Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jon Sommer Nagel, Kristian Arild Poulsen
|
Hold
|
2024 Bi/h (2h Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Livets basis
Stikord:
Eukaryote celler (dyre-, plante- og svampecelle), organeller (mitokondrie, kloroplast/grønkorn, vakuole, ER, Golgi apparat, ), cellemembranens opbygning og funktion, membrantransport (simpel diffusion, facilliteret diffusion, aktiv transport, osmose, transportprotein, protein-pumpe). Prokaryote cellers opbygning, eksempler på bakterier, celledeling hos bakterier, mikrobiologiske arbejdsmetoder (fortyndingsrække og pladeudspredning).
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af celler (epitelceller fra kindskrap, vandpest og blodceller).
- Diffusion i vand og i luft (demoforsøg)
- Osmose i kartofler og i rødløg.
- Bestemmelse af antallet af bakterier i drikkevandsprøver.
Materialer:
- Biologi C+B: 5-15, 26-36
- Vejledning: Osmose i kartofler: https://docs.google.com/document/d/19nVzjPNouHopcRVBCe1Ms96UtBbp9Hj_/edit
- Animation (diffusion):
https://www.youtube.com/watch?v=KdkCb-O5fQ8&t=4s
- Animation (faciliteret diffusion):
https://www.youtube.com/watch?v=5xTD0IfO4Pc
- Animation (osmose):
https://www.youtube.com/watch?v=pob8H5Rsv9g
- Vejledning: Bakterier i drikkevand:
https://docs.google.com/document/d/1fhuhbQZswhAVNj1zbzt4AwrCGUbtDQnk/edit#heading=h.30j0zll
Omfang:
22 sider + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Arvematerialets opbygning og funktion
Arvematerialets opbygning og funktion
I forløbet er der arbejdet med DNAs opbygning og funktion, herunder proteinsyntese. Der er derudover arbejdet med mutationer (punktmutationer)
Øvelser:
Oprensning af DNA fra løg.
Omfang, sider læst: 18 sider + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Kroppens organer og kredsløbet
Kredsløbet og åndedrættets opbygning og funktion
Kredsløbets og åndedrættets opbygning og funktion, herunder hjertets opbygning, blodets sammensætning, udveksling af gasser i væv og lunger.
Øvelser:
Måling af Hæmatokritværdi
Puls, blodtryk og peakflow
Omfang i sider: 8 sider + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Vores arv
Det faglige fokus er på klassisk genetik: Genetiske grundbegreber, generelle nedarvningsprincipper, herunder 1- og 2-genudspaltning, stamtavler samt multiallelsystemer.(blodtyper ABO) samt hvordan kønscellerne dannes ved meiose.
Omfang:
Læst 17 sider + øvelsesvejledninger
Eksperimentelt arbejde: 2 moduler
Øvelser:
Udspaltning af to gener i majs
Blodtype bestemmelse, ABO systemet og rhesussystemet
Andet:
Lavet individuel video om meiose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Sygdommen diabetes
Der er arbejdet med hvad diabetes er, typer, diagnosticering, behandling og trænings effekt på diabetes.
Der er arbejdet med hvordan glucose koncentrationen reguleres hormonelt i blodet, herunder insulins struktur, dannelse og virkemåde. Specifikt om mekanismer bag frigørelse af insulin fra beta-celler og insulins stimulering af optagelse af glucose i kroppens celler.
Derudover arbejdes der med Glykæmisk indeks herunder næringsstoffernes opbygning og optagelse i fordøjelsessystemet og hvordan forskellige fødevarer påvirker blodsukkeret. Enzymers struktur og virkemåde med eksempler på enzymer i fordøjelsessystemet er gennemgået
Øvelser:
Undersøgelse af blodsukker koncentration i blodet
Undersøgelse af Amylase
Nedbrydning af fedt -galdesalte og lipase
Omfang: sider læst, 25 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Nervesystemet og alkohol
Nervesystemets opbygning herunder centralnervesystemet og det perifere nervesystem.
Neuroners opbygning og funktion, inkl. receptorer, ionkanaler og transportører, membranpotentialet, aktionspotentialet og synaptisk neurotransmission.
Derudover er der arbejdet med belønningssystemet og forskellige rusmidlers indvirkning på nervesignalering i centralnervesystemet
Afhængighedens gåde: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?
mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Afh%C3%A6ngighedens%20g%C3%A5de&orderby=title&SearchID=6bb6473d-0565-4eed-9984-2b3da4fdc098&index=1
Øvelser:
Sanser
Alkohol og membraner
Nerveledningshastighed
Omfang: Sider læst: 20 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukker
|
16-01-2025
|
Journal: Nerveledningshastighed
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Patogene organismer og kroppens forsvar
Vi arbejder med virus og bakteriers opbygning og funktion, herunder hvad patogene organismer er.
Der er arbejdet med hvordan HIV er opbygget, hvordan HIV inficerer værtscelle og hvordan man udvikler AIDS.
Derudover arbejdes der med kroppens immunforsvar og hvordan det reagerer på infektioner med bl.a, HIV. Immunforsvarets opbygning inkluderer det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvars opbygning samt dets aktivering, og diagnosticering af smitte med ELISA.
Derudover arbejdes med bakteriers opbygning, hvordan bakterier laver energi (respiration og gærig) samt hvordan bakterier udvikler resistens mod antibiotikabehandling.
Øvelser:
ELISA for HIV
Mikroorganismer og resistens
Kontrolleret forsøg med gæring
Omfang: Sider læst 38 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hans Jørn Kolmos, 2012, Videnskab.dk Antibiotika til husdyr,; sider: 1-7
-
Lone Als Egebo, Nucleus 2021, Mikrobiologibogen, iBog; sider: 8-12, 100-101
-
Yubio A, 2023; sider: 31-34
-
Frisch og Ramgaard, Biologi i Industrien, 2025, Nucleus; sider: 8-10
-
red. Gunnar S. Jensen & Tina R. Mikkelse: BIOLOGI C+B, Systime; sider: 16-19, 146-156
-
Bidstrup, Schou. Bioteknologi 4, Nucleus 2011; sider: 30-33
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Genteknologi og evolution
Der er arbejdet med hvordan man genmodificerer levende organismer - herunder gensplejsning af bakterier, genetisk modificering af planter (vha Agrobakterium Tumefaciens) samt, hvordan teknikkerne PCR og elektroforese bruges til at finde og kopiere donor DNA til fremstilling af plasmider i anvendelse i ovennævnte teknikker.
Desuden er der arbejdet med evolution, naturlig selektion, fitness og survival of the fittest
Øvelser:
Klippe-klistre gensplejsning af insulin
Survival of the fittest (med bønner)
Omfang: Sider læst 15 + øvelsesvejledninger
2 øvelsesmoduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Økosystemer og vandkvalitet
Økosystemer og vandkvalitet
Økologiske grundbegreber og samspil mellem arter og deres omgivende miljø i et udvalgt økosystem, herunder fotosyntese og respiration og forhold ml. BBP, NPP og R, stofkredsløb inkl. C-kredsløb.
Vurdering af vandkvaliet i et økosystem ud fra abiotiske og biotiske forhold, herunder BI5, vandindikatorer og makroindex.
Øvelser:
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Biotopundersøgelse af en ferskvands Å
Omfang, sider læst: 34 + øvelsesvejledninger
3 øvelsesmoduler samlet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64320024064",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64320024064",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64320024064"
}