Holdet 2024 ng/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Jette Selvig Iversen
Hold 2024 ng/l (1l ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kort introduktion til naturgeografi c
Titel 2 Hvorfor opstår der jordskælv og vulkaner?
Titel 3 Bæredygtigt forbrug af ressourcer
Titel 4 Hvordan skal vi forholde os til klimaforandringer?
Titel 5 Hvor stor er risikoen for oversvømmelser?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kort introduktion til naturgeografi c

Kort introduktionsforløb hvor vi fik hilst på hinanden.
Projekt SAMUN spørgeskema om jeres forventninger til naturgeografi c. Målt igen senere på året.

Øvelse: Introduktion til Google Earth
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvorfor opstår der jordskælv og vulkaner?

Kort beskrivelse af indholdet:
Den pladetektoniske model. Geomorfologien ved de forskellige pladegrænser. Vulkaner og jordskælv.

Kernestof:
-Jordens og landskabernes processer
-Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
-Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Øvelser, eksperimenter osv.:
Animationsøvelsen
Tværsnitsprofiler i Google Earth
Massefyldeforskelle på varmt og koldt
Seismologi og jordskælvsbølger
Begrebsleg
Kropsleg til vulkandannelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Animationsøvelsen 15-11-2024
Profiltegning i Google Earth 19-11-2024
Massefyldeforskelle på varmt og koldt 09-12-2024
Test i naturgeografi c 11-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bæredygtigt forbrug af ressourcer

Kort beskrivelse af forløbet:
Hvordan sikrer vi en bæredygtig udvikling, et bæredygtigt forbrug og bæredygtige ressourcer når efterspørgslen på energi stiger?
Udvikling i energiforbrug i Danmark og internationalt. C-kredsløb og Olie-gas dannelse. Arbejdet med begrebsliste til oliedannelsen. Reserve og ressource begrebet.

Kernestof:
-Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
-Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
-Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
-Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
-Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug

Øvelser, eksperimenter osv.:
Olie migration i vand
Begrebsleg
Kreativ øvelse som præsentation af olie og gasdannelse, med udgangspunkt i begrebsliste.
Øvelse om vindenergi
Eksamenslignende fremlæggelse

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oliemigration 30-01-2025
Eksamenslignende fremlæggelse 11-02-2025
Test bæredygtighed 11-02-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan skal vi forholde os til klimaforandringer?

Kort beskrivelse af indholdet:
Drivhuseffekt og strålingsbalance. CO2 i atmosfæren både i langt og kort tidsperspektiv. Forstå hvad vi kan bruge klimanormaler og klimascenarier til.

Kernestof
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold

Øvelser, eksperimenter og lign.:
Zackenberg strålingsbalance
DMI klimanormal og IPCC scenarier
Albedo øvelse
Begrebsleg
Kreativøvelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvor stor er risikoen for oversvømmelser?

Kort beskrivelse af indholdet:
Vandets kredsløb og vandbalanceligningen. Det globale tryk og vindsystem og klimaplantebælter. Nedbørsdannelse og nedbørstyper.

Kernestof:
-Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
-Det globale vindsystem og klima systemet herunder klimazoner og plantebælter
-Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
-Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår

Øvelser, eksperimenter og lign. :
Konvektionsøvelse
Luftens mætningskurve
Oversvømmelser i dit lokalområde.
Eksamenslignende fremlæggelse


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer