Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Tenna Arpe, Tobias Dübeck Kristensen
|
Hold
|
2023 Ty/c (1c Ty, 2c Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reisen
Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra tre forskellige vinkler som ”Bahnfahren”, Reisebeschreibungen” og ”Bildungsreise” arbejdes med emnet. Eleverne skal særligt have fokus på vinklen "Bildungsreise" og arbejde med tekster, der anskueliggør en persons eller flere personers dannelsesrejse.
En særlig fokus er ligeledes på forskellige former af rejser, samt tyskernes fortrukkene rejsedestinationer og måder at holde ferie på.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sammensat tid og ordstilling), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Materialer:
- Bente Jacob, "Ferien in Norwegen"
- Lena Maas ”Im Reisebüro”, 2017
- ”50 Menschen eine Frage: Was war das schönste am Urlaub?“, fra: https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8
- Oliver Koletzki,„Ubahn“
- „Die Ameisen“, Gedicht von Joachim Ringelnatz, 1933
Opgaver:
PowerPoint med mundtlig fremstilling: "Bahnfahrt durch Deutschland"
Skriftlig aflevering: Eine Reise.
Lübeckfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reise-aufgabe
|
15-11-2023
|
PowerPoint - Bahnfahrt durch Deutschland
|
28-11-2023
|
Lübeckfilm
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi
Forløbets indhold og fokus:
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.
Kernestof:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Kernestof:
- "Mord im Hotel" (1989)
- Milena Moser: "Letzte Pizza"
- Ingrid Noll: "Nasentropfen" (2005)
- Ferdinand von Schirach – Anatomie
- Film af Fatih Akin Aus dem Nichts, 1:41 (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004805/ud-af-intet)
Supplerende stof:
- Om Ferdinand von Schirach på dansk (s. 70-71). I: Uffe Hartvig Larsen, Schuld, Tyskforlaget.
- Begriffskarte und Merkmale des Krimis (Gattungen, Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Die Moderne Familie (eksamen)
I forløbet læses tekster af nyere dato, alle efter 1945, med fokus på alternativer til den klassiske kernefamilie, det kan være plejefamilier, patch-workfamilier eller familier med enlige forældre. Dette for at udvide elevernes viden om forskellige familieformer og for at træne dem i et stof, som formodes at ligge tæt på deres hverdag. Teksterne ledsages af ordforrådsøvelser med fokus på ofte benyttede chunks samt et grammatisk fokus på hjælpe- og regelmæssige verber. Undervejs i forløbet får eleverne mulighed for at præsentere en familie mundtligt samt at skriftligt reflektere over sin egen familie.
Primærrekster
Irre viel Englisch, Chlodwig Poth, i Beziehungen, Margit Graves Ponsaing, Systime
Du bist eine Hexe, Doris Dörrie
In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas i…
Regenbogenfarben, Lied von Kerstin Ott
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøve - Norman
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Liebe (eksamen)
I dette forløb har vi beskæftiget os med temaet "Kærlighed" i tysk litteratur, musik og film. Gennem en række forskellige tekster har vi undersøgt, hvordan kærlighed og menneskelige relationer bliver portrætteret og valgt til og fra i tysk kultur. Eleverne har arbejdet med både klassiske og moderne tekster og har haft mulighed for at diskutere og reflektere over forskellige typer kærlighed, både ulykkelig kærlighed, den moderne kærlighed og at vælge kærlighed fra.
I forløbet har vi arbejdet med at være tekstnære ift. analyse, men også at eleverne har bragt deres egne holdninger og oplevelser ind i diskussioner.
Kernestof:
Nur für dich - Wise Guys (sang)
Das Single-Dasein
Die Leiden des jungen Werthers (uddrag Greif zu)
Ich bin dein Mensch (film)
Ein Jüngling liebt ein Mädchen (digt)
Sproglige emner
- Bøjning af verber (præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum), herunder også hjælpeverber
- Analyse af sætninger
- Bøjning af artikler
- Udtale
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die DDR (eksamen)
I forløbet får eleverne en forståelse for forskellen mellem DDR og BRD, og hvordan og hvorfor DDR er opstået, og hvorfor så mange var utilfredse med at leve der.
Der vil være fokus på flugt fra DDR, hvordan mange af borgerne flygtede og hvorfor. Her vil både blive taget udgangspunkt i autentiske og fiktive tekster.
Tekster:
- Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war (D. Ensikat)
- Ballon (Flugten fra Østtyskland) (film)
- Per Anhalter in den Westen
- Die Schwedenfähre (Claudia Rusch)
Film til baggrundsviden:
- Wissenswerte: DDR (https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo) (film)
- DW Deutsch: Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k) (film)
Grammatiske og sproglige fokuspunkter:
- Glosetræning og tekstforståelse
- Modalverber
- Præpositioner
- Pronominer
- Repetition af tidligere emner (bøjning af verber, kasus, ordstilling)
I forløbet vil der være fokus på mundtlige præsentationer herunder med fokus på:
- Lytning (og samtale)
- Udtale
- Mulighed for at præsentere det samme flere gange (for at opnå tryghed og se, hvad træning kan gøre)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Soziale Medien (eksamen)
I forløbet har eleverne både undersøgt og diskuteret deres eget forbrug af sociale medier.
Derudover har de også undersøgt, hvad der kan være godt og skidt ved sociale medier, med udgangspunkt i perspektiver fra de forskellige tekster.
I løbet af hele forløbet har eleverne fulgt nogle selvvalgte tyske influencere, som de også har holdt et oplæg om for hinanden.
Der har været et stort fokus på mundtlighed, samt at få mange af de engelske ord i det tyske sprog med i elevernes ordforråd, så de har lært at bøje dem på tysk.
Tekster:
- Uddrag af Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.?
- Gefällt mir: so geht Social Media
- Von wegen Lisbeth: “Sushi”
- Un-Social: Wie soziale Medien unsere Gesellschaft bedrohen (dokumentar)
- Beauty-Filter: Zu schön, um echt zu sein
Nye grammatiske emner:
Sammensatte verber
Genitiv
passiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Märchen (eksamen)
I forløbet skal eleverne arbejde med forskellige eventyrformer og eventyrtræk. Vi skal også arbejde med supplerende tekster, som giver eleverne et mere moderne billede af eventyrgenren. Forløbet tager udgangspunkt i at eleverne har et vist kendskab til eventyrgenren, og denne viden bliver der bygget videre på og bygget paralleller til det tyske sprog.
Gennem hele forløbet er der et særligt fokus på mundtlighed, og der vil hver gang blive talt om forskellige eventyr og eventyrtræk.
Kernetekster
- Rotkäppchen (Gattungen)
- Die drei Brüder
- Aschenputtel (Goethe)
- Keine Märchen (sang: https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8)
Supplerende tekster
- Gattungen, Märchen, Helle Egendal, Gyldendal, 2017.
- Fallen princesses
- Trailer til Shrek 1
Grammatiske fokuspunkter
- Relative pronominer
- Udvidet infinitiv (både med og uden um)
- Genopfriskning af tidligere gennemgåede emner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
7. Soziale Medien
|
21-03-2025
|
8. Præsentation af selvvalgt Märchen
|
02-04-2025
|
9. Skriftlig test i modulet
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler til eksamen er ordbogen.com.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
Vi genopfrisker de seks emner, som opgives til eksamen og arbejder med mundtlighed.
Kig gerne studieplanen igennem for supplerende materiale.
Redemittel:
Sachtexte: https://docs.google.com/document/d/1nqgbz6v3f8AjXjoTRytC61n19-1sMTxnW5HFvwQDu9s/edit?usp=drive_link
Kurzgeschichten: https://docs.google.com/document/d/1TyDymqDMuT07doWzeT5XbGc5O1MJn8ezyWg9u8V-jtw/edit?usp=drive_link
Märchen: https://docs.google.com/document/d/1ZGWUW7l2zVGl6vhKWkeL-UlCLfJUnEgZd3ac8YggJm8/edit?usp=drive_link
Liebe: https://docs.google.com/document/d/1VQj2gGgVS_i0nftJYqTnuBthhbUsGwHnqgwOUnWm2w4/edit?usp=drive_link
Vi kommer til at arbejde med følgende emner og tekster:
Die moderne Familie
- Irre viel Englisch, Chlodwig Poth, i Beziehungen, Margit Graves Ponsaing, Systime
- Du bist eine Hexe, Doris Dörrie
- In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas i
- Regenbogenfarben, Lied von Kerstin Ott
Liebe
- Nur für dich - Wise Guys (sang)
- Das Single-Dasein
- Die Leiden des jungen Werthers (uddrag Greif zu)
- Ich bin dein Mensch (film)
- Ein Jüngling liebt ein Mädchen (digt)
Die DDR
- Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war (D. Ensikat)
- Ballon (Flugten fra Østtyskland) (film)
- Per Anhalter in den Westen
- Die Schwedenfähre (Claudia Rusch)
Soziale Medien
- Uddrag af Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.?
- Gefällt mir: so geht Social Media
- Von wegen Lisbeth: “Sushi”
- Un-Social: Wie soziale Medien unsere Gesellschaft bedrohen
- Beauty-Filter: Zu schön, um echt zu sein
Märchen
- Rotkäppchen (Gattungen)
- Die drei Brüder
- Aschenputtel (Goethe)
- Keine Märchen (sang: https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591172361",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591172361",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591172361"
}