Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Henriette Anbro
|
Hold
|
2024 ng/k (1k ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor ryster jorden?
Emner:
Wegener
Pladerande
Bjergarter
Jordskælv
Vigtige fagbegreber:
pangæa
destruktiv, konstruktiv, bevarende, subduktion
øbue, oceanbundsryg, dybgrav, gravsænkning
richterskala, MMI
hypocenter, epicenter, spænding, friktion
forkastning
P,S,L bølger
seismograf og seismogram
skyggezoner
basalt og granit
Data/forsøg:
Dataindsamling: Geologiske former og pladerande i Google Earth
Forsøg: bjergart densitet.docx
Data: Undersøg et jordskælv.docx
Tekster:
-Tekst: Pladetektonik og jordskælv (Jorden og mennesket)
s.65-75 (10 sider)
Links:
https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/kan-vores-viden-bruges-til-noget(minus tsunami) (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=_5q8hzF9VVE
Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Pladetektonik.pptx
PP Jordskælv.pptx
Opgaver
Opg_ Hvordan har jordkloden set ud før i tiden_.docx
Opgave: Stop-motion af pladerande og vulkan
Opg: Virtuelt jordskælv (ligger i PP)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er vulkaner gode naboer?
Emner:
vulkaner
guld
energi
Vigtige fagbegreber:
Lava og magma
Skjoldvulkan, keglevulkan og eksplosionsvulkan
konvektion
Litosfære og asthenosfære
Hotspot-vulkan
Viskositet
Bjergarter: Basalt, andesit, rhyolit og granit
“The Ring of Fire”
Lahar
Pyroklastisk strøm
VEI skala
geotermisk energi
hydrotermal åre
bjergguld og vaskeguld
amalgam og kviksølv
åben mine
Data/forsøg:
Data: Forskellige typer af vulkaner.docx
Forsøg: Sodavandseffekt og konvektion
Pdf-tekster og links:
Tekst Er vulkaner gode naboer.pdf
s.109-119 (10 sider)+124-133 ( 9 sider)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/global-guldfeber-forgifter-kloden-med-kviksoelv/ (4 sider)
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=AhSaE0omw9o&t=1s
Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP 3 typer vulkaner
PP Er vulkaner farlige?
PP Dannelse af vulkaner
PP Guld
Opgaver
Opg: Har vi nok guld ?
Opg Tegnning Hydrotermal åre
Opg: Geotermisk energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grøn energi - hvor svært kan de være?
Emner:
Global opvarmning
Vedvarende energi: atomkraft og vind
Vigtige fagbegreber:
Drivhuseffekt og drivhusgasser
kort og langbølget stråling
absorption, emission, refleksion
albedo
kulstofkredsløb
vindenergi, biomasse, 4 generation atomkraft
power-to-x
elektrificering
Tekster og links:
-Tekst: Drivhuseffekten og kulstofkredsløbet (naturgeografiportalen) (6 sider)
-Artikel politikken 29 dec 2021"Ond spiral: Indlandsisen angribes af alger...." (2 sider)
-https://www.experimentarium.dk/klima/is-og-sne/ (4 sider)
-https://www.dn.dk/energi/bioenergi/biomasse/ (3 sider)
-Tekst: Vindenergi (naturgeografiportalen) (6 sider)
- https://www.youtube.com/watch?v=oDQTq-99Ffw
- Film "Into Eternity"
Forsøg og data:
Opmåling af gletsjere
Data: Vindmøller og grønt elforbrug
Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Drivhuseffekt
PP Drivhusgasudledning
PP Overflade temperatur.pptx
PP Atomkraft
PP Køgekraftvarmeværk og afbrænding af biomasse.pptx
Opgaver:
Opg drivhuseffekten
Opg: CO2 udledning
Opg Kulstofkredsløbet
Opgave om afbrænding af Biomasse(1).docx
opg: Hvorfor ikke mere vind?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvordan smager din kakao?
Emner:
Klima og plantebælte
Globale vindsystem
Nedbør
Jordbund
Erhverv og produktion
Vigtige fagbegreber:
porøsitet og permeabilitet
hydrotermfigur
lavtryk og højtryk
ITK-zonen
mætningskurven
erosion
jordforringelse
næringsstoffer
udpint jord
pesticider
fastprissystem - LID
handelsfrizone
Fourastiers erhvervsudviklingsmodel
produktionskæde/værdikæde
Forsøg og data:
Dataindsamling: Chocolade i Meny
Forsøg: Erosion.docx
Forsøg_ Hvad er ITK_.docx
Data_ Hvorfor har Ghana regntider_.docx
Tekster og links:
-https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/smager-din-chokoladebar-ogsaa-af-boerneslaveri
-Tekst Produktion, teknologi og naturgrundlag (naturgeografi c)s.153-157 (5 sider)
-Tekst Nedbør (naturgeografi-vores verden) (4 sider)
- https://www.undervisningslokalet.dk/nedboersdannelse/
- Tekst Lavtryk, højtryk og ITK-zonen (naturgeografiportalen) (7 sider)
-Tekst Klima-plantebælter.pdf (naturgeografi c) (6 sider)
- Tekst Jordforringelse Afrikas Horn (geodedektiven) (3 sider)
-https://drive.google.com/file/d/16CRgp4HkfE4Jnb-UdF7SmVJZzIDcGzSl/view
Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Klimaplantebælte og ITK
Opgaver
Opgave_ Hvad går kakaokrisen ud på_1.k.pptx
Opg_ Kakaoproduktion, forarbejdning og pris.docx
Opg: Skovfældning.docx
Opg: Nedbør, Ghana og kakao.docx
Opg: Jordforringelse.docx
Poster om kakaokrisen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bæredygtigt tøj - hvordan?
Emner:
Bæredygtighed
Vandets kredsløb
Flodens former
Landbrug og dyrkning
Globalisering og produktion
Vigtige fagbegreber:
økonomisk, økologisk, social bæredygtighed
grundvand, mættet/umættet zone, afstrømning, nedbør, nedsivning, evaporation/transpiration
meanderbuer, delta, hesteskosø
erosion, transport, aflejring
cirkulær økonomi
gødning og pesticid
GMO planter
kunstvanding
produktionskæde/værdikæde
Forsøg og data:
Forsøg Vandets kredsløb.docx
Forsøg: Vandfordampning og dyrkning af bomuld.docx
Feltarbejde_ Vandføring.docx
Tekster og links:
-Tekst bæredygtighed (naturgeografi - vores verden) (3 sider)
-Tekst Vandets kredsløb (naturgeografi c) (7 sider)
-Tekst Rundt om tøjet artikel: ““Hvor kommer dit tøj egentlig fra?” s.6 “Forandring ligger i vores natur..” s.11, "Hvilken farve har din T-shirt?" s.18 (17 sider)
-https://www.undervisningslokalet.dk/vandets-kredsloeb-og-vandbalanceligning/
-https://videnskab.dk/naturvidenskab/gmo-bomuld-giver-flere-insekter-hos-naboen/ (2 sider)
-Tekst Fordampning og kunstvanding (uddrag fra lex.dk) (4 sider)
-Tekst fluvialmorfologi (naturgeografiportalen) (6 sider)
-https://www.dn.dk/nyheder/6-alarmerende-facts-om-toj-og-tekstil-du-skal-kende/ (2 sider)
Powerpoints inkl. opgaver og videoer:
PP Bæredygtigt tøj.pptx
PP Vandets kredsløb og vandbalanceligningen.pptx
Opgaver:
Smadder-Spil om vandets kredsløb.docx
Opgave_ Bæredygtig bomuldsproduktion.docx
Opg_ Floden og tøjet.docx
Opg: Cirkulær økonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350976126",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350976126",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350976126"
}