Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Maja Dinsen Willems, Tenna Arpe
|
Hold
|
2023 Ty/am (1am Ty, 2am Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Auf der Straße leben
Formålet med overgangsforløbet er, at bygge bro mellem elevernes ordforråd fra grundskolen mhp. at tale om familie, skikke og traditioner i første og tredje persons perspektiv til tyskfaget i gymnasiet. Derudover skal eleverne bl.a. gennem emnet 'Auf der Straße leben' og 'Weihnachten' få en fornemmelse af, hvordan tysk er i gymnasiet. Der er fokus på at skabe broer fra Almen sprogforståelse (AP) til tysk og fra grundskole til gymnasiet.
Formålet med besøget i Lübeck er at imødekomme faglige mål fra læreplanen, berøre væsentlige punkter i kernestoffet og ikke mindst fange elevernes interesse for tysk kultur og sprog gennem et kulturmøde med en hjemløseorganisation for unge mennesker (Diakonie Nord Nord Ost) og efterfølgende et fagligt besøg på julemarkedet i Lübeck. Begge besøg munder ud i et digitalt produkt, hvor eleverne mundtligt præsenterer refleksioner over hjemløshed og højtider som jul i en struktur der hedder “Det værste og det bedste”.
Kulturmødet med hjemløseorganisationen skal sætte elevernes egen tilværelse i perspektiv, så de bl.a. reflekterer over, hvor de selv er i livet og hvor privilegerede de faktisk er i hverdagen. Besøget i Lübeck skal desuden vise eleverne, at Tyskland er tæt på, og at det er spændende at lære en anden kultur at kende. Eleverne skal gennem kulturmødet ikke kun lære noget om en anden kultur – de skal også udfordre deres sprogkundskaber og lære noget om sig selv.
I Ifølge læreplanen for tysk fortsættersprog B (stx) er formålet med tyskundervisningen, at eleverne opnår ”kompetence til at kommunikere på tysk samt viden, kundskaber og færdigheder i relation til kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande. Dette giver eleverne evne til at reflektere over og med forståelse gå i dialog med andre i en globaliseret og digitaliseret verden.”
Eleverne skal opnå viden, faglig fordybelse og kundskaber inden for kernestoffet, som i relation til forløbet og besøget Lübeck berører følgende punkter i læreplanen:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
Indhold:
Frem til besøget i Lübeck arbejder vi i klasserne målrettet med ordforrådstilegnelse, grammatik og korte tekster til emnerne 'Obdachlose jugendliche' og 'Weihnachten'. I modulet inden vi tager til Lübeck, skal vi diskutere det at være ung og hjemløs i juletiden i Lübeck. Juletiden er en tid med kærlighed, hygge familie og medmenneskelighed, så hvordan hænger det sammen med at være ung og hjemløs?
Eleverne får derudover tid til at forberede deres spørgsmål, som de skal stille til besøget hos 'Diakonie Nord Nord Ost og Sophie-Kunert-Haus'. Formålet er, at de her starter refleksionen over, hvor de selv kommer fra i forhold til det, de forventer at opleve i Lübeck.
I forbindelse med de forskellige tekster arbejder eleverne med ordforrådstræning, udtale, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sætningsanalyse og artikler) og træne lytte forståelsen.
Materialer:
"Erster Hamburger Kältetoter in diesem Winter", in: https://www.hinzundkunzt.de/erster-hamburger-kaltetoter-in-diesem-winter/ (besøgt oktober 2023)
"Keine Obdachlosigkeit mehr 2030?" in: https://learngerman.dw.com/de/keine-obdachlosigkeit-mehr-bis-2030/l-60114122/lm (besøgt oktober 2023)
"Liebe" von Sabrina Setlur, songtext, 2003.
"logo! erklärt: Warum Menschen obdachlos werden", in: https://www.zdf.de/kinder/logo/obdachlosigkeit-einfach-erklaert-100.html (besøgt oktober 2023)
"Zieht euch warm an - Jung und Obdachlos: Fünf Straßenjugendliche erzählen", in: https://fluter.de/stra%C3%9Fenjugendliche-deutschland-bericht (besøgt oktober 2023) Fokus: Greeny.
Grammatiske emner: Fokus på overgangen fra AP til tyskfaget: Sætningsanalyse, kasus og artikler, hjælpevb, verbernes bøjning.
Evaluering:
Eleverne udarbejder spørgsmål til og udfører en samtale om emnet 'Auf der Straße leben' og optager denne. Spørgsmålene berører både problemstillinger i de bearbejde tekster og besøget hos Sophie Kunert Haus i Lübeck.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Durch dick und dünn
Fokus i forløbet er at arbejde videre med overgangen fra grundskole til gymnasiet. Formålet med forløbet er således at bygge bro mellem elevernes ordforråd fra grundskolen mhp. at tale om familie, venner og sport i første og tredje persons perspektiv til tyskfaget i gymnasiet. I forløbet undersøger eleverne, hvordan perspektivet 'Durch dick und dünn' kan fortolkes i teksterne.
I forbindelse med de forskellige tekster skal eleverne arbejde med ordforrådstræning, udtale, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sætningsanalyse og artikler), ordstilling i hovedsætninger og træne lytte forståelsen.
Materialer:
- Clueso: Du warst immer dabei
- Julia Frank: Streuselschnecke
- Miniserie: Die Dasslers, Staffel 1 + 2
- Die Toten Hosen: Tage wie diese
Evaluering: Aflevering med en redegørelse og lille analyse og fortolkning af Adi og Rudi Dasslers relation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reisen
Formål og indhold:
Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra to forskellige vinkler som "Familienferien" und "Geschäftsreise" arbejdes med emnet.
Derudover undersøges kulturelle forhold omkring tyskernes måde at holde ferie på.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, filmiske begreber og analyse, tekstforståelse, træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Grammatisk fokus: verbernes bøjning i sammensatte tider, ordstilling i hoved- og ledsætning.
Materiale:
Deutschlandlabor: "Die Deutschen und ihr Urlaub", Folge 13, 2015. (Video)
Koletszki, Oliver: ”U-Bahn” (Songtext und Musikvideo), 2009: https://www.youtube.com/watch?v=6njIXnWiQaU
Suter, Martin: "Ferienplanung", 2009.
Weingartner, Hans: "Camper 303", 2018. (film på mitcfu.dk)
Metoder:
Individuelt, par- og gruppearbejde.
Evaluering:
Skriftlig aflevering med analysespørgsmål til teksten "Ferienplanenun" + kreativ skriveøvelse i form af en fortsættelse af fortællingen.
9,5 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Liebe (eksamen)
I dette forløb har vi beskæftiget os med temaet "Kærlighed" i tysk litteratur, musik og film. Gennem en række forskellige tekster har vi undersøgt, hvordan kærlighed og menneskelige relationer bliver portrætteret og valgt til og fra i tysk kultur. Eleverne har arbejdet med både klassiske og moderne tekster og har haft mulighed for at diskutere og reflektere over forskellige typer kærlighed, både ulykkelig kærlighed, den moderne kærlighed og at vælge kærlighed fra.
I forløbet har vi arbejdet med at være tekstnære ift. analyse, men også at eleverne har bragt deres egne holdninger og oplevelser ind i diskussioner.
Kernestof:
Nur für dich - Wise Guys (sang)
Das Single-Dasein
Die Leiden des jungen Werthers (uddrag Greif zu)
Ich bin dein Mensch (film)
Ein Jüngling liebt ein Mädchen (digt)
Sproglige emner
- Bøjning af verber (præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum), herunder også hjælpeverber
- Analyse af sætninger
- Bøjning af artikler
- Udtale
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die DDR (eksamen)
I forløbet får eleverne en forståelse for forskellen mellem DDR og BRD, og hvordan og hvorfor DDR er opstået, og hvorfor så mange var utilfredse med at leve der.
Der vil være fokus på flugt fra DDR, hvordan mange af borgerne flygtede og hvorfor. Her vil både blive taget udgangspunkt i autentiske og fiktive tekster.
Tekster:
- Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war (D. Ensikat)
- Ein geheimer Flucht (bz-berlin.dk) (https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/ein-geheimer-flucht-tunnel-fuehrte-ihn-zu-seiner-grossen-liebe)
- Ballon (Flugten fra Østtyskland) (film)
- Per Anhalter in den Westen
- Die Schwedenfähre (Claudia Rusch)
Film til baggrundsviden:
- Wissenswerte: DDR (https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo) (film)
- DW Deutsch: Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k) (film)
Grammatiske og sproglige fokuspunkter:
- Glosetræning og tekstforståelse
- Modalverber
- Præpositioner
- Pronominer
- Repetition af tidligere emner (bøjning af verber, kasus, ordstilling)
I forløbet vil der være fokus på mundtlige præsentationer herunder med fokus på:
- Lytning (og samtale)
- Udtale
- Mulighed for at præsentere det samme flere gange (for at opnå tryghed og se, hvad træning kan gøre)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Soziale Medien (eksamen)
I forløbet har eleverne både undersøgt og diskuteret deres eget forbrug af sociale medier.
Derudover har de også undersøgt, hvad der kan være godt og skidt ved sociale medier, med udgangspunkt i perspektiver fra de forskellige tekster.
I løbet af hele forløbet har eleverne fulgt nogle selvvalgte tyske influencere, som de også har holdt et oplæg om for hinanden.
Der har været et stort fokus på mundtlighed, samt at få mange af de engelske ord i det tyske sprog med i elevernes ordforråd, så de har lært at bøje dem på tysk.
Tekster:
- Uddrag af Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.?
- Gefällt mir: so geht Social Media
- Von wegen Lisbeth: “Sushi”
- Un-Social: Wie soziale Medien unsere Gesellschaft bedrohen (dokumentar)
- Beauty-Filter: Zu schön, um echt zu sein
Nye grammatiske emner:
Sammensatte verber
Genitiv
passiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Märchen (eksamen)
I forløbet skal eleverne arbejde med forskellige eventyrformer og eventyrtræk. Vi skal også arbejde med supplerende tekster, som giver eleverne et mere moderne billede af eventyrgenren. Forløbet tager udgangspunkt i at eleverne har et vist kendskab til eventyrgenren, og denne viden bliver der bygget videre på og bygget paralleller til det tyske sprog.
Gennem hele forløbet er der et særligt fokus på mundtlighed, og der vil hver gang blive talt om forskellige eventyr og eventyrtræk.
Kernetekster
- Rotkäppchen (Gattungen)
- Die drei Brüder
- Aschenputtel (Goethe)
- Keine Märchen (sang: https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8)
Supplerende tekster
- Gattungen, Märchen, Helle Egendal, Gyldendal, 2017.
- Fallen princesses
- Trailer til Shrek 1
Grammatiske fokuspunkter
- Relative pronominer
- Udvidet infinitiv (både med og uden um)
- Genopfriskning af tidligere gennemgåede emner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
7. Soziale Medien
|
23-03-2025
|
8. Præsentation af selvvalgt Märchen
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler til eksamen er ordbogen.com.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
Vi genopfrisker de seks emner, som opgives til eksamen. Se evt. studieplanen for at finde teksterne og supplerende materiale til forløbene.
Redemittel:
Sachtexte: https://docs.google.com/document/d/1nqgbz6v3f8AjXjoTRytC61n19-1sMTxnW5HFvwQDu9s/edit?usp=drive_link
Kurzgeschichten: https://docs.google.com/document/d/1TyDymqDMuT07doWzeT5XbGc5O1MJn8ezyWg9u8V-jtw/edit?usp=drive_link
Märchen: https://docs.google.com/document/d/1ZGWUW7l2zVGl6vhKWkeL-UlCLfJUnEgZd3ac8YggJm8/edit?usp=drive_link
Liebe: https://docs.google.com/document/d/1VQj2gGgVS_i0nftJYqTnuBthhbUsGwHnqgwOUnWm2w4/edit?usp=drive_link
Følgende emner og tekster vil vi gennemgå:
Durch dick und dünn
- Clueso: Du warst immer dabei
- Julia Frank: Streuselschnecke
- Miniserie: Die Dasslers, Staffel 1 + 2
- Die Toten Hosen: Tage wie diese
Urlaub
- Deutschlandlabor: "Die Deutschen und ihr Urlaub", Folge 13, 2015. (Video)
- Koletszki, Oliver: ”U-Bahn” (Songtext und Musikvideo), 2009: https://www.youtube.com/watch?v=6njIXnWiQaU
- Suter, Martin: "Ferienplanung", 2009.
- Weingartner, Hans: "Camper 303", 2018. (film på mitcfu.dk)
Liebe
- Nur für dich - Wise Guys (sang)
- Das Single-Dasein
- Die Leiden des jungen Werthers (uddrag Greif zu)
- Ich bin dein Mensch (film)
- Ein Jüngling liebt ein Mädchen (digt)
Die DDR
- Der Anfang oder warum die DDR nur ein halbes Land war (D. Ensikat)
- Ein geheimer Flucht (bz-berlin.dk) (https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/ein-geheimer-flucht-tunnel-fuehrte-ihn-zu-seiner-grossen-liebe)
- Ballon (Flugten fra Østtyskland) (film)
- Per Anhalter in den Westen
- Die Schwedenfähre (Claudia Rusch)
Soziale Medien
- Uddrag af Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.?
- Gefällt mir: so geht Social Media
- Von wegen Lisbeth: “Sushi”
- Un-Social: Wie soziale Medien unsere Gesellschaft bedrohen
- Beauty-Filter: Zu schön, um echt zu sein
Märchen
- Rotkäppchen (Gattungen)
- Die drei Brüder
- Aschenputtel (Goethe)
- Keine Märchen (sang: https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591176811",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591176811",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591176811"
}