Holdet 2024 ol/3i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Johanne Annette Nordentoft
Hold 2024 ol/3i (3i ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos: Homer Odysseen
Titel 2 Tragedie: Sofokles Antigone
Titel 3 Kunstsøjlen: Rundskulptur
Titel 4 Filosofi: Platon og demokrati
Titel 5 Tema:Kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos: Homer Odysseen

I forløbet gennemgår vi centrale uddrag fra Homers Odysseen. Der vil være fokus på at læse og forstå. Der ud over vil der være fokus på Epos som genre, fortællingen, stiltræk, centrale værdier og forestillinger, der kendetegner arkaisk periode, samt værkets tilblivelse og datering.

Afslutningsvis  vil vi se på, hvorledes antikkens tekster er blevet brugt i eftertiden, Reception. Vi vil se filmen "O brother, where art thou" af Coen brødrene fra 2000.

Basistekster:
Homers Odysseen:
1.sang, 5.sang vers 1-237, 6.sang, 9.sang vers 105-505,
23.sang vers 1-246

Reception:
Film: O brother, where art thou. Coen brødrene. 2000

Estimeret antal sider: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tragedie: Sofokles Antigone

Vi arbejder med tragedie-genren og dens stiltræk. Ved læsning af hele værket, vil vi få en fornemmelse af hvilke virkemidler forfatteren benyttede sig af.
Forløbet vil samtidig arbejde med tidsperioden og tragediedigteren sættes ind i den historiske kontekst.
Afslutningsvis vil vi se på, hvordan værket er blevet brugt i eftertiden. Dette gøres ved at læse et udsnit af Jean Anouilh: Antigone.

Basistekst:
Sofokles Antigone. Oversat af Marcel Lysgaard Lech. 2019.
Side 11-86

Estimeret antal sider basistekst: 86
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kunstsøjlen: Rundskulptur

Vi arbejder med antikkens rundskulptur. Vi ser på perioden fra arkaisk periode, klassisk periode, senklassisk periode, hellenistisk periode og afslutter med romersk periode. Der vil blive arbejdet med de forskellige stilperioders særtræk samt udvikling og nytænkning. Forløbet vil give gøre eleven i stand til at beskrive og genkende stiltræk fra de forskellige perioder.
Følgende værker opgives til eksamen, repræsenterende de forskellige perioder:
Kleobis og Biton, Peploskoren, Spydbæreren, Sokrates, Den knidiske Afrodite, Galleren,der dræber sin hustru, Augustus fra Prima Porta.
Forløbet afsluttes med reception med særlig fokus på renæssancens og nyklassicismes inspiration fra antikken.


Opgivne værker:
Kleobis og Biton, Peploskoren, Spydbæreren, Sokrates, Den knidiske Afrodite, Galleren,der dræber sin hustru, Augustus fra Prima Porta.
Læst baggrundslitteratur:
Susan Woodford: Græsk og romersk kunst. Systime,1998.
Side 4-22, 53-61, 64-65, 83-87
Film:
"Kritios boy"
"Polychromi" (Glyptotekets hjemmeside)

Estimeret antal sider: 44


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Filosofi: Platon og demokrati

Med udgangspunkt i Sokrates forsvarstale gennemgår vi Sokrates' og Platons filosofi. Sokrates forsvarstale vil være udgangspunkt for fokus på det græske demokrati og hele tidsperioden.
Afslutningsvis arbejde vi med retorik, hvor vi som reception læser en nytårstale af en statsminister.

Basistekster:
KEND DIG SELV:
Sokrates forsvarstale. Side 211-241

Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen:
Herodot: Forfatningsdebatten mellem tre persiske stormænd. Side 73-77

Reception:
Statsministerens Anders Fog Rasmussens nytårstale.

Film:
Platon's Allegory of the Cave. Alex Gendler.

Estimeret antal læste sider: 40

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Tema:Kærlighed

Det tematiske forløb tager udgangspunkt i en moderne problemstilling.
Kærlighed - hvordan opfattes og leves kærligheden i det senmoderne samfund? Hvordan opfattede man kærligheden og forholdet mellem kønnene i antikken?
Vi starter med at læse artiklen "På date med appen", som et bud på kærligheden i  moderniteten. Artiklen sammenlignes med kærligheden, som den er beskrevet i Homers Odysseen og Sofokles Antigone.
Fra Platons Symposion læses Aristophanes tale om menneskets oprindelige natur. ( Symposion. Oversat af Rasmus Sevelsted og Chr.Gorm Tortzen. Side 61-65)
Forløbet afsluttes med at læse uddrag af det romerske værk Ovids Forvandlinger, hvor vi læser Narcissus og Ekko (3.sang vers 341-510) samt Pyramus og Thisbe (4.sang vers 55-166)

Basistekster:
Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen: Symposion(uddrag)
Aristophanes tale, side 61-65

Ovids forvandlinger: Narcissus og Ekko (3.sang vers 341-510), Pyramus og Thisbe (4.sang vers 55-166)

Reception:
På date med appen. Information, 20.03.21

Estimeret sideantal af basistekster: 24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer