Holdet 2024 bk/kx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Sissel Ordell Frederiksen
Hold 2024 bk/kx (1kx bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KØN, KROP, KAMP
Titel 2 NATURENS NEDTUR
Titel 3 OPRØRSTRANG

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KØN, KROP, KAMP

Forløbet undersøger hvordan køn fremstilles i kunsten. Forløbet forholder sig både til "det maskuline" og "det feminine" og tager primært afsæt i samtidskunsten.

Vi arbejder i forløbet ud en ramme af feministisk teori, her kan nævnes: Linda Noclin og hendes diskussion af skævforvridningen af repræsentation i kunsthistorien, Judith Butlers teori om kønperformativitet og at køn er noget man "bliver" og ikke er noget man"er" og til sidst Queer teori., Vi arbejder desuden med  begreberne "the male gaze" og desuden "the female gaze.

Forløbet arbejder med værker inden for videoinstallation, fotografi, maleri og skulptur. og har også teori om samtidkunsten indarbejdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 NATURENS NEDTUR

I forløbet Naturens Nedtur arbejder vi med natur i bred forstand. Vi tager afsæt i Romantikkens natursyn og arbejder her med begrebet Det Sublime
Derfra bevæger vi os frem i tid og ser på samtidskunstens bearbejdning af naturen. Her tager vi afsæt i begrebet Det Antroprocæne og ser på, hvordan mennesket har skabt et ny form for natur. Forløbet tager også afsæt i Louisianas udstilling om HAVET, der her også har både Romantikken og Samtidskunsten som omdrejningspunkt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 OPRØRSTRANG

Forløbet Oprørstrang tager afsæt i forskellige kunsthistoriske perioder, hvor oprør har været et centralt tema. Vi starter ud i Street art genren og tager derefter et skridt tilbage til Dadaismens oprørstrang og stilen efter det absurde og meningsløse.
Til sidst i forløbet kobler vi oprøret til samtidskunsten og ser på værker, der forholder sig kritisk til det postkoloniale aspekt. Her arbejder vi med værker, der diskuterer det postkoloniale aspekt og som forholder sig kritisk til den etablerede magtstruktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer