Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Lasse Karlo Birch Svedborg
|
Hold
|
2024 ng/2u (2u ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimaforløb
Formål:
Formålet med forløbet er at opnå en almendannende viden om de naturvidenskabelig forhold, der driver den globale opvarmning samt klimaforandringer. Endvidere vil der rettes fokus på menneskets rolle i den globale opvarmning samt betydningen af det moderne samfunds udvikling. Forløbet vil også have til formål at oplyse om de overordnede konsekvenser af klimaforandringer - særligt i Danmark. I Danmark går vi generelt en vådere fremtid i møde med flere skybrud, mens tørke om sommeren vil blive mere normalt. I forlængelse af disse fremtidsudsigter, vil klimatilpasning også være et centralt emne.
Emner:
- Strålingsbalancen
- Albedo
- Feedback mekanismer
- Cirkulationsmodellen
- Klimazoner
- ITK-zonen
- Mætningskurven
- Nedbørsdannelse
- Drivhuseffekten
- Vandets kredsløb
- Vandbalanceligningen
- Grundvand
- Jordbund
- Klimaændringer
- Klimamodeller
- Klimatilpasning
- Kulstofkredsløbet
Faglige mål:
- at benytte og beherske fagets fagsprog, såvel mundtlig som skriftligt
- at udføre simple former empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- at identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologisk og innovative løsningsmuligheder
Endvidere lægges der vægt på, at eleven:
- kan anlægge et globalt syn baseret på geofaglig viden og sammenhængsforståelse
- kan gøre rede for, hvordan naturgeografiske forhold har en relevans i et samfundsmæssigt og/eller kulturelt perspektiv
- kan fremlægge enkle geofaglige modeller og illustrere dem med eksempler
- kan identificere relevante geofaglige forhold inden for en given problemstilling og præsentere dem klart og præcist
- kan foretage en relevant udvælgelse af materiale i relation til en konkret naturgeografisk problemstilling
- kan inddrage feltarbejde, eksperimentelt arbejde eller andet empiribaseret arbejde, hvor det er relevant.
Kernestofsområder:
Jordens og landskabernes processer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning:
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
- Glasset drikker (eksperimentelt arbejde)
- Lav jeres egen klimamodel vha. klimadata - journal (andet empiribaseret arbejde)
- Hydrotermfigurer (andet empiribaseret arbejde)
- Konvektionsforsøg (eksperimentelt arbejde)
- Sky i en flaske (eksperimentelt arbejde)
- Miljø GIS bluespot kort (andet empiribaseret arbejde)
- Nedsivning og grundvand (eksperimentelt arbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klimamodel journal
|
25-10-2024
|
Grundvands rapport
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bæredygtighed og ressourceknaphed
Formål:
Formålet med forløbet er at opnå en almendannende viden om de naturgeografiske forhold, der påvirker den globale bæredygtighed. Endvidere vil der rettes fokus på mennesketes rolle i den ressourceknaphed, der opstår i et stigende opfang i en verden i vækst. Både økonomisk vækst og befolkningsvækst truer det globale naturressourcegrundlag, og forløbet vil have et overordnet fokus på de etiske dilemmaer der opstår, når størstedelen af verdens lande endnu ikke har opnået industrialisering og høje vækstrater trods bæredygtigheden allerede er udfordret af den stigende økonomiske vækst, befolkningspres og klimaforandringer. Industrialisering anses som en nødvendighed for økonomisk vækst og er et centralt led i FN’s verdensmål for afskaffelse af fattigdom og sult gennem bæredygtig udvikling. Det centrale spørgsmål, er så om verdens ulande kan og vil, udvikle sig til ilande gennem bæredygtige praksisser.
Emner:
- Bæredygtighed
- Ressourceknaphed
- Økonomisk vækst
- Befolkningsudvikling - den demografiske transition
- FN’s verdensmål for bæredygtigudvikling
- Ulande og ilande
- Fossile brændstoffer
- Oliedannelse
- Vedvarende energi
- Det globale energiforbrug
- Energiforsyning
Faglige mål:
- at benytte og beherske fagets fagsprog, såvel mundtlig som skriftligt
- at udføre andet empiribaseret arbejde og dataanalyser
- at identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologisk og innovative løsningsmuligheder
Endvidere lægges der vægt på, at eleven:
- kan anlægge et globalt syn baseret på geofaglig viden og sammenhængsforståelse
- kan gøre rede for, hvordan naturgeografiske forhold har en relevans i et samfundsmæssigt og/eller kulturelt perspektiv
- kan fremlægge enkle geofaglige modeller og illustrere dem med eksempler
- kan identificere relevante geofaglige forhold inden for en given problemstilling og præsentere dem klart og præcist
- kan foretage en relevant udvælgelse af materiale i relation til en konkret naturgeografisk problemstilling
- kan inddrage feltarbejde, eksperimentelt arbejde eller andet empiribaseret arbejde, hvor det er relevant.
Kernestofsområder:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaet betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
- Vandkraft forsøg (eksperimentelt arbejde)
- Udregn eget CO2-aftryk i forhold til madvarer (andet empiribaseret arbejde)
- Olies migration i sand (eksperimentelt arbejde)
- Data over befolkningsudvikling (andet empiribaseret arbejde)
- Data over økonomiskudvikling (andet empiribaseret arbejde)
- Data over energiforbrug (andet empiribaseret arbejde)
- Data over energikilder (andet empiribaseret arbejde)
- Data over drivhusgasudledninger (andet empiribaseret arbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jorden geologiske ressourcer
Formål:
Formålet med forløbet er at opnå en almendannende viden om de geologiske processer, der driver Jordens tektoniske plader samt jordskælv og tsunamier. Endvidere vil der rettes fokus på vulkanisme, bjergarter og mineraler samt den samfundsmæssige vigtighed af grundstoffer.
Faglige mål:
- at benytte og beherske fagets fagsprog, såvel mundtlig som skriftligt
- at udføre simple former empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- at identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologisk og innovative løsningsmuligheder
Endvidere lægges der vægt på, at eleven:
- kan anlægge et globalt syn baseret på geofaglig viden og sammenhængsforståelse
- kan gøre rede for, hvordan naturgeografiske forhold har en relevans i et samfundsmæssigt og/eller kulturelt perspektiv
- kan fremlægge enkle geofaglige modeller og illustrere dem med eksempler
- kan identificere relevante geofaglige forhold inden for en given problemstilling og præsentere dem klart og præcist
- kan foretage en relevant udvælgelse af materiale i relation til en konkret naturgeografisk problemstilling
- kan inddrage feltarbejde, eksperimentelt arbejde eller andet empiribaseret arbejde, hvor det er relevant.
Kernestofsområder:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Særlige fokuspunkter:
- Jordens opbygning
- Wegeners kontinentaldrift teori
- Den pladetektoniske model
- Pladerandene
- Jordskælv
- Richterskalaen
- Jordskælvsbølger
- Tsunami
- Vulkanisme
- Vulkantyper
- Den geologiske cyklus
- Kritiske råstoffer
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde og projektarbejde:
- Den geologiske cyklus - klassificering af bjergarter (eksperimentelt arbejde)
- Tsunami bølgeforsøg (eksperimentelt arbejde)
- Lokaliser epicenter - triangulering (eksperimentelt arbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - den geologiske cyklus og bjergarter
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350948430",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350948430",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350948430"
}