Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Julie Gammelby Jensen
|
Hold
|
2024 bi/m (1m bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Cellernes liv og arternes evolution
Forløbet introducerer eleverne for biologien. Eleverne har arbejdet med cellers generelle opbygning, herunder forskelle på pro-og eukaryote celler, de forskellige organellers funktioner og cellemembranens struktur og forskellige transportprocesser. Derefter har eleverne arbejdet med bakterier, deres vækst og vækstkurver. Forløbet er afsluttet med evolution herunder begreberne naturlig selektion og artsdannelse.
Kernestof:
Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Øvelser:
Mikroskopering af forskellige celletyper
Osmose i kartofler
Bakterieforsøg – Du er ikke alene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Min krop er mit tempel
Elever har arbejdet med de danske kostråd og derigennem gået i dybden med makronæringsstoffernes opbygning og biologiske betydning. Der er fokuseret på fordøjelsessystemet som udvalgt organsystem og herunder enzymers funktion. Dette er derefter koblet til sygdommen diabetes.
I NV har de arbejdet med hjertet, lungerne, blodkredsløbet. Dette er overfladisk repeteret igen i dette forløb. I forløbet er der drejet paralleller til sundhed i et samfundsmæssigt perspektiv og vi har snakket om hvad de personligt synes sundhed er.
Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion.
Øvelser:
Måling af puls og blodtryk
Nedbrydning af fedt – galdesalte og lipase
Nedbrydning af stivelse via spytamylase
Blodsukkerforsøg
Omfang: 51 sider i yubio C
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse fordøjelsessystemet
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Det biologiske køn
Eleverne har arbejdet med menneskets formering med fokus på pubertet, kønsorganer, hormonregulering, menstruationscyklus, befrugtning/graviditet, hormonforstyrrende stoffer, kunstigbefrugtning, og så har vi kort vendt de etiske overvejelser i forbindelse med kromosomundersøgelser.
Kernestof:
- forplantning og hormonregulering
Øvelser:
Mikroskopering af æggestokke og testikler
Sexologi-posteløb
Omfang: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Hvem er jeg?
I dette forløb har eleverne først arbejdet med DNA, kromosomer, gener, proteinsyntesen, karyotype og mutationer. Dernæst har de arbejdet med, mitose, meiose, nedarvning, dominansforhold ift. forskellige egenskaber, genotype/fænotype, krydsningsskemaer og stamtræer. Dernæst er øvelser fra NV repeteret.
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Øvelser:
Modellering af DNA-streng
Fra DNA til protein
Mendels første lov - majsplanter
Ekstraktion af DNA fra jordbær (NV)
Omfang: 54 sider i yubio C
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screencast (videoaflevering)
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Økosystemer
Forløb har taget udgangspunkt i økologi og økosystemer,
herunder danske søer. Igennem forløbet har vi arbejdet med begreber som abiotiske og biotiske faktorer i søer, forskellige former for konkurrence blandt arter, forurening af vandløb, biodiversitet, energistrømme og kulstof-kredsløbet. Herunder er der arbejdet med fotosyntesen, respiration og gæring i forskellige organismer. Eleverne har afsluttet forløbet med at bestemme vandkvaliteten af en vandværks sø.
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Øvelser:
Fotosyntese i vedbend
Søundersøgelse - makroindeksmetoden
Omfang: 18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bestemmelse af vandkvalitet - makroindex metoden
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319924988",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319924988",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319924988"
}