Holdet 2024 ng/2w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Henriette Anbro
Hold 2024 ng/2w (2w ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor ryster jorden?
Titel 2 Er vulkaner gode naboer?
Titel 3 Grøn energi - hvor svært kan det være?
Titel 4 Hvordan smager din kakao?
Titel 5 Bæredygtigt tøj?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor ryster jorden?

Emner:
Wegener
Pladerande
Bjergarter
Jordskælv

Vigtige fagbegreber:
pangæa
destruktiv, konstruktiv, bevarende, subduktion
øbue, oceanbundsryg, dybgrav, gravsænkning
richterskala, MMI
hypocenter, epicenter, spænding, friktion
forkastning
P,S,L bølger
seismograf og seismogram
skyggezoner
basalt og granit


Tekster og links:
-Tekst: Pladetektonik og jordskælv (Jorden og mennesket)
s.65-75 (10 sider)
-https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/kan-vores-viden-bruges-til-noget(minus tsunami) (2 sider)
-https://www.youtube.com/watch?v=_5q8hzF9VVE

Data/forsøg:
Data: Geologiske former og pladerande i Google Earth
Forsøg: Bjergart densitet.docx
Data: Undersøg et jordskælv.docx

Powerpoints inkl. opgaver og video:
PP Pladetektonik.pptx
PP Jordskælv.pptx

Opgaver:
Opg: Hvordan har jordkloden set ud før i tiden_.docx
Opg: Stop-motion af pladerande og vulkan
Opg: Fremlæg et jordskælv
Opg: Virtuelt jordskælv (ligger i PP)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Er vulkaner gode naboer?

Emner:
vulkaner
guld

Vigtige fagbegreber:
Lava og  magma
Skjold/spalte-vulkan, keglevulkan og eksplosionsvulkan
konvektion
Litosfære og asthenosfære
Hotspot-vulkan
Viskositet
Bjergarter: Basalt, andesit, rhyolit og granit
“The Ring of Fire”
Lahar
Pyroklastisk strøm
VEI skala
hydrotermal åre
bjergguld og vaskeguld
amalgam og kviksølv
åben mine

Pdf-tekster og links:
Tekst Er vulkaner gode naboer.pdf s. 109-126 (17 sider)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/global-guldfeber-forgifter-kloden-med-kviksoelv/ (4 sider)

Data/forsøg:
Data:  Forskellige typer af vulkaner.docx
Forsøg: Sodavandseffekt og konvektion

Powerpoints inkl. opgaver
PP 3 typer vulkaner
PP Er vulkaner farlige?
PP Dannelse af vulkaner
PP Guld

Opgaver:
Opg Island
Opg: Hydrotermal åre
Opg: Har vi nok guld i verden?





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grøn energi - hvor svært kan det være?

Emner:
Global opvarmning
Vedvarende energi: atomkraft og vind

Vigtige fagbegreber:
Drivhuseffekt og drivhusgasser
kulstofkredsløbet
kort og langbølget stråling
albedo
absorption, emission, refleksion
termohaline cirkulation
power-to-x
4. generation atomkraft
elektrificering


Pdf-tekster og links:
-Tekst Drivhuseffekten og kulstofkredsløbet (6 sider)
-Kulstofkredsløbet (1 side)
-https://www.ikff.dk/g-havisen-kan-paavirke-havstroemmene/  (1 side)
-https://klimaforandringer.science.ku.dk/geografi/test-albedo/ ( 1 side)
-https://www.global-klima.org/Kap%204/s4_5b.html (1 side)
-https://www.altinget.dk/forsyning/artikel/energinet-vi-har-brug-for-mere-viden-om-hvor-fremtidens-stroem-skal-sendes-hen (2 sider)
-https://videnskab.dk/teknologi/fremtidens-atomreaktor-er-lille-og-koerer-maaske-paa-smeltet-salt/(6 sider)
-Hvorfor sætter vi ikke bare alle møllerne ud på havet? - Viden om vind (2 sider)

Forsøg og data:
Forsøg: Termohalime cirkulation
Dataindsamling/forsøg: Isen smelter
Data: Vindmøller og grønt elforbrug

Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Drivhuseffekt
PP Termohalin cirkulation
PP Atomkraft
PP Elektrificering af samfundet
PP vindenergi

Opgaver
Opg drivhuseffekten
Opg: Statistik - hvem udleder flest drivhusgasser?
Opg: Kulstofkredsløbet
Opg: Alle vil gerne have en el-bil


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan smager din kakao?

Emner:
Klima og plantebælte
Globale vindsystem
Nedbør
Jordbund
Erhverv og produktion

Vigtige fagbegreber:
flyttemarksbrug
porøsitet og permeabilitet
hydrotermfigur
lavtryk og højtryk
ITK-zonen
mætningskurven
erosion
jordforringelse
næringsstoffer
udpint jord
pesticider
fastprissystem - LID
handelsfrizone
Fourastiers erhvervsudviklingsmodel
produktionskæde/værdikæde

Tekster og links:
-https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/smager-din-chokoladebar-ogsaa-af-boerneslaveri
-Tekst Produktion, teknologi og naturgrundlag (naturgeografi c)s.153-157 (5 sider)+159-160(2 sider) +162-164 (3 sider)
-Tekst Nedbør (naturgeografi-vores verden) (4 sider)
- Tekst Lavtryk, højtryk og ITK-zonen (naturgeografiportalen) (7 sider)
-Tekst Klima-plantebælter.pdf (naturgeografi c) (6 sider)
- Tekst Jordforringelse Afrikas Horn (geodedektiven) (3 sider)
-Tekst Flyttemarksbrug.pdf (10 sider)
-https://drive.google.com/file/d/16CRgp4HkfE4Jnb-UdF7SmVJZzIDcGzSl/view

Forsøg og data:
Data: Chocolade i Meny
Forsøg: Hvordan dannes nedbør?
Forsøg: Hvad er ITK?.docx
Data: Hvorfor har Ghana regntider?
Data: Jordforringelse

Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Klimaplantebælte og ITK

Opgaver
Opg: Hvad går kakaokrisen ud på?
Opg: Kakaoproduktion, forarbejdning og pris
Opg: Skovfældning
opg : Opg flyttemarksbrug.ppt
Opg: Løsninger på kakaokrisen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bæredygtigt tøj?

Emner:
Bæredygtighed
Vandets kredsløb
Flodens former
Landbrug og dyrkning
Globalisering og produktion

Vigtige fagbegreber:
økonomisk, økologisk, social bæredygtighed
grundvand, mættet/umættet zone, afstrømning, nedbør, nedsivning, evaporation/transpiration
meanderbuer, delta, hesteskosø
erosion, transport, aflejring
cirkulær økonomi
gødning og pesticid
GMO planter
kunstvanding
produktionskæde/værdikæde

Tekster og links:
-Tekst bæredygtighed (naturgeografi - vores verden) (3 sider)
-Tekst Vandets kredsløb (naturgeografi c) (7 sider)
-Tekst Rundt om tøjet artikel: ““Hvor kommer dit tøj egentlig fra?” s.6 “Forandring ligger i vores natur..” s.11, "Hvilken farve har din T-shirt?" s.18 (17 sider)
-https://www.undervisningslokalet.dk/vandets-kredsloeb-og-vandbalanceligning/
-https://videnskab.dk/naturvidenskab/gmo-bomuld-giver-flere-insekter-hos-naboen/ (2 sider)
-https://lex.dk/kunstvanding (4 sider)
-Tekst fluvialmorfologi (naturgeografiportalen) (6 sider)
-https://www.dn.dk/nyheder/6-alarmerende-facts-om-toj-og-tekstil-du-skal-kende/ (2 sider)

Forsøg og data:
Forsøg: Vandfordampning og dyrkning af bomuld
Feltarbejde: Vandføring

Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Bæredygtigt tøj.pptx
PP Vandets kredsløb og vandbalanceligningen.pptx

Opgaver:
Smadder-Spil om vandets kredsløb.docx
Gruppearbejde: Miljøproblemer i tøjproduktionen.pptx
Opg Vandets kredsløb og vandbalanceligningen.pptx
Opg: Bæredygtig bomuldsproduktion
Opg: Floden og tøjet
Opg: Cirkulær økonomi



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer