Holdet 2024 fy/2e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Andreas Christensen, Niels Kristian Petersen
Hold 2024 fy/2e (2e fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til fysik
Titel 2 Energi
Titel 3 Lys og Lyd
Titel 4 Verdensbilleder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til fysik

Eleverne har arbejdet med fysikkens grundprincipper og har fået en introduktion til faget.
Desuden har eleverne arbejdet med densitet, og brugt begreberne til beregninger.


Mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Forløbet er startet med en grundlæggende gennemgang af energi som menneskeskabt fænomen. Herunder der termodynamikkens love, samt introduktion til forskellige energityper, hvorledes disse beregnes samt effekt.

Herefter blev energikæder gennemgået med eksempler fra hverdagen.

Dette med det mål at eleverne til sidst blev introduceret for nyttevirkning, hvor der gennem forsøg beregnes nyttevirkning af to energiomdannelser.

Forløbet blev afsluttet med elevoplæg om energikilder, herunder kulkraftværker, kraftvarmeværker, solceller, vindmøller, power-to-x, CO2-neutrale kilder og overfladisk lidt om atomkraft og fusionskraft.

Kernestof fra lærerplan:

- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning

- indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer

Forsøg:
Eleverne har lavet forsøg om specifik varmekapacitet, ved opvarmning af lod. Eleverne afleverede journal i denne forbindelse.

Eleverne har lavet forsøg med smeltning af isterninger og smeltevarme. Journalaflevering i forbindelse hermed.

Eleverne har lavet forsøg om nyttevirkning i forbindelse med opvarmning af vand med stearinlyn. Eleverne afleverede journal i denne forbindelse.

Eleverne har arbejdet med energikæder
Eleverne har regnet opgaver om effekt
Eleverne har regnet opgaver om ændring af termisk energi
Eleverne har udregnet opgaver om kemisk energi
Eleverne har arbejdet med nyttevirkning
Eleverne har regnet opgaver om faseovergange
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Varmefylde 20-09-2024
Journal: smeltevarme 02-11-2024
Journal: Nyttevirkning 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lys og Lyd

Forløbet er startet ud med en gennemgang af de generelle størrelser inden for bølger: periode, bølgelængde, frekvens, udbredelseshastighed samt interferens. Eleverne har her udregnet opgaver om dette.

Næste del omhandlede lyd. Her blev lyd som fysisk fænomen gennemgået, ved blandt andet at se på hvilken type bølger lyd er, samt lydstyrke, hvilke frekvenser vi kan høre samt resonans.

Til sidst blev lys som fysisk fænomen undersøgt. Her blev der i første omgang fokuseret på lys' bølgetyper, samt partikel/bølge dualiteten.

Her blev det elektromagnetiske spektrum gennemgået, herunder en gennemgang af Bohrs atommodel, hvor bølgelængde samt energi af fotoner er blevet gennemgået, og eleverne har regnet på spring i hydrogenatomet.


Forsøg og afleveringer:

Eleverne har lavet journal over en øvelse, hvor målet var at måle lydens hastighed

Eleverne har lavet aflevering over øvelser der undersøgte emissionsspektre af spektrallamper

Eleverne har lavet aflevering ud fra forsøg med diffraktion, hvor formålet var at bestemme bølgelængden af en laser

Kernestof fra lærerplan:

- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens

- lyd og lys som eksempler på bølger

- det elektromagnetiske spektrum

- fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre

Eleverne har regnet opgaver om grundlæggende begreber for området så som: bølgelængde, periode, frekvens og udbredelsesfart

Eleverne har arbejdet med forskellige fysiske egenskaber ved lyd og lys

Eleverne har set på emissionsspektre gennem håndspektroskoper, samt målt på lyskilder med spektroskoper, for herefter at analysere dette i Logger pro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verdensbilleder

Der arbejdes med fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede.

Herunder universets udvikling og udvidelse i grundtræk og jorden som planet i solsystemet

Eleverne har fået en gennemgang af historiske verdensbilleder, og har selv arbejdet med Keplers love, herunder udregninger.

Efter dette fortsatte forløbet med astronomiske fænomener i den nære astronomi. Her blev månens bevægelse om Jorden og de fænomener dette resulterer i undersøgt. Derudover vendekredse, jævndøgn, polar dage/nætter samt årstider.

Til sidst blev universets tilblivelse og big bang gennemgået. Herunder fik eleverne en indsigt i Hubbles lov, samt beregning af rødforskydning ud fra absorptionsspektre.

Eleverne har arbejdet med Hubbles lov, herunder også rødforskydning.
Eleverne har set på modeller af verdensbilleder
Eleverne har regnet på rødforskydning.

Eleverne har lavet en aflevereginer i forbindelse med dette forløb.

Denne omhandlede universets udvidelse, med særligt fokus på opfattelsen af centrum af universet. Her blev fænomenet illustreret ved hjælp af en elastik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer