Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lykke Wange, Maja Dinsen Willems
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mundtlige tekster i dansk
Formål: At eleverne får en forståelse for, at nogle tekster, her taler og digte, både er mundtlige og skriftlige genrer. Eleverne skal i deres analyser af forløbets taler og digte både fokusere på den kommunikative situation, det para- og nonverbale og sproglige/stilistiske virkemidler.
Fagbegreber i forløbet: Paraverbalt og nonverbalt sprog, Ciceros pentagram, de tre taletyper, appelformer, udvalgte stilistiske virkemidler (anafor, epifor, triade, antitese, retorisk spørgsmål og metafor), strofer og vers, rim og rytme, allitteration og assonans, troper (sammenligning, metafor, besjæling og personifikation) og stillejer. Desuden tragtindledning og PEEL i forbindelse med skriftlige afleveringer.
Tekster:
Primærtekster:
-Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Galla 2020
-Christians tale i Thomas Vinterbergs “Festen” (1998)
-Mette Frederiksen: Tale til Godhavns-drengene, 2019
-Niviaq Korneliussen: Takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2021 (skriftlig opgave)
- Emil Aarestrup: “Angst” (1838)
- Tessa: “Engletårer” (2023)
Sekundærtekster:
-Om retorik, de tre taletyper og Cicero (fra Ole Schulz Larsen: ”Håndbog til dansk”, Systime)
-Om appelformer (fra Marianne Johnsen og Bodil Marie Gade: ”Grundbog i retorik”, Systime)
Skriftlige opgaver
-Skriv en analyse af Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2021.
Der har været afsat 3 moduler til at introducere den analyserende artikel og PEEL, samt at arbejde med skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Takketale af Korneliussen
|
21-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Social ulighed - et opråb eller underholdning?
Formål:
I dette forløb har eleverne arbejdet tematisk med fokus på social ulighed. Analyserne har båret præg af et ideologikritisk blik, men i høj grad også budt eleverne indblik i forskellige analysemetodiske tilgange, fx tv-dokumentar- og filmanalyse, novelle- og digtanalyse. Tekstudvalget udgør således både ikke-fiktive og fiktive tekster, der periodemæssigt starter i år 2016 og strækker sig tilbage til år 1871. Desuden har eleverne arbejdet med P. Bourdieus begreber om kapitaler i behandlingen af tekstmaterialet.
Eleverne har set på, hvordan litteratur, tv-dokumentarer og film fremstiller folk på samfundets bund og har forholdt sig til, hvorvidt ’teksternes’ fremstilling til social ulighed kan tolkes som et opråb i relation til velfærdsstatens udvikling og muligheder for social mobilitet, eller/og om ’teksternes’ fremstilling kan fortolkes som en slags underholdning. Herunder har eleverne forholdt sig til kulturelle og bevidsthedshistoriske fremstillinger af social ulighed.
Eleverne har læst romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" og arbejdet med teksten både i modulerne, men også i form af en analyserende artikel.
Materiale:
Djørup, Adda: "Arthur", i: Poesi og andre former for trods, 2015.
Korsgaard, Thomas: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017. (værk)
Nexø Andersen, Martin: "Lønningsdag", 1900.
Pontoppidan, Henrik: "Naadsens Brød", 1885.
Spillefilm:
Noer, Michael: "Før Frosten", 2018. (værk)
Tv-Dokumentarer:
"Prinsesser fra Blokken", sæson 1, afsnit 1, 2016.
"På Røven i Nakskov", sæson 1, afsnit 1, 2015.
Metoder:
Eleverne har primært arbejdet i par eller i grupper i forbindelse med analysearbejdet.
Evaluering:
Analyserende artikel om social ulighed. Der har været afsat 2 moduler til at arbejde med skriftlighed.
130 normalsider + værklæsning 125 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
På Røven i Nakskov 1
|
07-11-2023
|
På Røven i Nakskov 2
|
14-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
På sporet af sproget
I forløbet om sproghandlinger og facework har eleverne arbejdet med indirekte og direkte sproghandlinger, herunder selvfremstillende, regulerende og informerende sproghandlinger. Derudover har vi arbejdet med turtagning, transaktioner, samtaleanalyse, samarbejdsprincipper, facework og høflighedsprincipper.
I gennemgangen af Erving Goffmanns begreb om facework og verden som en scene, har eleverne tilegnet sig viden og fået gennemgået høflighedsbegrebet ligesom vi har arbejdet med begreber fra dramaet, der i teorien bruges som metafor for menneskets ageren i verden, med trusler mod, krænkelse, beskyttelse og opbygning af face.
Materiale:
Novelle:
Helle, Helle: En stol for lidt, 1996.
Tv:
Christensen, Casper og Frank Hvam: ”Man går altid ud fra ens kammerat lyver”, fra TV-serien Klovn, sæson 4 fra 2005.
Prostitution vs. Anne Grethe Bjarup Riis, i: Go' morgen Danmark, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Rytteriet: "Trines mor har været utro", P3, 2016: https://www.youtube.com/watch?v=4LnsLrbicpk
Teori:
"Kommunikationsanalyse", i: Håndbog til dansk, kap. 4.12, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=210
Lassen, Anna Maria: "Høflighed og face-work", i: Sprog i brug, Systime, iBog. (formidlet i forløbspowerpointen)
Mose, Susan: "Transaktionsanalyse".
7,5 normalsider
Skriftlig aflevering: En analyserende artikel om parforhold og samtaler. Der har været afsat 1,5 moduler til arbejdet med skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hævn som motiv
Formål:
I dette forløb beskæftiger vi os med motivet hævn gennem et (litteratur-)historisk perspektiv, dog ikke som periodelæsninger. Motivet hævn er undersøgt i både litterære tekster på tværs af genrer og i spillefilm. For at kunne forstå og tale om hævn som et bevidsthedshistorisk aspekt, læser vi om hævn og ondskab i sekundært materiale. I analysen af teksterne forholder vi os til hævn som et motiv, der både kan begrænse og frigøre det enkelte individ. Vi ser på slægtens og samfundets betydning ift. hævn og undersøger, hvordan ondskab kan defineres og anvendes i analysen af hævn som motiv.
Materiale:
Andersen, H.C.: ”Svinedrengen”, 1841.
”Hr. Ebbes Døtre”, i: ”Spurvesol”, bind 1.
Huss, Søren: "Fra tanke til...", fra albummet "Tro og Ingen", 2010. Musikvideoen til sangen "Fra tanke til..." (youtube) https://docs.google.com/document/d/1tDxv5OrB4d23fM0hvwvysPErv0r1SE5amHNjVhyWlMQ/edit?usp=sharing
Shakespeare, William: ”Romeo og Julie” af W. Shakespeare, 3.akt., scene 1.
Spillefilm:
Luhrmann, Baz: ”Romeo + Juliet”, 1996.
Håfstrøm, Mikael: ”Ondskan”, 2003.
Sekundært:
Aristoteles: Poetikken, formidlede begreber ift. dramaets opbygning.
Hornemann, Johanne Duus: ”Hævn er folkets ret”, i: Kristeligt Dagblad, 23.8.2008.
Nussbaum, Martha: ”Vrede og tilgivelse”, i: Den etiske H.C. Andersen, Dansklærer foreningens forlag, 2016.
Uddrag fra Psykologiens veje – ibog: Ondskabens psykologi: ”Det onde som frihed”, downloaded 7.3.2016.
Vrist, Christensen Søren: Renæssancen - Verdenshistorien, i: https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo
Metode:
Individuelt, parvis og gruppearbejde.
Evaluering:
Analyserende artikel om "Svinedrengen". Hertil har der i forløbet været afsat to moduler til at arbejde med skriftlighed.
120 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syndefaldsmotiver
Syndefaldsmotiver
I dette forløb arbejde vi med syndefaldet og overgange som motiv i litteraturen.
Igennem forløbet fik eleverne repeteret de grundlæggende tekstanalytiske begreber motiv, tema, fortællertyper, komposition, person- og miljøkarakteristik samt scenisk og panoramisk fremstilling. Desuden introducerede begrebet intertekstualitet og kendskab til genrerne folkeeventyr, kunsteventyr, novelle og reklamer.
Forløbet udvidede samtidig eleveners kendskab til de litteraturhistoriske perioder middelalderen og romantikken. Desuden har vi set på, hvordan motivet anvendes i nyere tid bl.a. via Jesper Steins roman Rampen. Til slut undersøgte vi, hvilken rolle intertekstualitet spiller i reklamegenren.
Igennem forløbet trænede vi desuden eksamensgenren den analyserende artikel.
Primærlitteratur:
Aidt , Naja Marie: Den blomstrende have (1997)
Biblen: Syndefaldsmyten
Brødrene Grimm: Rødhætte
Stein, Jesper: Rampen, 2020
Diverse reklamer med intertekstuelle referencer til rødhætte og syndefaldsmyten
Sekundærlitteratur:
Sørensen og Rangvid: "Fortællinger om syndefaldet" i Perspektiver i dansk (s. 62-84)
Litteraturhistorien på langs og på tværs: Om folkeeventyr
Håndbog til dansk: Om eventyr
Skriv dig frem: Indledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Katastrofen i medierne
Forløbet drejer sig om mediernes fremstilling af katastrofer. Igennem forløbet stiftede eleverne bekendtskab med pressefotoet, feature-genren, krimidokumentaren, podcast og true crime-formater med fokus på journalistiske fagbegreber om kilder, vinkel, nyhedskriterier samt fakta og fiktion. Eleverne har bl.a. holdt fremlagt analyser af udvalgte pressefoto
Et sekundært fokus i forløbet er at introducere eleverne for den debatterende artikel. Derudover trænede eleverne skriftlig filmanalyse ved at lave en mindre analyse af anslaget til krimidokumentaren "Branden".
Primærlitteratur:
- Diverse pressefotos
- Diverse nyhedsartikler
- Sola Kruchov Sørensen: Et retfærdigt punktum på Dr.dk (https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/storebaelt-ulykken)
- DR: anslaget til "Branden" 1. afsnit af krimidokumentaren "Scandinavian star", 2022
- Andrea Dragsdahl: "Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie" i Information, 16. juli 2019
- Jakob Sheikh: "Derfor bør vi vise billederne af Aylan" på journalisten.dk, 7. september 2015.
Sekundærlitteratur:
- Håndbog til dansk: 5.5 om billeder, avisjournalistik, filmens dramaturgi, podcasts
- Perspektiver i dansk: om fortællende journalistik s. 262-64 og s. 281-82
- Maria Hører Larsen: "Vi har elsket true crime siden oplysningstiden" i Information, d. 4/3-2016
- P3 Essensen: "Derfor er du besat af true crime" https://www.youtube.com/watch?v=Zund2B5i0VM 22/8-2023
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyhedskriterier
-
Feriefotos slides
-
Ååååh, hvor bliver det godt at smøge ærmerne op og komme igang igen :) I dag skal vi begynde på vores første forløb i 2hf: Katastrofen i medierne. Jeg ser frem til det og til at se jer! Vh
-
Jeres lektie til i dag er at medbringe et digitalt foto fra ferien, som de andre godt må se. Billedet skal bruges til at skrive en lille nyhedsartikel med en sjov vinkel, så det skal være noget, I kan tåle, der bliver taget lidt pis på. I må meget ge
-
Stil om taler
-
Stil om novelle
-
Afsnit
-
Feedback på årsprøve
-
Til i dag skal I genlæse novellen eller talen fra årsprøven og overveje, hvad I overså eller kunne have fokuseret mere på. I skal selvfølgelig læse den, I selv har skrevet om.
-
Om nyhedskriterier.docx
-
Pressefotos 2r
-
Analyse af billeder.docx
-
Gruppe 1
-
Copy-paste skemaet ind i din aflevering og sæt kryds, når du har tjekket og rettet kategorierne.
-
I har jeres aflevering klar, og vi bruger timen på at forbedre den med korrektur, før I afleverer igen.
-
Nyhedsjournalistik
-
Om journalistik og fortÃÂ_llende journalistik - perspektiver i dansk.pdf
-
Fortællende journalistik 2.r
-
Padlet: Fakta og fiktion fotos 2r
-
Sproglige figurer - øvelse.docx
-
Jakob Sheikh Aylan.docx
-
I får sjældent lektier for. Dette er en videolektie: Please se den, så vi kan nå langt med jeres aflevering i modulet. Det er i alt 6 mins film - det kan I godt klare! :) OBS: I skal se fra 00-3.04 (om Toulmins model, påstand og belæg) +fra 6.35-9.54
-
I får feedback på den første opgave. Jeg introducerer den anden opgave, og vi arbejder sammen på at komme godt i gang med den i modulet.
-
Fakta og fiktion fotos 2r
-
Fortællende journalistik 2r
-
DRTV - Scandinavian Star: Branden
-
Introduktion til krimidokumentar 2r.pptx
-
Selve filmen
-
Opgaven I skal lave i dag
-
Her er de fagbegreber, I skal brugeIntroduktion til krimidokumentar 2r.pptx
-
I dag skal vi skrive en lille aflevering ud fra vores arbejde med krimidokumentaren om Scandinavian Star forleden dag.
-
True Crime
-
HUSK HEADSET - vi skal høre podcasts.
-
Drop true crime - indlæg.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
National identitet
I forløbet har vi interesseret os for national identitet i forskellige perioder og genrer. Hovedvægten har været på nationalromantikken, hvor vi har interesseret os for fædrelandssange og malerier. Dertil har vi undersøgt nationalromantiske referencer i kampagnefilm og i nyere fædrelandssange. Vi har interesseret os særligt for landbruget i kunst og kampagner.
Afslutningvist har vi læst YAHYA HASSAN som værk og talt om, hvordan autofiktion og repræsentation er en stor tendens i nyere tids litteratur.
Som afslutning på forløbet skrev eleverne en debatterende artikel om repræsentation i film.
Primærlitteratur
- Yahya Hassan: YAHYA HASSAN (2013) (VÆRK)
- Leif Panduro: Uro i forstæderne (1962)
- N. F. S. Grundtvig: Danmarks trøst, 18
- Adam Oehlenschläger: Fædrelandssang, 1818
- Re-SEPP-ten
- Rocazino: Én for alle (1986)
- Natholdet & Christopher: Tror kun på én Hjulemand (2022)
- Landbrug & Fødevarer: "Der er et yndigt land", 2012
- Johan Thomas Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde , 1848
- Allan Otte: Lundbye Remake (5:6), 2011
- Allan Otte: Ophobning, 2010
- Ina Mariam Aruldass: "Nydanskere fortjener også film at spejle sig i", Debatindlægget er fra ungdomsmagasinet Sein d. 13. juni 2023.
- Dahl, Henrik: "Farvel til den kunstneriske frihed". Debatindlægget er fra jyllands-posten.dk d. 21. juni 2023.
Sekundærlitteratur
- Schultz Larsen: Nationalromantik i ”Håndbog til dansk – litteraturhistorie” (2022)
- Kapitel om Grundtvig i Litteraturhistorien på Langs og på Tværs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Drøm eller virkelighed
Forløb med fokus på universalromantikken og det moderne gennembrud med perspektiver til, hvordan forholdet mellem idealer og virkelighed udspiller sig i dokumentarer som "Testamentet". Her interesserede vi os bl.a. for de bibelske referencer, den symbolladede stil og forholdet mellem autencitet og iscenesættelse. Eleverne har skrevet et pointestyret afsnit om filmen.
I forløbet har vi primært arbejdet litteraturhistorisk og især undersøgt forskellen på livssyn og skrivestil i de to perioder. Desuden har vi arbejdet lidt med novellegenren og berørt impressionismen overfladisk med et nik tilbage til minimalismen, som blev gennemgået i forløbet "Paa sporet af sproget".
Primærlitteratur:
- Andersen, H. C: "Den lille Pige med Svovlstikkerne" (1845)
- Andersen, H. C.: "Klokken" (1845)
- Pontoppidan, Henrik: "Naadsensbrød" (1885)
- Bang, Herman: "Den sidste Balkjole" (1887)
- Sønderby Jepsen, Christian: "Testamentet" (2011) (VÆRK)
- Annonce for brudekjole på dba.dk
Sekundærlitteratur:
- Kjær-Hansen m.fl.: "Det moderne gennembrud" i "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
Kjær-Hansen m.fl.: "Romantikken" i "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
- Vrist Christsen, Søren: Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur på YouTube.com https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Dc0lD6CxFnc&t=0s
- Vrist Christensen, Søren: "Nyplatonisme" på YouTube.com https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&t=13s
- Tekst om den klassiske vs. moderne novelle + impressionisme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Slides - romantikken og den lille pige med svovlstikkerne
-
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
-
Romantikken - lithis på langs og på tværs.docx
-
Nyplatonisme - dansk litteratur
-
Den lille pige med svovlstikkerne.pdf
-
TAG YAHYA HASSAN BOGEN MED
-
Den fattige drengs vej til Klokken
-
Andersen, H. C. Klokken.docx.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til klokken.docx
-
Det moderne gennembrud -Livssyn og syn på litteraturen.docx
-
Realistisk skrivestil vs. romantikkens skrivestil
-
Naadsensbrød - genbesøgt slides
-
Citater til Naadsensbrød.docx
-
Pontoppidan, H. Naadsensbrød.docx-2.pdf
-
STK om plagiat 2hf 2025.docx
-
Gruppe 1
-
Det er vigtigt, at alle kommer til det her modul, da jeg skal informere jer alle om vigtige emner ang. mini-sso - ikke kun dem, der skal skrive i dansk, men alle!
-
Arbejd selv på skolen.Start her:I skal i dag lave forarbejdet til at afsnit til en analyserede artikel, som I skal skrive i morgen. I dette modul skal I se en dokumentarfilm, der hedder Testamentet. I er inddelt i grupper, og hver gruppe har fået til
-
Find dokumentarfilmen TESTAMENTET på mitcfu.dk under "Mine materialer"
-
Afsnit
-
I dette modul besvarer i arbejdspørgsmålene i dokumentet. I tager grundige noter til dem og kommer med konkrete eksempler fra filmen. I får fravær for begge moduler i dag, hvis I ikke lægger noterne op i elevfeedback.
-
Her er et eksempel på et godt afsnit med filmanalyse. Læg mærke til, hvordan vedkommende kombinerer form og indhold, har et fokus og samtidig når vidt omkring med flere eksempler og meget faglighed:
-
I dag skal I på baggrund af jeres arbejde i går formulere 1-2 pointer, som I i gruppen skal skrive et pointestyret afsnit om.
-
Den sidste balkjole + om den moderne novelle + impressionisme.docx
-
Afslutning på forløb - øvelse i perspektivering
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stoler du på mig?
I dette forløb har vi arbejdet med dobbeltgængere og upålidelige stemmer på nettet og i litteraturen.
Igennem forløbet har vi bl.a. undersøgt Cecilie Haugaards argumentation i shitstormen i forbindelse med udgivelsen af hendes bog "Instagrim". I den forbindelse repeterede vi også begreber fra facework og introducerede dobbeltgængermotivet. Det bragte os videre til perioden romantisme, som vi har undersøgt via Emil Aarestrup og B. S. Ingemann. Vi havde især fokus på "det interessante", selviscenesættelsen og dobbeltgængermotivet i perioden. Vi så på, hvordan elementer fra perioden lever i nyere tid via "American Psycho" og DR's dokumentar om falske identiteter på nettet "100 falske forelskelser".
Som en del af forløbet så vi Holbergs "Jeppe på Bjerget" i Heinrich Christensen opførelse på Det Kongelige Teater og talte i den forbindelse om oplysningstiden.
Derefter bevægede vi os over i upålidelige fortællere i novellegenren via Blicher og Jan Sonnergaard. Vi talte om Blixens leg med masker og læste om den unge kvindes forandring i Ringen, hvorigennem vi også repeterede syndefaldsmotivet.
Slutvis arbejdede vi med Johannes V. Jensens myte "Springeren" og talte om, hvordan vi kunne læse den allegorisk og spejle den ind i vores samtid. På den måde endte vi igen med at tale om Goffmanns facework og sociale medier som en scene.
I forløbet er eleverne desuden blevet introduceret for grundlæggende psykoanalytisk og eksistentialistisk læsning. I psykoanalysen har vi talt om Freuds personlighedsmodel og i eksistentialismen om den moderne virkeligheds vilkår: den meningsløse verden og dermed individet store opgave i at skabe mening via valget, samt hvordan dette ansvar for eget liv giver den almenmenneskelige tilstand af angst. Vi talte ligeledes om begrebet fremmedgjorthed.
Primærlitteratur
- Holberg, Ludvig: "Jeppe på Bjerget" (1722) i Heinrich Christensen opførelse på Det Kongelige Teater (2025) (VÆRK)
- DR: Klip fra karakterkomedien "Orkestret" (2022)
- Hauggaard, Cecilie: Forord til "Instagrim" (2024)
- Diverse fotos fra CilleMouse instagramprofil
- Klip fra Cille Haugaard i Deadline
- DR: klip fra første afsnit af dokumentaren "100 falske forelskelser" (2021) https://www.dr.dk/drtv/episode/100-falske-forelskelser_-han-findes-ikke_229271
- Aarestrup, Emil: "Paa Sneen" (1838)
- Ingemann, B. S.: "Glasskabet" (1847)
- Blixen, Karen: "Ringen" (1958)
- Blicher, Steen Steensen: "Sildig Opvågnen" (1828) (VÆRK)
- Sonnergaard, Jan: "Sex", 1997
- Bystöm, Arvida: "Harmony" (2024)
- Harron, Mary: the getting ready-scene fra "American Psycho" (2000)
- Jensen, Johannes V.: "Springeren" (1901)
Sekundærlitteratur:
- Rangvid og Sørensen: "Selvfremstillinger på sociale medier" i Perspektiver i dansk (2018)
- Schultz Larsen: "Romantisme" i "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
- Aarhus Teater: Skriv om Holberg og oplysningstiden
- Lærerproduceret materiale om Frederik Cilius
- Henriksen, Liselotte: "Fremmedgjorthed" i Eksistentialisme i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Selviscenesættelse på SoMe
-
Af Cecilie Haugaard_Instagrim.docx
-
selvfremstilling-paa-sociale-medier-fra-perpsektiver-i-dansk (2) (1).pdf
-
Reminder: Husk, vi skal i teatret d. 11/2 kl. 20 på Det Kongelige Teaters Gamle Scene på Kongens Nytorv i København :)Stykket har fået megagode anmeldelser. Jeg glæder mig!
-
Freud, dobbeltgængeren og SoMe
-
DRTV - 100 falske forelskelser: Han findes ikke
-
Romantisme.pdf
-
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
-
Romantisme og lyrik 2r
-
´
-
Psykoanalyse, Das Unheimliche og skrækromantik
-
Glasskabet
-
Om Holberg og oplysningstidem - Aarhus Teater.pdf
-
Vi begynder modulet med at tale om "Glasskabet".
-
Ingemann Glasskabet.docx
-
Forberedende spøgsmål til Jeppe på Bjerget
-
Introducing Frederik Cilius 2r.docx
-
Vi mødes 19.30 ved Holberg statuen foran Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv.
-
Analyserende artikel - trin for trin
-
Styr på skrivningen mv. PDF.pdf
-
Digte om kærestesorg.docx
-
Ringen, Blixen oplæst.m4a
-
Blixen Ringen - tekst
-
Vigtigt: Tag headset med :)
-
Sildig Opvaagnen
-
Blicher_Sildig_opvaagnen-2.pdf
-
Idéer til pointer - bemærk en vis kronologi i rækkefølgen. (Dette er ikke alle pointer, man kan lave):
-
Vi skriver på afleveringen til i aften. I kan IKKE nå at lave den færdig i dette modul, hvis I ikke er begyndt. Jeg håber meget, at I er godt igang og mindst har skrevet 1-2 sider, som jeg kan hjælpe jer med at forbedre i modulet!
-
Sonnergaard- Sex.docx
-
Jan Sonnergaard, upålideligheden og eksistentialismen 2r
-
Gruppe 1
-
Eksistentiel tomhed
-
Interessante citater fra Sex
-
Sonnergaard- Sex - farvekodet.docx
-
Øvelser til analyserende artikel.docx
-
Sonnergaard- Sex.docx Hvis I ikke var her sidste gang, skal I læse denne og være særligt opmærksomme på fortællerens upålidelighed.I andre må også meget gerne skimmelæse den, så vi kan tale om den.
-
Jensen, Johannes V., Springeren.pdf
-
Johannes V Jensen og myterne.docx
-
“Ingen kære, mor”
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mennesket i krig og krigen i mennesket
Forløbet undersøger skildringer af krig samt kriges påvirkning på litteratur og kunst i det 20. årh. Desuden har vi i forløbet arbejdet med argumenter for krig i forsvarets kampagnefilm samt politiske taler i nyere tid.
Et stort fokus i forløbet har været sprog og sproglige virkemidler. Vi har således trænet stilistisk analyse i forskellige genrer, retoriske virkemidler i taler og har desuden arbejdet med soldatersprog og sproglig dehumanisering, som det kommer til udtryk i dokumentaren "Armadillo" bl.a.
Et andet stort fokus i forløbet har været forskellen på realisme og modernisme primært eksemplificeret gennem ekspressionismen. Vi har i den forbindelse arbejdet med første verdenskrigs påvirkning på kunst og litteratur via Tom Kristensen og Rudolf Broby Johansen samt udvalgte eksempler fra billedkunsten. Eleverne har skrevet deres egne ekspressionistiske digte.
Herefter undersøgte vi litteraturen efter anden verdenskrig via Martin A. Hansen symbolladede skrivekunst, der søgte tilbage til en tabt mening, og Peter Seebergs absurde novellekunst, der konfronterede meningsløsheden og accepten af den.
Vi har undersøgt soldaterrollen og køn via Kim Malthe-Bruuns afskedsbrev til Hanne samt Tobias Rahims sang og musikvideo "Når mænd græder". Skrøbelig maskulinitet blev dermed et underemne i forløbet, hvilket vi perspektiverede ind i ekspressionismen. I disse tekster har sproglige virkemidler ligeledes været et stort fokus.
Vi har arbejdet med det lille menneske i hverdagen over for den store krig via Klaus Rifbjerg og Inger Christensens lyrik. Her interesserede vi os bl.a. for indre komposition og repeterede diverse digtanalytiske begreber.
Igennem hele forløbet har interessen for sprog og eksistentialisme været gennemgående.
Primærlitteratur:
- Forsvaret: "Ingen kære mor" (2021) - kampagnefilm https://www.youtube.com/watch?v=rZ98C4k7w38
- Malthe-Bruun, Kim: afskedsbrev til Hanne (1945)
- Rahim, Tobias: "Når mænd græder" (2022) - tekst + video https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww
- Kristensen, Tom: "Angst" (1930)
- Broby-Johansen, Rudolf: "Stridsmænd for det vi elsker" (1922)
- Hansen, Martin A.: "Roden" (1955)
- Seeberg, Peter: "Braget" (1962)
- Rifbjerg, Klaus: "De skød en stikker" (1965)
- Christensen, Inger: uddrag af Alfabet (1981)
- Metz, Janus: klip fra Armadillo (2010)
- Frederiksen, Mette: uddrag af Statsministerens nytårstale 2025
- Fogh Rasmussen, Anders: Uddrag af pressemøde om krigen i Irak 2003
- Diverse billeder:
- Returning to the Trenches, 1914, by Christopher Richard Wynne Nevinson
Picasso: Guernica (1937)
LUDWIG MEIDNER, RECTO: APOKALYTPISCHE LANDSCHAFT, 1912
Gassed by John Singer Sargent (1919)
Friheden fører folket på barrikaderne, 1830
Cavalry and Tanks at Arras’ by Lieutenant Alfred Bastien, 1918
Sekundærlitteratur:
- Schultz-Larsen: "Ekspressionisme" i Litteraturhistorien på langs og på tværs
- Fibinger, J: "Frakobling gennem dehumanisering" i Psykologiens Veje (3. udgave)
- Henriksen, Liselotte: "Fremmedgjorthed" i Eksistentialisme i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60492284546",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60492284546",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60492284546"
}