Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Andreas Christensen, Peter Andersen
|
Hold
|
2024 fy/l (1l fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Eleverne har arbejdet med fysikkens grundprincipper og har fået en introduktion til faget.
Desuden har eleverne arbejdet med densitet, og brugt begreberne til beregninger.
Mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forløbet er startet med en grundlæggende gennemgang af energi som menneskeskabt fænomen. Herunder der termodynamikkens love, samt introduktion til forskellige energityper, hvorledes disse beregnes samt effekt.
Herefter blev energikæder gennemgået med eksempler fra hverdagen.
Dette med det mål at eleverne til sidst blev introduceret for nyttevirkning, hvor der gennem forsøg beregnes nyttevirkning af to energiomdannelser.
Forløbet blev afsluttet med elevoplæg om energikilder, herunder kulkraftværker, kraftvarmeværker, solceller, vindmøller, power-to-x, CO2-neutrale kilder og overfladisk lidt om atomkraft og fusionskraft.
Kernestof fra lærerplan:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Forsøg:
Eleverne har lavet forsøg om specifik varmekapacitet, ved opvarmning af lod. Eleverne afleverede journal i denne forbindelse.
Eleverne har lavet forsøg med smeltning af isterninger og smeltevarme. Journalaflevering i forbindelse hermed.
Eleverne har lavet forsøg med nyttevirkning med opvarmning af vand i en kolbe
Eleverne har arbejdet med energikæder
Eleverne har regnet opgaver om effekt
Eleverne har regnet opgaver om ændring af termisk energi
Eleverne har udregnet opgaver om kemisk energi
Eleverne har arbejdet med nyttevirkning
Eleverne har regnet opgaver om faseovergange
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger - Lyd og lys
Indhold og fokus:
Forløbet er startet ud med en gennemgang af de generelle størrelser inden for bølger: periode, bølgelængde, frekvens, udbredelseshastighed samt interferens. Eleverne har her udregnet opgaver om dette.
Næste del omhandlede lyd. Her blev lyd som fysisk fænomen gennemgået, ved blandt andet at se på hvilken type bølger lyd er, samt lydstyrke, hvilke frekvenser vi kan høre samt resonans.
Til sidst blev lys som fysisk fænomen undersøgt. Her blev der i første omgang fokuseret på lys' bølgetyper, samt partikel/bølge dualiteten. Her blev det elektromagnetiske spektrum gennemgået, herunder en gennemgang af Bohrs atommodel, hvor bølgelængde samt energi af fotoner er blevet gennemgået, og eleverne har regnet på spring i hydrogenatomet.
Herefter diffraktion som et resultat af interferens i et gitter.
Faglige mål:
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
Kernestof fra lærerplan:
Lyd og lys:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
- Eleverne har regnet opgaver om grundlæggende begreber for området så som: bølgelængde, periode, frekvens og udbredelsesfart
- Eleverne har arbejdet med forskellige fysiske egenskaber ved lyd og lys
- Eleverne har undersøgt sammenhængen mellem bølgelængde og frekvens gennem resonansrør
- Eleverne har set på emissionsspektre gennem håndspektroskoper¨
Forsøg og afleveringer:
Eleverne har lavet rapport over en øvelse, hvor målet var at måle lydens hastighed
Eleverne har lavet øvelse med måling af spektrallamper, ved hjælp af logger pro
Eleverne har lavet aflevering ud fra forsøg med diffraktion, hvor formålet var at bestemme bølgelængden af en laser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbilleder
Der arbejdes med fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede.
Herunder universets udvikling og udvidelse i grundtræk, jorden som planet i solsystemet og atomer som forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof.
Forløbet startes ud med en gennemgang af de historiske verdensbilleder, fra de gamle religiøse, gennem de græske og frem til de moderne videnskabelige med Hubble og universets udvidelse som slutpunkt
Efter dette fortsatte forløbet med astronomiske fænomener i den nære astronomi. Her blev månens bevægelse om Jorden og de fænomener dette resulterer i undersøgt.
Til sidst i forløbet blev atomer gennemgået, med udgangspunkt i historiske modeller for disse.
Forløbet blev afsluttet med et kik på det nye James Webb Telescope, og hvordan man kan bruge lys til at undersøge universet.
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
Kernestof fra lærerplan:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede:
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Eleverne har:
- Arbejdet med historiske verdensbilleder
- arbejdet med nær astronomi. Herunder årstider, måne- og
solformørkelse samt månens faser
- Atomer, deres opbygning, protontal, neutrontal og nukleontal
- Elektronhop i energiniveauer. Herunder udregninger af energiniveauer
i hydrogenatomet
Eksperimentelle øvelser:
- Hubble elastik øvelse, med speciel fokus på det kosmologiske princip, og spørgsmålet om et centrum for udvidelsen af universet. Produktet var en journal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339988397",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339988397",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339988397"
}