tager udgangspunkt i SMiK-projektet – fordomme mellem danskere og tyskere. Anden del af forløbet har fokus på tysk jul og i den forbindelse også en juletur med alle 1.g-klasserne til Lübeck. I denne forbindelse laver eleverne et video-projekt om Lübeck.  

Centrale problemstillinger:
- Hvad er en fordom?
- Hvad er en stereotyp? (Auto- und Hetero-Stereotyp)
- Hvordan opfatter danskerne/tyskerne hinanden/sig selv? (Fremdbild vs. Selbstbild)
- Hvorfor danner vi stereotyper og fordomme om andre kulturer og nationaliteter, og hvorfor kan det være problematisk?
- Hvordan fejres jul i Tyskland vs. Danmark?

Faglige mål:
Lytteforståelse gennem film, musikvideo og samtale.
- Læsefærdighed og forstå forskellige typer og genrer (sang, tekst). Fokus på arbejde med ordforråd forud for læsning af tekst, samt efterfølgende på en tilegnelse af et generelt ordforråd inden for temaet ved brug af bl.a. Quizlet (individuelt og i grupper).
- Talefærdighed i små grupper med støtte fra et forudgående skriftligt arbejde.
- Skrivefærdighed med særligt fokus på det skriftlige som understøttende til talefærdigheden.
- Strategisk kompetence med fokus på læsning af autentiske tyske tekster. Øvelse i kun at slå de mest nødvendige ord op for at kunne forstå sammenhængen.

Kernestof:
- Udvalgte sider fra SMiK-projektet
- Christina Stürmer; Lebe Lauter (2006), i Stürmer und Dränger, Gyldendal (2018)
- Focus: Was ist Typisch deutsch? (www.focus.dejwissen/mensch/deutsch/stereotyoe gid 21930.html)
- Bochum, Herbert Grönemeyer. 1984
- Wie der Opa so der Enkel (forfatter, værk)
- Der Weihnachtsschinken, ukendt forfatter.

Supplerende stof:
- Genau: Den danske jul er 75% tysk: https://www.radio4.dk/program/genau/?gid=34069&title=dansk-jul-er-75-procent-tysk
Genau: Ich bin deustch! (https://www.radio4.dk/program/genau/?gid=34059&title=ich-bin-deutsch) (51 minutter)

Grammatik: Sætningsanalyse, ordstilling og artiklernes bøjning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mündliche Aufgabe 29-11-2023
Lübeckfilm 20-12-2023
Lektie gæt ord 11-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Moderne Familie

Moderne Familie

I forløbet læses tekster af nyere dato, alle efter 1945, med fokus på alternativer til den klassiske kernefamilie, det kan være plejefamilier, patch-workfamilier eller familier med enlige forældre. Dette for at udvide elevernes viden om forskellige familieformer og for at træne dem i et stof, som formodes at ligge tæt på deres hverdag. Teksterne ledsages af ordforrådsøvelser med fokus på ofte benyttede chunks samt et grammatisk fokus på hjælpe- og regelmæssige verber. Undervejs i forløbet får eleverne mulighed for at præsentere en familie mundtligt samt at skriftligt reflektere over sin egen familie.  

Primærrekster:
Irre viel Englisch, Chlodwig Poth, i Beziehungen, Margit Graves Ponsaing, Systime
Bist du eine Hexe, Doris Dörrie, i Vita Braagaard; ”Weitblick”, Gyldendal 1991
In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas, i Wie man lebt, Grethe Nyholm Møller,
Systime 2005
Regenbogenfarben, Lied von Kerstin Ott

Sekundærtekster:
- Mehr, mehr, OK KIDS

Grammatik und Wortschatz:
Gloseportfolie
Grammatik: uregelmæssige verber i presens og præteritum
chunks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Reisen

Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra tre forskellige vinkler som ”Bahnfahren”, Reisebeschreibungen” og ”Meine Traumreise” arbejdes med emnet. Eleverne skal særligt have fokus på vinklen "Traumreise" og arbejde med tekster, der anskueliggør en person eller flere personers rejsedrømme. Til denne vinkel har eleverne fremstillet et mundtligt oplæg, som fortæller om den 'reise', de hver især drømmer om.

En særlig fokus er ligeledes på forskellige former af rejser, samt tyskernes foretrukken rejsedestinationer og måder at holde ferie på.

I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sammensat tid og ordstilling og genitiv), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.

Materialer:

- Deutschlandlabor –" Urlaub": https://www.dw.com/de/folge-13-urlaub/l-18877249
- Cro, Einmal un die Welt
- Film: Roadmovie "Tschick"
- Lena Maas ”Im Reisebüro”, 2017
- ”50 Menschen eine Frage: Was war das schönste am Urlaub?“, fra: https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8
- Oliver Koletzki,„Ubahn“ i: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, „Auf uns“, 2020  


Mundtlig fremstilling: Meine Lieblingsreise
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Einen Klappentext schreiben 07-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Mord, Schuld und Schicksal (Eksamensforløb)

Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland. Fokus ligger på forholdet mellem offer og gerningsmand/-kvinde, (manglende) beviser i forbindelse med anklager og retssager, samt retssagernes (manglende) proces. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.


Fra kernestoffet:

Udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
Aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Materiale:
Danger Dan: „Ode an den Mord“.
Ferdinand von Schirach: „DNA“, Auf Uns, Gyldendal, 2016
Film: DNA aus der Serie Schuld, mitCFU
Film: Tatort: Ihr werdet gerichtet, mitCFU
Ingrid Noll: Nasentropfen, Dein Deutschland, systime 2013

Helle Egendal, „Gattungen – Krimi“, Gyldendal, 2017
Uffe Hartvig Larsen: "Schuld", Tyskforlaget, 2013 (udvalgte sider)


Grammatik:
Sammensatte substantiver, kongruens, præteritum, ordstilling.

Metode:
Individuelt, parvis og i grupper.

Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DNA - mündliche Notizen 26-08-2024
Mord in der Schule 18-09-2024
Mord in der Schule - skrevet færdigt 13-10-2024
Sprogdag juleopgave 03-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 DDR (Eksamensforløb)

I forløbet får eleverne en forståelse for forskellen mellem DDR og BRD, og hvordan og hvorfor DDR er opstået, og hvorfor så mange var utilfredse med at leve der.
Der vil være fokus på flugt fra DDR, hvordan mange af borgerne flygtede og hvorfor. Her vil både blive taget udgangspunkt i autentiske og fiktive tekster.

Tekster:
- Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war (D. Ensikat)
- Ein geheimer Flucht (bz-berlin.dk) (https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/ein-geheimer-flucht-tunnel-fuehrte-ihn-zu-seiner-grossen-liebe)
- Ballon (Flugten fra Østtyskland) (film)
- Udvalg af Fluchtgeschichten fra https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/

Film til baggrundsviden:
- Wissenswerte: DDR (https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo) (film)
- DW Deutsch: Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k) (film)
- Die Berliner Mauer einfach erklärt (https://www.youtube.com/watch?v=XxWn75LSO48) film

Grammatiske og sproglige fokuspunkter:
- Glosetræning og tekstforståelse
- Modalverber
- Præpositioner
- Repetition af tidligere emner (bøjning af verber, kasus, ordstilling)

I forløbet vil der være fokus på mundtlige præsentationer herunder med fokus på:
- Lytning (og samtale)
- Udtale
- Mulighed for at præsentere det samme flere gange (for at opnå tryghed og se, hvad træning kan gøre)

Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DDR - Zeitstrahl 01-11-2024
Berlinmurens design 04-12-2024
DDR - schriftliche Arbeit 15-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6 - Das Unheimliche (Eksamensforløb)

Eleverne har stiftet bekendtskab med Freuds menneskesyn. Her har i særdeleshed Das Bewusste/Unbewusste og Das Sichtbare/Unsichtbare været i fokus. Eleverne har læst tekster af Franz Hohler, Brødrene Grimm og Goethe med fokus på det uhyggelige i teksterne. Her har målet været dels at kunne sætte ord på det umiddelbart uhyggelige i teksten, dels at bruge Freuds begrebsverden i tekstanalysen for derved at åbne teksten yderligere op.
Eleverne har arbejdet med de første to afsnit af tv-serien Dark med forskellige opgaver, der alle drejede sig om den overordnede problemformulering: Was macht Dark unheimlich? Dertil har eleverne lavet en skriftlig aflevering.

Fra kernestoffet:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Her har vi med teksterne af brødrene Grimm og Goethe arbejdet med tekster fra før 1945.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og multimodale teksttyper og -genrer. Med serien Dark (2017) har vi arbejdet med en nyere tysk tekst.
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Kernestof:
Franz Hohler, Die Kleider des Herrn Zog, 1981, i Der Doppelgänger, s. 10.
Die Brüder Grimm, Wie Kinder Schlachtens mit einander gespielt haben, 1821.
Baran bo Odar og Jantje Friese: Dark, 2017, (Netflix, Episode 1 og 2)
Johann Wolfgang von Goethe: Erlkönig, 1782

Sekundær
Einstieg: Freuds Psychoanalyse und Eisbergmodell (AUF UNS, s. 195-197)

Grammatik:
Præpositioner, possessive pronominer

Eleevrne har arbejdet i grupper, parvis og enkeltvis.

Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Die Kleider des Herrn Zogg intrpretieren 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7 - Märchen (Eksamensforløb)

I forløbet arbejder eleverne med forskellige eventyrformer og eventyrtræk. Vi læser både klassiske eventyr samt mere moderne fortolkninger af eventyrgenren. Forløbet tager udgangspunkt i at eleverne har et vist kendskab til eventyrgenren, og denne viden bliver der bygget videre på og bygget paralleller til det tyske sprog.

Gennem hele forløbet er der et særligt fokus på mundtlighed og samtaler om eventyr og genretræk

Fra kernestoffet:
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Kernetekster
Brüder Grimm: Rotkäppchen (Gattungen)
Brüder Grimm: Aschenputtel (www.grimmstories.com)
Deine Freunde: Keine Märchen (sang: https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8)
Ödön von Horvath: Das Märchen in unserer Zeit

Supplerende tekster
Helle Egendal: Gattungen, Märchen, Gyldendal, 2017.

Grammatiske fokuspunkter
- Relative pronominer
- Genopfriskning af tidligere gennemgåede emner

Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Märchen - Einführung 28-03-2025
Ein Gespräch führen 11-04-2025
Afsluttende test 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer