Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Iben Andersen
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Regneteknik
Regnearternes hierarki
Ligninger
Reduktion
Fortegn
Brøker
Potenser og rødder
Parenteser og kvadratsætninger.
Materiale
s. 22 Kernestof mat C
s. 10-11 Kernestof mat C
Dokumenter på lectio
Adgang til HF Kernestof mat C, praksis online.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
10 Dagens øvelse
Alle moduler begynder med dagens øvelse, en øvelse i delprøve 1 spørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
74 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
02 Lineære funktioner
Variable
Variable sammenhænge
Forskrift og graf
To-punktsformel (Bevis)
Regression
Indeviduelt arbejde, gruppearbejde , spil, video
Materiale:
Kernestof mat 1 HF s. 14-36
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
03 Statistik
Ikkegrupperet og grupperet observationssæt
Observationer
Hyppighed
Frekvens
Kumuleret frekvens
Kvartiler
Boksplot
Sumkurve
pinde/søjlediagram
Statistikmprojket om klassens højder
Materiale:
Kernestf Mat 1 HF s. 46-56 samt dokumenter på lectio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05 Trigonometri
Retvinklede trekanter
Ensvinklede trekanter
Pythagoras (bevis), enhedscirklen og cosinus, sinus og tangens (bevis)
Arealformlen for vilkårligetrekanter (bevis)
Sinusrelationerne (bevis)
Cosinusrelationerne
Arbejdsformer: Opgaveregning, konstruktion af enhedscirklen i geogebra, bevis træning i mindre grupper.
Materiale:
Kernestog Mat 1 HF s. 90-108
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06 Procent og rente
Procent
Vækstrate r
Fremskrivningsfaktor 1+r
Renteformlen/kapitalfremskrivningsformlen, isolering og sammenlign med eksponentiel funktion.
Årlig rente
Gennemsnitslig rente
Øvelse i gruppe, enkeltvis, træning af isolation af størrelser i renteformlen ved små tavler.
Materiale:
Kernestof mat 1 HF s. 122-130
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
07 Eksponentielle funktioner
Forskrift og graf
fremskrivningsfaktoren (strudsemodellen)
To-punkts-formlen (Bevis)
Fordoblingskonstanten (Bevis)
Halveringskonstanten
Regression
(regneregler for log)
Materiale:
Kernestof Mat 1 HF s. 140-150
Dokumenter på lectio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
04 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Tællemetoder
Permutationer (Bevis) SUPPLERENDE STOF
Kombinationer (Bevis)
Sandsynligheder (a priori/frekvensbaseret)
Sansynlighedsfelt
Multiplikationsprincipper og additionsprincippet
Materiale:
Kap. 4. i Kernestof mat C HF
Dokumenter på lectio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
08 Potensfunktioner (kap 9)
Forskriften og grafen for potensfunktioner
To-punkts-formlen anvendelse og bevis
Regression
Materiale:
Kernestof mat 1 HF kap 9
dokumenter på lectio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
09 Repetition og eksamenstræning
Repetition af emner gennem træning
Mundtlig eksamenstræning
Skriftlig eksamenstræning
Materiale:
Dokumenter på lectio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349570508",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349570508",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349570508"
}