Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Signe Brigitte Andersen
|
Hold
|
2024 ol/3j (3j ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Epos: Iliadens helte
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3joldtidskundskab202425/epos-iliadens-helte?authuser=0
Vi læser uddrag af Homers epos Iliaden og arbejder med det episke heltedigt som genre, analyserer dels indhold (den trojanske krig, Agamemnon og Achilleus som heltefigurer mm.) og dels form (flow, metrik, stil, sprog). Vi diskuterer det homeriske spørgsmål og taler om rhapsodernes fremførelser og mundtlighed. Vigtige begreber i denne sammenhæng er epos, rhapsode, muse, prooimion, daktylisk heksameter, epiteter, patronymika, billedskabende sprog. Vi ser på forholdet mellem gudeplan og menneskeplan - teofani, do ut des.
Vi læser et lille uddrag af det romerske epos Æneiden og perspektiverer til nyere tekster der går videre med mytologien omkring den trojanske krig.
Kernestof:
Iliadens 1. sang
Æneidens 2. sang, v. 1-56, 199-249
Supplerende stof:
Paideia s. 11-22
Shaw: Achilles i skyttegraven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tragedie: Trojas Kvinder
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3joldtidskundskab202425/tragedie-trojas-kvinder?authuser=0
I forløbet har vi læst Euripides' tragedie Trojas Kvinder..
Form:
Tragediens struktur - prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos, epilogos.
Korsangenes arkaiserende stil overfor fx. stichomytiernes dramatik.
Opførelsen i det græske teater.
Indhold:
Græsk mytologi som udgangspunkt for at behandle universelle problemstillinger om moira, skyld, helte og krig, kleos og timé, kosmos & kaos, hybris & nemesis. Krigens bagside - hvad er trojanernes skæbne nu? Hvordan ser trojanerne de græske krigshelte?
Erkendelsen - anagnorisis. Skæbneomslaget - peripeti.
Kernestof:
Euripides' tragedie Trojas Kvinder, ovs. af Marcel Lysgaard.
Supplerende stof:
Andreasen og Poulsen: Paideia, Systime 2012, s. 101-111.
Uddrag af Eva Hemmer Hansens roman Skandale i Troja fra 1957.
Uddrag af Pat Barkers roman The Silence of The Girls fra 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antik arkitektur
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3joldtidskundskab202425/antik-arkitektur?authuser=0
Vi beskriver, analyserer og fortolker antikke og efterantikke bygningsværker.
Konstruktion, funktion, form.
Grundplaner og modulsystemer.
Firmitas: holdbarhed
Utilitas: brugbarhed
Venustas: skønhed
Dorisk orden, ionisk orden, korinthisk orden.
Analysemodellen s. 58 samt skemaerne s. 31 og 41.
Kernestof:
Kunsten at se på Monumenter s. 7-58, 63-64, 72-75, 78-86, 97-98, 101-102, 116-121, 134-135, 160-163.
Supplerende stof:
filmen Antikkens vidundere 3 - Grækenland (ligger på CFU)
Elevfotos af yndlingsbygninger og af klassicistisk arkitektur i Køge centrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi: stoicisme
Vigtige begreber:
Verdenssjælen
skæbne/moira
fornuft/ratio
følelser/affectus
stoisk ro/sindsro
fortuna/tilfældet
animus/sind
Kernestof:
Seneca: Om vrede - om mildhed - om sindsro (ovs. af Villy Sørensen) s. 95-99, 103-105.
Sindsrobønnen.
Epiktet: Stoiske leveregler (ovs. af Schwartz og Bloch) s. 19-21, 46-48, 54-55, 88-89.
Kend dig selv s. 162-170.
Supplerende stof:
Paideia s. 137-138, 146-148, 150-152, 160-163.
PDF Seneca og Stoicismen (fra Sprogenes Verden).
Uffe Ellemann-Jensen om sindsrobønnen: https://www.kristeligt-dagblad.dk/seniorliv/uffe-ellemann-jensen-jeg-er-hysterisk-og-opfarende-af-natur
Lille film om et moderne take på stoicisme: https://www.youtube.com/watch?v=EFkyxzJtiv4
Sven Brinkmann: Stoicisme er blevet et buzzword i en tid med angst, depression og coronavirus (Politiken, 23. marts 2020).
Maleriet Vandrer over tågehavet: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_-_Wanderer_above_the_sea_of_fog.jpg
Lille film, der forklarer Hulebilledet: https://www.youtube.com/watch?v=69F7GhASOdM&t=4s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Poesi: antikke kærlighedsdigte
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3joldtidskundskab202425/poesi-antikke-k%C3%A6rlighedsdigte?authuser=0
Græsk poesis 3 hovedgenrer:
Epik (lang, fortællende poesi)
eksempel: Homérs Iliade
Drama (dialogisk poesi)
eksempel: Euripides' Trojas Kvinder
Lyrik (kortere, beskrivende poesi)
eksempel: Sapfos hymne til Afrodite
•”Med lyre”
•Kort, ikke-fortællende digt
•Oplevelse/sansning/følelse/stemning
•Komprimeret
•Sproglige virkemidler, billedsprog, stilfigurer osv.
I dette forløb læser vi udvalgt græsk og romersk kærlighedslyrik.
Kærlighed som en indefrakommende kraft eller som en udefrakommende, guddommelig kraft, der overmander mennesket?
Kernestof:
Sapfos fragment 1 (Andersen, Carlskov og Søndergaard: Jeg er grønnere end græs, 2020).
Sapfos fragment 31 (Andersen, Carlskov og Søndergaard: Jeg er grønnere end græs, 2020 samt Friis Johansen, 1984, samt Larsen, 1924).
Catuls digt 51 (Andersen, 2024).
Beruselsesdigt af Alkaios (Paideia).
To anakreontiske digte (Paideia).
Horats 1.11 (Paideia).
Horats 2.10 (Paideia).
Supplerende stof:
Paideia s. 216-221, 224-227.
Berus jer! Af Baudelaire (Paideia).
Richard Aldington: The Singer (1926).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351015464",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351015464",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351015464"
}