Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Marlene Haufschild Gauger
|
Hold
|
2024 ol/3c (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antikken sælger - fokus på OL
Intro-forløb med fokus på OL. Forløbet tager udgangspunkt i den moderne problemstilling: Hvordan har OL udviklet sig gennem tiden, og hvordan er det blevet brugt til politiske og kommercielle formål særligt i vores tid?
Forløbets fokus er valgt af klassen.
Kernetekster:
- Homerisk hymne til Dionysos (nr. 2)
- Pindar: Det første Olympiske Epinikion
Perspektiv materiale:
- Hørning, Morten: 'Religion gør OL til mere end sport', Kristeligt Dagblad, 27/7 2012
- Invokationen til Apollon fra Åbningsceremonien 2024
- Åbningsceremonien OL 2024 (2:38:37-2:40:00): https://www.youtube.com/watch?v=j-Ou-ggS718
Andet:
- Ribe Katedralskole: De olympiske lege i antikken: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/olympia/lege.htm
- Ribe Katedralskole: Olympia: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/olympia/olympia.htm
Kernebegreber:
- De Olympiske Lege og deres oprindelse
- Olympia
- Hymne
- Epinikion
- Ate
- Hybris
- Nemesis
- Timé
Estimeret omfang ca. 12 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos (Iliaden)
Vi har læst følgende uddrag af Iliaden:
- 1. sang vers 1-246 + 334-430 + 493-611
- 6. sang vers 242-465
- 21. sang vers 385-520
- 22.sang vers 250-404
- 24. sang vers 477-804
Perspektiv materiale:
Maleri 'Hektor henter Paris til krig', J.H.W. Tischbein, 1786
Sang: "Trojan War" (3:15)
Klip fra *Troy*, Achilles vs. Hector: https://www.youtube.com/watch?v=NQ62frK74u0 (4.31)
Hoby-bægeret
Madeline Miller: 'Achilleus sang' s. 259-269.
Estimeret omfang: 57 ns.
Andet materiale:
Ribe Katedralskoles resuméer: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/homer/iliaden.htm
EPOS-powerpoint (lavet af MHG)
Forløbets begreber:
Epos
Det homeriske spørgsmål
Rapsode
Epitet
Daktylisk Hexameter
Homeriske lignelser
Patronymikon
Ate
Hybris
Nemesis
Moira
Areté
Timé
Kléos
Oikos
Polis
Do ut des
Teofani
Antropomorf
Hiketeia
Forhistorierne: Paris' dom, Bejlereden og Samlingen i Aulis er gennemgået (overordnet). Det samme gør sig gældende for krigens slutning med den Trojanske Hest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
Gennemgåede antikke skulpturer:
- Anavyssos-kouros
- Phrasikleia
- Peplos-koren
- Kritios-drengen
- Diskoskasteren
- Zeus/Poseidon fra Artemision
- Amazonen("den sårede amazone")
- Venus Genetrix
- Spydbæreren
- De knidiske Afrodite (Afrodite fra Knidos)
- Piraeus Athene
- Apollon Belvedere
- Galler, der dræber sig selv
- Laokoon-gruppen
- Bokseren
- Augustus fra Prima Porta
- Marcia Furnilla
Perspektivskulptur (Eleverne har arbejdet i grupper med analyse af skulpturerne med screencast som produkt):
- H.W. Bissen: ’Paris med æble, 1832
- Antonio Canova: ‘Thesseus and the Centaur’, 1804-19
- Vincenzo Danti: ’Cosimo I as Augustus’, 1568-72
- Bertel Thorvaldsen: 'Håbets Gudinde', 1817
- Giambologna: ‘Firenzes triumf over Pisa’, 1565-1570
- Giambologna:’Sabinerindernes rov’, 1579-83
Estimeret omfang: ca. 50 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kong Ødipus (drama)
Kernestof:
- Sofokles: ØDIPUS. LYSGAARD LECH, Hans Reitzel (hele værket)
Perspektivering:
- Freud: Ødipus-komplekset fra Johnny Thiedecke: Skæbne, Synd og Straf i antikken og eftertiden. (2008) p.71-72.
-Perspektiverende klip fra Matador afsnit 21 (budbrigerens funktion)
Andet:
- Ødipus' stamtræ
- Kort om Aristoteles' dramateori
- Info powerpoint om genren
Kernebegreber:
- Prolog
- Parodos
- Episode
- Stasimon
- Exodos
- Dionysosfesterne/De store dionysier
- Moira
- Profeti
- Blodskyld
- Blodskam
- Stikomyti
- Tragisk ironi
- Mimesis
- Mythos
- Desis
- Peripeti
- Anagnorisis
- Lysis
- Katastrofe
- Ethos
- Eleos
- Fobos
- Katharsis
- Skene
- Orkhestra
- Theatron
Estimeret omfang 35 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Køn & Kærlighed
Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling under temaet Køn & Kærlighed.
Problemstillingen: Hvilken indflydelse har Antikken på den moderne opfattelse af køn og kærlighed?
Forløbet er ikke kun et tematisk forløb, men også et forløb med særligt fokus på filosofi, hvilket er årsag til, at vi har læst to hele taler fra Platons 'Symposion' og i den forbindelse talt om idélæren.
Basistekster:
Platon: “Pausanias' tale” i Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen: Platon i udvalg II, Gyldendal, 2013. s. 51-56.
Platon: “Aristofanes’ tale” i Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen: Platon i udvalg II, Gyldendal, 2013. s. 61-65
Ovid: “Pyramus og Thisbe”, 4. sang vers 55-166 i Ovids forvandlinger, oversat af Otto Steen Due, Centrum 2001. s. 109-113.
Sapfo: 'Fragment 1 og 31' fra 'Jeg er grønnere end græs - Fragmenter af Sapfo', oversat af Signe Andersen, Klim 2020. s. 29+31 og s.87.
Ovid: "Salmacis og Hermaphroditus", 4. sang vers 285-396 i Ovids forvandlinger, oversat af Otto Steen Due, Centrum 2001, 2.udgave 3. oplag. s.119-122.
Perspektivering:
Vestergaard, Morten: 'Vi leder efter en eneste ene', Jyllands-Posten, 12. januar 2015.
William Shakespeare: “Romeo og Julie”, 2. akt scene 2 i William Shakespeare. Samlede skuespil i ny oversættelse 2, oversat af Niels Brunse, Gyldendal 2012. s. 371-377.
Andet:
Nationalmuseet: “Platons Symposion”,. 2014 (9.35 min): https://www.youtube.com/watch?v=8dLBV1K35HU
Faglige mål, der har fået særlig opmærksomhed i forløbet:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Estimeret omfang: 32 ns.
Forløbets kernebegreber:
- Pæderasti
- Erastes
- Eromenos
- Eros
- Filia
- Agape
- Storge
- Idélæren
- Fatum
- Ratio
- Affectus
- Aitiologisk myte
- Doxa
- Episteme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351007666",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351007666",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351007666"
}