Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Henriette Anbro
|
Hold
|
2024 bk/ad (1ad bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Er du naturlig?
Smag og (u)behag
Tekster:
Tekst“Formanalyse af billeder” 2023
HA “Kort formanalyse”
LN “Barokken i Holland: Melankoli, insekter og husk, at du skal dø!”, 5 sider
LN “Samtidskunst - fra æstetisk kunst til etisk kunst”, 5 sider
Der er arbejdet med følgende værker:
Pieter Claesz “Stilleben med morgenmad med brombærtærte” 1645
Sarah Lucas “Self-portrait with Fried Eggs” 1996
Katja Bjørn “Honey” 2010
Johannes Nyholm “Las Palmas” 2011
Klara Walker “Sugar Baby” 2014
Er du naturlig?
Tekster:
Andersen og Porse “TAP”, 2021 - Det antropocæne og posthumane, 5 sider
HA “Analysemodel til skulptur”, 7 sider
Mark, “Kunstens stemmer”, Analysemodel til installation, 3 sider Analyse af Installation
“Ugens kunstner - Marie Munk: ”https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-marie-munk/
Der er arbejdet med følgende værker:
Robert Smithson, Spiral Jetty, 1970
Lilibeth Cuenca Rasmussen “Lucy” 2014
Caspar David Friedrich “Vandreren over tågehavet” 1818
Michael Kvium “The conquerer” 2024
Stelarc “Extra ear”, 2006
Stelarc “Suspension” 1984
Mantegna “San Sebastian” 1470
Marie Munk “Big energy” 2022
Giacomo Bella “Dynamikken i en hund i snor” 1920
Legér 1924 “Ballet Mecanique”
Duchamp “Nøgenmodel går ned ad en trappe” 1912
Gino Severini “Røde kors - tog gennem en by” 1915
Umberto Bocciono “Gaden kommer ind i huset” 191
Umberto Boccioni: “Kontinuitetens unikke former i rummet, 1913
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tekst Antropocæne og posthumane .pdf
-
sæt jer i grupper
-
1ad portfolio
-
Hvad skal jeg kunne i billedkunst?
-
Teo opg: Antropocæne
-
Kort Formanalyse .docx
-
Husk at tage 3 små (3-7 cm) genstande med som skal bruges som fossiler til jeres praktiske værk.fx: tandbørste, neglelak, kuglepen, vatpind, legoklods, mønt, viskelæder, perle, lille legetøjsfigur, tandpasta, kam, prop, nål, snor, hår, kunstig negl,
-
Spiral Jetty: Great Art Explained
-
Prak opg: Fossil fra fremtiden
-
tekst romantikken
-
Teo opg: den romantiske dualisme
-
PP Romantikken
-
Teo opg: cyborgs og posthumane
-
Vi starter med at samle op på værket "Big energy" af Marie Munk. Svar på spørgsmålene til videoen på slide 14 der hjemme.
-
MICROWORLDS
-
Prak opg: Det lille menneske
-
Teo opg: Futurisme og kubisme
-
Vi skal på ekskursion d.10/12 og jeg skal vide hvem der har eget buskort.
-
Tekst Futurisme og avantgarden
-
Prak opg Det elektroniske menneske
-
I laver en lille stop-motion video af det elektroniske menneske - se den vedhæftede film "Ballet Mecanique" 1924 som inspiration
-
Ballet mécanique (1924) | MoMA FILM VAULT SUMMER CAMP
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Havet
Havet
Tekster:
HAVET.pdf s.14-17 (4 sider)
Der er arbejdet med følgende værker:
Patricia Piccinini “the long awaited” 2008
Astrid Myntekær “The Hermit” 2018
John Kørner “Green shipping” 2020
Nina Beier “Flåde” 2004
Niceaunties, Auntlantis “Sweaping the floor” 2024
Caspar David Friedrich “ Efter stormen” 1817
J C Dahl “Søstykke med vrag” 1831
Caspar David Friedrich “Munken ved havet” 1808
Astrid Kruse “She was looking for herself” 2008
Elisabeth Jerichau Baumann “Havfrue”
Kirsten Justesen “Hav-Frue” 1990
Anne Marie Carl Nielsen “Havfrue” 1921
Bjørn Nørgaard: Den genmodificerede Havfrue (2000)
Elmgreen og Dragset “Han” 2012
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Magt
Magt
Tekster
Tekst “Betydningsanalyse”
Andersen og Porse “TAP”, 2021 - Køn og feminisme, 7 sider
Andersen og Porse “TAP”, 2021 - Kønnede blikke, 7 sider
Andersen og Porse “TAP”, 2021 - Etnoæstetik, 4 sider
Andersen og Porse “TAP”, 2021 - Postkolonialisme, 4 sider
Der er arbejdet med følgende værker:
Shirin Neshat “Turbulent” 1998
Dea Trier Mørk “Arbejdsliv” 1982
Frances Goodman “Show me your teeth” 2021
Frances Goodman “Privat dancer” 2018
Stense Andrea Lind-Valden “I wish you well” 2016
Kirchner “Marzella” 1912
Jacob Jordaens: Susanna og de to ældste, 1663
Ditte Ejlerskov “Bending in colour” 2017
Apolonia Sokol “Dina El Khaisy Friemut” 2020,
Pipilotti Rist “Ever is all over” 1997
Wilhelm Freddie “Sex Paralysappeal” 1936 + 1960
Maja Malou Lyse, HANG IN THERE BABY!, 2015.
Marina Abramović “Rhythm 0” 1974
Yves Klein “ Blue Women Art” 1962
Lilibeth Cuenca “Absolut exotic” 2005
Picasso “Frøknerne fra Avignon” 1907
Pia Arke “De 3 gratier” 1994
“De 3 gratier”, romersk statue 100-200 fvt.
Ingres “Odalisk med slave” 1842
Jean Baptiste Carpeaux “Hvorfor født slavegjort?” 1868
Amoako Boafo “Yellow throw Pillow” 2021
Firelei Baez “Le jou du monde” 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ska´det nu vær´kunst?
Ska´det nu være kunst?
Tekster:
Andersen og Porse “TAP”, 2021 - Haptisk versus optisk syn, 4 sider
Andersen og Porse “TAP”, 2021 - Klassisk æstetik, 7 sider
HA “Kunsten i 1990érne: Relationel æstetik”, 4 sider
LN “Samtidskunst - fra æstetisk kunst til etisk kunst”, 5 sider
HA “Tekst: Barok og betragter”, 9 sider
PP Glitch og fejlen
PP Stilhistorie kort
Der er arbejdet med følgende værker:
Polyklet “Spydbæreren” ca.440 fvt
Jens Haaning “Take the money and run” 2022
Aske Jonathan Kreilgaard “Agape” 2022
Maurizio Cattelan “Comedian”, 2019
Banksy “Girl with a balloon” 2002, 2018
Thorvaldsen “Jason med det gyldne skind” 1803 - 1828
Andreas Gursky “99-cent-II-Diptychon” 2001
Monet “Tog i sneen - lokomotivet” 1875
Frederik Næblerød “The raize” 2023
William Cobbing “Kysset” 2017
Rodin “Kysset” 1882
Duchamp “Urinal” 1917
Magritte “Billedernes bedrag” 1929
Josef Kosuth “One and three chairs” 1965
Vito Acconci Following Piece 1969
Eleanor Antin “100 boots move on” 1972
Douglas Huebler “Duration piece” 1968
On Kawara “I got up” 1968-79
Parfyme: ”Monument” 2003
Rirkrit Tiravanija: ”Untiteld – tomorrow is a nother day” 1996
Olafur Eliason, fra udstillingen ”U-turn” 2008
Rembrandt “Dr, Tulips anatomiske forelæsning” 1632
Velazquez “Hofdamerne” 1656
Caravaggio “Kortspillerne”, 1595
Michelangelo “Madonna med barn” 1505
Monet ”The Rouen Cathedral ved morgengry” 1894
Caravaggio “Madonna med rosenkrans” 1606
Karl Schmidt-Rottluff “Efter badet” 1912
Kirchner “Gade” 1913
Jean metzinger “Kvinde med hest” 1911
Rene Magritte “Terapeuten” 1937
Salvador Dali “The persistence og memory” 1931
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319444587",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319444587",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319444587"
}