Holdet 2024 bi/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Maria Topgaard
Hold 2024 bi/2a (2a bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Genetik og evolution
Titel 4 Forplantning
Titel 5 Genetik og Evolution fortsat
Titel 6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

Eleverne har arbejdet med følgende:
prokaryote og eukaryote celler.
Cellemembranens opbygning og transportprocesser.
Mikroorganismers vækst og vækstfaktorer.
Respiration og gæring.
Virus.

Eleverne har lavet forsøg med osmose i kartofler.

Pensum:
Bøger:
Biologibogen af Hansen mfl., Systime 3. udgave 2013:
Pro- og eukaryote celler s. 316 – 319
Cellemembranen (og osmose) s. 313-315
Mitose s. 322-323
Respiration s. 166
Virus s. 319-320

Biologi til tiden af Egebo mfl., Nucleus 2. udgave 2021:
Mikroorganismers vækst og vækstfaktorer s. 142-147

Videoer:
Amoeba sisters - osmose https://www.youtube.com/watch?v=L-osEc07vMs ca. 7.30 min.

Amoeba sisters – Mitosis: https://www.youtube.com/watch?v=f-ldPgEfAHI  8.26 min.

Amoeba sisters virus: https://www.youtube.com/watch?v=8FqlTslU22s


Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Biokemiske processer: Respiration og gæring

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til be-skrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssig.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer.
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Osmose 09-09-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Kost og sundhed

Eleverne har arbejdet med følgende:
Kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
Vitaminer og mineraler
Enzymer i fordøjelsessystemet
Fordøjelsen
Homeostase og blodsukker regulering
Blodtryk

Eleverne har lavet forsøg med:
Stivelse og spytamylase
Blodsukker
Blodtryk

Pensum:
Bøger:
Biologibogen af Hansen mfl., Systime 3. udgave 2013:
Kulhydrater, proteiner og fedtstoffer s. 145-152
Vitaminer og mineraler s. 172-177
Enzymer i fordøjelsessystemet s.153-159
Fordøjelsen s. 159-165
Homeostase og blodsukker regulering s. 199-205
Blodtryk s. 185-189


Yubio C, 9. udgave 2023
Kulhydrater, proteiner og fedtstoffer og vitainer og mineraler s.97-106

Videoer:
Amoeba sisters enzymes: https://www.youtube.com/watch?v=qgVFkRn8f10

Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante præsentationer og modeller til be-skrivelse og forklaring af iagttagelser og enkel biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i fel-ten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer.
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Stivelsesforsøg 13-09-2024
Fordøjelsen opgave 1 01-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Genetik og evolution

Eleverne har arbejdet med følgende:
Genetiske grundbegreber
DNA og replikation
Mendel 1-gens og 2-gensnedarvning
Meiose
Stamtræer og Nedarvningsopgaver
Blodtyper
Proteinsyntesen
Mutationer
Gensplejsning
Evolution

Eleverne har lavet forsøg med:
Blodtyper
Fra DNA til Protein
Papirgensplejsning
Selektion

Pensum:
Bøger:
Biologibogen af Hansen mfl., Systime 3. udgave 2013:
Genetiske grundbegreber s. 341
DNA og replikation s. 353-355
Mendel 1-gens og 2-gensnedarvning s. 342-346
Meiose s. 324-325
Stamtræer og Nedarvning s. 347-349
Blodtyper s. 349-352
Proteinsyntesen s. 355-358
Mutationer s. 359-362
Gensplejsning s. 363-365
Symbioseteorien s.  320 – 321
Evolution s. 378-383

Videoer:
Video om DNA og kromosomer fra Undervisningslokalet: https://www.youtube.com/watch?v=loyFaO8z6DA

”Mendels love”: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/grundskole/genetik/#1516017294170-46f30866-096f

Protein synthesis fra Amoeba sisters: https://www.youtube.com/watch?v=oefAI2x2CQM


Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Bioteknologi

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregnin-ger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sam-menhæng.
Uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal Blodtryksforsøg 31-10-2024
Rapport blodsukker 10-11-2024
Rapport Blodtyper 08-12-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forplantning

Eleverne har arbejdet med følgende:
Kønsorganernes opbygning
Jomfruhinden
Kønsormoner hos mænd
Kønsormoner hos kvinder
Samtykkeloven
Meiose hos kvinder og mænd
Samleje
Befrugtning
Fosterdiagnostik
Prævention og kønssygdomme
Ufrivillig barnløshed




Eleverne har lavet forsøg med Ornesædcellers aktivitet

Pensum:
Bøger:
Biologibogen af Hansen mfl., Systime 3. udgave 2013:
Kønsorganernes opbygning s. 240- 246
Kønsormoner hos mænd s. 249-250
Kønsormoner hos kvinder s. 250-254
Samleje s. 247
Befrugtning s. 254-255
Fosterdiagnostik s. 255-260
Ufrivillig barnløshed s. 271-277


Bioteknologi 5, Nucleus
Meiosen hos manden og kvinden s. 37-39

Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/nej-kvinder-har-ikke-en-jomfruhinde-som-kan-afsloere-om-hun-har-haft-samleje-eller-ej/

Links:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/  

https://sexogsamfund.dk/krop-sex/viden-om-sexsygdomme

Videoer:
Kønskransen https://vimeo.com/816482726
Stop mødomsmyten https://www.youtube.com/watch?v=e3fHseSGpZQ
Consent and tea https://www.youtube.com/watch?v=pZwvrxVavnQ
Samtykke https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/samtykke
https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2023/02/fire-sejlivede-myter-om-samtykkeloven/

Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af fag-lig viden, fejlkilder og usikkerhed
Uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Proteinsyntese opgave 19-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Økologi

Eleverne har arbejdet med følgende:
Abiotiske og biotiske faktorer
Energistrømme gennem økosystemer
Fotosyntesen
Kulstofkredsløbet
Biodiversitet

Eleverne har lavet forsøget Artsdiversitetsundersøgelse med Shannon-indekset

Pensum:
Bøger:
Biologibogen af Hansen mfl., Systime 3. udgave 2013:
Abiotiske og biotiske faktorer s. 20-21
Energistrømme gennem økosystemer s. 22-26
Fotosyntesen s. 26-29
Kulstofkredsløbet s. 31-32


Biodiversitet:
https://www.ipbes.dk/undervisning/wp-content/uploads/sites/3/2024/06/Biodiversitetskrisen_Haefte3_2024.pdf  s. 9-30

Artikler:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/det-globale-kulstofkredsloeb-er-i-ubalance/


Kernestof:
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse

Faglige mål:
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende forklaringer.  
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport papirgensplejsning 13-04-2025
Rapport Selektionsforsøget 24-04-2025
Rapport artsdiversitetsundersøgelse 15-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde