Holdet 2023 Ty/fm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Heidi Helene Sandorff, Tobias Dübeck Kristensen
Hold 2023 Ty/fm (1fm Ty, 2fm Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reisen
Titel 2 Krimi
Titel 3 Die Moderne Familie
Titel 4 Heimat & Migration
Titel 5 Weihnachten
Titel 6 Die DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reisen

Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra tre forskellige vinkler som ”Bahnfahren”, Reisebeschreibungen” og ”Bildungsreise” arbejdes med emnet. Eleverne skal særligt have fokus på vinklen "Bildungsreise" og arbejde med tekster, der anskueliggør en persons eller flere personers dannelsesrejse.

En særlig fokus er ligeledes på forskellige former af rejser, samt tyskernes fortrukkene rejsedestinationer og måder at holde ferie på.

I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sammensat tid og ordstilling), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.

Materialer:

- Bente Jacob, "Ferien in Norwegen"
- Lena Maas ”Im Reisebüro”, 2017
- ”50 Menschen eine Frage: Was war das schönste am Urlaub?“, fra: https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8
- Oliver Koletzki,„Ubahn“
- „Die Ameisen“, Gedicht von Joachim Ringelnatz, 1933

PowerPoint med mundtlig fremstilling: "Bahnfahrt durch Deutschland"
Skriftlig aflevering: Eine Reise.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reise-aufgabe 21-11-2023
PowerPoint - Bahnfahrt durch Deutschland 30-11-2023
Lübeckfilm 20-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi

Forløbets indhold og fokus:
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.

Kernestof:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Kernestof:
- "Mord im Hotel" (1989)
- Milena Moser: "Letzte Pizza"
- Ingrid Noll: "Nasentropfen" (2005)
- Ferdinand von Schirach – Anatomie
- Film af Fatih Akin Aus dem Nichts, 1:41 (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004805/ud-af-intet)

Supplerende stof:
- Om Ferdinand von Schirach på dansk (s. 70-71). I: Uffe Hartvig Larsen, Schuld, Tyskforlaget.
- Begriffskarte und Merkmale des Krimis (Gattungen, Systime)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Die Moderne Familie

I forløbet læses tekster af nyere dato, alle efter 1945, med fokus på alternativer til den klassiske kernefamilie, det kan være plejefamilier, patch-workfamilier eller familier med enlige forældre. Dette for at udvide elevernes viden om forskellige familieformer og for at træne dem i et stof, som formodes at ligge tæt på deres hverdag. Teksterne ledsages af ordforrådsøvelser med fokus på ofte benyttede chunks samt et grammatisk fokus på hjælpe- og regelmæssige verber. Undervejs i forløbet får eleverne mulighed for at præsentere en familie mundtligt samt at skriftligt reflektere over sin egen familie.  

Primærrekster

Irre viel Englisch, Chlodwig Poth, i Beziehungen, Margit Graves Ponsaing, Systime
Du bist eine Hexe, Doris Dörrie
In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas i…
Regenbogenfarben, Lied von Kerstin Ott
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig prøve - Norman 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Heimat & Migration

Vi starter 2g med at lære hinanden og holdets niveau godt at kende, da jeg har overtaget holdet fra en anden underviser.
Der lægges meget vægt på ordforråd, mundtlige øvelser samt repetition fra 1g.
Eleverne skal opnå kendskab til Tyskland som indvandringsland og de fordele og udfordringer, der er ved et multikulturelt samfund.
Der er særligt fokus på tyrkiske indvandrere og efterkommere, og deres syn på og oplevelse af at vokse op i to kulturer. Vi arbejder også meget med Vorurteile.
Som optakt til teksterne skal eleverne træne gloser, så det dels bliver nemmere at læse og forstå teksten, dels så de oparbejder et relevant ordforråd inden for emnet.

Grammatisk arbejder vi med repetition af grammatikken fra 1g og modalverber.

Materialer i undervisningen:
Arbeitskraft aus der Türkei fra Deutsche Welle (teksten lyttes): https://www.dw.com/de/arbeitskraft-aus-der-t%C3%BCrkei/audio-15517759
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben
Canan Büyrü: Macht der Kulturen
Almanya – Willkommen in Deutschland, film fra 2011 af Yasemin Şamdereli
Schwarzfahrer, kortfilm fra 1993 af Pepe Danquart
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Weihnachten

Vi skal have lidt julestemning og efter elevernes ønske kører vi et juletema.
Vi ser på tyske juletraditioner og læser forskellige julehistorier.
Der arbejdes især med Skt. Nikolais og Knecht Ruprecht.
Til sidst arbejder vi med det gamle digt Knecht Ruprecht af Theodor Storm, så eleverne får en fornemmelse af ældre tysk lyrik.
Efter elevernes eget ønske ser vi børne(jule)filmen Es ist ein Elch entsprungen af Ben Verbong fra 2005. I den forbindelse taler vi om julens særtræk og værdier.

Grammatisk har vi fokus på modalverber og stærke verber.

Materialer:
Diverse tyske julesange
Weihnachten in Deutschland
Wie Sankt Nikolais einen Gehilfen fand af Kathrin Siegenthaler
Liebe zu Weihnachten af Helmut-Michael Kremmer
Knecht Ruprecht af Theodor Storm
Es ist ein Elch entsprungen af Ben Verbong 2005, børnefilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Die DDR

Under dette forløb arbejder vi med den tyske historie under DDR.

Vi arbejder generelt med baggrunden for DDR og statens udvikling fra 1949 til 1989. Vi ser også på det ideologiske aspekt kommunisme/socialisme og Vesten med kapitalisme og demokrati for at synliggøre forskellene på de to Tysklande med hhv. demokrati og diktatur. Herunder taler vi kort om 2. verdenskrig og Den kolde Krig.
Eleverne skal også forstå, hvordan DDR opfatter sig selv og via propaganda fremhæver sig selv som det gode og rigtige land.
Dernæst fordyber vi os i Stasi. Hvad var Stasi? Hvordan arbejdede de? Hvordan blev folk overvåget og straffet, hvis de trådte ved siden af m.m.
Som afrunding på forløbet arbejder vi kort med murens fald, og hvorledes de to Tysklande bliver genforenet.
Undervejs skal eleverne samle op på deres nuværende viden om livet og vilkårene i DDR og i par forberede et interview af en DDR-borger. Interviewet skal optages og afleveres, hvor der dels er fokus på den viden, som vi indtil nu har oparbejdet samt elevernes sprogproduktion, udtale m.m.
Til sidst ser vi filmen Ballon og arbejder med dens skildring af forholdene i DDR og personernes kamp og ofre for at komme til det frie Vesten.

Først i forløbet skal eleverne desuden til et foredrag med Ditte Hermansen, der til daglig bor i Leipzig. Foredraget handler primært om det forestående tyske valg og hvordan hverdagen og livet i Leipzig stadig er præget af DDR-fortiden.

De sidste 7 moduler af forløbet vil blive brugt på eksamen og træning op til en evt. eksamen, hvor vi bl.a. træner mundtlighed og afholder en prøveeksamen. Der er desuden fokus på repetition af et forløb fra 1g, og der er også en afsluttende skriftlig prøve.
Vi vil fokusere på Krimi-forløbet fra 1g og genlæse Anatomie af F. v. Schirach.

Materialer:
Annette Herzog: Da mit hjemland forsvandt, artikel i Politiken, 2020

Youtube-video: DDR & Brd - geteiltes Deutschland. TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena: https://www.youtube.com/watch?
v=PfaKzCDsyug&list=PLrYIHHhKlDoMMkeiKgdNnu2s1undEUxPl&index=10

Die Geschichte der DDR, Einstieg: Kortere youtube-video om DDR: https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo

David Ensikat "DER ANFANG ODER:
WARUM DIE DDR NUR EIN HALBES LAND WAR"

Die Nationalhymne der DDR: Auferstanden aus Ruinen

Slow German Podcast: Die Stasi: https://slowgerman.com/2019/05/16/sg-183-die-stasi/ Tekst og Podcast (2019)

Die Stasi ( meget kort tekst med fakta om Stasi

Ich sass im Stasi-Gefängnis, Matthias Melster, Brennpunkt Deutsch

Mein Aufsatz in Staatsbürgerkunde af Christian M

Die Stasi hinter der Küchenspüle. Fra Claudia Rusch: Meine freie deutsche Jugend

BILD Zeitung, 11.11.1989: Deutschland umarmt sich - Einigkeit und Recht und Freiheit

Film: Ballon, 2018, af Michael Herbig

Grammatik:
De personlige og possessive pronomener
De stærke verber
Begge emner behandles ud fra wie geht's med øvelser fra denne bog og andre grammatikbøger.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer