Holdet 2024 bi/2j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Julie Gammelby Jensen
Hold 2024 bi/2j (2j bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Økosystemer
Titel 2 2. Cellernes liv og arternes evolution
Titel 3 3 Min krop er mit tempel
Titel 4 4. Det biologiske køn
Titel 5 5. Hvem er jeg?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Økosystemer

Forløb har taget udgangspunkt i økologi og økosystemer,
herunder danske søer. Igennem forløbet har vi arbejdet med begreber som abiotiske og biotiske faktorer i søer forskellige former for konkurrence blandt arter, forurening af vandløb, biodiversitet, energistrømme og kulstof-kredsløbet. Herunder er der arbejdet med fotosyntesen, respiration og gæring i forskellige organismer. Eleverne har afsluttet forløbet med at bestemme vandkvaliteten af en vandværks sø.

Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring


Øvelser:
Fotosyntese i vedbend
Søundersøgelse - makroindeksmetoden


Omfang: 18 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Makroindeksmetoden i sø 17-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Cellernes liv og arternes evolution

Forløbet introducerer eleverne for biologien. Eleverne har arbejdet med cellers generelle opbygning, herunder forskelle på pro-og eukaryote celler, de forskellige organellers funktioner og cellemembranens struktur og forskellige transportprocesser. Derefter har eleverne arbejdet med bakterier, deres vækst og vækstkurver. Forløbet er afsluttet med evolution herunder begreberne naturlig selektion og artsdannelse.

Kernestof:
Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Øvelser:
Mikroskopering af forskellige celletyper
Osmose i kartofler
Bakterieforsøg – Du er ikke alene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Min krop er mit tempel

Elever har arbejdet med de danske kostråd og derigennem gået i dybden med makronæringsstoffernes opbygning og biologiske betydning. Der er fokuseret på fordøjelsessystemet som udvalgt organsystem og herunder enzymers funktion. Dette er derefter koblet til sygdommen diabetes.

I NV har de arbejdet med hjertet, lungerne, blodkredsløbet. Dette er overfladisk repeteret igen i dette forløb. I forløbet er der drejet paralleller til sundhed i et samfundsmæssigt perspektiv og vi har snakket om hvad de personligt synes sundhed er.

Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion.

Øvelser:
Måling af puls og blodtryk
Nedbrydning af fedt – galdesalte og lipase
Spytamylase
Blodsukkerforsøg

Omfang: 51 sider i yubio C
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg om makromolekyler og fordøjelse 09-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Det biologiske køn

Eleverne har arbejdet med menneskets formering med fokus på pubertet, kønsorganer, hormonregulering, menstruationscyklus, befrugtning/graviditet, hormonforstyrrende stoffer, kunstigbefrugtning, og så har vi kort vendt de etiske overvejelser i forbindelse med kromosomundersøgelser.


Kernestof:
- forplantning og hormonregulering

Øvelser:
Mikroskopering af æggestokke og testikler
Klub-klamydia

Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Hvem er jeg?

I dette forløb har eleverne først arbejdet med DNA, kromosomer, gener, proteinsyntesen, karyotype og mutationer. Dernæst har de arbejdet med, mitose, meiose, nedarvning, dominansforhold ift. forskellige egenskaber, genotype/fænotype, krydsningsskemaer og stamtræer. Dernæst er øvelser fra NV repeteret.

Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Øvelser:
Modellering af DNA-streng
Nedarvning - bestemt din genetiske profil
Mendels første lov
Ekstraktion af DNA fra jordbær (NV)
Gel-elektroforese ”Hest i kebabkød” (NV)

Omfang: 54 sider i yubio C
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering i gruppe 13-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer