Holdet 2024 ol/3f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Marlene Haufschild Gauger
Hold 2024 ol/3f (3f ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De græske guder
Titel 2 Epos (Odysséen)
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Medea
Titel 5 Køn & Kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De græske guder

Formålet er at få introduceret faget oldtidskundskab gennem arbejdet med de græske guder.

Vi har læst:
Hesiod: Theogonien, vers 1-21 + 116-210.
De homeriske hymner: Hymnen til Poseidon
Iliaden: 21.sang vers 385-426.

Perspektiv materiale:
Botticelli: 'Venus' fødsel' (1486)
Sophus Claussen: "Anadyomene" (1912)
Plastic Change: Poseidon attacks litterbug (reklame)

Andet:
'Brug og misbrug af antikken': https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug

Estimeret omfang: ca. 10 ns.

Forløbets begreber:
- Kosmologi
- Genealogi
- Thegoni
- Daktylisk hexameter
- Formelsprog
- Prooimion
- Epitet
- Antropomorf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos (Odysséen)

Kernestof (Homer: Odysséen):
- 1.sang vers 1-212
- 2. sang vers 1-324
- 9. sang vers 216-566
- 10. sang vers 220-390
- 23. sang vers 153-288

Perspektiverende materiale:
Anders And: "Odyssand" s. 195-205
KG's musical 2022 (Kirke-scene)

Andet materiale:
Epos-ppt.
Ribe Katedralskoles side med resuméer

Forløbets begreber:
Epos
Det homeriske spørgsmål
Rapsode
Epitet
Daktylisk Hexameter
Homeriske lignelser
Patronymikon
Ate
Hybris
Nemesis
Moira
Areté
Timé
Kléos
Oikos
Polis
Do ut des
Teofani
Antropomorf
Hiketeia
Xenia
Sofrosyne

Estimeret omfang: 37, 5 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulptur

Grundbogsstof (Paideia)
- s.47-50, 93-95, 129-135, 247-253

Om perspektivering:
- Fich: Græsk kunst, s. 288-291

Gennemgåede skulpturer:
- Anavyssos-kouros
- Peplos-koren
- Kritiosdrengen
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Venus Genetrix
- Piraeus Athene
- Den knidiske Afrodite
- Bokseren
- Galler der dræber sig selv
- Rytterstatue af Marcus Aurelius
- Marcia Furnilla

Perspektiverende værker:
- H.W. Bissen: ’Paris med æble, 1832
- Antonio Canova: ‘Thesseus and the Centaur’, 1804-19
- Vincenzo Danti: ’Cosimo I as Augustus’, 1568-72
- Bertel Thorvaldsen (1770-1844): 'Håbets Gudinde', 1817
- Giambologna:’Sabinerindernes rov’, 1579-83

Estimeret omfang: 30, 5 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Medea

Kermetekst:
- Marcel Lysgaard Lech: MEDEA., Hans Reitzels Forlag (hele teksten)

Perspektivering:
- Jean Anouilh: 'Medea', 1948, s. 49-50 (lige over midten)
- Perspektiverende klip fra Matador afsnit 21 (sendebudets funktion)

Kernebegreber i forløbet:
- Parodos
- Orkhestra
- Skene
- Theatron
- Prolog
- Episode
- Stasimon
- Exodos
- Tragisk ironi
- Hiketeia
- De store Dionysier
- Blodskyld
- Oikos
- Stikomyti
- Xenia


Forhistorien til Medea er kort gennemgået.
Estimeret omfang: 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Køn & Kærlighed

Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling under temaet Køn & Kærlighed.
Problemstillingen: Hvilken indflydelse har Antikken på den moderne opfattelse af køn og kærlighed?
Forløbet er ikke kun et tematisk forløb, men også et forløb med særligt fokus på filosofi, hvilket er årsag til, at vi har læst to hele taler fra Platons 'Symposion' og i den forbindelse talt om idélæren.


Basistekster:
Platon: “Pausanias' tale” i Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen: Platon i udvalg II, Gyldendal, 2013. s. 51-56.
Platon: “Aristofanes’ tale” i Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen: Platon i udvalg II, Gyldendal, 2013. s. 61-65
Ovid: “Pyramus og Thisbe”, 4. sang vers 55-166 i Ovids forvandlinger, oversat af Otto Steen Due, Centrum 2001. s. 109-113.
Sapfo: 'Fragment 1 og 31' fra 'Jeg er grønnere end græs - Fragmenter af Sapfo', oversat af Signe Andersen, Klim 2020. s. 29+31 og s.87.
Ovid: "Salmacis og Hermaphroditus", 4. sang vers 285-396 i Ovids forvandlinger, oversat af Otto Steen Due, Centrum 2001, 2.udgave 3. oplag. s.119-122.

Perspektivering:
Vestergaard, Morten: 'Vi leder efter en eneste ene', Jyllands-Posten, 12. januar 2015.
William Shakespeare: “Romeo og Julie”, 2. akt scene 2 i William Shakespeare. Samlede skuespil i ny oversættelse 2, oversat af Niels Brunse, Gyldendal 2012. s. 371-377.

Andet:
Nationalmuseet: “Platons Symposion”,. 2014 (9.35 min): https://www.youtube.com/watch?v=8dLBV1K35HU
Laokoongruppen (brugt til at repetere skulptur)

Faglige mål, der har fået særlig opmærksomhed i forløbet:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
-  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Estimeret omfang: 32 ns.

Forløbets kernebegreber:
- Pæderasti
- Erastes
- Eromenos
- Eros
- Filia
- Agape
- Storge
- Idélæren
- Fatum
- Ratio
- Aitiologisk myte
- Metamorfose
- Episteme
- Doxa
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer