Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Andreas Christensen, Karoline Løve
|
Hold
|
2024 fy/k (1k fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Eleverne har arbejdet med fysikkens grundprincipper og har fået en introduktion til faget.
Desuden har eleverne arbejdet med densitet, og brugt begreberne til beregninger.
Mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forløbet er startet med en grundlæggende gennemgang af energi som menneskeskabt fænomen. Herunder der termodynamikkens love, samt introduktion til forskellige energityper, hvorledes disse beregnes samt effekt.
Herefter blev energikæder gennemgået med eksempler fra hverdagen.
Dette med det mål at eleverne til sidst blev introduceret for nyttevirkning, hvor der gennem forsøg beregnes nyttevirkning af to energiomdannelser.
Forløbet blev afsluttet med elevoplæg om energikilder, herunder kulkraftværker, kraftvarmeværker, solceller, vindmøller, power-to-x, CO2-neutrale kilder og overfladisk lidt om atomkraft og fusionskraft.
Kernestof fra lærerplan:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Forsøg:
Eleverne har lavet forsøg om specifik varmekapacitet, ved opvarmning af lod. Eleverne afleverede journal i denne forbindelse.
Eleverne har lavet forsøg med smeltning af isterninger og smeltevarme. Journalaflevering i forbindelse hermed.
Eleverne har arbejdet med energikæder
Eleverne har regnet opgaver om effekt
Eleverne har regnet opgaver om ændring af termisk energi
Eleverne har udregnet opgaver om kemisk energi
Eleverne har arbejdet med nyttevirkning
Eleverne har regnet opgaver om faseovergange
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger - lyd og lys
Periodiske fænomener, bølgebegreber (periode, frekvens, bølgelængde, amplitude, udbredelseshastigheden), bølgeligningen, lydbølger, lydstyrke, lydens hastighed, interferens, stående bølger, strengeinstrumenter, elektromagnetiske bølger, det elektromagnetiske spektrum, lysets hastighed, diffraktion, optisk gitter.
Forsøg:
- Lydens hastighed
- Stående bølger på em streng
- Diffraktion i optisk gitter (laser)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Lydens hastighed
|
11-02-2025
|
Prøve: Bølger
|
14-02-2025
|
Journal: Diffraktion
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomfysik
Atomers byggesten (protoner, neutroner, elektroner), atomets opbygning (kerne, elektronskaller), fysisk notation for en atomkerne, fotoner, fotonenergi, emission, elektronovergange, emissionsspektre, absorption, absorptionsspektre
Forsøg:
- Grundstoffers spektre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Grundstoffers spetkre
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den nære astronomi
Verdensbilleder, Solsystemet, Jordens rotation (dag og nat), årstider, Månens faser, sol- og måneformørkelse
Øvelse:
- Jordens og Månens bevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video: Jordens og Månens bevægelse
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
Galakser, stjerner, Mælkevejen, Universets udvidelse, Hubbles lov, Big Bang teorien, Universets udviklingshistorie, rødforskydning.
Øvelse:
- Hubbles lov (ballonunivers)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Hubbles lov
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339985695",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339985695",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339985695"
}