Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Peter Andersen
|
Hold
|
2024 fy/2m (2m fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Introduktion til fysikfaget emner og metoder og med masse og densitet som eksempler på relevante størrelser.
Lærebogen er En Verdens af Fysik C af K. Michelsen, Gyldendal. Alle sidetal henviser til denne fremover, hvis ikke andet er nævnt.
Her: side 6-30.
Eksperimentelt: 1) Et cykelstyrs funktion . 2) bestemmelse af densitet af væsker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Introduktion af faget fysik.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Energi
Side 31-70.
Emner:
Energiformer og energikvalitet.
Omdannelse af energi fra en form til en anden.
Beregninger af kemisk energi, termisk energi og effekt.
Nyttevirkning.
Eksperimentelt:
1) Opvarmning af vand med varmt lod.
2) Opvarmning af vand med fyrfadslys, brændværdi.
3) Opvarmning af vand med damp, fordampningsvarme.
4) Nyttevirkning ved opvarmning af vand
Elkedel, mikroovn, kaffemaskine, kogeplade, campinggas.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begrebet energi
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Bølger - Lyd og lys
Side 85-142.
Emner:
Beskrivelse af bølger med bølgelængde, periode, frekvens, hastighed, amplitude.
Særlige egenskaber for bølger: Interferens, brydning, diffraktion.
Lyd: Resonans, grund- og overtoner.
Lys: Elektromagnetisk stråling, optisk gitter.
Eksperimentelt:
1) Bølger på en slinky (tid og længde for pulser på tværs og langs af fjederen, periode og bølgelængde på video af stående bølge).
2) Bestemmelse af lydens fart i luft .
3) Stemmegafler og resonanskasser.
4) Stående bølger på en snor.
5) Brydning: laserlys fra luft til akryl og omvendt.
6) Afbøjning og interferens af laserlys i enkeltspalte, dobbeltspalte og hår.
7) Bestemmelse af en lasers bølgelængde vha. et optisk gitter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Grundlæggende beskrivelse af bølgefænomener
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Atomfysik
Side 143-174.
Emner:
Atomer og stoffets opbygning.
Atomer og lys, emission og absorption, lys som partikler.
BBC-udsendelsen The Clash of Titans.
Eksperimentelt:
1) Spektrallamper set gennem optisk gitter (Observér og beskriv!).
3) Bestemmelser af grundstoffer i spektrallamper vha. elektronisk spektrometer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Stoffets opbygning og atomers vekselvirkning med lys.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Universet
Side 175-214.
Emner:
Verdensbilleder, historisk.
Solsystemet, årstider, dag og nat, formørkelser.
Universets udvidelse, Hubbles lov, Big Bang.
Eksperimentelt:
Hubbles lov for en elastik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Verdensbilledets udvikling og universets udvidelse
- Formidling - Mundtlig fremlæggelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Repetition, eksperimenter og teori
Eksperimenter i grupper. Hver gruppe vælger sit emne så frit som muligt. Det skal kunne lade sig gøre at udføre målinger og komme frem til resultater, og det skal helst ligge i umiddelbart forlængelse af pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340023038",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340023038",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340023038"
}