Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 fy/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Fysik C
Lærer(e)
Steen Ellemand Christensen
Hold
2024 fy/y (
1y fy
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro og densitet
Titel 2
Energi
Titel 3
Bølger lys og lyd
Titel 4
Atomer
Titel 5
Astronomi og kosmologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro og densitet
Introduktion til fysik, formler og enheder.
Densitet
Øvelse:
Bestemmelse af densitet
Indhold
Kernestof:
Kære 1y.
Vi fortsætter med densitet. Læs især siderne om lineære sammenhænge.
K.G. Michelsen: EN VERDEN AF FYSIK C, Gyldendal; sider: 14, 16, 22-26
Øvelse om densitetNedenstående laver øvelse onsdag.
Josefine Løgstrup KaagaardJulie JaltoftLaura AakjærLaurits König NielsenLinnea Nikita Vesterberg JahnsLouise Flindt MarckmannMads Christian LaursenMalte Gelineck HolmPatrick Lund MånssonRasmus Astrup SkovRasmus Bagge FriedelSimon KofoedSolveig Mosega
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Energi
Forståelse af begreberne energi, energikvalitet og energikæder.
Kemisk, elektrisk og termisk energi.
Gruppearbejde og fremlæggelse af klimavenlig/bæredygtig energi.
Øvelser:
Opvarmning af vand
Brændværdi for stearinlys
Vands fordampningsvarme
Indhold
Kernestof:
Vi starter på emnet om energi.
K.G. Michelsen: EN VERDEN AF FYSIK C, Gyldendal; sider: 32-35, 40-41, 44-46, 48-53, 55-57, 61, 63-64, 66-69, 92-97
Vi gør energiomdannelse mm. færdigt, og starter på kemisk energi.
Elektrisk og termisk energi
Vi sidder i studiegrupper, 2 og 2 overfor hinanden ved bordene.
Nyttevirkning
I sidder i studiegrupper.
Øvelse: Nyttevirkning for en elkedel.
Opvarming af vand.docx
Vi samler op på de tre energiformer, vi har arbejdet med og snakker om tilstandsformer og latent energi.
I skal i modulet besvare spørgsmålene i dokumentet, om tilstandsformer, faseovergange og latent energi.
Deletime: Vands fordampningsvarmeFor alle i studiegrupperne 1, 2, 3 og 4
Vands fordampningsvarme.docx
image.png
Vi laver et eksperiment til bestemmelse af brændværdi for stearin.
Brændværdi for stearin.docx
Vi gør energiformer færdig.
Vi arbejder med begrebskort om energi og en tarsia om energi.I skal sidde I jeres studiegrupper.
Vi starter gruppearbejde om klimavenlig/bæredygtig energi.I skal arbejde sammen i jeres studiegrupper.
Spørgsmål til klimavenlig/bæredygtig energi:
Gruppearbejde
Fremlæggelser.Rækkefølgeliste ud fra studiegruppe nummer:7, 5, 3, 8, 2, 1, 6, 4
Hvis ikke vi har nået det, gør vi fremlæggelser færdig. Og så starter vi på bølger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bølger lys og lyd
Bølgebegrebet og grundlæggende parametre, amplitude, periode, frekvens og bølgelængde.
Bølgeligningen
Longitudinale bølger og lyd.
Transversale bølger og lys.
Gitterligningen
Øvelser
Bestemmelse af lydens hastighed
Stående bølger i halvåbent rør - Vandfløjten
Bølgelængde for laser
Indhold
Kernestof:
Deletime: Vi skal bestemme en værdi for lydens hastighed.
Øvelse for studiegrupperne 2, 4, 6 og 8
Vi mødes i lok. 20
Forsøg - Lydens hastighed.docx
Læs om longitudinale og transversale bølger, samt om interferens.Regn opg. 3.11, 3.12, 3.13, 3.14, 3.15 s. 98.
K.G. Michelsen: EN VERDEN AF FYSIK C, Gyldendal; sider: 94-95, 99-100, 108-109, 116-120, 122-125
Kode til Graphical Analysis:gaaSGQmgUX
Opgaver bølger.pdf
Blæseinstrumenter stående bølger.docx
Om lyd, frekvens og stående bølger på en streng og i et halvåbent rør.
Lys og det elektromagnetiske spektrum.
Fysiktest.Til testen må I bruge jeres bog, men ikke jeres computer.I må gerne printe opgaver mm. og tage med.HUSK bog, skriveredskaber og lommeregner. Jeg tager også nogle lommeregnere med.
Deletime: Stående bølger i et halvåbent rør
Gruppe 2
Halvåbent rør.docx
Vi repeterer lys og ser videre på diffraktion af lys og gitterligningen.
Vi gør emnet om lys som bølger færdig.
Arbejdsspørgsmål onsdag d 26-2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Atomer
Atomets bestanddele og opbygning
Bohrs atommodel og absorption/emission af fotoner
Energiovergange i atomet
Emissions- og absorptionsspektre
Øvelse:
Brintspektret
Indhold
Kernestof:
Atomets opbygning.
K.G. Michelsen: EN VERDEN AF FYSIK C, Gyldendal; sider: 144-148, 150-151, 155-157, 159-161, 165
Deletime: Bølgelængde for laserlys
Bølgelængde af laserlys.docx
Vi fortsætter med Bohrs atommodel og fotoner.
Emissionsspektre og lidt om absorptionsspektre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Astronomi og kosmologi
Geocentrisk og heliocentrisk verdensbilleder
Tycho Brahes verdensbillede
Epicykler og retrograd bevægelse
Johannes Kepler og hans tre love
Det moderne verdensbillede, dag/nat, årstider, jævndøgn og solhverv
Solformørkelse og måneformørkelse
Månens faser
Rødforskydning og Hubbles lov
Big Bang og universets alder
Øvelse:
LEGO model af Solsystemet
Hubbles lov (Lavet i grundforløbet)
Indhold
Kernestof:
Vi mødes i lok. 42
K.G. Michelsen: EN VERDEN AF FYSIK C, Gyldendal; sider: 176-183, 185-193, 196-198, 200-204, 208-209
Vi samler op på filmen og spørgsmålene.Vi snakker om retrograd bevægelse og Keplers love.
Deletime: Brints emissionsspektrum
Gruppe 2
Brintspektret.docx
Grupper:
Regn opg. 5.7, 5.8 og 5.9 på s. 187
Vi skal, med nogle Lego Sol-Jord-Måne modeller, se på årstider, dag/nat og Månens faser(dvs. nymåne, fuldmåne, tiltagende og aftagende måne), og på sol- og måneformørkelser. Vi når sikkert ikke det hele i dette modul.
Vi gør Den nære astronomi(Solsystemet) færdigt, og ser på Kosmologien.
Repetere rødforskydning og arbejde med Hubbles lov.
Hubbles lov data.xlsx
Eksamensspørgsmål 1y fy.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339992127", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339992127", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339992127" }