Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/bk - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Rasmus Peter Schou Therkildsen
Hold
2023 Ty/bk (
1bk Ty
,
2bk Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1 Identität - Vorurteile und Stereotypen
Titel 2
2 Moderne Familie
Titel 3
3 Reisen
Titel 4
4. Mord, Schuld und Schicksal (Eksamensforløb)
Titel 5
5 DDR (Eksamensforløb)
Titel 6
6 - Das Unheimliche (Eksamensforløb)
Titel 7
7 - Märchen (Eksamensforløb)
Titel 8
Forløb#7
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1 Identität - Vorurteile und Stereotypen
Identität - Vorurteile und Stereotypen
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har først og fremmest til formål at bygge bro mellem folkeskole, AP-forløb og gymnasiet. Forløbet sætter dels fokus på, hvorfor vi overhovedet skal lære tysk, dels på ligheder og forskelle mellem danske og tyske nationale og kulturelle identiteter, herunder med særligt fokus på menneskers tendens til at skabe stereotyper og fordomme i forsøget på at forstå den anden kultur. Forløbet skal yderligere bidrage til, at eleverne bliver i stand til at reflektere over egen nationale/kulturelle identitet.
Første del af forløbet tager udgangspunkt i SMiK-projektet – fordomme mellem danskere og tyskere. Anden del af forløbet har fokus på tysk jul og i den forbindelse også en juletur med alle 1.g-klasserne til Lübeck. I denne forbindelse laver eleverne et video-projekt om Lübeck.
Centrale problemstillinger:
- Hvad er en fordom?
- Hvad er en stereotyp? (Auto- und Hetero-Stereotyp)
- Hvordan opfatter danskerne/tyskerne hinanden/sig selv? (Fremdbild vs. Selbstbild)
- Hvorfor danner vi stereotyper og fordomme om andre kulturer og nationaliteter, og hvorfor kan det være problematisk?
- Hvordan fejres jul i Tyskland vs. Danmark?
Faglige mål:
Lytteforståelse gennem film, musikvideo og samtale.
- Læsefærdighed og forstå forskellige typer og genrer (sang, tekst). Fokus på arbejde med ordforråd forud for læsning af tekst, samt efterfølgende på en tilegnelse af et generelt ordforråd inden for temaet ved brug af bl.a. Quizlet (individuelt og i grupper).
- Talefærdighed i små grupper med støtte fra et forudgående skriftligt arbejde.
- Skrivefærdighed med særligt fokus på det skriftlige som understøttende til talefærdigheden.
- Strategisk kompetence med fokus på læsning af autentiske tyske tekster. Øvelse i kun at slå de mest nødvendige ord op for at kunne forstå sammenhængen.
Kernestof:
- Udvalgte sider fra SMiK-projektet
- Christina Stürmer; Lebe Lauter (2006), i Stürmer und Dränger, Gyldendal (2018)
- Focus: Was ist Typisch deutsch? (www.focus.dejwissen/mensch/deutsch/stereotyoe gid 21930.html)
- Bochum, Herbert Grönemeyer. 1984
- Wie der Opa so der Enkel (forfatter, værk)
- Der Weihnachtsschinken, ukendt forfatter.
Supplerende stof:
- Genau: Den danske jul er 75% tysk:
https://www.radio4.dk/program/genau/?gid=34069&title=dansk-jul-er-75-procent-tysk
Genau: Ich bin deustch! (https://www.radio4.dk/program/genau/?gid=34059&title=ich-bin-deutsch) (51 minutter)
Grammatik: Sætningsanalyse, ordstilling og artiklernes bøjning
Indhold
Kernestof:
(1) Hvorfor lære tysk?
Höraufgabe: Augen
Wortschatz: Körper
UDTALEVEJLEDNING TIL TYSKE BOGSTAVER.docx
Et argument for at læse sprog
Introduktion til tysk i gymnasiet
Zungenbrecher
Text_Lebe Lauter-2.pdf
Afsnit
Arbeitsblatt_Christina Stürmer(2).docx
Hausaufgabe: Find eksempler på kropsidealer gennem tiderne og tag dem med til undervisningen. Læg dit eksempel ind i dokumentet her: Kopi af Hausaufgabe - Körperbilder
(1) Text_Lebe Lauter.pdf
Aufwärmen
Sætningsanalyse på min læring
Aufgabe: Dich selbst beschreiben
Lektie: Læs side 1 og lav opgaven på side 2: Adjektiver.pdf
Was ist typisch deutsch-1.pdf
Textarbeit - Typisch Deutsch.docx
Stereotype_Identität(1).docx
Was ist für dich typisch deutsch? (Schreibe 3-5 Punkte).
Übe den Wortschatz: https://quizlet.com/849512911/was-ist-typisch-deutsch-focus-flash-cards/?i=583284&x=1jqt
Deine Meinung: was ist Typisch Deutsch? https://answergarden.ch/3899098
Was sagt die Straße? https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE
Stereotypen - mündliche Aufgabe mit Redemitteln.pdf
Stereotype_Identität(1)(1).docx
Hallo Freunde!
Lektie: Skriv ti adjektiver som du synes beskriver tyskere
Video: Was sagt die Straße? https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE
Aufgabe: Was sagt die Straße(1).docx
Aufgabe 2:
Phil Laude - Alman
Forelæsning_Folk, fodbold og forbundsrepublik.docx
Forelæsning fra Århus Universitet: https://www.youtube.com/watch?v=lm1FYhQex74
Del jeres besvarelser i gruppen.
Efter forelæsningen om Tyskland.docx
Min læring: Kasus https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241924
Forelæsning fra Århus Universitet. Se resten af forelæsningen færdig hjemme og svar på spørgsmålene i dokumentet. Vi ser første del på lektionen tirsdag: https://www.youtube.com/watch?v=lm1FYhQex74
Der Weihnachtsschinken.docx
Hvordan skal ordene stå i hovedsætninger-2.pdf
Forberedelse til Lübeck.docx
Grammatik, kasus og artikler, laves inden lektionen: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241924
Typische Deutsch -Typisch Dänisch Feedback
Lyt til podcasten inden lektionen. Den varer ca. 20 minutter: https://goethemp4s.akamaized.net/resources/files/mp35/jul-neue1.mp3
Hvis du ikke har lavet lektien om kasus, lav den til i dag: Grammatik, kasus og artikler, laves inden lektionen: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241924
I dag skal I klippe jeres Lübeckfilm sammen til en samlet aflevering. For at få registreret nærvær på lektionen skal I have afleveret jeres opgave senest kl. 12.00. I afleverer på Lectio. Opgaven findes i linket herunde.
Identität und Heimat.docx
Grönemeyer v. 1
Grönemeyer v. 2
Das Køge-Lied.docx
Læs sangteksten fra Bochum igennem. Fokuser på gloserne vi har øvet - I skal ikke oversætte hele teksten. Identität und Heimat.docx
Mentimeter afstemning:
Wie der Opa, so der Enkel_Arbeitsblatt vor und nach dem Lesen(1).docx
Lektie 1: Se opgave på Lectio: Wie der Opa so der Enkel lektie.docx
Lektie 2: Skim teksten Wie der Opa so der Enkel. Dvs. læs den igennem 2 gange uden at slå ord op. Wie der Opa so er Enkel.pdf
Lektie: Genopfrisk bøjningen af de mest almindelige verber på min læring. Lektien tager ca 20-25 minutter. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=248301
Evaluering
Hjælpeverber_intro_alle opgaver.docx
GRAMMAOVERSIGT.pdf
Lytteøvelse - Handlball
Lektie: De tre hjælpeverber del II. Lav opgaverne på min læring, nogle har I lavet, dem behøver I selvfølgelig ikke lave igen: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=248634
Arbeitsblatt - Kerstin Ott.docx
Kerstin Ott - Regenbogenfarben (Offizielles Musikvideo)
Evaluering 1bk
Ny bordplacering - sæt jer ved bordene ved lektionens start.
Hjælpeverber_intro_alle opgaver(1).docx
Hjælpeverber - sein og werden.docx
1. Was ist Familie.docx
Regenbogenfarben Textarbeit
Supplerende stof:
Höfliche Phrasen - Entschuldigen Sie bitte….docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mündliche Aufgabe
29-11-2023
Lübeckfilm
20-12-2023
Lektie gæt ord
11-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2 Moderne Familie
Moderne Familie
I forløbet læses tekster af nyere dato, alle efter 1945, med fokus på alternativer til den klassiske kernefamilie, det kan være plejefamilier, patch-workfamilier eller familier med enlige forældre. Dette for at udvide elevernes viden om forskellige familieformer og for at træne dem i et stof, som formodes at ligge tæt på deres hverdag. Teksterne ledsages af ordforrådsøvelser med fokus på ofte benyttede chunks samt et grammatisk fokus på hjælpe- og regelmæssige verber. Undervejs i forløbet får eleverne mulighed for at præsentere en familie mundtligt samt at skriftligt reflektere over sin egen familie.
Primærrekster:
Irre viel Englisch, Chlodwig Poth, i Beziehungen, Margit Graves Ponsaing, Systime
Bist du eine Hexe, Doris Dörrie, i Vita Braagaard; ”Weitblick”, Gyldendal 1991
In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas, i Wie man lebt, Grethe Nyholm Møller,
Systime 2005
Regenbogenfarben, Lied von Kerstin Ott
Sekundærtekster:
- Mehr, mehr, OK KIDS
Grammatik und Wortschatz:
Gloseportfolie
Grammatik: uregelmæssige verber i presens og præteritum
chunks
Indhold
Kernestof:
Arbeitsblatt - Kerstin Ott.docx
Afsnit
Kerstin Ott - Regenbogenfarben (Offizielles Musikvideo)
Hjælpeverber_intro_alle opgaver.docx
Evaluering 1bk
UDTALEVEJLEDNING TIL TYSKE BOGSTAVER.docx
Ny bordplacering - sæt jer ved bordene ved lektionens start.
Hjælpeverber_intro_alle opgaver(1).docx
Hjælpeverber - sein og werden.docx
1. Was ist Familie.docx
Regenbogenfarben Textarbeit
Verber - hvor står de i teksten og hvordan er de bøjede. fra Regenbogenfarben.docx
Verber - hvor står de i teksten og hvordan er de bøjede. Facit.docx
Lektie: Repeter de regelmæssige verbers bøjning. Opgaverne tager ca. 17 minutter. Husk kun at lave opgaverne markeret med rødt flag.
Træn gloser på quizlet: https://quizlet.com/873634862/in-welcher-familie-lebst-du-norman-flash-cards/?i=583284&x=1jqt
IN WELCHER FAMILIE LEBST DU.pdf
In welcher Familie lebst du - Aufgabe 1.docx
In welcher Familie lebst du - Extraaufgabe .docx
Opgave:In welcher Familie lebst du - Schriftliche Aufgabe .docx
Verber i præteritum In Frieden mit Tom und Jerry.pdf
Extra Aufgabe Präteritum - die Erzählzeit.pdf
Bist du eine Hexe? Eine Geschichte von Doris Dörrie
DÖRIS DÖRRIE BIST DU EINE HEXE.pdf
Bist du eine Hexe Wordsearch.pdf
Dette skal du kunne på prøven om verber
Info om sprogrejse til Tyskland: https://tyske-sprogkurser.dk/
Schülerblatt
Vokabeln üben: https://quizlet.com/887395150/bist-du-eine-hexe-doris-dorrie-flash-cards/?i=583284&x=1jqt
Dette sklal du kunne til prøven om verber
GRAMMAOVERSIGT 2022.docx
Bist du eine Hexe - Erste Textarbeit
Læs og forstå teksten:DÖRIS DÖRRIE BIST DU EINE HEXE.pdf
I kan bruge jeres slides som inspiration:
Tidlig færdig? Træn modalverber her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=258571
Lektie: Træn modalverber i 20 minutter inden lektionen så du ved hvad modalverber er inden vi starter: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=258571
Modalverber regler.pdf
Mentimeter: https://www.menti.com/al51be4wi4bq
Irre viel Englisch
Lav opgaverne om modale hjælpeverber som du ikke har lavet endnu. https://app.minlaering.dk/bog/10/kapitel/16265/sektion/22608
Prüfung hilfsverben facit.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3 Reisen
Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra tre forskellige vinkler som ”Bahnfahren”, Reisebeschreibungen” og ”Meine Traumreise” arbejdes med emnet. Eleverne skal særligt have fokus på vinklen "Traumreise" og arbejde med tekster, der anskueliggør en person eller flere personers rejsedrømme. Til denne vinkel har eleverne fremstillet et mundtligt oplæg, som fortæller om den 'reise', de hver især drømmer om.
En særlig fokus er ligeledes på forskellige former af rejser, samt tyskernes foretrukken rejsedestinationer og måder at holde ferie på.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sammensat tid og ordstilling og genitiv), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Materialer:
- Deutschlandlabor –" Urlaub":
https://www.dw.com/de/folge-13-urlaub/l-18877249
- Cro, Einmal un die Welt
- Film: Roadmovie "Tschick"
- Lena Maas ”Im Reisebüro”, 2017
- ”50 Menschen eine Frage: Was war das schönste am Urlaub?“, fra:
https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8
- Oliver Koletzki,„Ubahn“ i: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, „Auf uns“, 2020
Mundtlig fremstilling: Meine Lieblingsreise
Indhold
Kernestof:
Retteguide 1bk
GRAMMAOVERSIGT.pdf
regler og kreativ opgave bisætninger.pdf
1 INTRO REISEN.docx
Wortschatzarbeit zum Thema: Reisen
Wortschatz: https://quizlet.com/901990727/im-reiseburo-2024-flash-cards/?i=583284&x=1jqt
Im Reisebüro_Text.docx
Sæt jer venligst i par som nedenfor. Gustav H er i gruppe 12.
Lektie: Du skal kunne din sætning med ledsætning udenad.
Reisen slides
Sæt jer venligst i grupper af fire som I ser på billedet. Bis bald!
Was ist dein Lieblingsland zu besuchen? Warum? (weil…. / fordi….) Könntest du dir vorstellen dort zu leben? (dort: dér) Warum/warum nicht? Wo willst du am liebsten hin? (am liebsten: allerhelst) Wo willst du auf jeden Fall nicht hin? (auf jeden Fall:
Schiffe versenken.docx
1 INTRO REISEN(1).docx
CRO, Arbeitsblatt.docx
Reisen - slides
Bitte setzt euch wie am Bild.
Meine Traumreise 1bk.docx
Cro_Einmal um die Welt.pdf
Husk: Du skal kunne den ene del af dialogen "Im Reisebüro" udenad. Im Reisebüro_Text.docx
Afsnit
Tschick - Einstieg
Tschick - Ein Bild beschreiben
Tschick - der Film
Tschick_Aufgaben 1
Personencharakteristik - Tschick
Tschick Aufgaben 2: Dette er ikke lektie, vi laver denne opgave i starten af modulet.
Sæt jer venligst i grupperne ved lektionens start.
Læs reglerne for substantivernes køn på tysk: https://app.minlaering.dk/bog/10/kapitel/13714/sektion/15197
Reisen
Barbaras Rhabarberbar
Se filmen om genitiv på tysk. Den varer 3 minutter, se den et par gange: https://app.minlaering.dk/bog/10/kapitel/13714/sektion/15787#section-15845
Links til genitivopgaver: Genitivopgaver Substantivernes køn Bestemte artikler - kasus
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Einen Klappentext schreiben
07-05-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Mord, Schuld und Schicksal (Eksamensforløb)
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland. Fokus ligger på forholdet mellem offer og gerningsmand/-kvinde, (manglende) beviser i forbindelse med anklager og retssager, samt retssagernes (manglende) proces. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.
Fra kernestoffet:
Udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
Aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Materiale:
Danger Dan: „Ode an den Mord“.
Ferdinand von Schirach: „DNA“, Auf Uns, Gyldendal, 2016
Film: DNA aus der Serie Schuld, mitCFU
Film: Tatort: Ihr werdet gerichtet, mitCFU
Ingrid Noll: Nasentropfen, Dein Deutschland, systime 2013
Helle Egendal, „Gattungen – Krimi“, Gyldendal, 2017
Uffe Hartvig Larsen: "Schuld", Tyskforlaget, 2013 (udvalgte sider)
Grammatik:
Sammensatte substantiver, kongruens, præteritum, ordstilling.
Metode:
Individuelt, parvis og i grupper.
Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:
Skim de første to sider: Krimi_Definitionen und Aufgaben.pdf
(1) Wortschatz: Mord, Schuld und Schicksal
Wortschatz zum Thema: "Mord Schuld und Schicksal"
Mord, Schuld und Schicksal - slides
Skim de første to sider: Krimi_Definitionen und Aufgaben.pdf
Redemittel für eine Definition des Krimis.docx
Dagens par, sæt jer venligst ved siden af jeres makker i klassen.
Text DNA Ferdinand von Schirach-1.pdf
DNA Wortschatz
Link til google drive mappe med alle materialer
Læs hjemme om forfatteren Ferdinand von Schirach
Wie passt DNA zu den Merkmalen des Krimis? Krimi Gattung elevplakater.pdf
GRAMMAOVERSIGT.pdf
DNA - Nach dem Film
Ekstra: Nasentropfen gloser
Sæt jer venligst to og to med den elev som står over for dit navn. Marcel, Magnus og Mathilde HB I er tre sammen.
Nasentropfen - Text
Nasentropfen - Arbeitsaufgaben
Træn gloserne til Nasentropfen, mindst tyve min
Gruppen
Nasentropfen
Dagens par - sæt jer venligst ved siden af den person jeres navn står overfor
Nasentropfen - resume bauen
Husk jeres skrivehæfter i dag! Husk også kuglepenne i mindst to farver.
Schriftliche Aufgabe
Hjælpemidler til den skriftlige opgave:
Verber i datid - hvis du har glemt dit hæfte
Lav opgave 1, 2 og 3 i opgaven fra fredag: Nasentropfen - resume bauen
Ode an den Mord - Text und Aufgabe
Ode an den Mord - Übersetzung
Dagens par - sæt jer venligst ved siden af jeres makker. (Albert, Augusta & Sofie I er tre sammen)
Über Mordmethoden reden
Brief an Danger Dan
Lektie: Færdiggør din tegning af den mordmetode du foretrækker. Tag tegningen med til lektionen.
Tatort Ihr werdet gerichtet 2.bk.docx
Se resten af afsnittet af Tatort: Ihr werdet gerichtet. Filmen findes på mitCFU. Vi ser en halv time mandag og I skal se ca. en time hjemme som lektie.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DNA - mündliche Notizen
26-08-2024
Mord in der Schule
18-09-2024
Mord in der Schule - skrevet færdigt
13-10-2024
Sprogdag juleopgave
03-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5 DDR (Eksamensforløb)
I forløbet får eleverne en forståelse for forskellen mellem DDR og BRD, og hvordan og hvorfor DDR er opstået, og hvorfor så mange var utilfredse med at leve der.
Der vil være fokus på flugt fra DDR, hvordan mange af borgerne flygtede og hvorfor. Her vil både blive taget udgangspunkt i autentiske og fiktive tekster.
Tekster:
- Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war (D. Ensikat)
- Ein geheimer Flucht (bz-berlin.dk) (https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/ein-geheimer-flucht-tunnel-fuehrte-ihn-zu-seiner-grossen-liebe)
- Ballon (Flugten fra Østtyskland) (film)
- Udvalg af Fluchtgeschichten fra https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
Film til baggrundsviden:
- Wissenswerte: DDR (https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo) (film)
- DW Deutsch: Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k) (film)
- Die Berliner Mauer einfach erklärt (https://www.youtube.com/watch?v=XxWn75LSO48) film
Grammatiske og sproglige fokuspunkter:
- Glosetræning og tekstforståelse
- Modalverber
- Præpositioner
- Repetition af tidligere emner (bøjning af verber, kasus, ordstilling)
I forløbet vil der være fokus på mundtlige præsentationer herunder med fokus på:
- Lytning (og samtale)
- Udtale
- Mulighed for at præsentere det samme flere gange (for at opnå tryghed og se, hvad træning kan gøre)
Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:
Artikel - Den usynlige grænser, der stadig deler Tyskland
Arbjedsspørgsmål til artiklen “Her er den usynlige grænse, der stadig deler Tyskland
Genlæs jeres power points, vi starter lektionen med præsentationer i grupper: Ihr werdet gerichtet 2.bk.docx
Video - Die Berliner Mauer einfach erklärt
Sätze über das Leben in der DDR
Her er den usynlige grænse.docx
Evaluering - resultat
Die Geschichte der DDR im Überblick.docx
Ensikat_Der Anfang_Text und Landkarte über die DDR.pdf
Oversæt sætningerne hjemme og skriv den i dit skrivehæfte
DDR - die Geschichte verstehen - arbejd selv.docx
DDR - Flucht aus der DDR - slides
Husk: Til d. 30.10. oversatte i disse sætninger hjemme. Tag dem med til lektionen:
Minlæring - præp
Slides om præpositioner
Präpositionen mit Akkusativ und Präpositionen mit Dativ.docx
Lav introduktionen til præpositioner på Minlæring Opgaven tager 20 min.
Ein geheimer Flucht-Tunnel führte ihn zu seiner großen Liebe - Textarbeit.docx
Ein geheimer Flucht-Tunnel führte ihn zu seiner großen Liebe.docx
Bilder zum Nacherzählen
Bildbeschreibung Geschichte der DDR.docx
Flucht aus der DDR_Arbeitsblatt.docx
Präpositionen-1.pdf Präpositionen.pdf
Redemittel – über Flucht reden
Billeder fra en flugthistorie - genfortælles på modulet
DDR Flucht eines 15-jährigen.docx
DDR-Flucht: Wie ein 15-Jähriger es in den Westen schaffte
Hvis du var på lektionen men ikke nåede at præsentere en flugthistorie på lektionen onsdag, så skal du forberede din historie til i dag.
Hvis du ikke var på lektionen onsdag skal du læse to flugthistorier til i dag. Find historierne her og skriv fem stikord til hver historie. https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
Fordybelse - Aufgaben Berliner Mauer .docx
Ballon Aufgaben.docx
Husk din tegning af Berlinmuren!
Husk - I skal se slutningen af Ballon inden lektionen i dag. Jeg har lånt den til jer på mitCFU og den kan ses til og med fredag 13/12.
DDR Zusammenfassung.docx
Fælles mappe til sammenfatninger
DDR - Flucht aus der DDR På slide 10 finder I instruktion om, hvordan I kan prompte chatbotten til at forbedre jeres tekst.
Schriftliche Aufgabe
Kig i jeres noter i fællesmappen. Du skal lave et dokument med dine egne notater som du kan bruge til den skriftlige opgave. Du skal have dit dokument med til modulet, det skal printes ud.
Käthe Kollwitz via tre kilder.
For at undgå fravær skal du lytte, læse og se de tre kilder om Kollwitz og skrive fem sætninger på tysk om hende som du afleverer i elevfeedback.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DDR - Zeitstrahl
01-11-2024
Berlinmurens design
04-12-2024
DDR - schriftliche Arbeit
15-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6 - Das Unheimliche (Eksamensforløb)
Eleverne har stiftet bekendtskab med Freuds menneskesyn. Her har i særdeleshed Das Bewusste/Unbewusste og Das Sichtbare/Unsichtbare været i fokus. Eleverne har læst tekster af Franz Hohler, Brødrene Grimm og Goethe med fokus på det uhyggelige i teksterne. Her har målet været dels at kunne sætte ord på det umiddelbart uhyggelige i teksten, dels at bruge Freuds begrebsverden i tekstanalysen for derved at åbne teksten yderligere op.
Eleverne har arbejdet med de første to afsnit af tv-serien Dark med forskellige opgaver, der alle drejede sig om den overordnede problemformulering: Was macht Dark unheimlich? Dertil har eleverne lavet en skriftlig aflevering.
Fra kernestoffet:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Her har vi med teksterne af brødrene Grimm og Goethe arbejdet med tekster fra før 1945.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og multimodale teksttyper og -genrer. Med serien Dark (2017) har vi arbejdet med en nyere tysk tekst.
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Kernestof:
Franz Hohler, Die Kleider des Herrn Zog, 1981, i Der Doppelgänger, s. 10.
Die Brüder Grimm, Wie Kinder Schlachtens mit einander gespielt haben, 1821.
Baran bo Odar og Jantje Friese: Dark, 2017, (Netflix, Episode 1 og 2)
Johann Wolfgang von Goethe: Erlkönig, 1782
Sekundær
Einstieg: Freuds Psychoanalyse und Eisbergmodell (AUF UNS, s. 195-197)
Grammatik:
Præpositioner, possessive pronominer
Eleevrne har arbejdet i grupper, parvis og enkeltvis.
Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:
Potsdamer Straße.pdf
Hvordan forbereder jeg en ukendt tekst på 60 minutter-kopi.docx
Mødetid: 11:35, lokale 06.
Das Unheimliche - Einstieg.docx
Extra: Hvis vi vi når det: Der Erlkönig - Johann Wolfgang von Goethe
Es gibt es gab.docx
Til i dag skal du have læst de to korte tekster om "Das Unheimliche" og sorteret ordene i de to opgaver. Hvis du ikke var på modulet onsdag er det særlig vigtigt, at du får læst teksterne.
Mündliche Übung - es gibt, es ist
Begriffe um Freuds Psychoanalyse zu verstehen.docx
Tür zum Text II Paararbeit.docx
Die Kleider des Herrn Zogg - Textarbeit.docx
Die Kleider des Herrn Zogg.pdf
Færdiggør hæftet med begrebsforklaringer Begriffe um Freuds Psychoanalyse zu verstehen.docx
Die Kleider... Den Text interpretieren.docx
Genlæs fortællingen Die Kleider des Herrn Zogg Die Kleider des Herrn Zogg.pdf
Gloser på Quizlet
Children's Imitation of Slaughter.wav
Wie Kinder Schlachtens miteinander gespielt haben.docx
Prøveeksamen marts 2025.docx
Prüfung vorbereiten.docx
Lektie: Suppler øvelsen vi lavede på modulet onsdag med information fra teksten "Wie Kinder miteinander Schlachtens gespielt haben" Du skal have udfyldt hele skemaet inden modulet.
Wie Kinder Schlachtens miteinander gespielt haben(2).docx
Prøveeksamen marts 2025 .docx
Dark - Eine unheimlice Serie .docx
Freuds Psychoanalyse, das Eisbergmodell & die Serie „Dark_ .docx
Redemittel um über Dark zu reden.docx
Hvis vi når det: Erlköning på youtube
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Die Kleider des Herrn Zogg intrpretieren
04-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7 - Märchen (Eksamensforløb)
I forløbet arbejder eleverne med forskellige eventyrformer og eventyrtræk. Vi læser både klassiske eventyr samt mere moderne fortolkninger af eventyrgenren. Forløbet tager udgangspunkt i at eleverne har et vist kendskab til eventyrgenren, og denne viden bliver der bygget videre på og bygget paralleller til det tyske sprog.
Gennem hele forløbet er der et særligt fokus på mundtlighed og samtaler om eventyr og genretræk
Fra kernestoffet:
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Kernetekster
Brüder Grimm: Rotkäppchen (Gattungen)
Brüder Grimm: Aschenputtel (www.grimmstories.com)
Deine Freunde: Keine Märchen (sang:
https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8
)
Ödön von Horvath: Das Märchen in unserer Zeit
Supplerende tekster
Helle Egendal: Gattungen, Märchen, Gyldendal, 2017.
Grammatiske fokuspunkter
- Relative pronominer
- Genopfriskning af tidligere gennemgåede emner
Eksamensforløb
Indhold
Kernestof:
Welche Personen kommen in dem Gedicht vor?Wo wollen Vater und Sohn hin?Warum hat der Sohn Angst?Was passiert mit dem Sohn?Wer ist ”Der Erlkönig“? Was will der Erlkönig?
erlkönig.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=wusVHokSa98
Gattungen - Märchen.pdf
Ist Wie Kinder miteinander Schlachtens gespielt haben ein Märchen.docx
Quizlet til Märchen
Gattungen - Märchen-1.pdf
Genlæs din aflevering fra i fredags og marker med farver, alle de ord fra Märchen Merkmale teksten, som du har anvendt i din opgave.
Rotkäppchen - Gruppenarbeit - slides
Rotkäppchen - Gruppenaufgaben.docx
Rotkäppchen Interpretation.docx
ein Gespräch über Märchen.docx
Aschenputtel.pdf
Se videoen om relative pronominer
Fragen Aschenputtel
Læs eventyret om Aschenputtel, I skal have læst afsnit 1-3 hjemme.Aschenputtel.pdf
Kein Märchen - Aufgaben
Keine Märchen - Deine Freunde
Deine Freunde - Keine Märchen (offizielles Musikvideo)
Sætninger Märchen
Afsnit
Oversæt teksten til sangen Keine Märchen
GRAMMAOVERSIGT.pdf
Øvelse inden test 2bk
Das Märchen in unserer Zeit_Ödön von Horváth_Kunstmärchen_Taxt.pdf
Her er grupperne. Gruppe 1 starter kl. 9.55, gruppe to kommer ind 15 minutter senere osv.
Das Unheimliche - prøveeksamen.docx
Hvilke Redemittel bør jeg kende-kopi.docx
Sørg for, at du har dine tekster fra temaet Märchen forberedt.
Repetition - 2bk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Märchen - Einführung
28-03-2025
Ein Gespräch führen
11-04-2025
Afsluttende test
07-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#7
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591162096", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591162096", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591162096" }