Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Lena Rønsholt Jersborg
|
Hold
|
2024 bk/ij (1ij bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Med vold og magt
Forløbet er tematisk tilrettelagt og har et diakron blik på kunsthistoriske motiver, hvor vold og magt taler et mere eller mindre tydeligt billedsprog.
Gennem forløbet fokuseres på:
- Postkolonial kritik af kolonitidens hvide overherredømme-tankegang, men også i nutidig kultur og reklamer.
- Æstetiseret vold, både i barokkunst og i nutidig kunstfotografi.
- The Male Gaze som en mere underbevidst måde at udøve magt via blik og forventninger til kønnene.
- Ikonoklasme som udtryk for både magt og mod-magt/aktivisme.
Elevværker:
Nutidig Susannah i Badet (collage)
Broderet (broderi på papir)
Attack på vestlig kultur (Collage)
Onde Annas Ofre (lerskulptur)
The Female Gaze (fotografi)
Pensum.
Powerpoint Æstetiseret Vold (5 ns)
https://politiken.dk/tag/main/Min_voldt%C3%A6gt (4 ns)
Hvid Dominans, fra "Blik For Køn", (4 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=PQ0nhBeIhSU (2,5 ns)
https://nyheder.tv2.dk/2020-06-11-se-foer-og-efterbillederne-her-er-statuerne-der-blev-vandaliseret-i-protest (3 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=G3ApQ2H6zFs (1,5 ns)
https://lex.dk/Mahs%C3%A2_Amini (1 ns)
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/skoen (1,5 ns)
https://www.dr.dk/lyd/p1/onde-anna/onde-anna-1/1-5-du-har-satan-hos-dig-i-din-seng-11032000601 afsnit 1 og 3 (10 ns)
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-12-03-iran-raser-over-ikonisk-statue-med-hijab-foran-ambassade-i-oslo
Das Unheimliche (1,5 ns)
Kritikere går hårdt til ansigtsløs statue af grevinde Danner, November 27, 2024 Berlingske (1,5 ns)
Det er det smukkeste ved monumentet, November 26, 2024 Politiken, (2,5 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Das Unheimliche
Forløbet beskæftiger sig med kunst, der vækker ubehag hos beskueren - enten vha Das Unheimliche eller The Uncanny Valley-begrebet. Das Unheimliche forståes her som det foruroligende ved, at noget "hjemligt" og genkendeligt vha. små fordrejninger bliver u-hjemligt og u-hyggeligt.
The Uncanny Valley forstås som følelsen af ubehag, når noget kunstigt bliver så menneskeligt, at vi som mennesker kan blive i tvivl om dets menneskelighed.
Det undersøges, om AI-genereret kunst og robotter også kan vække ubehag.
Det diskuteres, om menneskelig bevidsthed er en forudsætning for "ægte kunst".
Elevværker:
Julie Nord selvportræt
Automattegning "Vinden tegner"
Ekskursion til Gl. Strand "Just Kids"
Pensum:
Uddrag fra https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440 (1,2 ns)
Installationskunst docs (1ns)
https://ing.dk/artikel/grundlov-robotter-giver-mennesket-ansvaret (3 ns)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-er-robotter-og-klovne-saa-uhyggelige/ (7,5)
https://heartbeats.dk/ai-skal-ikke-lave-kunst-eller-skrive-musik-den-skal-bare-folde-mit-vasketoej-tak/ (1,5 ns)
https://etiskraad.dk/undervisning/grundskolen/cyborg/etikinterview-om-cyborgs (4,5 ns)
Kunstnerportrætter Julie Nord, DR Kultur 2016 (30 min)
Arvida Byström, Siren Eyes Live: https://www.youtube.com/watch?v=fj1wun7LuQk (3 min)
Jordan Wolfson, Female Figure https://www.youtube.com/watch?v=dy2N0_GDN5M&t=84s (7 min)
https://www.youtube.com/watch?v=w1PxJatd9LE&t=138s (5 min)
https://www.youtube.com/shorts/7QcdMd5_QtM (1 min)
Sun Yuan, Can't Help Myself https://www.youtube.com/watch?v=ZS4Bpr2BgnE&t=71s (2 min)
https://www.artificialmind.ai/projects/the-caring-machine (1.5 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Eksamensprojekt HÅRDT
Eksamensprojektet udarbejdes til det overordnede emne HÅRDT.
Projektet er individuelt.
Skitser, fotos af processen, materialeprøver gemmes i portefolien.
Eksamensprojektet indgår i den samlede årskarakter.
Hvis eleven skal til mundtlig eksamen, skal eksamensprojektet fremlægges hermed et mundtligt oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319458491",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319458491",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319458491"
}