Titel
1
|
Grundforløb - Filmiske virkemidler
I dette forløb har vi arbejdet med at få et overblik over samt at anvende de filmiske virkemidler praktisk. Vi har skiftevis gennemgået de væsentligste, grundlæggende virkemidler og lavet små produktioner, hvor vi har anvendt de gennemgåede begreber. Gennemgangen indeholder desuden enkelte, vigtige nedslag i filmhistorien.
Faglige mål
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof
̶ filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.
Materialer:
www.filmcentralen.dk
Egenproduceret materiale i Meebook (link)
https://app.meebook.com/meebooks/edit/6714246
Udvalgte klip fra:
- Singin’ in the Rain (Gene Kelly, 1952)
- Psycho (Hitchcock, 1960)
- Jurassic Park (Steven Spielberg, 1993)
- Batman begins (Christopher Nolan, 2005)
- Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)
- The Graduate (Mike Nichols, 1968)
- The Good, The Bad and The Ugly (Sergio Leone, 1966)
- 2001: A Space Odessey (Stanley Kubrick, 1968)
- Citizen Kane (Orson Welles, 1948)
- Tenner (da. En tier) (David O’Neill, 2008)
- Der er en yndig mand (Martin Strange-Hansen, 2002)
- The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
- Touch of Evil (Orson Welles, 1959)
- Rocky 3 (Sylvester Stallone, 1982)
- Ondskabens øjne/The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)
- The Jazz Singer (Alan Crosland, 1927)
- Modern Times (da. Moderne tider) (Charlie Chaplin, 1936)
- Blazing Saddles (Mel Brooks, 1974)
- Bowling for Columbine (Michael Moore, 2002)
- Klovn (Mikkel Nørgaard, 2005)
- En forelskelse (Christian Tafdrup, 2008)
- Sommersøndag (Kamml/Breinersdorfer, 2008)
- Arrival of a Train (Lumiére, 1896)
- Hugo (Martin Scorsese, 2012)
- Hobbitten (Peter Jackson, 2012)
- The Lord of the Rings (da. Ringenes Herre) (Peter Jackson, 2001)
- Black Swan (David Aranofsky, 2011)
- Naked Gun 33 1/3 (Peter Segal, 1994)
- The Untouchables (Brian De Palma, 1987)
- Sherlock Holmes 1 (Guy Ritchie, 2009)
- Face Off (John Woo, 1997)
- Nattevagten (Ole Bornedal, 1994)
- Workers Leaving The Factory (Lumiére, 1895)
- A Trip to the Moon (Georges Méliés, 1902)
- Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (Spielberg, 1981)
- Ghostbusters II (Ivan Reitman, 1989)
- The Shawshank Redemption (Darabont, 1995)
- Trainspotting (Danny Boyle, 1996)
- Saving Private Ryan (Steven Spielberg, 1998)
- Munich (Steven Spielberg, 2005)
- The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)
- Lad den rette komme ind (Tomas Alfredson, 2008)
- Gravity (Alfonso Cuarón, 2013)
- En due sad på en gren og funderede over tilværelsen (Roy Andersson, 2014)
- The Bourne Identity (Doug Liman, 2002)
- Fargo (Coen, 1996)
- The Ring (Gore Verbinski, 2002)
- Scrubs (Bill Lawrence, 2001)
- American Pie 2 (J. B. Rogers, 2002)
- Stranger Things 1+3 (Duffer Brothers, 2016+2019)
- Dunkirk (Christopher Nolan, 2017)
- Wind River (Taylor Sheridan, 2017)
- Mission Impossible (1969)
- True Detective (Nic Pizzolatto, 2014)
|