Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Ruben Falsled
|
Hold
|
2023 Ma/l (1l Ma, 2l Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opsamling på grundforlør
For at have et fælles grundlag at arbejde ud fra lavede vi en grundig opfølgning på grundforløbet.
De ting vi havde fokus på:
1. Regressionsopgaver hvor vi bruger dokumentet 'Oversigt over Regression'.
2. WordMat. Vi brugte meget tid på at opbygge en fælles brug af programmet. Projekt arbejde hvor læreren arbejder som konsulent.
3. Ligninger, hvor vi træner ordne: På begge sider af lighedstegnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning
Simpel procentregning hvor vi arbejder med 4 forskellige spørgsmål, som vi kan løse med én formel.
Kapitalfremskrivningsformlen.
Sammenhængen mellem kort og lang rente.
I de 3 emner arbejdede vi med opgaver og mundtlig fremlæggelse til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Træning af mundtlig præsentation af emnerne:
Karakteristik af eksponentielle funktioner
Fordoblingskonstanten
To-punktsformlen.
Vi arbejdede med miniprojekterne 1-6
Fokus var på potensregneregler og logaritmeregneregler
Løsning af ligninger ved at arbejde med omvendte funktioner.
Træning af eksponentiel regression igen ved brug af dokumentet 'Oversigt over Regression'.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mappen-Procentregning-Mundtlig eksamen er nu fuldstændig. Se de to nye videoer: Kapitalfremskrivning og Kort og lang rente. Det giver meget, at se dem med et familiemedlem eller en ven. Hvor du arbejder med blyant og papir ved siden af.
-
Abacus FD85CB34
-
Vi mødes i 50. Lektier til timen er at lave opgaver til og med opgave 1. Fremskrivningsfaktoren og rente.docx God idé at åbne dokumentet her og lave opgaverne igen, selvom du har lavet dem før.
-
I skal åbne opgaverne her og lave opgave 3, 4, 9 og 10 igen. Jeg ved vi har lavet dem, men den vigtigste lektie er at lave opgaverne igen alene eller sammen med et familiemedlem. Skift mellem tekst og model.docx
-
Her er beviset vi trænede i mandags. Brug 15 med blyant og papir i mens du læser dokumentet. Karakteristik af eksponentielle funktioner.docx
-
I skal have blyant og papir med og det skal være fremme ved timens start. Det gælder alle Mat-timer. I skal se videoen 'Karakteristik Eksponentiel funktion'. Se den sammen med et familiemedlem. I skal også bruge 10-15 min. på Miniprojekt 1.
-
I skal åbne miniprojekt 2 på drev og lave opgaverne igen. Der er 8 regler på side 1. Vælg 3-4 favoritter som du kan huske uden ad.
-
Jeg har udfyldt Miniprojekt 3 i mappen 'Eksponentielle funktioner'. Gå ind og læs det.
-
Prøv at lave opgaverne i Miniprojekt 4 igen Miniprojekt 4 logaritmen.docx . Måske bare side 1. Kan du huske svaret på spørgsmålet: Hvad skal vi bruge omvendte funktioner til?
-
I skal træne 1. del af beviset for fordoblingskonstanten. Det er ned til skemaet i det vedhæftede dokument. Jeg forventer, at I bruger 15 minutter med blyant og papir. Fordoblingskonstanten bevis.docx
-
Se videoen og læs beviset for fordoblingskonstanten. I skal bruge blyant og papir til begge dele. Brug 15 minutter. Og vi starter timen med blyant og papir, altid. Tegn grafen.docx
-
I skal lave miniprojekt 6 færdigt. Hjælp hinanden i klassen og se meget gerne video-linket. Det bliver en lektie hvor jeg kommer rundt og tjekker. Ok at være nødt til at springe en opgave over.
-
På vores Drev skal I se videoen: Fordoblingskonstanten. Se den med blyant og papir, hvor du sætter videoen på pause og selv udfører næste trin.
-
Vi starter alle timer med blyant, papir og formelsamling. Det gælder hele året. Har du ikke fået en formelsamling, så kan du hente den på biblioteket.
-
I skal huske de to nye ord. Hyperbel (formel) og parabel (formel). Se på de første opgaver i afleveringen igen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktionsbegrebet
Der vil være fokus på det mundtlige eksamens spørgsmål med overskriften: Omvendte funktioner og ligningsløsning.
Definition af en funktion
Definition af injektiv funktion
Indførelsen af 10-talslogaritmen og den naturlige logaritme.
Med begrænsninger er rod og potens hinandens omvendte.
Overføre begreberne fra omvendte funktioner til ligningsløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
Forløbet starter med fokus på eksamensspørgsmålet til den mundtlige årsprøve:
1. Forklar konstanterne a,b,c og d’s betydning for parablen.
2. Forklar hvordan man parallelforskyder en parabel vha. en vektor.
3. Redegør for rodformlen for et andengradspolynomium.
I arbejdet med parablen har vi kastet med bolde, og bruger kasteparablen som billede.
Beregning og bevis af toppunkt blev gennemgået senere under differentialregning.
I arbejdet med toppunkt har vi brugt det lodrette kast som billede.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg fik lektien lagt for sent ind, så det er ikke en rigtig lektie. Men for at arbejde med hukommelsen kan du lave et par af de vedhæftede opgaver Galla opgaver.docx
-
I skal åbne dokumentet her igen. Tegn nogle grafer og husk på hvad vi lærte specielt om a og b i forskriften (formel) Skriv done i elevfeedback, når du har lavet lektier.
-
I skal lave opgave 1 og 2 i det vedhæftede dokument. Bestem fortegn for konstanterne.docx Kan du ikke huske, hvordan man gør det, så læs dokumentet her: Polynomier konstanterne og parablen.docx Skriv done under Elevfeedback, når du har brugt 15 minut
-
I skal bruge 15 minutter op opgaverne her. Det er ikke et krav, at du når alle opgaver, bare du bruger 15 minutter. Skriv Done i elevfeedback. Lektie 29 april.docx
-
I skal lave nogle af opgaverne igen og læs også beviset sidst i dokumentet Opgaver i kvadratsætninger.docx
-
I mappen Polynomier-Mundtlig Eksamen, skal I se videoen og læse eksamensspørgsmålet. Husk at sætte videoen på pause og arbejd selv med blyant og papir. Skriv Done i Elevfeedback, når du har lavet lektier.
-
Her er en ny træning til prøven. Fokus, Fokus, Fokus på det du er god til. De grønne opgaver er de letteste. Ny Træning til prøve i polynomier.docx
-
Husk formelsamlingen. Husk at træne til prøven. Se evt. mappen: Besvarelser
-
Dem der ikke var med til prøven skal aflevere under opgaver. Mappen: 'Polynomier-Mundtlig eksamen' er nu færdig. God idé nu at vælge, hvad du vil vise til årsprøven.
-
I skal arbejde selv. Træn de vedhæftede opgaver fra gruppedelsprøven: Træning i Gruppedelsprøven.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
Karakteristik af potensfunktionen
To-punktsformlen
Arbejde med procentvis vækst på x-aksen resulterer i procentvis vækst på y-aksen ud fra modeller fra virkligheden.
Overordnet emne var nysgerrighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Polynomier
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer
*Grundlæggende begreber
- længde
- retning
ensrettede
modsatrette
parallelle
ortogonale
- Vektor mellem to punkter
*Sum af vektorer
*Differens af vektor, herunder modsat vektor
*Multiplikation af tal med vektor
*Parallelitet af vektorer
*Vektorers koordinater
*Stedvektor
*Vektors koordinater
*Koordinatregning og vektorlængde
Beviser i dette forløb:
Sætning om skalarproduktet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dybere forståelse af cosinus og sinus.docx I skal have lavet alle genveje og opgaverne i 'Vektorregning the Basic'. Selvom du har lavet opgaverne i timen, så skal du gøre det igen for hukommelsens skyld. Begge dokumenter er her: Matematisk autokorrek
-
Længde, stedvektor og enhedsvektor.docx Der var to, der havde lavet lektier til onsdag. Vi prøver den samme lektie igen. Alle genveje plus Vektorregning the Basic. Matematisk autokorrektur B-niveau.docx Plus Vektorregning the Basic.docx
-
I skal bruge 15 min. på at lave nogle af opgaverne igen i dokumentet her: Længde, stedvektor og enhedsvektor.docx Med fokus på afsnittet: Forbindelsesvektor, Stedvektor og Enhedsvektor. Skriv done i Elevfeedback.
-
I skal se på huskereglerne igen i det vedhæftede dokument. Har du styr på det, så find de tilsvarende opgaver i 'Bogen om Vektorer'. print forbindelse, sted, enheds og skalar.docx
-
b kendt længde og retning.docx Vi mødes i 59
-
Træning til Vektorprøve.docx I skal se to videoer i mappen 'Vektorregning mundtlig eksamen'. Vælg én af punkt a) videoerne og se 'punkt c' videoen. Brug blyant og papir når du sætter videoen på pause. Skriv 'Done' i Elevfeedback, når du har lavet lek
-
I skal læse og lave opgaverne i afsnittet 'Determinanten' i Bogen om Vektorer. Skriv Done i Elevfeedback.
-
Grupper uge 43 2024.pdf
-
Tag formelsamlingen med. Aflevering kun med formelsamling besvarelse.docx Jeg har samlet alt i Mappen: Prøve. En undermappe til 'Vektorer'.
-
Prøve i Vektorer. Tag formelsamlingen med. Husk at bruge mappen 'Prøve' under Vektorer. Her ligger det hele. Aflevering med alle hjælpemidler besvarelse.docx
-
Vektorregning the Basic.docx Var du ikke til prøven i går, så skal du gå til lokale 42. Resten mødes i 52 Projektion ved Freddy.docx
-
Grupper uge 45.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Plangeometri
Vi har arbejdet med
Linjens ligning
Linjensparameter fremstilling
Cirklens ligning
Tangent til en cirkel.
Fokus på både mundtlig skriftlig eksamen
Og afstandsformlen men uden bevis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Gennem hele forløbet har vi brugt billedet af et lodret kast, for at huske at f' er boldens hastighed.
Talfølger og grænseværdi
Tangenter
Sekanter, tangenter og grænseværdi
Ikke differentiable funktioner
Graf for f’ eller f
Monotoniforhold
Maksimum og minimum og lokale ekstrema.
Ligningen for tangenten
Væksthastighed
Til mundtlig eksamen har vi arbejdet med
1. Differentialregning
Gør rede for hvordan man bestemmer hældningskoefficienten for en lineær funktion, og forklar sammenhængen med differenskvotienten.
Forklar definitionen på en differentiabel funktion.
Gør rede for hvordan man vha. differentialregning laver en funktionsanalyse.
2. Differentialregning
Forklar definitionen på en differentiabel funktion.
Gør rede for ligningen for tangenten
Gør rede for differentialkvotienten for funktionen x^2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Terminsprøve træning
Vi har arbejdet med arbejdsark og go-to dokumenter på Google drev:
Google Drive-Fælles drev-2.L 2023 Mikkel
Eleverne kan ikke redigere dokumenterne på drevet og må gerne tilgå dokumenterne til terminsprøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Gennem hele forløbet har vi brugt billedet af et lodret kast, for at huske at f' er boldens hastighed.
Talfølger og grænseværdi
Tangenter
Sekanter, tangenter og grænseværdi
Ikke differentiable funktioner
Graf for f’ eller f
Monotoniforhold
Maksimum og minimum og lokale ekstrema.
Ligningen for tangenten
Væksthastighed
Til mundtlig eksamen har vi arbejdet med
1. Differentialregning
Gør rede for hvordan man bestemmer hældningskoefficienten for en lineær funktion, og forklar sammenhængen med differenskvotienten.
Forklar definitionen på en differentiabel funktion.
Gør rede for hvordan man vha. differentialregning laver en funktionsanalyse.
2. Differentialregning
Forklar definitionen på en differentiabel funktion.
Gør rede for ligningen for tangenten
Gør rede for differentialkvotienten for funktionen x^2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighedsregning og test
Begreber
Stokastisk Variabel
Udfaldsrum
Hændelse
Middelværdi
Spredning
Multiplikations- og additionsprincipperne
Hypotese
Konfidensinterval.
Emner
Kombinatorik
Binomialfordelingen
Binomialtest
Test for andel.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal have lavet jeres to dispositioner: Har du ikke været med til det, så spørg en fra klassen om hjælp. Og for hukommelsens skyld så brug 15 min. på at træne et af beviserne med blyant og papir. Disposition 1 differentialregning Skabelon.docx og D
-
Ny hold Hold uge 14.pdf .I skal øve jer på Rødder, Toppunkt og Ekstrema. Der er også en rød version, som du selv skal arbejde, hvis du går efter en top-karakter. Rødder, toppunkt og ekstrema.docx
-
I skal læse jeres disposition igennem til spørgsmål 7 Polynomier. Bemærk at der er en rød version af punkt b), som du skal overveje at bruge. Både den grønne og røde version er her: Rødder, toppunkt og ekstrema.docx
-
Vi mødes i 55. I skal læse og lave de sidste opgaver i det vedhæftede dokumentet. Hvor I fokuserer på de to nye begreber. Brug blyant og papir ved siden af, når I læser matematik. Der bliver lektie kontrol og mulighed for at stille spørgsmål til opga
-
Der bliver lektiekontrol. I skal lave opgaverne her. Det er meget vigtigt, at du forstå hele dokumentet. Brug blyant og papir før du skriver dit svar ind på computeren. Kombinatorik og sandsynlighedsregning.docx
-
Der bliver lektie-kontrol. Binomialfordelingen i Excel: Hvad er sandsynligheden for at slå mindst 4 6'ere med 20 terninger?
-
Hold til uge 18. Hold uge 18.pdf I skal læse kapitlet: Binomialtest i Bogen om Sandsynlighedsregning. Du skal samle fagudtryk på et stykke papir ved siden af. Undersøg om 27 6'ere ud af 120 kast er en kritisk værdi.
-
Videoen 'Forklar Principperne' ligger nu i mappen: Sandsynlighedsregning-Mundtlig eksamen. Det er ikke lektier, men god idé at se den.
-
Ikke lektier men en god idé at læse punkt b) Kombinatorik igen. Se også gerne videoen i mappen: Sandsynlighedsregning-Mundtlig eksamen. Kombinatorik mundtlig eksamen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62588366280",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62588366280",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62588366280"
}