Holdet 2023 Ty/ej - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Tenna Arpe, Thomas Beiersdorf Schwarz
Hold 2023 Ty/ej (1ej Ty, 2ej Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen
Titel 2 Märchen
Titel 3 Landeskunde: Was ist typisch Deutsch?
Titel 4 Mord, Schuld und Schicksal
Titel 5 DDR
Titel 6 Deutschland, ein Einwanderungsland?
Titel 7 Die moderne Familie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen

Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra tre forskellige vinkler som ”Bahnfahren”, Reisebeschreibungen” og ”Bildungsreise” arbejdes med emnet. Eleverne skal særligt have fokus på vinklen "Bildungsreise" og arbejde med tekster, der anskueliggør en persons eller flere personers dannelsesrejse. Til denne vinkel har eleverne fremstillet et videoprodukt, som fortæller om den 'reise', de hver især har levet indtil videre og som fortæller noget særligt om den enkelte.

En særlig fokus er ligeledes på forskellige former af rejser, samt tyskernes foretrukken rejsedestinationer og måder at holde ferie på.

I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sammensat tid og ordstilling), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.

Materialer:

- Deutschlandlabor –" Urlaub": https://www.dw.com/de/folge-13-urlaub/l-18877249
- Bente Jacob, "Ferien in Norwegen"
- Film: Roadmovie "Tschick"
- Lena Maas ”Im Reisebüro”, 2017
- ”50 Menschen eine Frage: Was war das schönste am Urlaub?“, fra: https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8
- Oliver Koletzki,„Ubahn“ i: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, „Auf uns“, 2020  
- „Die Ameisen“, Gedicht von Joachim Ringelnatz, 1933

Videoproduktion med mundtlig fremstilling: Meine persönlichen Orte - eine Reise durch Deutschland.
Skriftlig aflevering: Eine Reise.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen

FORMÅL, INDHOLD OG ARBEJDSOMRÅDER:

- Hvad er et eventyr?  
- eventyrets kendetegn, f.eks. handlingsforløb og stereotype personer/figurer
- kende forskelle og ligheder mellem kunst- og folkeeventyr
- Hvem var brødrene Grimm? (+ andre eventyrforfatter)
- Hvordan analyserer og fortolker jeg et eventyr? (moral & budskab)
- arbejde med andre lignende genre (fx. fabel)
- perspektivering: udarbejde fællestræk i de mest kendte eventyr
- arbejde med ældre tyske tekster fra før 1945

GRAMMATIK:

- fokus på tempus, repetition syntaks, pronominer   

ARBEJDSFORMER:

- individuel arbejde, par- og gruppearbejde, lærerstyret undervisning
- forskellige digitale øvelser via "learningapps" (ordforrådsøvelser til emnet)
- særlig fokus på læsefærdigheder (arbejde med forskellige læsestrategier)
- elevoplæg, fokus på den mundtlige sprogproduktion

Materialer:

- Merkmale des Märchens i: Helle Egendal, „Gattungen“, Systime, 2017
- „Die Sterntaler“ von den Brüdern Grimm
-„Rotkäpchen“ von den Brüdern Grimm
-„Die Bremer Stadtmusikanten“ von den Brüdern Grimm
-„Der Adler und der Fuchs“ von Äsop
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mord, Schuld und Schicksal

Formål:

Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland og begrænset i Schweiz.  Fokus har været på forholdet mellem offer og gerningsmand/-kvinde, (manglende) beviser i forbindelse med anklager og retssager, samt retssagernes (manglende) proces. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.

Fra kernestoffet:

udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Materialer:

Helle Egendal, „Gattungen – Krimi“, Gyuldendal, 2017
Milena Moser: „Letzte Pizza“.
Ferdinand von Schirach: ”DNA” og „Kinder“.
Tatort "Ihr werdet gerichtet"
Avisartikel fra Stern: https://www.stern.de/kultur/50-jahre-tatort--warum-wir-krimis-so-lieben-9507878.html

Grammatisk:
Sammensatte substantiver, possessive pronominer, præpositioner, ordstilling.


Metode:
Individuelt, parvis og i grupper.

Evaluering:
Multimodalt produkt (mundtlig og skriftlig): arbejde med personkarakteristikker i ”Ihr werdet gerichtet” fra ”Tatort”
Skriftlig opgave: Bildbeschreibungen von Tatorten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DDR

Formål og indhold:

Med fokus på DDR skal eleverne stifte bekendtskab med en periode i tysk historie. DDR’s særlige historie med aspekter som Enstehung, Mauerbau, Flucht, Alltagsleben, Fall der Mauer und die Jahre danach skal give eleverne en mere nuanceret forståelse for det nuværende Tyskland.

Eleverne skal på tysk kunne redegøre for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i DDR. I arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier oparbejder eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i DDR.

Eleverne skal  kunne redegøre for den overordnede forskel på BRD og DDR.
Vi har kort beskæftiget os med Stasi  og statssikkerhedstjenestens overordnede karakter, samt konsekvenserne  af deres arbejde for DDR-borgerne, især for dem der forholdt sig kritisk til styret.

I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, integreret grammatik (modalverber og personlige pronominer), lytte og samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.

Sidst i forløbet har holdet læst og arbejdet med en kortet udgave af teksten Die Schwedenfähre og afslutningsvis har vi kort læst om og arbejdet med murens fald for at afrunde forløbet om DDR. Her er der benyttet korte autentiske artikler.
Der har været fokus på udtale, ordforråd, analyse og at kunne anvende og forbinde sin historiske viden i en samtale.

Grammatisk har der været repetition af ordstilling, samt arbejde med verber, især modalverber, da dette er oplagt til emnet.

Metode
individuelt, par- og gruppearbejde i forskellige variationer.


Texte:
- Ensikat, David: "Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war" und "Stubenarrest für ein ganzes Volk", in: Es war einmal ein Land, 2015.
- Rusch, Claudia: "Die Schwedenfähre", in: Meine freue deutsche Jugend.
-  Fluchtgeschichten: Spetakuläre Fluchtgeschichten, Tunnelflucht. http://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
- „Altag in der DDR“, fra ´; https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiealltaginderddr100.html

Film: "Ballon" af Michael Herbig, 2018


Erklärfilme:
- Mauerbau: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k,
- wissenswerte.e-politik.de: Wissenswerte DDR – Erklärfilme
- DW Deutsch: Eingemauert! Die innerdeutsche Grenze
- Dokumentar: „Berlinmurens fald“ fra: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=7&pageSize=6&search=DDR&orderby=title&SearchID=51b7732a-61a0-413a-9bb2-a3c8ecb6abce&index=2
- Podcast, ”Landet der forsvant”, fra: https://danske-podcasts.dk/podcast/genau/landet-der-forsvandt

Lied:
”Es steht ein Haus in Ostberlin“, EVA, http://www.eav.at/texte/steht-ein-haus-in-ostberlin
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deutschland, ein Einwanderungsland?

Diskussionen om emnerne "Migration" og "Integration" har i de seneste 10 år fyldt meget i den politiske og kulturelle debat i Tyskland.
I dette forløb arbejder vi med de kulturelle og samfundsmæssige forhold og konsekvenser som migration har medført i Tyskland siden 1945. Vi arbejder med de mange positive aspekter, men undersøger også de adskillige udfordringer som er opstået undervejs i integrationsprocessen.
En særlig fokus ligger på de forskellige migrationsbølger siden 1945 (Flucht nach dem 2. Weltkrieg, Gastarbeiter, Wiedervereinigung, "Flüchtlingskrise", osv.)
Ved læsning af forskellige livshistorier af tyskere med migrationsbaggrund, fås et indblik i forskellige individuele bevæggrunde til at forlade sit hjemland for at bosætte sig i et nyt land. Vi arbjder også med biografer af 2. generations indvandrer, og hører deres perspektiv på emnet. Til sidst i forløbet fokuserer vi kort på den politiske debat  for at finde svar på om Tyskland er et immigrationsland (Einwanderungsland).  

Materialer:

Özlem Topcu, "Eine Familie zwei Welten", Hamburger Abendblatt, 2009
Stephan Degenhardt, "Aus Liebe nach Bon", Zeit online, 2012
Konrad Daubek, "Auf der anderen Seite der Krise", Zeit online, 2012
Dokumentation: "Muhammad Mustermann, Deutschland deine Flüchtlinge", 2017, https://www.youtube.com/watch?v=qyeqi5F_Y1U
Angela Merkel, "Sommerpressekonferenz", 2015


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Die moderne Familie

FORMÅL OG INDHOLD

Hovedfokus i dette forløb er at introducere eleverne for forskellige familieformer. Målet er, at vi bevæger os væk fra det stereotype billede af en kernefamilie og hen til en moderne definition af begrebet ”familie”. Eksempelvis kan der anføres ”Regenbogenfamilien”, ”Patchwork-Familen” eller ”Pflegefamilien”. I de ´tekster´ vi arbejder med, fokuserer vi især på relationerne mellem de forskellige aktører og deres indbyrdes forhold.
Sprogligt fokuseres særligt på at opbygge et ordforråd inden for personkarakteristik og beskrivelse af positive, negative og ambivalente følelser.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, integreret grammatik (kongruens, ordstilling og kasus), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.

MATERIALER:

Julia Frank, ”Streuselschnecke”

Doris Dörrie: ”Bist du eine Hexe“

Grethe N. Møller: „Wie man lebt, Menschen untereinander“ hier: „In welcher Familie lebst du? Norman

Grethe N. Møller: „Wie man lebt, Menschen untereinander“ hier: „In welcher Familie lebst du? Thomas

Hessenschau: "Mama, Mama, Tochter - Leben in einer Regenbogenfamilie" (https://www.youtube.com/watch?v=6AI7MuMVics&t=4s)


METODER

Der arbejdes med en afveksling af individuel arbejde, arbejde i makkerpar eller i mindre grupper, som fastsættes af læreren. Dette er mhp. at bibeholde og videreudvikler den trygge og positive klasserumskultur if. læring. Samtidig kan sammensætningen af grupperne eller makkerparrene også tage udgangspunkt i elevernes faglige ståsted og mulighed for den enkelte elevs nærmeste zone for udvikling.
Evaluering: mundtlige fremlæggelser, dialog mellem lærer og elever, dialog mellem elever, skriftlig arbejde med grammatik og tekstforståelse/-analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer