Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Sissel Ordell Frederiksen
|
Hold
|
2024 bk/kx (1kx bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
KØN, KROP, KAMP
Forløbet undersøger hvordan køn fremstilles i kunsten. Forløbet forholder sig både til "det maskuline" og "det feminine" og tager primært afsæt i samtidskunsten.
Vi arbejder i forløbet ud en ramme af feministisk teori, her kan nævnes: Linda Noclin og hendes diskussion af skævforvridningen af repræsentation i kunsthistorien, Judith Butlers teori om kønperformativitet og at køn er noget man "bliver" og ikke er noget man"er" og til sidst Queer teori., Vi arbejder desuden med begreberne "the male gaze" og desuden "the female gaze.
Forløbet arbejder med værker inden for videoinstallation, fotografi, maleri og skulptur. og har også teori om samtidkunsten indarbejdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
NATURENS NEDTUR
I forløbet Naturens Nedtur arbejder vi med natur i bred forstand. Vi tager afsæt i Romantikkens natursyn og arbejder her med begrebet Det Sublime
Derfra bevæger vi os frem i tid og ser på samtidskunstens bearbejdning af naturen. Her tager vi afsæt i begrebet Det Antroprocæne og ser på, hvordan mennesket har skabt et ny form for natur. Forløbet tager også afsæt i Louisianas udstilling om HAVET, der her også har både Romantikken og Samtidskunsten som omdrejningspunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
OPRØRSTRANG
Forløbet Oprørstrang tager afsæt i forskellige kunsthistoriske perioder, hvor oprør har været et centralt tema. Vi starter ud i Street art genren og tager derefter et skridt tilbage til Dadaismens oprørstrang og stilen efter det absurde og meningsløse.
Til sidst i forløbet kobler vi oprøret til samtidskunsten og ser på værker, der forholder sig kritisk til det postkoloniale aspekt. Her arbejder vi med værker, der diskuterer det postkoloniale aspekt og som forholder sig kritisk til den etablerede magtstruktur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319460607",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319460607",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319460607"
}