Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Anders Paludan, Andreas Christensen
|
Hold
|
2024 fy/i (1i fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Eleverne har arbejdet med fysikkens grundprincipper og har fået en introduktion til faget.
Desuden har eleverne arbejdet med densitet, og brugt begreberne til beregninger.
Mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forløbet er startet med en grundlæggende gennemgang af energi som menneskeskabt fænomen. Herunder der termodynamikkens love, samt introduktion til forskellige energityper, hvorledes disse beregnes samt effekt.
Herefter blev energikæder gennemgået med eksempler fra hverdagen.
Dette med det mål at eleverne til sidst blev introduceret for nyttevirkning, hvor der gennem forsøg beregnes nyttevirkning af to energiomdannelser.
Forløbet blev afsluttet med elevoplæg om energikilder, herunder kulkraftværker, kraftvarmeværker, solceller, vindmøller, power-to-x, CO2-neutrale kilder og overfladisk lidt om atomkraft og fusionskraft.
Kernestof fra lærerplan:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Forsøg:
Eleverne har lavet forsøg om specifik varmekapacitet, ved opvarmning af lod. Eleverne afleverede journal i denne forbindelse.
Eleverne har lavet forsøg med smeltning af isterninger og smeltevarme. Journalaflevering i forbindelse hermed.
Eleverne har arbejdet med energikæder
Eleverne har regnet opgaver om effekt
Eleverne har regnet opgaver om ændring af termisk energi
Eleverne har udregnet opgaver om kemisk energi
Eleverne har arbejdet med nyttevirkning
Eleverne har regnet opgaver om faseovergange
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger - Lyd og lys
ndhold og fokus:
Forløbet er startet ud med en gennemgang af de generelle størrelser inden for bølger: periode, bølgelængde, frekvens, udbredelseshastighed samt interferens. Eleverne har her udregnet opgaver om dette.
Næste del omhandlede lyd. Her blev lyd som fysisk fænomen gennemgået, ved blandt andet at se på hvilken type bølger lyd er, samt lydstyrke, hvilke frekvenser vi kan høre samt resonans.
Til sidst blev lys som fysisk fænomen undersøgt. Her blev der i første omgang fokuseret på lys' bølgetyper, samt partikel/bølge dualiteten. Her blev det elektromagnetiske spektrum gennemgået, herunder en gennemgang af Bohrs atommodel, hvor bølgelængde samt energi af fotoner er blevet gennemgået, og eleverne har regnet på spring i hydrogenatomet.
Faglige mål:
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
Kernestof fra lærerplan:
Lyd og lys:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
- Eleverne har regnet opgaver om grundlæggende begreber for området så som: bølgelængde, periode, frekvens og udbredelsesfart
- Eleverne har arbejdet med forskellige fysiske egenskaber ved lyd og lys
- Eleverne har undersøgt sammenhængen mellem bølgelængde og frekvens gennem resonansrør
- Eleverne har set på emissionsspektre gennem håndspektroskoper, samt målinger af spektrallamper med logger pro
Forsøg og afleveringer:
Eleverne har lavet journal over en øvelse, hvor målet var at måle lydens hastighed
Eleverne har lavet forsøg med spektrallamper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Astronomi
ASTRONOMI
Lærebog: Pixibog om Astronomi.
Undervisningsvideoer: Youtube kanal ”Anders Paludan.” Playliste ”FysikC Astronomi”
10 dobbeltlektioner (heraf 1 dobbeltlektion til øvelser)
Delemner:
Navigation og tidsmåling. Soltid. Solkalender.
Jordens tilt. Måneformørkelse. Solformørkelse.
Geocentrisk verdensbillede.
Heliocentrisk verdensbillede.
Parallaksemetode. Buesekund. Parsec.
Lysets hastighed.
Mælkevejen.
Doppler-effekt. Rødforskydningstal. Hubbles lov.
Big bang. Universets udvidelse. Universets alder. Det synlige univers.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339970126",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339970126",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339970126"
}