Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Diana Stråsø Kjær
|
Hold
|
2023 En/r (1r En, 2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Choices and Consequences
Dette forløb bygger på bogen "Choices Grundbog til HF" (Mette Herman, Columbus, 2022)
Forløbet handler om at træffe valg i livet - belyst gennem en række forskellige tekster (digt, artikel, novelle og film). Vi skal arbejde introducerende med fagets grundelementer: grammatik (særligt ordklasser) ordforrådstilegnelse, tekstlæsning (lytte, læse), tekstanalyse, samt en række mundtlige og skriftlige aktiviteter.
Vi skal desuden have fokus på tekstanalyse og hvordan man bruger de korrekte analytiske begreber.
Udgangspunktet for forløbet er valg, moralske valg, dilemmaer og motivationen bag valg. På dette grundlag udforsker eleverne, hvorfor man vælger, som man gør. De undersøger bevæggrunde bag egne valg, som de har gjort tidligere, men også dem, som de står overfor i uddannelses-, undervisnings- og hverdagssituationer.
MATERIALER:
Teksterne er alle fra antologien “Choices, Grundbog til HF”, Mette Hermann, Columbus 2022
Jojoba Mansell: "Hard Choices" (digt), 2012.
Sonya Dodd: "New Beginnings" (novelle), 2013.
Sean Penn: "Into the Wild" (film), 2007.
KERNESTOF:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer ̶ principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Omfang:
ca.15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Homelessness (inkl værk) EXAM
Vi arbejder med emnet hjemløshed med afsæt i Storbritainien. Vi skal arbejde med værklæsning af Robert Swindells roman "Stone Cold" (1993). Vi opdaterer emnet med en TV-udsendelse om de aktuelle forhold i Storbritannien og afrunder forløbet med en byvandring med Gadens Stemmer i København - i samarbejde med ks samfunsfag og ks historie.
Afsnittet fra dokumentarserien 'Born Famous' brugte vi som afsæt til at tale om forskellige syn på hjemløshed (structure vs agent). Stjernekokken Gordon Ramsey og sønnen Jack er uenige om, hvor ansvaret for hjemløshed skal placeres. Er det individets ansvar og viljestyrke, som gør om man kan løfte sig ud af svære omstændigheder, eller er det omgivelserne og eksterne betingelser som (u)muliggør ændringer?
Som møde med virkeligheden gik vi tættere på livet som hjemløs på gaden, og hvordan det er at arbejde med udsatte borgere. Vi fik dels et oplæg med en sygeplejerske, som har arbejdet på Mændenes Hjem i København, dels var vi på rundvisning med en af Gadens Stemmer. Dette gav også mulighed for at inddrage et karrierelæringsperspektiv, da eleverne kan komme til at møde denne borgergruppe som f.eks sygeplejersker, socialrådgivere og politibetjente.
Romanen "Stone Cold" er læst intensivt, og vi har fortrinsvis arbejdet med personkarakteristik, pålidelig/upålidelig fortællertype, samt opbygning af suspence.
I forlængelse af Links historie heraf drøftede vi, hvilke årsager der kan ligge bag hjemløshed, og hvorfor det er meget svært at komme ud af den onde cirkel igen. Ift. Shelters vinkel talte vi forskellige holdninger, man kan have til hjemløse og hjemløshed.
Da 1HF afrundes med en skriftlig årsprøve, arbejdede vi afslutningsvis med den skriftlige eksamensopgaves format, hvor vi analyserede både kortfilmen "Owen" og novellen "Waiting for Spring", som begge handler om hjemløshed.
Som repetition øver vi i 2HF et eksamenssæt med uddrag af romanen "Stone Cold" sat sammen med Phil Collins' sang/digt "Another Day In Paradise".
Vi slutter af med at se programmet "Hidden and Homeless" fra 2016.
ESTIMERET OMFANG:
Læst 100 ns fiction
---------------------------------------------------
Begreber:
A dosser.
Tapping, Dossing
Stucture vs. agent
Hidden homeless: sofa surfing and hostels
Broken homes
Materialer:
Robert Swindells roman 'Stone Cold', 1993. (novel, værklæsning)
Kelly Pike, “Owen”, a short film, 2016. (kortfilm)
Tamara Jones, “Waiting for Spring”, 2015. (novelle)
Born Famous episode 1 - ”Gordon and Jack”. (Channel 4 documentary, 2019) - CFU
Phil Collins' "Another Day In Paradise". (digt)
Professor Green: "Hidden and Homeless" - Dansk titel: ”Et hårdt liv på gaden” (BBC Three documentary, 2016) - CFU
Udadrettede aktiviteter,
'Gadens Stemmer' - Omvisning af tidligere hjemløs misbruger på Vesterbro i København (sammen med ks samf/historie)
Oplæg udefra med en sygeplejerske som har arbejdet på Mændens Hjem og nu er på et udslusningshjem
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stone Cold - læselog tjek 1
|
01-02-2024
|
Link's Diary Entry + Songs for Link
|
09-02-2024
|
Stone Cold - læselog tjek 2
|
16-02-2024
|
Ginger's Missing Poster
|
28-02-2024
|
Summary - Owen
|
02-04-2024
|
Owen: relationship and framing
|
04-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
British pub culture EXAM
Danmark og Storbritannien ligger begge højt i statistikkerne, når det angår indtag af alkohol. Vi vil se nærmere på pub culture and drinking culture som britisk kulturelt fænomen. Vi læser udelukkende sagprosa-tekster, så forløbet er også en introduktion til arbejdet med sagprosaanalyse.
Som repetition øver vi i 2HF et eksamenssæt ud fra teksten "Binge Drinking is Good for You".
Fokus på analyse af sagprosatekster: non-fiction
IMPORTANT TERMS:
Non-fiction
Laswell’s communication model
The rhetorical situation
Purpose and intention
Larger occasion – specific occasion
Tabloid and broadsheet papers
News vs feature article
Hard and soft news
ESTIMERET OMFANG:
Læst 16.2 ns non-fiction
----------------------------------------------------
MATERIALER
NON-fiction: Materialer fra ‘From Where You Are’ (Andersen og Petersen, Systime, 2010):
- “Smashed: Story of a Drunken Girlhood”, Koren Zailkas, Ebury Press, 2006. (extract from autobiography (memoir)
- “Binge drinking is good for you”, Jeremy Clarkson, Times Online website, September 2, 2007. (Commentary/opinion piece)
- “On the Streets of Binge Britain”, Jay Rayner, 2004. The Guardian website, Sep 05 2004. (Feature article)
TV:
The Red Lion. Real Stories, 2017. (Documentary on British Drinking Culture, YouTube). https://www.youtube.com/watch?v=aFKVMDj04Dg
David Briggs (dir). The Truth About Alcohol, 2016. Vist på DR2, 23-01-2017. (Documentary) - CFU
“Binge Girl”, Home Office, June 2008 (TV Commercial),, https://www.youtube.com/watch?v=NpB1Y8beGt0
”Binge drinking, male version”, Home Office, June 2008, (TV Commercial) https://www.youtube.com/watch?v=njX_G2meJUo
Pictures:
The Telegraph – picture gallery. “A heavy night: New Year’s Eve revelers, in pictures”. The Telegraph, Jan 1 2016. http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/12077199/A-heavy-night-New-Years-Eve-revellers-in-pictures.html?frame=3539326
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Black Lives Matter EXAM
Vi tager pulsen på USA med afsæt i bevægelsen Black Lives Matter. Vi arbejder med at forstå sorte amerikaneres selvforståelse og plads i samfundet i dag ved også at trække tråde tilbage til den historiske kontekst. Som historisk grundviden læser vi de fire introduktions-kapitler fra ”Back Voices”, som etablerer fire tidsperioder, hvoraf vi arbejder med de tre: slavery, ’seperate but equal’ og ’post-racist’ America.
Som opstart starter vi i nyere tid med at se på billeder fra Black Lives Matter demonstrationer, så vi får øje på forskellen i diskurserne omkring #BlackLivesMatter, #BlueLivesMatter og #AllLivesMatter. Vi arbejder dernæst med musikvideoen/digtet ”This is America”, som giver en diagnose på raceulighed anno 2018. Herefter ser vi dokumentaren”13th”, som er en historisk gennemgang af magtforholdet mellem sorte og hvide i USA målt vha. fængselssystemet og kriminalisering. Dokumentaren er samtidig et partsindlæg, som argumenterer for, at systemisk racisme er et grundvilkår i USA, og at der politisk bør gøres op med det fremadrettet. Som sidste nyere tekst ser vi et kvarter af en præsidentdebat mellem Trump og Biden i 2020, og vi sammenligner deres syn på politi og raceuroligheder, så vi får en fornemmelse af den politiske uenighed partierne imellem.
For at sætte slaveriet ind i en større ramme, arbejder vi med digtet ”The New Colossus”, så eleverne kan se forskellen på USAs selvforståelse som et immigrationsland, hvor folk er strømmet til ud fra idealerne i ’the American Dream’, kontra afroamerikanernes tvungne indførelse som slaver pga. Sydens behov for arbejdskraft.
Vi laver fokuserede nedslag i fortiden via film, hvor filmen ”12 Years a Slave” bliver vores vindue ind i perioden frem til 1865, hvor slaveriet afskaffes ved afslutningen af borgerkrigen. ”Seperate but equal’-tiden frem til 1960erne arbejder vi med vha. digtet ”Strange Fruit” og filmen ”The Help”. Ud over fiktionsanalyse og filmanalyse, har vi særligt fokus på at forstå, hvorfor der stadig laves film om fortiden, og hvad fremstillingen af fortiden siger om hhv. nutid og fortid, og debatten om race og ulighed i USA.
Som afrunding og bro til næste forløb om horror slutter vi af med filmen "Get Out".
ESTIMERET OMFANG:
80% Fiction, 20% Sagprosa
ANALYTISK FOKUS:
Opbygning af historisk/kulturel forståelse af USA
Introduktion til analyse af digte og billeder, samt træning af tryghed og fortrolighed med mundtlighed
Billedanalyse af fotografier fra #BLM-demonstrationer, samt still shots fra musikvideoen ”This is America”
Digtanalyse af ”This is America”, ”The New Collossus” og ”Strange Fruit”
Analyse af historisk inspirerede fiktionsfilm og deres virkemidler – sat i kontrast til historisk levet virkelighed
KERNETEKSTER
Childish Gambino: ”This is America”, 2018. (music video/poem)
Billie Holiday: ”Strange Fruit”, 1939 (poem)
Emma Lazarus. ”The New Colossus”. 1883 (poem)
Ava Duvay: 13th, 2016. (documentary) https://www.youtube.com/watch?v=krfcq5pF8u8
Steve McQueen: 12 years a slave, 2014. (film) - CFU
Tate Taylor: The Help, 2011 (film) - CFU
Daniel Kalluya. Get Out. 2017. (film) - CFU
The “Race and recognition”-segment in the first presidential debate 2020 - 29. Sep 2020. https://www.youtube.com/watch?v=qLT-lHpyPY8
SUPPLERENDE MATERIALE:
Fra antologien Black Voices af Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, pp. 8-14; 60-63; 96-98; 140-44
- Slavery: Introduction
- Separate but equal: Introduction
- I am a man: Introduction
- Post-racist America?: Introduction
- Timeline of recent events related to racism in the US - pp. 174-177
Desuden:
'The Help' Draws Audiences, And Ire: https://www.npr.org/2011/08/18/139755308/the-help-draws-audiences-and-ire
How to fix America's police. The Economist, 2021 https://www.youtube.com/watch?v=UGQEtHBMP08
Oh Freedom! – Afsnit om ”Strange Fruit”. https://www.dr.dk/lyd/p8jazz/oh-freedom/oh-freedom-1/2-5-strange-fruit-18452131102
Voter Registration test fra 1950erne
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Horror: Vampires and Zombies EXAM
UV-beskrivelse
I dette forløb har vi forsøgt os med en genren som forståelsesramme, samt taget hul på at man kan læse fiktion med forskellige teoretiske briller.
Som titlen på den anvendte antologien ”Distorted Mirrors” antyder, kan horror-genren læses nyhistorisk, dvs. som værende et spejl på de bekymringer man har i den samtid, hvor noget skrives.
Zombier kan således ses som udtryk for frygt for raceforhold (1930erne), kommunister (1950erne), forbrugerisme (1980erne) eller undergangsfrygt for en postapokalyptisk fremtid (nutid). Vampyrer kan læses som udtryk for psykologisk repression af seksuel lyst.
Vi lavede sammen en queer læsning af ”Interview With a Vampire”, som blev filmatiseret i 1990erne. Her var homoseksualitet endnu ikke normaliseret eller aftabuiseret, men de to mandlige vampyrer kan ses udfordrende normerne, da de kan anses som værende i et atypisk parforhold ift. den traditionelle, heteronormative forståelse af et parforhold som værende mellem mand og kvinde.
Vi lavede i det små også en feministisk læsning af ”Cargo” og ”Twilight”. Vi drøftede om faderen i ”Cargo” udfordrer den traditionelle forståelse af maskulinitet, og om slutningen blot bekræfter en stereotyp forståelse af kønsroller, da det er en kvinde, der argumenterer for at tage det lille barn ind.
Ift. ”Twilight” så vi på på fremstillingen af kvinden som værende tilbageholdende og passiv, men vi forholdt vi os også nysgerrigt til, om genren romantasy kan udfordre den klassiske feministiske kritik. Er det ikke netop et ’female gaze’, der ser på Edward?
I forbindelse med vores læsning af zombie-tekster, talte vi ved hjælp af artikeln ”Apocalypse Ready”
om nutidens optagelse af fænomenet ’prepping’, hvor man gerne skal kunne holde sig selv og sin familie levende uden hjælp i nogle dage. Det var baggrunden for at analysere de tre nettekster, som alle er en form for ’explainer’, men hver tekst anvender forskellige virkemidler.
ESTIMERET OMFANG:
80% fiktion, 20% sagrprosa
MATERIALER
I antologien: Høpfner Clausen & Kaalund: DISTORTED MIRRORS, Gyldendal; sider: 7-25, 86-93, 114-117, 140-141
- "A very trying time" (short story) 140-141
- Stephanie Meyer. Twilight, "kapitel 3" – excerpt, pp. 86-92 (extract of novel).
- Cargo (short film): https://www.youtube.com/watch?v=gyfmwgOV6uo
Interview with a Vampire. Neil Jordan, 1994. (film) - CFU
Twilight. Catherine Harwick, 2008. (film) - CFU
På nettet:
”How everything goes to hell during a zombie apocalypse”, 2023 (graphic novel)
https://theoatmeal.com/comics/zombie_how
”11 TIPS for Surviving the Zombie Apocalypse - Zombie Survival Guide” (explainer video), 2016.
https://www.youtube.com/watch?v=BiEE-HiahtA
Zombie Apocalypse Survival Guide, 2020 (explainer, cartoon style)
https://www.youtube.com/watch?v=4J4tVokD4TE
Supplerende:
I antologien: Høpfner Clausen & Kaalund: DISTORTED MIRRORS, Gyldendal
”Introduction: Vampires and vampire fiction” pp. 7-17.
"Introduction” Zombies and zombie fiction" pp. 18-25
”Literary Criticism” pp. 38-43.
Fra nettet:
Ryan Herman. ”Apocalypse-ready_ Are the families stocking up for the end of civilisation crackpots or simply canny survivors”. Daily Mail Online, March 23, 2013. https://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-2296472/Apocalypse-ready-Are-families-stocking-end-civilisation-crackpots-simply-canny-survivors.html
TV via CFU:
'Episode 1: 'Zombies', in the documentary series 'History of Horror', (Ben Raphael Sher, 2018). Dansk titel: De kommer og tager dig - horrorfilmens historie - CFU
'Episode 6: 'Vampires', in the documentary series 'History of Horror', (Ben Raphael Sher, 2018). Dansk titel: De kommer og tager dig - horrorfilmens historie - CFU
Radio:
Klog på Sprog: "Hugtænder og hede blikke på Bogforum". 1 nov 2024. https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2024/hugtaender-og-hede-blikke-paa-bogforum-11032407445
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nigeria and the role of English EXAM
Som områdestudie af et engelsktalende område uden for USA og Storbritannien har vi arbejdet med Nigeria
Vi startede med at se på udbredelsen af det engelske sprog via videoen "The History of English in 10 minutes" og de to korte videoer med David Crystal. I den forbindelse har vi talt om kolonitiden, og hvordan engelsk blev undervisningssproget i skolen, da man indførte det britiske skolesystem, og at engelsk blev det blev det officielle sprog i mange kolonier efter uafhængighed, da det var blevet et lingua franca i lande, hvor mange lokale sprog ellers skulle konkurrere om rollen som fælles sprog.
Herfra tog vi springet til vestens fordomme og stereotype forventninger til Afrika (land >< kontinent), hvilket var omdrejningspunktet for læsningen af Adichies TED-talk "The Danger of the Single Story".
Herefter var vi nysgerrige på faktisk levet forskellighed i Nigeria ved at se to afsnit af edutainment-serien “Shuga Naija”, som er en ensemble-serie, hvor vi møder en lang række karakterer med hver deres udfordringer. Miljømæssigt foregår den i et storbymiljø (Lagos) i moderne tid, og eleverne fik dermed syn for, hvordan et område i Afrika måske udfordrer deres stereotype forventninger. Endeligt talte vi lidt på sproglig variation og brugen af pidgin engelsk og bilingualitet (tosprogethed) i TV-serien
Vi så på nogle af de samfundsmæssige udfordringer Nigeria har som land ud fra Falz’ musikvideo, som også var et intertekstuelt nik til Childish Gambinos musikvideo, som vi arbejdede med i starten af 2HF. I de to sangtekster (“Rise” og “This is Nigeria”) arbejdede vi desuden med pidgin English og engelsk som lingua franca i Nigeria
MATERIALER
Fra antologien AFRICA UNFOLD:
- Mark: Shuga: the soap opera helping Africa confront HIV (article) pp 37-41
- Adichie: The danger of the single story (TED-talk) pp. 15-20 + the talk as video
(https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=en)
- Sean Kuti: Rise, pp. 128-130 + https://www.youtube.com/watch?v=hADxHPEekqg (musikvideo + lyrics)
Shuga Naija season 3, episode 1-2 (TV-serie, edutainment - på Youtube) - episode 1: https://www.youtube.com/watch?v=wxH7kqyYJvU&list=PLs3bPA053ZU3tfnO1wMlP-O7rlm6G9V0V
Episode 2: https://www.youtube.com/watch?v=N5nfa7JCF-A&list=PLs3bPA053ZU3tfnO1wMlP-O7rlm6G9V0V&index=2
Falz: This is Nigeria, 2018 (musikvideo + lyrics) https://www.youtube.com/watch?v=UW_xEqCWrm0
Supplerende materiale:
Om udviklingen af engelsk over tid
"The history of English in 10 minutes", Open University. https://www.youtube.com/watch?v=crA3DRSeuGs (om engelsks udvikling som sprog)
David Crystal on English as a Global Language - i ibogen “Worlds of English”
David Crystal on new Englishes i ibogen “Worlds of English”
Om engelsk i Nigeria:
I antologien AFRICA UNFOLD "Setting the scene: The historical context", pp. 8-11 (historisk oversigt over Nigerias historie)
Fonko: en musikalsk rejse. DRKultur, 2015 – CFU (om musikgenren afrobeat)
Nigerian Pidgin – 20 useful words and phrases, BBC 2020, https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/nigerian-pidgin-words-phrases (hjælp til at forstå pidgin engelsk)
Naija Lingo http://www.naijalingo.com/ (hjælp til at forstå pidgin engelsk)
Estimeret omfang:
VOCABULARY:
Language ability and language variation:
Global language, Official language, First language, Second language, Foreign language, International language.
Mother tongue, foreign tongue
Monolingual speaker, bilingual speaker
English as lingua franca
The two purposes of language: intelligibility (forståelighed) and identity.
Differences between Standard British English and Standard American English: spelling, vocabulary
The size of English vocabulary expanding through: invasion and conquest, empire, the development of new sciences and technologies.
Etymology of words, loan words
Pidgin English vs creole
Nigeria:
The scramble for Africa, the great European powers as colonial empires
Single stories: stereotypical views, prejudices
Africa: land or continent?
Nigeria: largest number of English speakers in Africa, number 3 in the world.
Oral tradition, storyteller
Afrobeat
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60492285359",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60492285359",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60492285359"
}