Titel
4
|
Forløb#3 Platon: Kend dig selv!
FORMÅL:
Filosofiforløbets tema om dannelse eller ”at kende sig selv” er valgt, fordi det på eksemplarisk vis viser, hvordan et nutidigt og omdiskuteret emne ofte har sit udspring i den antikke græske litteratur og kultur. I dette tilfælde særligt i Platons filosofi. Dertil kommer, at temaet om dannelse og udviklingen af selvet er et emne, som vedrører og vedkommer alle mennesker – lige fra gymnasielever til politikere og deres uddannelsespolitik.
INDHOLD:
Forløbet opfylder følgende faglige mål:
-analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- ̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- ̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- at eleverne får kendskab til Platons filosofi og filosofiske dialoger som genre gennem nærlæsning af uddrag af dialogen "Alkibiades" og ”Hulebilledet”.
- at eleverne erfarer, at en tænker som Platon øver stadig indflydelse på senere filosofisk tænkning om dannelse og eksistens. Eleverne introduceres i denne forbindelse for begreberne humanisme og nyhumanisme.
- Viden om Athen i den højklassiske periode, og denne tids politiske og filosofiske strømninger.
Dialogformen som filosofisk værktøj: doxa, aporia og episteme, analogi, elenchos
Dannelse: Kend dig selv (indskrift i Delfi), ynglingekærlighed
Kontekst: Den græske oplysningstid, Athen, direkte demokrati, fysis/nomos, sofister, relativisme, skepticisme, subjektivisme, absolutisme, mytologisk verdensforståelse --> logisk/rationel verdensforståelse.
Hulelignelsen: Allegoriske fortælling, den klassiske idelære, dualisme, ideerne og fænomenerne, Det fælles ansvar, Det godes ide,
Perspektiv: Humanisme-begrebet, Nyhumanisme, nihilisme,
METODER:
Induktivt
Spørgeteknik
Gruppearbejde
Skriftlighed
Visualisering i form af tegninger
MATERIALER:
Basistekster:
- Platon: "Alkibiades" fra Kend dig selv - et Platon-udvalg 1. udgave, 4 oplag, 2001): Oversat af Chr. Gorm Tortzen. 49 sider.
Dele af teksten er læst, andre dele er lyttet til. Lydbogen: Alkibiades, Indlæst af Birgitte Hjort Sørensen
Kap. 1-6 læst
Kap. 7-12: Lyttet
Kap. 13-14: læst
Kap. 15-18: Lyttet
Kap. 19-30: læst
Kap. 31: Lyttet
- Platon: ”Hulebilledet”, uddrag fra Platons samlede værker, oversat af M. Harbsmeier, S. Lund Jørgensen, R. Sevelsted og C.G. Tortzen Læst statarisk
("‘Og nu skal du danne dig et billede af...er det ikke for at alle skal kunne gå den vej de vil, men for at bruge borgerne til sit eget formål – at binde byen sammen" 8 sider
- Om ynglingekærlighed som vejen til erkendelse (samtale mellem Sokrates og Diotima) Kort uddrag fra Platon: Samlede værker i ny oversættelse II, oversat af Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal (2010). (“Det kan godt være, at du også kunne blive ... legemlig skønhed som ligegyldig.”) Læs kursorisk. (0,5 sider)
I alt: 57.5 sider
Baggrund:
- "Hjernekassen" med Peter Lund Madsen "Oldtidskundskab" 00:00-00:19: https://www.megaradio.dk/podcast/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-oldtidskundskab-6-jan-2020/
- "Den sokratiske metode" fra indledningen til Samlede værker i ny oversættelse
Perspektivtekster:
- Steen, Uffe: ”Intet er sandt. Intet er Umagen værd”, WeekendAvisen (18-04-2015)
- Bekendtgørelse om uddannelsen til studentereksamen, §1-2.
Fælles forløbs-PP: https://docs.google.com/presentation/d/1yxby8-6iKZhQu37gDL9yBS2q4BRfExZnqBei6G9zLe4/edit?usp=sharing
|