Holdet 2024 me/acw - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Janus Juelsgård Kofoed
Hold 2024 me/acw (1acw me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i filmiske virkemidler
Titel 2 Reality
Titel 3 Genreforløb: Kriminalfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i filmiske virkemidler

I dette forløb arbejder vi med at få et overblik over samt at anvende de filmiske virkemidler. Vi har skiftevis gennemgået de væsentligste, grundlæggende virkemidler og lavet små produktioner, hvor vi har anvendt de gennemgåede begreber.
Vi har ligeledes arbejdet med dramaturgi og forarbejdet til midtvejsproduktionen. Gennemgangen indeholder desuden enkelte, vigtige nedslag i filmhistorien.

Faglige mål
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
̶ filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.

Materialer:
www.filmcentralen.dk
Egenproduceret materiale i Meebook (https://app.meebook.com/meebooks/edit/4872349)

Udvalgte klip fra:
- Singin’ in the Rain (Gene Kelly, 1952)
- Psycho (Hitchcock, 1960)
- Jurassic Park (Steven Spielberg, 1993)
- Batman begins (Christopher Nolan, 2005)
- Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)
- The Graduate (Mike Nichols, 1968)
- The Good, The Bad and The Ugly (Sergio Leone, 1966)
- 2001: A Space Odessey (Stanley Kubrick, 1968)
- Citizen Kane (Orson Welles, 1948)
- Tenner (da. En tier) (David O’Neill, 2008)
- Der er en yndig mand (Martin Strange-Hansen, 2002)
- The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
- Touch of Evil (Orson Welles, 1959)
- Rocky 3 (Sylvester Stallone, 1982)
- Ondskabens øjne/The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)
- The Jazz Singer (Alan Crosland, 1927)
- Modern Times (da. Moderne tider) (Charlie Chaplin, 1936)
- Blazing Saddles (Mel Brooks, 1974)
- Bowling for Columbine (Michael Moore, 2002)
- Klovn (Mikkel Nørgaard, 2005)
- En forelskelse (Christian Tafdrup, 2008)
- Sommersøndag (Kamml/Breinersdorfer, 2008)
- Arrival of a Train (Lumiére, 1896)
- Hugo (Martin Scorsese, 2012)
- Hobbitten (Peter Jackson, 2012)
- The Lord of the Rings (da. Ringenes Herre) (Peter Jackson, 2001)
- Black Swan (David Aranofsky, 2011)
- Naked Gun 33 1/3 (Peter Segal, 1994)
- The Untouchables (Brian De Palma, 1987)
- Sherlock Holmes 1 (Guy Ritchie, 2009)
- Face Off (John Woo, 1997)
- Nattevagten (Ole Bornedal, 1994)
- Workers Leaving The Factory (Lumiére, 1895)
- A Trip to the Moon (Georges Méliés, 1902)
- Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (Spielberg, 1981)
- Ghostbusters II (Ivan Reitman, 1989)
- The Shawshank Redemption (Darabont, 1995)
- Trainspotting (Danny Boyle, 1996)
- Saving Private Ryan (Steven Spielberg, 1998)
- Munich (Steven Spielberg, 2005)
- The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)
- Lad den rette komme ind (Tomas Alfredson, 2008)
- Gravity (Alfonso Cuarón, 2013)
- En due sad på en gren og funderede over tilværelsen (Roy Andersson, 2014)
- The Bourne Identity (Doug Liman, 2002)
- Fargo (Coen, 1996)
- The Ring (Gore Verbinski, 2002)
- Scrubs (Bill Lawrence, 2001)
- American Pie 2 (J. B. Rogers, 2002)
- Stranger Things 1+3 (Duffer Brothers, 2016+2019)
- Dunkirk (Christopher Nolan, 2017)
- Wind River (Taylor Sheridan, 2017)
- Mission Impossible (1969)
- True Detective (Nic Pizzolatto, 2014)
- The Birds (da. Fuglene) (Hitchcock, 1963)
- Phone Booth (Joel Schumacher, 2002)
- Oldboy (Park Chan-wook, 2003)
- Beast (Lars Arendt, 2009)
- Biting Elbows - Bad Motherfucker (musikvideo)  
- Riget (von Trier, 1994)
- Bridesmaids (Paul Feig, 2011)
- Quantum of Solace (Marc Forster, 2008)
- The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001)
- Crash (Paul Haggis, 2004)
- The Life of an American Fireman (Edwin S. Porter, 1903)
- Battleship Potempkin (Sergei Eisenstein, 1926)
- Kill Bill 1 (Quentin Tarantino, 2003)
- A History of Violence (David Cronenberg, 2005)
- Friends (Crane/Kauffmann, 1994)
- Se7en (David Fincher, 1995)
- American Beauty (Sam Mendes, 2000)
- Fight Club (David Fincher, 1999)
- Titanic (James Cameron, 1997)

Hele kortfilm
- Lovefield. Mathieu Ratthe, 2008.

Elevproduktioner fra Køge Gymnasium:
Hvad du har i dit hjerte (2017)
Skæve Linjer (2021)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reality

Forløb med fokus med reality-TV og forholdet mellem fakta og fiktion. Vi har gennemgået definitionen på en dokumentar og autenticitetsmarkører. Vi har arbejdet med fællestræk for reality-tv og de tre undergenre: realityserie, -magasin og -show. Vi har også kort gennemgået den danske reality-tv historie.
Eleverne har lavet prøveproduktion på et samlet reality-show, hvor alle havde forskellige roller, fx instruktør, tilrettelægger, deltager, fotograf osv. Efterfølgende blev eleverne delt i små redigeringsgrupper, der klippede hver sin del af programmet. Slutteligt klippede vi det hele sammen og evaluerede det.
Eleverne har også i små grupper arbejdet med optagelse og redigering af små citater fra fiktive reality-tv programmer.  
I forløbet har vi gennemgået grundlæggende kommunikationsteori, tværmedialitet og copyright. Vi har også inddraget udgivelsesplatforme.



Materialet kan findes her:

https://app.meebook.com/meebooks/edit/707975

Vi har læst:
- Mette Wolfhagen og Dorte Schmidt Granild: "DOX" Lindhardt og Ringhof 2016. s. 14-27
- Anne Jerslev: "Reality-tv" Samfundslitteratur 2014. s. 17-37 og 47-55.
- Anders Dahl m.fl.: "Levende billeder" Systime 2013. s. 256-268.
- Pernille Kjeldgaard Kristensen: "Jeg bingewathcer reality-tv, mår jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det?" DR 2019. https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt

Vi har set hele afsnit af:
- Drengene på kanten. S01E01. DR 2016
- Paradise Hotel. S14E07

Vi har set korte citater fra:
- Paradise Hotel
- Big Brother
- De unge mødre
- Station2
- X-Factor
- Bowling for Columbine
- Jerry Springer
- Paranormal activity
- Kampagnefilm for Nestle https://youtu.be/czAA-6qnPdw
- Robinson Ekspeditionen
- Popstars
- Årgang 0
- Fear Factor
- Danmarks næste topmodel
- Mig og min mor
- Kongerne af Marienlyst
- Fristet
- Familien fra Bryggen
- Den store bagedyst
- Divaer i Junglen
- Selvoptaget
- Petra dater hele verden

Faglige mål
Teori og analyse
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Praksis
̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
̶  filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶  centrale genrer, medier og medieplatforme
̶  film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶  produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶  optageprincipper og optageteknik
̶  redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶  distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genreforløb: Kriminalfilm

OBS: forløbet er kopieret fra sidste år og er derfor ikke opdateret

Genreforløb med fokus på kriminalfilm. Vi har gennemgået, hvad en genre er, og hvordan den udvikler sig. Vi har fokus på karakteristika for kriminalfilm opdelt i undergenre, temaer, struktur, ikonografi og genrespecifikke virkemidler. Eleverne har i små grupper produceret korte kriminalfilmscitater. Vi har desuden øvet næranalyse med flere kriminalfilmscitater.

Materialerne til forløbet kan findes her: https://app.meebook.com/meebooks/edit/9641563

Vi har læst:
- Sørensen, Erling: "Filmgenre og genrefilm". Systime 2016. s. Kapitlet om Genrefilm.
- Anders Dahl m.fl.: "Levende billeder" Systime 2013. s. 51-59.
- https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-kriminalfilm

Vi har set:
- Lupin sæson 1, afsnit 1 2021
- The Departed. Martin Scorsese 2006
- Sherlock sæson 1, afsnit 1 2010.

Vi har set følgende citater:
- Sherlock 2010 (gerningssted ved stranden),
- Ocean's Eleven 2001 (Kuppet er i gang)
- The Godfather 1972(dåbsscenen)
- Starsky and Hutch 2004 (fængselsinformenten)
- American Gangster 2007 (Mordet på åben gade)
- The Goodfellas 1990 (Præsentationen)


Faglige mål
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶  identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶  foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
̶  filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år
indgår
̶  centrale genrer, medier og medieplatforme
̶  film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶  produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶  optageprincipper og optageteknik
̶  redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶  distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer