Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Kristian Arild Poulsen
|
Hold
|
2024 bi/2b (2b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Kroppens fysiologi
Kredsløbet og åndedrættets opbygning og funktion
Kredsløbets og åndedrættets opbygning og funktion, herunder hjertets opbygning, blodets sammensætning, udveksling af gasser i væv og lunger.
Øvelser:
Hæmatokritværdi
Puls, blodtryk og peakflow
Omfang i sider: 21 sider + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Livets basis
Forløbet om livets opstående, cellers generelle opbygning, herunder forskelle på pro-og eukaryote celler, de forskellige organellers funktioner og cellemembranens struktur og kemiske egenskaber, inkl. membran transport systemer.
Der er derudover arbejdet med begreberne diffusion, semipermeabilitet og osmose, samt cellers deling (mitose).
Øvelser.
Diffusion og cellestørrelse
Osmose i kartofler
Omfang: 21 sider + 3 øvelses vejledninger (journaler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Vores arvemateriale
Arvematerialets opbygning og funktion
I forløbet er der arbejdet med DNAs opbygning og funktion, herunder proteinsyntese. Der er derudover arbejdet med mutationer (punktmutationer)
Øvelser:
Oprensning af DNA fra løg.
Omfang, sider læst: 25 sider + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Vores biologiske arv
Genetisk grundbegreber, nedarvning af et gen inkl. mendels 1. lov, nedarvning af egenskaber inkl. krydsningsskemaer og stamtavler med dominant, recessiv og kønsbunden nedarvning.
Derudover om evolution, udvikling, tilpasning og fitness
Øvelser:
Udspaltning af 1 gen i majsplanter
PTC allel test
Survival of the fittest
Omfang, sider læst: 19 sider + øvelsesvejledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Kost og sundhed
Forløb om vores kost og sundhed. Der er arbejdet med hvad næringsstoffer er, hvad deres funktion er, hvordan de er opbygget og deres energiindhold inkl anbefalet energiprocentfordeling i vores kost og beregning af eksempler.
Derudover er fordøjelsessystemet gennemgået inkl. hvordan næringsstofferne optages.
Yderligere er der arbejdet med hvad en enzymer er, hvordan de virker og deres rolle i fordøjelse. Begreberne substrat, produkt og denaturering er introduceret.
Øvelser:
Forsøg med amylase
Nedbrydning af fedt – galdesalte og lipase
Omfang: 23 sider + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Forplantning
I forløbet er der arbejdet med opbygning af mandens og kvindens kønsorganer, den
hormonelle regulering af sædcelleproduktion og ægdannelse, menstruationscyklus herunder hvad hormoner er og feedback mekanismer. Derudover er der arbejdet med befrugtning og graviditet.
Øvelser.
Graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8 Økosystemer og vandkvalitet
Der er arbejdet med økologiske grundbegreber herunder hvad et økosystem er, abiotiske og biotiske faktorer.
Derudover er der arbejdet med fødekæder (fødenet) inkl primærproducenter,
konsumenter, autotrofe og heterotrofe organismer og c-kredsløb. Begreberne BBP, R og NPP er introduceret samt processerne fotosyntese og respiration.
Derudover er der arbejdet med vandkvalitet i et vandløb, herunder vandets kredsløb, iltens kredsløb samt vandindikatorer og de biologiske metoder der anvendes til at evaluere vandkvalitet (makroindeks). Endelig er det gennemgået hvad der sker med et vandløb hvis det forurenes med næringsstoffer (eller organisk materiale).
Øvelser:
Fotosyntese i vandpest
Vandløbsundersøgelse (makroindeks)
Omfang: 22 sider + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7 gensplejsning og bakteriers vækst
Mini-forløb hvor der er arbejdet med hvordan man gensplejser levende organismer - herunder gensplejsning af bakterier, samt med bakteriers opbygning og deres vækst (vækst faser)
Øvelser:
Klippe-klistre gensplejsning af insulin
Wipetests og håndvask (bakterie øvelse)
Omfang: Sider læst 20 + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319967502",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319967502",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64319967502"
}