Holdet 2024 bi/2i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Pia Dolberg Myler
Hold 2024 bi/2i (2i bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1. Hvorfor skal vi passe på naturen?
Titel 2 Forløb 2. Hvad er livets mindste dele?
Titel 3 Forløb 3. Hvordan føres livet videre?
Titel 4 Forløb 4. Hvornår er kroppen sund?
Titel 5 Forløb 5. Hvad bestemmer vores gener?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1. Hvorfor skal vi passe på naturen?

Formål
At forstå betydningen af økologiske grundbegreber, samspillet mellem abiotiske og biotiske faktorer og herunder betydningen for bæredygtigheden for økosystemets fauna og flora, forholdet mellem fotosyntese og respiration + fordybelse i et udvalgt økosystem (ferskvandsbiologi - sø) i forhold til forurening og biodiversitet.

Andet
Videoen Kiss the ground, 2020 fra Netflix er set om et muligt forslag til fremme af miljø og bæredygtighed. Her blev der diskuteret efterfølgende om hvilke løsninger der opridses, og hvad der kan gøres for at fremme biodiversiteten og bæredygtigheden i hverdagen både på individniveau, lokalt og globalt. På Bæredygtighedsfestivalen på Køge Gymnasium blev der lavet en insekthotel.

Karriere-muligheder
- Eleverne har været til et forskningsbaseret foredrag fra Århus Universitet med nyeste forskning ift. mulige fremtidige karriere-muligheder. Livestreaming: Fortidens og fremtidens vilde natur ved Anne Eskildsen, Rasmus Ejrnæs og Hans Henrik Bruun

GRUNDBEGREBER
Abiotiske/biotiske faktorer, energistrømme, kulstofkredsløbet, fotosyntese, fødekæde/fødenet, BPP, NPP, økosystem, primær- og sekundærproducenter, konsumenter, fotosyntese, respiration, DOM, nedbryderfødekæde, græsningsfødekæde, næringsstoffer, forurening, rovdyr/byttedyr, forurening, bæredygtighed og biodiversitet.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal 1. Fotosyntese i efeu/vedbend 22-08-2024
Tegning af oligo- og eutrof sø 05-09-2024
Journal. Vanddyrs tilpasninger 03-10-2024
Journal. Makroindeks 04-10-2024
Planche: Miljørigtige og bæredygtige? 08-10-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2. Hvad er livets mindste dele?

Formål
At få indblik i livets tidlige udvikling og de cellulære mekanismer ift. bakterier, plante- og dyre/menneske-celler og den evolutionære overlevelse, herunder de første encellede organismer og udviklingen af nye celle typer. Opbygning og funktion af celleorganeller, cellemembranen og transportformerne osmose og diffusion + ATP-dannelse i respirationsprocessen og gæringsprocessen i cellen, hvor grupper er delt op mellem forskellige bioteknologiske processer som vin- og ølproduktion, yougurtdannelse og vaskemidlers enzymanvendelse.

GRUNDBEGREBER:
Endosymbiont teorien, prokaryoter, bakterievækst og vækstfaktorer, antibiotika som medicin, resistens, eukaryoter, organeller, mitokondrier, aerob respirationsproces, anaerob gæring, enzymers opbygning og funktion, grønkorn, fotosyntesen, semipermeabel plasmamembran, fosfolipider, hydrofil, hydrofob, koncentrationsgradient, diffusion, osmose, proteinkanal, passiv og aktiv transport, cytoplasma, cellevæg, nukleus, endocytose, exocytose, probiotika, præbiotika, bioteknologiske processer, naturlig og seksuel selektion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal. Survival of the fittest 11-10-2024
Journal. Du er ikke alene 01-11-2024
Journal. Mikroskopi af en dyre- og en plantecelle 19-11-2024
Journal. Osmose i kartofler 13-12-2024
Journal. Gæring - ballonforsøg 20-12-2024
Yubiotest i celler, 2.i bi 24-25 14-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3. Hvordan føres livet videre?

Formål
At via en kort gennemgang af ikke-kønnet og kønnet kønsudvikling komme til at forstå hvordan mandelig og kvindelig kønsudvikling og kønshormonregulering + befrugtning hos mennesket ser ud. Grupper har desuden fordybet sig i hhv. graviditet, prævention og kønssygdomme med fremlæggelse for klassen.

Andet
Klassen har desuden deltaget i et seksualundervisningsforløb på 4 moduler involverende samfundsfag og biologi med hovedemnerne: Sociale misforståelse, samtykkeerklæring, prævention og seksuelt overførte sygdomme, Porno og krops(u)sikkerhed.

GRUNDBEGREBER
Aseksuel og seksuel formering, (naturlig og seksuel selektion - fjernes), testosteron, sædceller, penis, testikler, bitestikel, sædleder, svulmelegemer, erektion, ejakulation, blærehalskirtel, leydigceller, sertoliceller, sædrør, negativ/positiv feedback, hypothalamus, GnRH, hypofysen, FSH, LH, østrogen, progesteron, menstruationscyklus, ægløsning, æggeledertragt, æggeleder, livmoder, skede/vagina, indre- og ydre kønslæber/vulva, klitoris, zygote,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal. Mikroskopering af kønsceller 27-01-2025
Screencast. Menstruationscyklus 12-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4. Hvornår er kroppen sund?

Formål
At få indblik i hvad sundhed er, og hvordan det kan håndteres af den enkelte ved hjælp af viden om overordnet opbygning af kulhydrater, proteiner og fedt og nedbrydningen i fordøjelsessystemet ved hjælp af enzymer + opbygning og funktion af blodkredsløbet til transport af energi og byggesten til cellerne. Herudfra blev der diskuteret betydningen af motion og kostens sammensætning for den overordnede sundhed for den enkelte med mulighed for kunne forebygge mod sygdom med eventuelle samfundskonsekvenser af ulighed i sundhed - KRAM-faktorers indvirkning på den enkelte - med ny forskning som udgangspunkt.

GRUNDBEGREBER
Mættede/umættede fedtstoffer, mono-, di- og polysakkarider, aminosyrer, proteiner, glukose, stivelse, enzymer, fordøjelsessystemet, tolvfingertarm, bugspytkirtel, tyndtarm, tyktarm, endetarm, energibalance, kostpyramider, sunde/usunde kostvaner, Ilt, kuldioxid, diffusion, lille kredsløb/store kredsløb, arterier, vener, kapillærer, mitokondrier, energiproduktion, ATP, respiration, puls, blodtryk, systole, diastole, livsstilssygdomme, KRAM-faktorer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Planche om makronæringsstoffer 11-02-2025
Journal. Nedbrydning af en burger 05-03-2025
Journal. Spytamylase 07-03-2025
Journal (nv). Forstå din varedeklaration 10-03-2025
Journal (nv). Puls og blodtryk 11-03-2025
Test i sundhed 19-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5. Hvad bestemmer vores gener?

Formål
At forstå hvordan DNA er opbygget og hvor vigtig funktionen er - herunder nedarvningsprincipper, Mendels 1.lov, mutationer, epigenetik og om gener udtrykkes eller ej ved miljøpåvirkninger. Etiske dilemmaer er blevet diskuterer i forhold til ændringer i gener/DNA ved hjælp af genteknologiske metoder som kloning og CRISPR, og hvilke disse muligheder kan indebære for den enkelte og samfundet.

GRUNDBEGREBER
Gener, kromosomer, genom, DNA, det centrale dogme, translation, transkription, den genetiske kode, genotype, fænotype, mutation, dominant, recessiv, autosomal, kønskromosomer, kønsbunden, krydsningsskema, homozygot, heterozygot, genetisk fingeraftryk, DNA-profil, DNA-oprensning og gelelektroforese
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal (nv). DNA i jordbær 21-03-2025
Journal. Mendels 1.lov 08-04-2025
Journal (nv). Hest i kebab 02-05-2025
Journal. Nedarvninger og PTC 13-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer