Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/fm - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Heidi Helene Sandorff, Tobias Dübeck Kristensen
Hold
2023 Ty/fm (
1fm Ty
,
2fm Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reisen
Titel 2
Krimi
Titel 3
Die Moderne Familie
Titel 4
Heimat & Migration
Titel 5
Weihnachten
Titel 6
Die DDR
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reisen
Eleverne skal i dette forløb arbejde med emnet ”Reisen” både konkret og i mere overført forstand. Ud fra tre forskellige vinkler som ”Bahnfahren”, Reisebeschreibungen” og ”Bildungsreise” arbejdes med emnet. Eleverne skal særligt have fokus på vinklen "Bildungsreise" og arbejde med tekster, der anskueliggør en persons eller flere personers dannelsesrejse.
En særlig fokus er ligeledes på forskellige former af rejser, samt tyskernes fortrukkene rejsedestinationer og måder at holde ferie på.
I forbindelse med de forskellige ’tekster’ skal eleverne arbejde med glosetræning, tekstforståelse, delvist integreret grammatik (sammensat tid og ordstilling), træne lytte forståelsen og samtalen på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk.
Materialer:
- Bente Jacob, "Ferien in Norwegen"
- Lena Maas ”Im Reisebüro”, 2017
- ”50 Menschen eine Frage: Was war das schönste am Urlaub?“, fra:
https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8
- Oliver Koletzki,„Ubahn“
- „Die Ameisen“, Gedicht von Joachim Ringelnatz, 1933
PowerPoint med mundtlig fremstilling: "Bahnfahrt durch Deutschland"
Skriftlig aflevering: Eine Reise.
Indhold
Kernestof:
Übungen und Wortschatz zum Thema Reisen
Ferien in Norwegen
Medbring høretelefoner
Sætningsanalyse syntaks
Grammatik oversigt.pdf
Aufgaben Ferien in Norwegen 1.del.docx
Ferien in Norwegen del 2 (1).docx
Lest den Text „Ferien in Norwegen“ von Zeile 1-30
Punkten zu den Gedichten.docx
Lest die drei kurzen Gedichte und schreibt notizen darüber, worum es in jedem Gedicht geht (hvad de handler om).
KASUSØVELSER DEL 2
Medbring et headset! Der er en lyttedel i screeningen.
Bahnfahrt durch Deutschland
Hallo Freunde!
Wortschatz zum Thema Reisen
Lest den Text in dem Dokument "Im Reisebüro"
Sørg for at få betalt det lille beløb til Lübeck-turen inden timen :-)
Koletzki Lied Ubahn.docx
Übt und bereitet eure Präsentationen des Projekts "Bahnfahrt durch Deutschland" vor
Hvordan skal ordene stå i hovedsætninger
Redemittel
Koletzki Lied Ubahn
Fragen zu Lübeck
Der Weihnachtsschinken
Hvordan skal ordene stå i hovedsætninger-2 (2).pdf
Lübeck 2023_Aufgabe.docx
Løs opgaverne om kasus på MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=242669
Supplerende stof:
Höfliche Phrasen - Entschuldigen Sie bitte….docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reise-aufgabe
21-11-2023
PowerPoint - Bahnfahrt durch Deutschland
30-11-2023
Lübeckfilm
20-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Krimi
Forløbets indhold og fokus:
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kriminelle handlinger, der afspejler samfundsmæssige og historiske problemstillinger med hovedvægten på Tyskland. Spørgsmålet om skyld og uskyld, samt etiske dilemmaer i kriminelle handlinger har været hovedvægten.
Kernestof:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Kernestof:
- "Mord im Hotel" (1989)
- Milena Moser: "Letzte Pizza"
- Ingrid Noll: "Nasentropfen" (2005)
- Ferdinand von Schirach – Anatomie
- Film af Fatih Akin Aus dem Nichts, 1:41 (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004805/ud-af-intet)
Supplerende stof:
- Om Ferdinand von Schirach på dansk (s. 70-71). I: Uffe Hartvig Larsen, Schuld, Tyskforlaget.
- Begriffskarte und Merkmale des Krimis (Gattungen, Systime)
Indhold
Kernestof:
Wortschatz - Krimi
FERDINAND VON SCHIRACH - Anatomie
Intro- Ferdinand von Schirach
Ferien in Norwegen_ocr.pdf
Überlegt euch welche Krimis ihr kennt. Was wisst ihr schon über den Krimi als Gattung? Kennt ihr Beispiele für Krimifilme und Bücher?
Krimi - Definitionen und Aufgaben
Anatomie - Arbeitsblatt
Redemittel
Læs FERDINAND VON SCHIRACH - Anatomie
Intro: Ferdinand von Schirach
Krimi - Definitionen und Aufgaben (8).pdf
Krimi - Definitionen und Aufgaben.pdf
Ordpuslespil
Zeitangaben PP
Das Kennenlernenspiel.docx
Hvordan skal ordene stå i hovedsætninger-2.pdf
Fragen zu Aus dem Nichts.docx
Letzte Pizza_Moser_Arbeitsblatt.docx
Læs Milena Moser Letzte Pizza
Hjælpeverber_intro_alle opgaver.docx
Milena Moser - Letzte Pizza.pdf
Tysk grammaoversigt.pdf
Opgave 1-2 på side to i dokumentet
Grammatik oversigt.pdf
Minlæring - Verber
Medbring teksten. Læs og forstå del 1 af Mord im Hotel (1989) og besvar følgende spørgsmål: Welche Personen treffen wir im Text und welche Rolle spielen sie?
Arbeitsblatt Verben 1.docx
Mord im Hotel (1989).docx
Læs Mord im Hotel (1989) - Teil 2. Überlege dir während des Lesens folgende Fragen: Wie reagiert Busch, als er Elke Dettmold sieht? Was passiert nach der Vernehmung mit Elke Dettmold?
Krimi - Definition und Formen (Systime)
Fragen zum Text - Mord im Hotel - Teil III.docx
Arbeitsblatt Verben 2.docx
Lest und versteht Teil 3 des Textes "Mord im Hotel" (1989). Der Text ist sehr kurz.
Wortschatz zum Thema Krimi.docx
Matrixgrupper.docx
Krimi - Definition und Formen (Systime).docx
Genlæs resuméet af historien "Mord im Hotel"
Matrixgrupper (1).docx
Übersicht über die Texte des Themas - Krimi.docx
Fragen zum Text Nasentropfen (2005) (1).docx
Lest den kurzen Krimitext "Nasentropfen" (2005) von Ingrid Noll
Krimi-præsentation (arbejdsinstruktion).docx
Redemittel.docx
Minlæring - Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Opgavehæfte til artikler (1).docx
Bereite eure Präsentation vor
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Die Moderne Familie
I forløbet læses tekster af nyere dato, alle efter 1945, med fokus på alternativer til den klassiske kernefamilie, det kan være plejefamilier, patch-workfamilier eller familier med enlige forældre. Dette for at udvide elevernes viden om forskellige familieformer og for at træne dem i et stof, som formodes at ligge tæt på deres hverdag. Teksterne ledsages af ordforrådsøvelser med fokus på ofte benyttede chunks samt et grammatisk fokus på hjælpe- og regelmæssige verber. Undervejs i forløbet får eleverne mulighed for at præsentere en familie mundtligt samt at skriftligt reflektere over sin egen familie.
Primærrekster
Irre viel Englisch, Chlodwig Poth, i Beziehungen, Margit Graves Ponsaing, Systime
Du bist eine Hexe, Doris Dörrie
In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas i…
Regenbogenfarben, Lied von Kerstin Ott
Indhold
Kernestof:
Minlæring - Modalverber
Filmarbeit zum Roadmovie Tschick (2).docx
Modalverber regler.pdf
Hjælpeverber - sein og werden.docx
Krimi - fremlæggelse - grupper (1fm).docx
Hjælpeverber - sein og werden (2).docx
Filmarbeit zum Roadmovie Tschick (2) (8).docx
Modalverber regler (2).pdf
IN WELCHER FAMILIE LEBST DU THOMAS FRAGEN UND WEITERES
Grammatik oversigt.pdf
Skriv noter til opgave 5 i dokumentet
IN WELCHER FAMILIE LEBST DU THOMAS FRAGEN UND WEITERES (1).docx
regler og kreativ opgave bisætninger.pdf
Modalverber regler (3).pdf
Læs Thomas teksten i IN WELCHER FAMILIE LEBST DU
In welcher Familie lebst du - Aufgabe 1 (1).docx
In welcher Familie lebst du - Extraaufgabe .docx
Norman - gloser
Minlæring - hoved- og ledsætninger
Læs Norman teksten i IN WELCHER FAMILIE LEBST DU
DÖRIS DÖRRIE BIST DU EINE HEXE.pdf
Präteritum - die Erzählzeit.pdf
DORIS DÖRRIE BIST DU EINE HEXE FRAGEN
Wortschatz - Bist du eine Hexe?
Bist du eine Hexe_ Eine Geschichte von Doris Dörrie.pptx
DORIS DÖRRIE BIST DU EINE HEXE FRAGEN (1).docx
Bist du eine Hexe - Erste Textarbeit (1).docx
Læs resten af teksten - DÖRIS DÖRRIE BIST DU EINE HEXE.pdf
Medbring blyant(er) og viskelæder. Læs "Norman" teksten hjemmefra (side 1-2)
IN WELCHER FAMILIE LEBST DU.pdf
Bist du eine Hexe - Erste Textarbeit (1) (1).docx
Mundtlig øvelse.docx
Skim "Bist du eine Hexe" og led efter information om Herbert og jeg fortælleren
Bist du eine Hexe - Erste Textarbeit
Kerstin Ott - Regenbogenfarben (Offizielles Musikvideo)
Arbeitsblatt - Kerstin Ott.docx
Kasusøvelser del 1.docx
UDTALEVEJLEDNING TIL TYSKE BOGSTAVER (2).docx
Karakteriser Herbert og jeg-fortælleren
Kerstin Ott udvidet arbejdsblad.docx
Familienformen_aufgaben (4) (4).docx
Opgaverne på side 1-2 i Kasusøvelser del 1.docx
Oversigt ordstilling i hoved- og bisætninger.docx
regler og kreativ opgave bisætninger (5).pdf
Irre viel Englisch.docx
Lav øvelse 1-3 - Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriftlig prøve - Norman
01-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Heimat & Migration
Vi starter 2g med at lære hinanden og holdets niveau godt at kende, da jeg har overtaget holdet fra en anden underviser.
Der lægges meget vægt på ordforråd, mundtlige øvelser samt repetition fra 1g.
Eleverne skal opnå kendskab til Tyskland som indvandringsland og de fordele og udfordringer, der er ved et multikulturelt samfund.
Der er særligt fokus på tyrkiske indvandrere og efterkommere, og deres syn på og oplevelse af at vokse op i to kulturer. Vi arbejder også meget med Vorurteile.
Som optakt til teksterne skal eleverne træne gloser, så det dels bliver nemmere at læse og forstå teksten, dels så de oparbejder et relevant ordforråd inden for emnet.
Grammatisk arbejder vi med repetition af grammatikken fra 1g og modalverber.
Materialer i undervisningen:
Arbeitskraft aus der Türkei fra Deutsche Welle (teksten lyttes):
https://www.dw.com/de/arbeitskraft-aus-der-t%C3%BCrkei/audio-15517759
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben
Canan Büyrü: Macht der Kulturen
Almanya – Willkommen in Deutschland, film fra 2011 af Yasemin Şamdereli
Schwarzfahrer, kortfilm fra 1993 af Pepe Danquart
Indhold
Kernestof:
Kære tyffere. Jeg har fået fornøjelsen af at undervise jer i tysk - jeg glæder mig til at møde jer. Medbring papir og skrivehalløj. Bis bald :)
Kære tyffere. I skal skrive 10-15 detaljer om jer selv, der skal bruges i forbindelse med Ich stelle mich vor. Medbring papir og skrivehalløj.
Kære tyffere. Vi går i gang med det første forløb i 2g: Heimat & Migration.
Heimat I Einstieg.docx
Kære tyffere. I skal have udfyldt hele listen og øvet jer i ordene - den gode elev kan huske dem alle sammen udenad :) Heimat II Ordliste.docx
Arbeitskraft aus der Türkei.docx
Kære tyffere. Vi skal læse teksten Es wird immer etwas Fremdes bleiben, og i den forbindelse skal I lave de vedhæftede opgaver som lektie. Skriv så mange stikord som muligt til hvert spørgsmål. Viel Spass :)Einstieg Es wird immer etwas.docx
Kære tyffere. I skal have læst teksten "Es wird immer etwas Fremdes bleiben" færdigt og forstået den så godt som muligt. Skriv ned, hvis I har spørgsmål til teksten. Medbring grammatikbogen Wie geht's.
Es wird immer etwas Fremdes bleiben.pdf
Es wird immer V.fragen.docx
Kære tyffere. Vi skal arbejde med Almanya-filmen og lidt grammatik. Medbring gram.bog og skrivehalløj.
Aufgaben Almanya.docx
Kære alle tyffere. I skal arbejde skriftligt med filmen Almanya. Jeg har ikke kunnet finde et velegnet lokale til os alle, men vi mødes i 53. I behøver ikke at sidde alle sammen - I skal have info og må også arbejde på biblioteket bagefter. Medbring
Filmkritik Almanya.docx
Kære tyffere. Vi skal i gang med den næste tekst: Macht der Kulturen. Vi læser og arbejder med den i modulet. Kom glad :)
Macht der Kulturen.pdf
Macht der Kulturen I.docx
Kære tyffere. Vi fortsætter arbejdet med Macht der Kulturen. Hvis man IKKE var til stede onsdag, er det en rigtig god idé at læse første del og besvare de tilhørende opgaver - se vedhæftet dokument. Macht der Kulturen.pdf Macht der Kulturen I.docx
Macht der Kulturen II.docx
Macht der Kulturen III.docx
Kære tyffere. Så er der skriftlig prøve i tysk! Den er uden hjælpemidler. Se særskilt besked om prøven. Medbring gerne en bog eller lignende, hvis I bliver hurtigt færdige. I må ikke forlade lokalet, da vi er i 42 og det forstyrrer for meget. Kom gla
Kære tyffere. Vi samler op på Macht der Kulturen og der er fokus på mundtlighed. Medbring skrivehalløj og alt til Macht der Kulturen.
Kære tyffere. I dag står den på Vorurteile og lidt grammatik. Medbring Wie geht's.
Vorurteile.docx
Kære tyffere. Vi skal arbejde med en kortfilm, der handler om Vorurteile. Medbring opgaverne fra sidst og wie geht's.
Der Schwarzfahrer opg.docx
Kære tyffere. I dag står den på grammatik: Modalverber! Medbring wie geht's og papir + skrivehalløj.
Kære tyffere. Der er fællesmodul og den står på grammatik i dag. Medbring wie geht's, papir og skrivehalløj. I skal også vælge, hvad det næste forløb skal være: Weihnachten oder Märchen, så det kan I overveje. Vi tager en demokratisk afstemning.
Kære tyffere. Vi arbejder videre med modalverber. Vi gennemgår opg 2+ 3 s. 50 i wie gehts. Se skemaet s. 199 i wie gehts og øv jer i modalverbernes bøjning i præsens. I skal lave opgaver, der skal afleveres sidst i modulet. Husk papir og skrivehalløj
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Weihnachten
Vi skal have lidt julestemning og efter elevernes ønske kører vi et juletema.
Vi ser på tyske juletraditioner og læser forskellige julehistorier.
Der arbejdes især med Skt. Nikolais og Knecht Ruprecht.
Til sidst arbejder vi med det gamle digt Knecht Ruprecht af Theodor Storm, så eleverne får en fornemmelse af ældre tysk lyrik.
Efter elevernes eget ønske ser vi børne(jule)filmen Es ist ein Elch entsprungen af Ben Verbong fra 2005. I den forbindelse taler vi om julens særtræk og værdier.
Grammatisk har vi fokus på modalverber og stærke verber.
Materialer:
Diverse tyske julesange
Weihnachten in Deutschland
Wie Sankt Nikolais einen Gehilfen fand af Kathrin Siegenthaler
Liebe zu Weihnachten af Helmut-Michael Kremmer
Knecht Ruprecht af Theodor Storm
Es ist ein Elch entsprungen af Ben Verbong 2005, børnefilm.
Indhold
Kernestof:
Kære tyffere. Vi tjekker jeres hukommelse om de tyske modalverber og derefter er der juletema!
Weihnachten in Deutschland.pdf
Weihnachten in Deutschland aufgaben.docx
Kære tyffere. I skal have besvaret alle opgaver til juleteksten godt og grundigt. De bedste svar får en chokolade! Men - man skal skrive svarene helt selv... Weihnachten in Deutschland.pdf Weihnachten in Deutschland aufgaben.docx
Wie Sankt Nikolaus einen Gehilfen fand.pdf
Kære tyffere. I dag skal der julehygges! Medbring skrivehalløj og god julestemning :)
Kære tyffere. I skal skrive 10 stikord på tysk på papir (!) om jeres juleferie - hvad har I lavet og oplevet i løbet af de sidste to uger? Vi fortsætter også med vores Weihnachtsthema og I skal læse første del af en julenovelle i dette modul.
Liebe zu Weihnachten.docx
Liebe zu Weihnachten I.docx
Liebe zu Weihnachten II.docx
Kære tyffere. Jeres LEKTIE: I skal læse resten af teksten Liebe zu Weihnachten og lave et resumé af den sidste (korte) del. Det er fra s. 3. li 30 (Als sie bei Markus...) og resten. Viel Spass :) Liebe zu Weihnachten.docx
Weihnachtsfilm: "Es ist ein Elch entsprungen" ...
Kære tyffere. I skal se filmen færdig på youtube (vi nåede 1 time ind). Desuden skal I lave de vedhæftede opgaver til og aflevere under afleveringer. Pøj pøj med jeres SRO - ich drücke euch die Däumen :) Es ist ein Elch entsprungen.docx
Kære tyffere. I får en prøve i morgen både med og uden hjælpemidler. Medbring skrivehalløj og gram.bog og lign. Det er en god idé at læse op på især de tyske kendeord, svage verber og modalverber.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Die DDR
Under dette forløb arbejder vi med den tyske historie under DDR.
Vi arbejder generelt med baggrunden for DDR og statens udvikling fra 1949 til 1989. Vi ser også på det ideologiske aspekt kommunisme/socialisme og Vesten med kapitalisme og demokrati for at synliggøre forskellene på de to Tysklande med hhv. demokrati og diktatur. Herunder taler vi kort om 2. verdenskrig og Den kolde Krig.
Eleverne skal også forstå, hvordan DDR opfatter sig selv og via propaganda fremhæver sig selv som det gode og rigtige land.
Dernæst fordyber vi os i Stasi. Hvad var Stasi? Hvordan arbejdede de? Hvordan blev folk overvåget og straffet, hvis de trådte ved siden af m.m.
Som afrunding på forløbet arbejder vi kort med murens fald, og hvorledes de to Tysklande bliver genforenet.
Undervejs skal eleverne samle op på deres nuværende viden om livet og vilkårene i DDR og i par forberede et interview af en DDR-borger. Interviewet skal optages og afleveres, hvor der dels er fokus på den viden, som vi indtil nu har oparbejdet samt elevernes sprogproduktion, udtale m.m.
Til sidst ser vi filmen Ballon og arbejder med dens skildring af forholdene i DDR og personernes kamp og ofre for at komme til det frie Vesten.
Først i forløbet skal eleverne desuden til et foredrag med Ditte Hermansen, der til daglig bor i Leipzig. Foredraget handler primært om det forestående tyske valg og hvordan hverdagen og livet i Leipzig stadig er præget af DDR-fortiden.
De sidste 7 moduler af forløbet vil blive brugt på eksamen og træning op til en evt. eksamen, hvor vi bl.a. træner mundtlighed og afholder en prøveeksamen. Der er desuden fokus på repetition af et forløb fra 1g, og der er også en afsluttende skriftlig prøve.
Vi vil fokusere på Krimi-forløbet fra 1g og genlæse Anatomie af F. v. Schirach.
Materialer:
Annette Herzog: Da mit hjemland forsvandt, artikel i Politiken, 2020
Youtube-video: DDR & Brd - geteiltes Deutschland. TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena:
https://www.youtube.com/watch?
v=PfaKzCDsyug&list=PLrYIHHhKlDoMMkeiKgdNnu2s1undEUxPl&index=10
Die Geschichte der DDR, Einstieg: Kortere youtube-video om DDR:
https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo
David Ensikat "DER ANFANG ODER:
WARUM DIE DDR NUR EIN HALBES LAND WAR"
Die Nationalhymne der DDR: Auferstanden aus Ruinen
Slow German Podcast: Die Stasi:
https://slowgerman.com/2019/05/16/sg-183-die-stasi/
Tekst og Podcast (2019)
Die Stasi ( meget kort tekst med fakta om Stasi
Ich sass im Stasi-Gefängnis, Matthias Melster, Brennpunkt Deutsch
Mein Aufsatz in Staatsbürgerkunde af Christian M
Die Stasi hinter der Küchenspüle. Fra Claudia Rusch: Meine freie deutsche Jugend
BILD Zeitung, 11.11.1989: Deutschland umarmt sich - Einigkeit und Recht und Freiheit
Film: Ballon, 2018, af Michael Herbig
Grammatik:
De personlige og possessive pronomener
De stærke verber
Begge emner behandles ud fra wie geht's med øvelser fra denne bog og andre grammatikbøger.
Indhold
Kernestof:
Kære tyffere. Vi starter på det næste forløb: Die DDR. Kom glad :) Slå mindst 10 fakta om DDR op og oversæt dem til tysk. Læs artiklen og udvælg 5 pointer.
ANNETTE HERZOG DA MIT HJEMLAND FORSVANDT.docx
Kære tyffere. I dag skal vi hygge med grammatik - hurra! Medbring gram.bog, papir, blyant usw. :) Medbring desuden alt arbejdet fra torsdag om DDR, som vi også skal tale om. LEKTIEN: Sørg for, at arbejdet fra torsdag er lavet og I har det hele med. A
DDR und BRD – geteiltes Deutschland (english subs) | TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena
Kære tyffere. Vi går for alvor i gang med DDR. Medbring hørebøffer. Kom glad :)
Die Geschichte der DDR im Überblick Einstieg.docx
Kære tyffere. LEKTIE: Øv jer på gloserne fra onsdag og se opgaverne igennem, så I kan huske det så godt som muligt - især gloserne. Vi samler op på arbejdet fra i onsdags og vi går i gang med at læse teksten. DDR_Der Anfang.pdf Die Geschichte der DDR
Kære tyffere. LEKTIE: I skal have læst (og forstået) Abschnitt 1 & 2 i den vedhæftede pdf og have besvaret de tilhørende forståelsesspørgsmål. Viel Spass :) DDR_Der Anfang.pdf Die Geschichte der DDR im Überblick_Anfang.docx
Kære tyffere. I dag står den på dejlig grammatik! Medbring grambog, papir, skrivehalløj og den slags.
Kære tyffere. I har arbejd selv, da jeg er på ferie. I skal i gang med at læse en tekst om Stasi i DDR. Se den vedhæftede arbejdsseddel. Teksten er i den vedhæftede pdf DDR komp på s. 8 og det sidste dokument er opgaver til teksten. Viel Spass :) Arb
Kære tyffere. I har også arbejd selv i dag. Fortsæt arbejdet fra onsdag, gerne i de samme grupper. DDR komp.pdf Die Stasi hinter der Küchenspüle II.docx Arbejdsseddel til uge 10.docx
Kære tyffere. Endelig ses vi igen! LEKTIE: I skal genlæse teksten "die Stasi hinter der Küchenspüle" og se jeres opgaver og besvarelser igennem fra sidste uge, hvor I havde arbejd-selv. Vi gennemgår tekst og opgaver grundigt. Medbring også høretelefo
Kære tyffere. LEKTIE: Alle skal have lyttet/læst om Stasi og besvaret opgaverne til. Medbring også gram.bogen, papir og skrivehalløj. Podcast_Die Stasi.mp3 Die Stasi_Text.pdf Podcast Stasi aufgaben.docx
Kære tyffere. Vi har fokus på de stærke verber i dag. LEKTIE: I skal lave opg 2 og 3 s. 119-120 i wie geht's. I må selvfølgelig ikke skrive i bogen! Der er hjælp at hente s. 118 og s. 198. Og bogen skal medbringes til undervisningen. Vi skal også tal
Kære tyffere. Vi skal arbejde med DDR's nationalsang. LEKTIE: Læs og forstå sangen. Der er også et link til youtube, så I kan høre den igen. Dea, Frida og Rukia skal også besvare opgaverne hjemmefra, som står under teksten. Alle andre skal kun læse,
Kære tyffere. I dagens arbejd-selv-modul skal I læse første del af den næste tekst Ich sass im Stasi-Gefängnis. I skal læse og forstå indtil midt s. 2, hvor der står Nichts! Überhaupt nichts! Derudover skal I skrive et resumé af teksten under elevfee
Kære tyffere. Vi skal arbejde grundigt med første del af Ich sass im Stasi-Gefängnis. Sørg for, at I har læst og forstået første del (s. 1-2 indtil Nichts! Überhaupt nichts!). Dagens tutorial består af William, Emma, Isabella W og Liv. I fire skal fo
Kære tyffere. LEKTIE: I skal læse og (så vidt muligt) forstå anden del af teksten Ich sass im Stasi-Gefängnis. Brug gloserne på den sidste side, slå øvrige ord op og markér de steder, hvor I er i tvivl om betydningen. De 4 tutorial-elever skal desude
Kære tyffere. LEKTIE: I skal læse og så vidt muligt forstå den vedhæftede tekst Mein Aufsatz in Staatsbürgerkunde. Markér steder, hvor I er i tvivl om handlingen. Lav et lille resumé om tekstens handling. Begynd med "Der Text handelt von..." Tutorial
Kære tyffere. Læs den vedhæftede opgavebeskrivelse grundigt igennem. Viel Spass med arbejdet :) Arbejdselv moduler uge 15.docx
Arbejdselv moduler uge 15.docx
Kære tyffere. Jeg håber, at I nyder påskeferien :) LEKTIE: Alle skal lave opgave 1, A og 2 i det vedhæftede dokument. Vi skal se en film og opgaverne er optakten til filmen. Dagens tutorials-elever skal lave alle opgaverne i dokumentet. I modulet ska
Kære tyffere. Vi skal se filmen "Ballon" færdig. Kom glad :)
Kære tyffere. I dag skal vi selvfølgelig arbejde med filmen Ballon, som vi så i sidste uge. LEKTIE: Alle skal lave opg 1 og 2 i det vedhæftede dokument. Dagens tutorials skal lave alle opgaver. Ja, der er en del - til gengæld er der ingen læselektie
Kære tyffere. Vi samler op på alle opgaverne til Ballon. Ved opgaverne "vor dem Film" fokuserer vi på opg 2, 4 og 5. Ved opgaverne "nach dem Film" taler vi om alle opgaverne. Hvis der er nogle opgaver, som I ikke har lavet, er det lektier. Vi trækker
Kære tyffere. Det er blevet tid til den afsluttende prøve i skriftlig tysk. Der vil være en del med hjælpemidler og en uden. Husk at medbringe skrivehalløj. Når I kommer til lokalet, skal I skubbe bordene ud langs væggen og sidde med ryggen ind mod m
Kære tyffere. I dag er der også en slags 'prøve', nemlig prøveeksamen. Medbring skrivehalløj og computer, så I kan bruge ordbog. Kom glad :)
Kære tyffere. Vi skal repetere lidt fra 1g. LEKTIE: Læs historien Anatomie fra 1g og lav et lille resumé: Der Text handelt von... De elever, der har tutorial, skal også besvare de vedhæftede opgaver hjemmefra.
Kære tyffere. Alle møder - enten holder vi en god afslutning på tyskundervisningen eller vi taler om eksamen. Og måske begge dele!
Prøveeksamen inden for temaet 'Krimi'
Letzte PizzaMilena Moser Letzte Pizza_Text (2).pdf
Supplerende stof:
Handout elever.pdf
Beskrivelse af foredraget
Ditte Hermansen valg i Tyskland.png
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591178937", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591178937", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591178937" }