Holdet 2024 Bi/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Jon Sommer Nagel, Kristian Arild Poulsen
Hold 2024 Bi/h (2h Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Livets basis
Titel 2 Forløb#2 Arvematerialets opbygning og funktion
Titel 3 Forløb#3 Kroppens organer og kredsløbet
Titel 4 Forløb#4 Vores arv
Titel 5 Forløb#5 Sygdommen diabetes
Titel 6 Forløb#6 Nervesystemet og alkohol
Titel 7 Forløb#7 Patogene organismer og kroppens forsvar
Titel 8 Forløb#8 Genteknologi og evolution
Titel 9 Forløb#9 Økosystemer og vandkvalitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Livets basis

Stikord:
Eukaryote celler (dyre-, plante- og svampecelle), organeller (mitokondrie, kloroplast/grønkorn, vakuole, ER, Golgi apparat,  ), cellemembranens opbygning og funktion, membrantransport (simpel diffusion, facilliteret diffusion, aktiv transport, osmose, transportprotein, protein-pumpe). Prokaryote cellers opbygning, eksempler på bakterier, celledeling hos bakterier, mikrobiologiske arbejdsmetoder (fortyndingsrække og pladeudspredning).

Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af celler (epitelceller fra kindskrap, vandpest og blodceller).
- Diffusion i vand og i luft (demoforsøg)
- Osmose i kartofler og i rødløg.
- Bestemmelse af antallet af bakterier i drikkevandsprøver.

Materialer:
- Biologi C+B: 5-15, 26-36

- Vejledning: Osmose i kartofler: https://docs.google.com/document/d/19nVzjPNouHopcRVBCe1Ms96UtBbp9Hj_/edit

- Animation (diffusion):
https://www.youtube.com/watch?v=KdkCb-O5fQ8&t=4s

- Animation (faciliteret diffusion):
https://www.youtube.com/watch?v=5xTD0IfO4Pc

- Animation (osmose):
https://www.youtube.com/watch?v=pob8H5Rsv9g

- Vejledning: Bakterier i drikkevand:
https://docs.google.com/document/d/1fhuhbQZswhAVNj1zbzt4AwrCGUbtDQnk/edit#heading=h.30j0zll

Omfang:
22 sider  + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Arvematerialets opbygning og funktion

Arvematerialets opbygning og funktion

I forløbet er der arbejdet med DNAs opbygning og funktion, herunder proteinsyntese. Der er derudover arbejdet med mutationer (punktmutationer)

Øvelser:
Oprensning af DNA fra løg.

Omfang, sider læst: 18 sider + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Kroppens organer og kredsløbet

Kredsløbet og åndedrættets opbygning og funktion

Kredsløbets og åndedrættets opbygning og funktion, herunder hjertets opbygning, blodets sammensætning, udveksling af gasser i væv og lunger.

Øvelser:
Måling af Hæmatokritværdi
Puls, blodtryk og peakflow

Omfang i sider: 8 sider + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Vores arv

Det faglige fokus er på klassisk genetik: Genetiske grundbegreber,  generelle nedarvningsprincipper, herunder 1- og 2-genudspaltning,  stamtavler samt multiallelsystemer.(blodtyper ABO) samt hvordan kønscellerne dannes ved meiose.

Omfang:
Læst 17 sider + øvelsesvejledninger
Eksperimentelt arbejde: 2 moduler

Øvelser:
Udspaltning af to gener i majs
Blodtype bestemmelse, ABO systemet og rhesussystemet

Andet:
Lavet individuel video om meiose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Sygdommen diabetes

Der er arbejdet med hvad diabetes er, typer, diagnosticering, behandling og trænings effekt på diabetes.

Der er arbejdet med hvordan glucose koncentrationen reguleres hormonelt i blodet, herunder insulins struktur, dannelse og virkemåde. Specifikt om mekanismer bag frigørelse af insulin fra beta-celler og insulins stimulering af optagelse af glucose i kroppens celler.

Derudover arbejdes der med Glykæmisk indeks herunder næringsstoffernes opbygning og optagelse i fordøjelsessystemet og hvordan forskellige fødevarer påvirker blodsukkeret. Enzymers struktur og virkemåde med eksempler på enzymer i fordøjelsessystemet er gennemgået



Øvelser:
Undersøgelse af blodsukker koncentration i blodet
Undersøgelse af Amylase
Nedbrydning af fedt -galdesalte og lipase

Omfang: sider læst, 25 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Nervesystemet og alkohol

Nervesystemets opbygning herunder centralnervesystemet og det perifere nervesystem.

Neuroners opbygning og funktion, inkl. receptorer, ionkanaler og transportører, membranpotentialet, aktionspotentialet og synaptisk neurotransmission.

Derudover er der arbejdet med belønningssystemet og forskellige rusmidlers indvirkning på nervesignalering i centralnervesystemet

Afhængighedens gåde: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?
mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Afh%C3%A6ngighedens%20g%C3%A5de&orderby=title&SearchID=6bb6473d-0565-4eed-9984-2b3da4fdc098&index=1

Øvelser:

Sanser
Alkohol og membraner
Nerveledningshastighed

Omfang: Sider læst: 20 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodsukker 16-01-2025
Journal: Nerveledningshastighed 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Patogene organismer og kroppens forsvar

Vi arbejder med virus og bakteriers opbygning og funktion, herunder hvad patogene organismer er.

Der er arbejdet med hvordan HIV er opbygget, hvordan HIV inficerer værtscelle og hvordan man udvikler AIDS.

Derudover arbejdes der med kroppens immunforsvar og hvordan det reagerer på infektioner med bl.a, HIV. Immunforsvarets opbygning inkluderer det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvars opbygning samt dets aktivering, og diagnosticering af smitte med ELISA.

Derudover arbejdes med bakteriers opbygning, hvordan bakterier laver energi (respiration og gærig) samt hvordan bakterier udvikler resistens mod antibiotikabehandling.

Øvelser:
ELISA for HIV
Mikroorganismer og resistens
Kontrolleret forsøg med gæring

Omfang: Sider læst 38 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Genteknologi og evolution

Der er arbejdet  med hvordan man genmodificerer levende organismer - herunder gensplejsning af bakterier, genetisk modificering af planter (vha Agrobakterium Tumefaciens) samt, hvordan teknikkerne PCR og elektroforese bruges til at finde og kopiere donor DNA til fremstilling af plasmider i anvendelse i ovennævnte teknikker.

Desuden er der arbejdet med evolution, naturlig selektion, fitness og survival of the fittest

Øvelser:
Klippe-klistre gensplejsning af insulin
Survival of the fittest (med bønner)

Omfang: Sider læst 15 + øvelsesvejledninger
2 øvelsesmoduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Økosystemer og vandkvalitet

Økosystemer og vandkvalitet

Økologiske grundbegreber og samspil mellem arter og deres omgivende miljø i et udvalgt økosystem, herunder fotosyntese og respiration og forhold ml. BBP, NPP og R,  stofkredsløb inkl. C-kredsløb.

Vurdering af vandkvaliet i et økosystem  ud fra abiotiske og biotiske forhold, herunder BI5, vandindikatorer og makroindex.

Øvelser:
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Biotopundersøgelse af en ferskvands Å

Omfang, sider læst: 34 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler samlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer