Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Johanne Annette Nordentoft, Kristian Blicher Andersen, Thomas Rovang Nielsen
Hold
2024 ks/q (
1q ks hi
,
1q ks re
,
1q ks sa
,
2q ks hi
,
2q ks re
,
2q ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Oversigtsforløb tidlig Danmarkshis - enkeltfagligt
Titel 2
Demokratiets historie - enkeltfagligt
Titel 3
Kristendommens oprindels og i moderniteten
Titel 4
Enkeltfagligt forløb ks samfundsfag Velfærdsstaten
Titel 5
Moderne dansk historie fra 1940-1980 enkeltfaglig
Titel 6
Demokratiet under pres - Fælles med de tre fag
Titel 7
3. Kulturmøder, globalisering - religiøs konflikt
Titel 8
Civilreligion
Titel 9
1. Velfærdsstaten i Danm. og USA, ks sa, særfagl.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Oversigtsforløb tidlig Danmarkshis - enkeltfagligt
Vi arbejder med den tidlige Danmarkshistorie og spørger os selv, hvorfor skal hver genreation skrivr sin Danmarkshistorie, Vi arbejder også lidt med hvad kilder og og den kildekritisk metode: type af kilde, afsender, modtager, formålet med kilde, objektiv/subjektiv. Vi sater med vikingetiden og ser på Trellborgne og byudvikling. Vi ser på Saxos Danmarkshistorie og hvad formålet var. Vi går videre til Middelalderen og ser på begrebet feudalisme og konge- og kirkemagt. Vi arbejder med billedanalyse (type af billede, afstender, modtager, formål og symboler) og ser via Luther-filmen, hvorfor Reformationen var så afgørende. Vi tager et lille blik til renæssancen og ser på hvorfor det er provokerende for kirlen, at jorden nu kommer i centrum vi slutter med enevælden i danmark der blev indført 1660.
Materiale Danmark i Vernde s. 33-34, 38, 42-45, 52-55, 59-63 og 81-85.
Kilder Paolo da Certaldo fra 1300tallet - forskelle i drenge og pigeopdragelse
Lutherfilmen:
30 ns
Indhold
Kernestof:
2024 Arbejdsspørgsmål s.8-10 første lektion (7).docx
Vikingetiden 1.docx
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 17-21, 26-31, 33-34, 38-45, 52-55, 59-63, 81-85
2024 1q lille opgave i saxo.docx
Hvem var Saxohvad skrev han omHvad var formålet med hans danmarkshistorie
Saxo noter.docx
2024middelalderen noter 1q.docx
noter middelalder feudalimse.docx
1. Hvad er feudalisme
billedanalyse.pdf
Middelalderen noter.docx
1: Hvad er det Vesoccis opdager der overasker den katolske kirke
I de nye siddegrupper - tidslinje.docx
De tre verdensbilleder.doc
Renæssancen noter.docx
kildeanalyse af renæssance kilde.docx
enevælde.docx
Brug LEGO til at præsentere episoder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Demokratiets historie - enkeltfagligt
Vi ser på demokratiets opståen i Athen, vi springere videre til det moderne demokratis opståen under den franske revolution og ser til slut på demokratiets indførsel i 1849 i Danmark.
Vi starter med bystaten (polis), og ser på hvordan den frie borger er med til at forsvare bystaten mod den ydre fjende - persne og samtidig også skal udvikle demokratiet og undegå tyrannen. Vi ser på Perikles, og hvordan demokratiet som styreform fungerer i modsætningen til Oligarkiet i Sparta..
Lærerbog i kopi: Vores Verdenshistorie bind 1 s. 23-25, 30-32, 36-41.
Kilder: Xenofon om kvinden. Aristoteles om slaver
Vi springer frem til den fransek revolution og ser på revolutionen af 1789, på privilegier og stænder, vi snakker om J. Locke og læser et uddrag af mennekserettighedserklæringen af 1789.
Lærebog Verdenshistorien s.15-19, 34-36 + lidt mere materiale
Det danske demokrati her arbejder vi med hvordan det fungerede med Landsting og Folketing, og hvem der fik stemmeret og hvem der ikke fik. Lærebog Danmark iVerden s. 139,142,143,144,147, 152. Kilde Petition til frederik den 7. fra Bogerrepræsentationen 20.3.1848
I lat ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:
enevælde.docx
Tidslinje: I hvilke periode har vi en græsk kulturTidslinje:hvornår er der en storhedstid i den græske kultur:Tidlinje: Er der en ydre fjendeTidslinje: Hvem er den indre modstander til AthenEr det nationalstater vi har i antikken - hvis ikke hvad såE
Tidslinje demokratiets historie.docx
tre billeder ks 1q.docx
Hvordan kæmpede grækerne.docx
Tag jeres kopipapir med, hvis arbejde med det
Madsen, Nielsen, Reimick, Thelander Motzfeldt, Junker Pedersen & Ryhave: GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Systime; sider: 11-16, 49-59, 251-257
Jeres kopipapir: s. 36-41
Introduktion til KS. samfundsfag
Gruppeopgave Athens demokrati.docx
Facts græsk demokrati.docx
Kopiark: s. 38-40 igen
Religion C side 251-257.docx
Thorkil Smith & Christian Vollmond: VERDENSHISTORIE 2. 2 UDG., Lindhardt & Ringhof; sider: 15-19, 34-36
Hvad for nogle spørgsmål begyndte man at stille i oplysningstidenhvordan så oplysningstiden på menneskerHvad kom der til at stå i den store encyclopædihvordan bliver man lykkeligHvilket citat er der i teksten fra biblen.Hvad sagde John Locke om menne
Økonomi, behov og forbrug
Markedsmekanismen og det økonomiske kredsløb
(spørgsmål fra sidst til s. 15-19) Hvad for nogle spørgsmål begyndte man at stille i oplysningstidenhvordan så oplysningstiden på menneskerHvad kom der til at stå i den store encyclopædihvordan bliver man lykkeligHvilket citat er der i teksten fra bi
ks 2024 Franske revolution 1789.docx
Den Franske RevolutionHvad er stænder, og hvilken privilgier har detHvilke afgørende begivenhederer der under den franske revolution?Hvad er det for nogle tanker Rousseau har om revolutionen og religion?
Religion C. side 52-54.docx
Smarts model.docx
1q k vinderns og menneksrettighedserklæringen.docx
kilde til fransk rev brugt.pdf
Hvad er stænder, og hvilken privilgier har detHvilke afgørende begivenhederer der under den franske revolution?Hvad er det for nogle tanker Rousseau har om revolutionen og religion?Hvad er det for et fællesskab der opstår under den fransk revolution,
Religion C side 54-55.docx
Religion C side 56 (2).docx
Det økonomiske kredsløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kristendommens oprindels og i moderniteten
Vi starter med intro til faget, et BRILLEKURSUS, med fokus på fagbegreber samt fagets metoder (religionshistorie, religionsfænomenologi, religionssociologi)
Forløbet følger beskæftiger vi os med kristendommen, som den især kommer til udtryk i en dansk kontekst.
Vi undersøger i første omgang kristendommens historiske udvikling: Fra jødisk sekt til selvstændig religion. Og kirkens senere splittelse i forskellige hovedretninger, hvor vi vil have fokus på splittelsen i den katolske kirke og protestantisk kristendom, som følge af reformationen.
Dernæst vil vi have fokus på, hvad den kristne tror på, kristen etik og ritualer i den protestantiske kirke.ligt en kronologisk tilgang med en kort intro til jødedommen og en fordybelse i den formative periode.
Der vil endvidere være fokus på kristendommens lære og kristen etik. Samt kristendommen i det moderne sekulariserede samfund.
Baggrundslitteratur:
Intro til religion:
Grundbog til Religion C: Side 11-19, side 251-257
Kristendom:
Grundbog til Religion C. Side 52-56, side 60-61,side 63-67, 70-78.
Kilder:
Grundbog til Religion C. Side 25 (tekst 3), side 80 (side 16+17), side 87 (tekst 23+24)
GT: 2. mosebog kap.19 +20: De ti bud
NT: Lukasevangeliet 10,25-37
Film:
5 skarpe om Luther (CFU)
-Tror du på den - om godhed. DR 2000 (CFU)
Estimeret antal sider 39
Indhold
Kernestof:
Madsen, Nielsen, Reimick, Thelander Motzfeldt, Junker Pedersen & Ryhave: GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Systime; sider: 11-16, 49-71, 251-257
Jeres kopipapir: s. 36-41
Introduktion til KS. samfundsfag
Gruppeopgave Athens demokrati.docx
Facts græsk demokrati.docx
Kopiark: s. 38-40 igen
Religion C side 251-257.docx
Thorkil Smith & Christian Vollmond: VERDENSHISTORIE 2. 2 UDG., Lindhardt & Ringhof; sider: 15-19, 34-36
Hvad for nogle spørgsmål begyndte man at stille i oplysningstidenhvordan så oplysningstiden på menneskerHvad kom der til at stå i den store encyclopædihvordan bliver man lykkeligHvilket citat er der i teksten fra biblen.Hvad sagde John Locke om menne
Økonomi, behov og forbrug
Markedsmekanismen og det økonomiske kredsløb
(spørgsmål fra sidst til s. 15-19) Hvad for nogle spørgsmål begyndte man at stille i oplysningstidenhvordan så oplysningstiden på menneskerHvad kom der til at stå i den store encyclopædihvordan bliver man lykkeligHvilket citat er der i teksten fra bi
ks 2024 Franske revolution 1789.docx
Den Franske RevolutionHvad er stænder, og hvilken privilgier har detHvilke afgørende begivenhederer der under den franske revolution?Hvad er det for nogle tanker Rousseau har om revolutionen og religion?
Religion C. side 52-54.docx
Smarts model.docx
1q k vinderns og menneksrettighedserklæringen.docx
kilde til fransk rev brugt.pdf
Hvad er stænder, og hvilken privilgier har detHvilke afgørende begivenhederer der under den franske revolution?Hvad er det for nogle tanker Rousseau har om revolutionen og religion?Hvad er det for et fællesskab der opstår under den fransk revolution,
Religion C side 54-55.docx
Religion C side 56 (2).docx
Det økonomiske kredsløb
1q 2024 vej til demokrati s.113-.doc
Velfærdstrekanten 197-200
Religion C side 56-61.docx
Velfærdsmodellerne
1q Kunne demokratiet leverer i mellemkrigstiden.docx
skuespil mellemkrig Gå sammen i en lille gruppe og lav et lille politisk valgmøde hvor der er følgende med.docx
1q mellemkrigstiden noter demokatiets historie.docx
Grundloven 1849
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 70-75, 139, 142-144, 147-156, 163-168
Religion C side 62-63.docx
1q Sammenligning af kilder.docx
Sammenligning af kilde om demo 1848 med svar.docx
Besættelsen af Danmark.docx
Stikker - Wikipedia, den frie encyklopædi
MÆRKEDAGE 20_ Hun forførte nazister og modstandsfo (e4c753d7).pdf
Velfærdsstatsmodel, partier og hovedideologier.
tx 1116 Der er noget helt galt i velfærdens land. UDDRAG, Jyllandsposten, 7. okt 2022.docx
Velfærdsstatens interne udfordringer
Danmark under besættelsen.docx
2020 om likv, jernbane og schalburtage.pdf
1: hvad var likvideringer
Attentatet på Tage Lerche - Wikipedia, den frie encyklopædi
Flammen - Dansk modstandsmand
Vi ser stemmer i stilheden
Velfærdsstatens eksterne udfordringer 211-214
Religion C side 63-65.docx
2025 Jødeaktionen.docx
Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943
Læs og sæt jeg er ind i aktionen, hvor jøderne blev reddet
Religion C side 67-69.docx
Løsningsmodeller 214-217 tx 1136
Fra velfærdsstat til konkurrencestat 218-220 tx 1130 prekariat -
Religion C side 70-73.docx
Religion C, side 74-75.docx
Jødeaktionen med svar lidt.docx
2025 1q spørgsmål til danmark efter 1945.docx
tiden efter besættelsen.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Enkeltfagligt forløb ks samfundsfag Velfærdsstaten
Indhold
Kernestof:
Gruppeopgave Athens demokrati.docx
Facts græsk demokrati.docx
Kopiark: s. 38-40 igen
Madsen, Nielsen, Reimick, Thelander Motzfeldt, Junker Pedersen & Ryhave: GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Systime; sider: 11-16, 49-71, 251-257
Religion C side 251-257.docx
Thorkil Smith & Christian Vollmond: VERDENSHISTORIE 2. 2 UDG., Lindhardt & Ringhof; sider: 15-19, 34-36
Hvad for nogle spørgsmål begyndte man at stille i oplysningstidenhvordan så oplysningstiden på menneskerHvad kom der til at stå i den store encyclopædihvordan bliver man lykkeligHvilket citat er der i teksten fra biblen.Hvad sagde John Locke om menne
Økonomi, behov og forbrug
Markedsmekanismen og det økonomiske kredsløb
(spørgsmål fra sidst til s. 15-19) Hvad for nogle spørgsmål begyndte man at stille i oplysningstidenhvordan så oplysningstiden på menneskerHvad kom der til at stå i den store encyclopædihvordan bliver man lykkeligHvilket citat er der i teksten fra bi
ks 2024 Franske revolution 1789.docx
Den Franske RevolutionHvad er stænder, og hvilken privilgier har detHvilke afgørende begivenhederer der under den franske revolution?Hvad er det for nogle tanker Rousseau har om revolutionen og religion?
Religion C. side 52-54.docx
Smarts model.docx
1q k vinderns og menneksrettighedserklæringen.docx
kilde til fransk rev brugt.pdf
Hvad er stænder, og hvilken privilgier har detHvilke afgørende begivenhederer der under den franske revolution?Hvad er det for nogle tanker Rousseau har om revolutionen og religion?Hvad er det for et fællesskab der opstår under den fransk revolution,
Religion C side 54-55.docx
Religion C side 56 (2).docx
Det økonomiske kredsløb
1q 2024 vej til demokrati s.113-.doc
Velfærdstrekanten 197-200
Religion C side 56-61.docx
Velfærdsmodellerne
1q Kunne demokratiet leverer i mellemkrigstiden.docx
skuespil mellemkrig Gå sammen i en lille gruppe og lav et lille politisk valgmøde hvor der er følgende med.docx
1q mellemkrigstiden noter demokatiets historie.docx
Grundloven 1849
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 70-75, 139, 142-144, 147-156, 163-168
Religion C side 62-63.docx
1q Sammenligning af kilder.docx
Sammenligning af kilde om demo 1848 med svar.docx
Besættelsen af Danmark.docx
Stikker - Wikipedia, den frie encyklopædi
MÆRKEDAGE 20_ Hun forførte nazister og modstandsfo (e4c753d7).pdf
Velfærdsstatsmodel, partier og hovedideologier.
tx 1116 Der er noget helt galt i velfærdens land. UDDRAG, Jyllandsposten, 7. okt 2022.docx
Velfærdsstatens interne udfordringer
Danmark under besættelsen.docx
2020 om likv, jernbane og schalburtage.pdf
1: hvad var likvideringer
Attentatet på Tage Lerche - Wikipedia, den frie encyklopædi
Flammen - Dansk modstandsmand
Vi ser stemmer i stilheden
Velfærdsstatens eksterne udfordringer 211-214
Religion C side 63-65.docx
2025 Jødeaktionen.docx
Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943
Læs og sæt jeg er ind i aktionen, hvor jøderne blev reddet
Religion C side 67-69.docx
Løsningsmodeller 214-217 tx 1136
Fra velfærdsstat til konkurrencestat 218-220 tx 1130 prekariat -
Religion C side 70-73.docx
Religion C, side 74-75.docx
Jødeaktionen med svar lidt.docx
2025 1q spørgsmål til danmark efter 1945.docx
tiden efter besættelsen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Moderne dansk historie fra 1940-1980 enkeltfaglig
Vi ser på hvorofr Danmark blev besat, og hvordan besættelsen startede som en samarbejdspolitik, men ser også på at modstanden voksede efter folkeoprøret i 1943, og modstandskampen blev mere intens med stikkerdrab og schallburtage. Vi ser på jødeaktionen i oktober 1943, og på hvad en anmitations film: "stemmer i stilheden", kan fortælle om det at være flygtning. Vi arbejder videre og ser kort på ungdomsoprøret og kvindebevægelsen, her arbejder vi me en kilde "Femø lejravisen fra 1972" og slutter med jordskresvalget i 1973, hvor firepartisystemet bliver brudt.
Danmark i Verden: 148-156, 163-168, 173-176, 181-182
Bogen: Modstandsbevægelsen 106-141 i uddrag.
Artikel: Hun forførte nazister og modstandfolk JP 18.1.2015 - om likvideringen af Jane Horney.
I alt ca 30 ns
Indhold
Kernestof:
Besættelsen af Danmark.docx
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 70-75, 148-156, 163-168, 173-176, 181-187
Stikker - Wikipedia, den frie encyklopædi
MÆRKEDAGE 20_ Hun forførte nazister og modstandsfo (e4c753d7).pdf
Velfærdsstatsmodel, partier og hovedideologier.
tx 1116 Der er noget helt galt i velfærdens land. UDDRAG, Jyllandsposten, 7. okt 2022.docx
Velfærdsstatens interne udfordringer
Danmark under besættelsen.docx
2020 om likv, jernbane og schalburtage.pdf
1: hvad var likvideringer
Attentatet på Tage Lerche - Wikipedia, den frie encyklopædi
Flammen - Dansk modstandsmand
Vi ser stemmer i stilheden
Velfærdsstatens eksterne udfordringer 211-214
Madsen, Nielsen, Reimick, Thelander Motzfeldt, Junker Pedersen & Ryhave: GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Systime; sider: 21-25, 63-71, 76-78
Religion C side 63-65.docx
2025 Jødeaktionen.docx
Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943
Læs og sæt jeg er ind i aktionen, hvor jøderne blev reddet
Religion C side 67-69.docx
Løsningsmodeller 214-217 tx 1136
Fra velfærdsstat til konkurrencestat 218-220 tx 1130 prekariat -
Religion C side 70-73.docx
Religion C, side 74-75.docx
Jødeaktionen med svar lidt.docx
2025 1q spørgsmål til danmark efter 1945.docx
tiden efter besættelsen.docx
Religion C side 76-78 Kristen etik.docx
DRTV - Adam & Eva: Næstekærlighed til flygtninge?
NT: Lukasevangeliet kapitel 10, 25-37
notern 1960 og 70´erne.docx
Hvad skete der ved Jordskredsvalget i 1973
Femø Lejravis kildearbejde.docx
Kvindekamp og kønsroller, 1960-1985
Afslutning af velfærdsforløb
Firepartisystemet og udviklingen 193.docx
2025 arb sp til dokumentaren guldkorn 70 og 80 erne.docx
ks 25 Danmark i 1970.docx
Hvad karakteriserer 1980´ernes økonomiske og politiske historie
Demokratiet under pres
Religion C side 23-24.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Demokratiet under pres - Fælles med de tre fag
I demokratiet under pres arbejder vi fælles med de tre fag, i religion med Jødedommen, i samfundsfag med dem demokratiet som styreform og i historie med mellemkristiden, hvor demokratiet blev overtagetaf nazisternes diktatur DU SKAL OP I DET HER PENSUM TIL DEN INTERNE EKSAMEN.
Historie: Vi ser på den økonomiske og politiske situation i weimar-republikken, og ser på hvorfor Hitler kom til magten og hvilke omstændigheder der gjorde at demokratiet sp nemt blev fjerne i 1933. Vi ser på hvordan tyskerne blev indoktrineret, men også lod sig overbeviser og i den forbindelse arbejder vi med begrebet deltagelsesdikaturet. Forløbet bygger op til vores studietur vor vi bla. besøger KZ-lejren Buchenwald. Vi ser bagefter på retsopgøret og hvordan tyskerne mindes nazistperioden, og hvad man skal stille op med Holocaustbenægtere. Vi ser fictionsfilmen Napola om en ung arbejderdrengs liv på en af nazisterens skoler, hvor de blev indoktrineret til HitlerJugend. I forløet skriver elverne historieopgave hvor de arbejder med emnet nazisternes indoktrinering eller nazisternes magtovertagelse med den kildekritisk metode.
Materiale KS-bogen s. 254-257
Tysknere og nazismen s. 19,23-26,84-88, 140-144, 156-163
I alt ca. 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Madsen, Nielsen, Reimick, Thelander Motzfeldt, Junker Pedersen & Ryhave: GRUNDBOGEN TIL RELIGION C, Systime; sider: 21-46, 76-78
Religion C side 76-78 Kristen etik.docx
DRTV - Adam & Eva: Næstekærlighed til flygtninge?
NT: Lukasevangeliet kapitel 10, 25-37
notern 1960 og 70´erne.docx
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 173-176, 181-192
Hvad skete der ved Jordskredsvalget i 1973
Femø Lejravis kildearbejde.docx
Kvindekamp og kønsroller, 1960-1985
Afslutning af velfærdsforløb
Firepartisystemet og udviklingen 193.docx
2025 arb sp til dokumentaren guldkorn 70 og 80 erne.docx
ks 25 Danmark i 1970.docx
Hvad karakteriserer 1980´ernes økonomiske og politiske historie
Demokratiet under pres
Religion C side 23-24.docx
1. hvordan er DK blevet et multikulturelt samfund i
Krigen i Afghanistan (2001-2021) - Wikipedia, den frie encyklopædi
2025 Danmark fra 1960 til i dag - lange linjer.docx
Hvad er demokrati?
Religion C side 29-31.docx
2025 Danmark fra 1960 - hvad skaber forandringer.docx
Madsen m.fl.: KS-BOGEN. 2. UDGAVE, Columbus; sider: 254-257
Den røde KS-bog
Religion C side 32-34.docx
Afsnit
2025 optakt til 2ww.docx
Hviken økonomisk situation stod Europa i under mellemkrigstidenHvordan udviklede Weimar-republikken sig fra 1919 til 1933Hvordan kom NSDAP til magten i Tyskland i 1933
2025 Bernile Billedanalyse i historie.docx
2025 Hitlers magtovertagelse.docx
Bæk Meier & Thestrup Østergaard: TYSKERNE OG NAZISMEN, Columbus; sider: 19, 23-26, 38-40, 84-88, 140-144, 156-163
Hvad er magtens tredeling? Hvad er en styreform?
Valgmåder samt demokrati som livsform eller styreform
Svarark NYT
Religion C side 39-42 elevoplæg.docx
Tidslinie over NSDAPs magtovertagelse og 2.docx
Religion C side 43-45.docx
Film: Jødernes Historie. Udvandring (1). (CFU)
Propagandaens fjendebilleder
Deltagelsesdemokrati - partiøvelse
Program
Weinholt_Jødedommen - en udfordring.pdf
program studietur Leipzig 1q.docx
Huskeliste.docx
Arbejdsspørgsmål til Karin Weinholt.docx
Leipzigs historie.docx
Regering og folketing
Output - partiadfærd
Medier og demokrati
feltarbejde.pdf
efter leipzig Fremlæggelse alle grupper laver en PP.docx
2025 Buchenwald, folkedrab og situationen på Vestbredden.docx
Religion C side 46.docx
holocaust benægter.pptx
1. Hvad var de fire d´er i retsopgøret mod nazisterne
Repetition af jødedommen.docx
2025 nürenberg processerne.docx
Hvordan husker tyskerne i det nye forenede TysklandHvad får tyskerne til at huskehvad er "dark tourism"hvad er facts om Holocaust Mahnmal i BerlinHvilke argumenter er der for at bygge det?Hvorfor var det vigtigt at gennemfører Nürenbergprocesen se ki
Demokratiske rettigheder. Trusler mod demokratiet
Projekt Mellemkrigstiden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
3. Kulturmøder, globalisering - religiøs konflikt
Indhold
Kernestof:
Introduktion til Globalisering og kulturmøder. 86-90
Politisk, økonomisk og kulturel globalisering
Ve2025 roepolakkerne velkommen tilbage vi starter med et fælles forløb med religion og samfundsfag og historie.docx
25 med lidt svarVelkommen tilbage vi starter med et fælles forløb med religion og samfundsfag og historie.docx
Madsen m.fl.: KS-BOGEN. 2. UDGAVE, Columbus; sider: 126-143
Læs artiklerne og tænk over om I kan bruge begreberne fra sidst
ET-UCIVILISERET-FOLK (1).pdf
DOBBELTKÆRLIGHEDEN-TIL-POLEN-OG-DANMARK.pdf
ÉN-GANG-LANDARBEJDER.pdf
KS-bogen side 126-128.docx
Ingen til i dag
I modulet
Arbejdsspørgsmål til Den ny indvandring.docx
Danmarks gamle sydgrænse
2025 Arbejdsspørgsmål til Den ny indvandring.docx
Afsnit
Den ny indvandring læs i kap 1: kilde 2: Folkeligheden 1848
ejderpolitikken
D.G. Monrad
treårskrigen
Fatih Alef om Koranen.pdf
Arbejds.spm til Fatih Alev.docx
KS-bogen side 130-132.docx
Indenrigsministeriet: Sygebehandling af tyske flygtninge, 28. marts 1945 – Danmarkshistorien | Lex
Tyske flygtninge og danske læger i 1945 – Danmarkshistorien | Lex
25 Hvorfor og hvor kom de tyske flygtninge fra i 1945.docx
25 med svar Hvorfor og hvor kom de tyske flygtninge fra i 1945.docx
KS-bogen side 132-135.docx
KS-bogen side 135-137.docx
25 Noter til indvandringen i 1960érne.docx
Den ny indvandring
Ideologierne og indvandring
Ideologierne og kulturmøde
25 kildeanalyse af Mustafa.docx
Læs i den ny indvandring kilde 6 - Velkommen Mustafa og tænk over hvordan man kunne lave en kildekritik af kilden
Kildekritik
Ideologierne i dansk politik i dag II
Valg af partistandpunkt
spørgsmål til dokumentaren 100 års indvandring, afsnit 5.docx
Login på mitcfu.dk
KS-bogen side 137-139.docx
Martin Krasnik og Pia Kjærsgaard, DeadLine 18 august 2014
`25 Noter til dansk flygtningepolitik 80´erne.docx
Den ny indvandringkap 4: s 62-68 Om firsernes udlændigepolitik
Hvilke begivenheder fik særligt betydning for den politiske situation i 1980'erne?Hvilken udvikling gennemgik dansk økonomi i 1980'erne, og hvilken betydning fik den for indvandringen til Danmark?Hvem havde et positivt syn på indvandringen i perioden
Ideologier og kulturmøde
25 Flygtninge og asylansøgere 1993 til 2000.docx
Den ny indvandring læs i kap 5 om asylcentre i danmark og om de bisniske og somaliske flygtninge
KS-bogen side 140-143.docx
Tariq Ramadan tekst.pdf
Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4
Fokusspørgsmål til Duaa er muslim.docx
Huntington.docx
Læs i den ny indvandring
Repetition af islam.docx
Tekst arbejde islam.docx
FAGBEGREBER TIL KS.docx
Kap 7 med noter.docx
Den ny indvandring: læs i kap 7 om periodens politiske situation og kilde 30: regeringens ghettoliste
Kap 7 opg rev.docx
Projektskrivning
Projektarbejde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Civilreligion
RELIGION:
Vi tager udgangspunkt i en relígionsfaglig definition af civilreligions-begrebet. Jean-Jacpues Rousseau teori om religion og samfund, myte-begrebet samt overgangsritualet gennemgås som en forudsætning for at forstå civilreligion-begrebet.
Der vil være et klart fokus på USA's brug af civilreligion. Vi analyserer den religiøse baggrund og brugen af Exodus-myten i amerikansk civilreligion samt beskæftiger os med, hvorledes civilreligion kommer til udtryk i det amerikanske samfund i dag. Og hvilken funktion civilreligionen har for amerikanernes selvforståelse. Vi vil i den sammenhæng inddrage "Jeremiaden".
Materiale:
Grundbog:
M. Madsen m.fl.: KS-bogen, 2015.Columbus. Side 254-268
Kilder:
De i bogen angivne GT-tekster samt andre tekster i afsnittet.
Estimeret antal sider: 16
Historie - ikke opdateret
Vi starter med uafhængighedskrigen, og arbejder os videre frem og ser på the frontier, og mødet med indianerne, vi ser på forskellen på nord- og syd staterne, og slavernes vilkår især. Vi gå igennem borgerkrigen, her ser vi bl.a. på betydningen af mindsmærker, og ser på, hvordan Lincoln befriede slaverne. vi ser på Jim Crow-lovene og Seperate but equel. Vi går frem til Borgerrettighedsbevægelsem i 1950´erne, og arbejder med Rosa parks og Kings ikke volds.kampagne.
Materiale Ks-bogen: s.22-236
Doumentar om Wahington og Lincoln
Film om Emmet Till
Faktalink: Om Borgerrettighedsbægelsen
Vores Verdenshistoire bind 3.
Ca 40 ns
Indhold
Kernestof:
Afsnit
’USA først’: Tre vigtige emner fra Trumps indsættelsestale
25 USA første præsident.docx
25 Civilreligion i USA start.docx
prøveeksamen 1 civil.pdf
25 Hvorfor gjorde amerikanerne oprør i 1775.docx
I skal have set dokumentaren om G. Washington og udfyldt spørgsmålene - se nedenfor - dokumentaren ligger på
Madsen m.fl.: KS-BOGEN. 2. UDGAVE, Columbus; sider: 228-233, 245-251, 264-267
Arbejdsspørgsmål
Den amerikanske befolkning
Madsen, Amby Frejbæk, Friis Johansen, Egede-Petersen, Pedersen, Mølbæk & Brandstr: KS-BOGEN, Columbus; sider: 233-234, 254-264
Civilreligion side 256-257.docx
Kildekritik ti-punkts-model (1) (3).docx
Det politiske system i USA og Danmark I
Ninian Smart_0-1.pptx
Civilreligion side 257-259.docx
Det politiske system i USA og Danmark II
verdenshist bind 3 th frontier.pdf
25 the frontier.docx
Verdenshistorien bind 2 (den er i PDF på modulet) læs s. 232-238 (til kilde 75)
Præsidentialisme og parlamentarisme
Karaktersamtaler og sideløbende opgave
arbejdsspørgsmål
25 manifest destiny - troen på USa overlegenhed.docx
25 forskelle og ligheder europa usa udvidet.docx
2025 indianere og nybyggere.pdf
Civilreligion side 259-262.docx
Civilreligion side 262-264.docx
25 overblik civilreligion + linerær - cirkulær historieopfattelse.docx
2025 indianere og nybyggere.pdf Læs s.246-256
Civilreligion side 264-267.docx
Kommunalvalg
Velfærd i USA og Danmark
Det græske demokrati: Tidslinje demokratiets historie.docx
Lektier:
Det græske demokrati: Facts græsk demokrati.docx
Den franske revolution: ks 2024 Franske revolution 1789.docx
Den franske revolution: kilde til fransk rev brugt.pdf
Den franske revolution: 1q k vinderns og menneksrettighedserklæringen.docx
Det danske demokrati i 1800-tallet:1q 2024 vej til demokrati s.113-.doc
1930´ernes demokrati:1q mellemkrigstiden noter demokatiets historie.docx
Det danske demokrati i 1800-talle: Sammenligning af kilde om demo 1848 med svar.docx
2025 Repetition af danmarkshistorien fra vikinge til enevælde.docx
25 Repetition historie.docx
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 68-75
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
1. Velfærdsstaten i Danm. og USA, ks sa, særfagl.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349446427", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349446427", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349446427" }