Holdet 2024 ng/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Tine Dencker Bædkel
Hold 2024 ng/i (1i ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor ryster jorden?
Titel 2 Hvorfor brænder Californien?
Titel 3 Hvordan smager din kakao?
Titel 4 Bæredygtigt tøj - hvordan?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor ryster jorden?

Emner:
Wegener og jordens historie
Pladerande
Bjergarter
Jordskælv
Vulkaner

Vigtige fagbegreber:
Pangæa,
destruktiv, konstruktiv, bevarende, subduktion
richterskala, MMI
hypocenter, epicenter, spænding, friktion
S,P,L bølger
seismograf og seismogram
skyggezoner
basalt og granit
Lava og magma
Skjold- kegle- og Caldera vulkan
Konvektion
Lithosfære og asthenosfære
Hotspot vulkan
Viskositet
"The ring of fire"
Lahar og pyroklastisk strøm

Data/forsøg:
Dataindsamling: Vulkaner og pladerande i Google Earth
Forsøg: Bjergarters densitet
Forsøg: S- og L-bølger med fjeder
Dataindsamling: jordskælvsdata fra jordskælv i Tibet d. 7.1














Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan smager din kakao?

Emner:
Klima og plantebælte
Globale vindsystem
Nedbør
Jordbund
Erhverv og produktion

Vigtige fagbegreber:
porøsitet og permeabilitet
hydrotermfigur
lavtryk og højtryk
ITK-zonen
mætningskurven
erosion
jordforringelse
næringsstoffer
udpint jord
pesticider
fastprissystem - LID
handelsfrizone
Fourastiers erhvervsudviklingsmodel
produktionskæde/værdikæde

Forsøg og data:
Dataindsamling: Chocolade i Meny
Forsøg: Erosion.docx
Forsøg_ Hvad er ITK_.docx
Data_ Hvorfor har Ghana regntider_.docx

Tekster og links:
-https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/smager-din-chokoladebar-ogsaa-af-boerneslaveri
-Tekst Produktion, teknologi og naturgrundlag (naturgeografi c)s.153-157 (5 sider)
-Tekst Nedbør (naturgeografi-vores verden) (4 sider)
- https://www.undervisningslokalet.dk/nedboersdannelse/
- Tekst Lavtryk, højtryk og ITK-zonen (naturgeografiportalen) (7 sider)
-Tekst Klima-plantebælter.pdf (naturgeografi c) (6 sider)
- Tekst Jordforringelse Afrikas Horn (geodedektiven) (3 sider)
-https://drive.google.com/file/d/16CRgp4HkfE4Jnb-UdF7SmVJZzIDcGzSl/view

Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Klimaplantebælte og ITK

Opgaver
Opgave_ Hvad går kakaokrisen ud på_1.k.pptx
Opg_ Kakaoproduktion, forarbejdning og pris.docx
Opg: Skovfældning.docx
Opg: Nedbør, Ghana og kakao.docx
Opg: Jordforringelse.docx
Poster om kakaokrisen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bæredygtigt tøj - hvordan?

Emner:
Bæredygtighed
Vandets kredsløb
Flodens former
Landbrug og dyrkning
Globalisering og produktion

Vigtige fagbegreber:
økonomisk, økologisk, social bæredygtighed
grundvand, mættet/umættet zone, afstrømning, nedbør, nedsivning, evaporation/transpiration
meanderbuer, delta, hesteskosø
erosion, transport, aflejring
cirkulær økonomi
gødning og pesticid
GMO planter
kunstvanding
produktionskæde/værdikæde

Forsøg og data:
Forsøg Vandets kredsløb.docx
Forsøg: Vandfordampning og dyrkning af bomuld.docx
Feltarbejde_ Vandføring.docx

Tekster og links:
-Tekst bæredygtighed (naturgeografi - vores verden) (3 sider)
-Tekst Vandets kredsløb (naturgeografi c) (7 sider)
-Tekst Rundt om tøjet artikel: ““Hvor kommer dit tøj egentlig fra?” s.6 “Forandring ligger i vores natur..” s.11, "Hvilken farve har din T-shirt?" s.18 (17 sider)
-https://www.undervisningslokalet.dk/vandets-kredsloeb-og-vandbalanceligning/
-https://videnskab.dk/naturvidenskab/gmo-bomuld-giver-flere-insekter-hos-naboen/ (2 sider)
-Tekst Fordampning og kunstvanding (uddrag fra lex.dk) (4 sider)
-Tekst fluvialmorfologi (naturgeografiportalen) (6 sider)
-https://www.dn.dk/nyheder/6-alarmerende-facts-om-toj-og-tekstil-du-skal-kende/ (2 sider)

Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Bæredygtigt tøj.pptx
PP Vandets kredsløb og vandbalanceligningen.pptx

Opgaver:
Smadder-Spil om vandets kredsløb.docx
Opgave_ Bæredygtig bomuldsproduktion.docx
Opg_ Floden og tøjet.docx
Opg: Cirkulær økonomi



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer