Holdet 2024 me/ky - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Alexander Norup
Hold 2024 me/ky (1ky me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Filmiske virkemidler
Titel 2 Midtvejsproduktion
Titel 3 David Fincher - en moderne auteur (+ Eksamensprod)
Titel 4 Dokumentar - true crime

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Filmiske virkemidler

I dette forløb har vi arbejdet med at få et overblik over samt at anvende de filmiske virkemidler praktisk. Vi har skiftevis gennemgået de væsentligste, grundlæggende virkemidler og lavet små produktioner, hvor vi har anvendt de gennemgåede begreber. Gennemgangen indeholder desuden enkelte, vigtige nedslag i filmhistorien.


Faglige mål
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Kernestof
̶ filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.


Materialer:
www.filmcentralen.dk
Egenproduceret materiale i Meebook (link)
https://app.meebook.com/meebooks/edit/6714246


Udvalgte klip fra:
- Singin’ in the Rain (Gene Kelly, 1952)
- Psycho (Hitchcock, 1960)
- Jurassic Park (Steven Spielberg, 1993)
- Batman begins (Christopher Nolan, 2005)
- Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)
- The Graduate (Mike Nichols, 1968)
- The Good, The Bad and The Ugly (Sergio Leone, 1966)
- 2001: A Space Odessey (Stanley Kubrick, 1968)
- Citizen Kane (Orson Welles, 1948)
- Tenner (da. En tier) (David O’Neill, 2008)
- Der er en yndig mand (Martin Strange-Hansen, 2002)
- The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
- Touch of Evil (Orson Welles, 1959)
- Rocky 3 (Sylvester Stallone, 1982)
- Ondskabens øjne/The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)
- The Jazz Singer (Alan Crosland, 1927)
- Modern Times (da. Moderne tider) (Charlie Chaplin, 1936)
- Blazing Saddles (Mel Brooks, 1974)
- Bowling for Columbine (Michael Moore, 2002)
- Klovn (Mikkel Nørgaard, 2005)
- En forelskelse (Christian Tafdrup, 2008)
- Sommersøndag (Kamml/Breinersdorfer, 2008)
- Arrival of a Train (Lumiére, 1896)
- Hugo (Martin Scorsese, 2012)
- Hobbitten (Peter Jackson, 2012)
- The Lord of the Rings (da. Ringenes Herre) (Peter Jackson, 2001)
- Black Swan (David Aranofsky, 2011)
- Naked Gun 33 1/3 (Peter Segal, 1994)
- The Untouchables (Brian De Palma, 1987)
- Sherlock Holmes 1 (Guy Ritchie, 2009)
- Face Off (John Woo, 1997)
- Nattevagten (Ole Bornedal, 1994)
- Workers Leaving The Factory (Lumiére, 1895)
- A Trip to the Moon (Georges Méliés, 1902)
- Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (Spielberg, 1981)
- Ghostbusters II (Ivan Reitman, 1989)
- The Shawshank Redemption (Darabont, 1995)
- Trainspotting (Danny Boyle, 1996)
- Saving Private Ryan (Steven Spielberg, 1998)
- Munich (Steven Spielberg, 2005)
- The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)
- Lad den rette komme ind (Tomas Alfredson, 2008)
- Gravity (Alfonso Cuarón, 2013)
- En due sad på en gren og funderede over tilværelsen (Roy Andersson, 2014)
- The Bourne Identity (Doug Liman, 2002)
- Fargo (Coen, 1996)
- The Ring (Gore Verbinski, 2002)
- Scrubs (Bill Lawrence, 2001)
- American Pie 2 (J. B. Rogers, 2002)
- Stranger Things 1+3 (Duffer Brothers, 2016+2019)
- Dunkirk (Christopher Nolan, 2017)
- Wind River (Taylor Sheridan, 2017)
- Mission Impossible (1969)
- True Detective (Nic Pizzolatto, 2014)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Midtvejsproduktion

Eleverne har i dette forløb arbejdet med deres første store praktiske produktion. Temaet var de 7 dødssynder og eleverne skulle i grupper lave en kortfilm (fiktion) på 1-2 minutter ud fra den valgte dødssynd. Der var fokus på at skabe en historie med en tydelig hovedkarakter, modstander og hjælper, mens eleverne også skulle være bevidste om dramaturgien (afgørende valg, vendepunkter, fremdriftsmidler). Dette skulle bl.a. tydeliggøres gennem elevernes arbejde med pitchboards.

https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi

Redigering skete i undervisningen og grupperne redigerede i Final Cut Pro.

Som et overgangsmodul mellem midtvejsproduktionen og forløbet om David Fincher, havde vi et enkelt modul om "Anslag". Vi læste teori om hvad anslaget skal kunne (fra filmcentralen) og vi lavede næranalyse af anslaget fra "Get Out" (Jordan Peele, 2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 David Fincher - en moderne auteur (+ Eksamensprod)

Et forløb med fokus på instruktøren David Fincher som auteur. Eleverne er blevet introduceret til analysemetoderne: Næranalyse og Auteuranalyse og har analyseret reklamefilm, titelsekvenser, anslag såvel som et helt fiktionsværk.

Praktisk har eleverne arbejdet med Eksamensproduktionen.
Her har de arbejdet systematisk med præproduktion (brainstorm, idégenerering, pitchboard, synopsis, manuskript, storyboard), optagefasen og redigeringsfasen.
Arbejdet med dramaturgien har taget udgangspunkt i Cut Magazines "Masterclass med Jonas Risvig" hvor han bl.a. lærer eleverne om en hovedkarakters "Want/need" og at hver scene skal indeholde et "A et lyn og et B". Herudover giver han gode råd til, hvordan man skal vælge locations og generelle do's and dont's. Eleverne har skulle implementere denne viden i deres præproduktion og har bl.a. arbejdet aktivt med deres hovedkarakters ønsker/behov.  

Om Kontekster (Dorte Granild)
https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/kontekster

Målgrupper (Malene Ludvigsen
https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/maalgrupper

Praktisk: De har i øvrigt lavet en lille stillbilledeøvelse, hvor de skulle præsentere karakteristiske træk ved thrillergenren.

Eleverne har også arbejdet med mundtlige oplæg om "Seven" med forskellige fokuspunkter.


Det meste teori er hentet fra onlineforløbet: ”DAVID FINCHER og thrilleren”
- Introduktion til forløbet
- Auteur-begrebet
- Auteurtræk hos David Fincher
- Thrilleren
https://mediefagfincher.wordpress.com/

Mere teori:
David Fincher – IMDb
https://www.imdb.com/name/nm0000399/

David Fincher – Director’s trademarks
https://www.imdb.com/video/vi2938685209/?playlistId=nm0000399&ref_=nm_pr_ov_vi

The films of David Fincher
https://www.youtube.com/watch?v=l4ACtU2S3Lw

Levende billeder – en grundbog i mediefag (2020)
- Genrebegrebet – en introduktion
- Auteuranalyse

Esben Fyhrie: ”De syv dødssynder” (2009)
https://faktalink.dk/titelliste/synd

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk
- 5.6 Reklamer – særligt fokus på Laswells kommunikationsmodel

Videoessay - Andreas Halskov: ”Indledningens kunst: Den moderne titelsekvens”
http://www.16-9.dk/2014/04/indledningens-kunst-den-moderne-titelsekvens/

Personkarakteristik – Helhedsmodellen

”Den lyriske, narrative og oplysende reklamefilm”
https://komitvideo.wordpress.com/2019/10/11/dramaturgi/

Andreas Halskov: America in Primetime - de moderne amerikanske tv-serier og det moderne USA (Anglofiles, 2013)


Hele værker:
- ”Se7en” (Fincher, 1995) - FIKTIONSVÆRK
Herunder næranalyse af anslag og titelsekvens

Næranalyse:
- "Fight Club" (1999) - Anslag
- "Mindhunter" (2017) - titelsekvens

Eksempler:
"The Game" (1997) - citat (ca. 40 min. inde i filmen)

Reklamefilm:
- Coca Cola: "Bladeroller" (1993)
- Heineken: ”Beer run” (2005)


Eksempler på traditionelle og moderne titelsekvenser:
- Dynasty (1981-1989)
- True Detective S2 (2015)

Julehygge:
Klovn: "God jul, Frank" (TV2, 2006)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentar - true crime

Dokumentarforløb med fokus på fortælleformer (undergenrer), virkemidler og true crime.

Teori:
Selvlavet materiale om dokumentargenren (med udgangspunkt i DOX kap. 1-3):
- dokumentaranalyse
- de tre klassiske dokumentargenrer (observerende, autoritative, deltagende)
- autenticitets- og fiktionsmarkører

Mille Astrup: "True crime" (Cut Magazine)
https://cutmagazine.dk/true-crime/

- "TvTvTv" - den iscenesatte tv-virkelighed


Hele værker:
"Savmordet" (2020) (E1 - Løgnen)

Næranalyse:
"Therese, pigen der forsvandt" (NRK, 2022) - anslag og titelsekvens

Eksempler (citater):
Anslag: "Making a murderer"

Anslag: "Testamentet" (2011) - Den observerende dokumentar
Anslag: "Den dyre støtte" (2004) - Den autoritative dokumentar
Anslag: "Bowling for Columbine" - Den deltagende dokumentar

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer