Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Signe Brigitte Andersen
|
Hold
|
2024 ol/3l (3l ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Epos: Odysseus' rejser
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/epos-odysseus-rejser?authuser=0
Om den græske episke helt Odysseus' rejser.
Om den romerske episke helt Æneas' rejser.
Vi tager vi fat på den homeriske helt Odysseus og hans eventyrlige rejse fra krigen i Troja hjem til sin ø Ithaka. Desuden læser vi en lille bid af det romerske epos Æneiden samt nyere litteratur om rejsen.
Genren, vi læser, er epos (det homeriske heltedigt) med sin særlige form, som vi skal lære at kende. Vi lærer om bl.a. verseformen daktylisk heksameter og om indledningens form prooimion, om epiteter og patronymika og homeriske lignelser.
Hovedtemaer er den homeriske helt (Odysseus) og rejsen hjem fra Troja: nostos (hjemrejsen). Desuden den romerske helt Æneas' rejse fra Troja og ud at grundlægge Romerriget. Vi læser i forløbet også nyere tekster, der arbejder videre med den episke helterejse.
Forløbets formål er at læse om og diskutere rejsen som begreb - beskrevet episk hos grækerne, hos romerne og senere.
Det gælder altså om at lære at læse lidt af grækeren Homérs Odyssé og romeren Vergils Æneide - og sætte indhold og form ind i en bred kulturhistorisk kontekst for at se nogle lange linjer i europæisk kultur. Dette kan give en kulturhistorisk indsigt og et sæt redskaber til at forstå og reflektere over de forskellige fortællinger, vi møder i dag.
Det episke heltedigt Iliaden
Ilion = byen Troja
Den trojanske krig og dens helte
Lille film om den trojanske krig: https://www.youtube.com/watch?v=v2pCwxCX2as
Det episke heltedigt Odysséen
Odysseus' rejse hjem fra den trojanske krig
Lille film om Odysseus' rejser og oplevelser: https://www.youtube.com/watch?v=16V5NccDusQ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tragedie: Kong Ødipus
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/tragedie-kong-%C3%B8dipus?authuser=0
I forløbet har vi læst Sofokles' tragedie Ødipus.
Form:
Tragediens struktur - prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos, epilogos.
Korsangenes arkaiserende stil overfor fx. stichomytiernes dramatik.
Opførelsen i det græske teater.
Indhold:
Græsk mytologi som udgangspunkt for at behandle universelle problemstillinger om moira, miasma, blindhed (ate), kosmos & kaos, hybris & nemesis. Den tragiske helt Ødipus - hvordan reagerer man, når verden styrter i grus?
Erkendelsen - anagnorisis. Skæbneomslaget - peripeti.
Kernestof:
Sofokles' Ødipus, ovs. af Otto Foss
Supplerende stof:
Andreasen og Poulsen: Paideia, Systime 2012, s. 101-111.
Peer Hultberg: Af Requiem, 116. Fra Mytemotiver i dansk litteratur, Systime 1999.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Foss,Otto: SOFOKLES:KONG ØDIPUS, Hans Reitzel; sider: 16-19, 53-62, 83-90, 93-101
-
Det er lektie at læse Parodos (= korets indmarch-sang). I skal ikke forstår alt hvad de synger, det er en svær tekst, men I skal have styr på hvilke guder, koret beder til i Parodos. Skriv guderne op på en liste.
-
Det er lektie at have besvaret spørgsmålene til s. 24-34. Undtagen for Stine og Laura, som i stedet forbereder et 3-5 min. elevoplæg om oraklet i Delfi. Se link:
-
Sign in - Google Accounts
-
Det er lektie at have besvaret spørgsmålene til s. 38-48, se link.
-
Det er lektie at have læst til s. 62. Husk konteksten: hvem er hvem og hvad er det der sker i Theben?
-
Det er lektie at have sendt link til gruppens film til Signe (SBA) som lectiobesked
-
4. epeisodion s. 83-90.
-
Udover læselektien s. 93-101 er det lektie at have læst op hvis der evt. er tidligere passager i Kong Ødipus, man ikke har nået at læse.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antik Arkitektur
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/antik-arkitektur?authuser=0
Projektforløb om antik græsk og romersk arkitekttur og om hvordan antikkens arkitektur har præget arkitekturkunsten op til vores tid.
Indledning: vi ser filmen Grækenland (Antikkens vidundere 3) fra CFU.
Firmitas: holdbarhed
Utilitas: brugbarhed
Venustas: skønhed
Arbejdsform: I skal arbejde selvstændigt i projektgrupperne som er listet nedenfor. Hvert modul starter med at vi mødes i klassen og ser et eller flere billeder på e-tavlen af antik og nyere arkitektur hvorefter grupperne går ud og arbejder med deres produkt. Signe vejleder efter behov.
Produkt: Gruppen laver en screencast om sit emne. Screencasten skal afspejle 3 modulers arbejde og skal vise både redegørelse, beskrivelse, analyse, fortolkning og perspektivering. Screencasten skal være omkring 5-8 min. lang. HUSK: når I gennemgår arkitektur, så PEG på det element på bygningen, I taler om. Brug curseren til at pege. På den måde viser I jeres analyse.
Brug bogen godt! Supplér med sitet her og med Google.
Link til screencast: https://screencast-o-matic.com/
Lille film som forklarer hvordan man laver en screencast: https://www.youtube.com/watch?v=MEMfTekOoTY
Projektgruppearbejde: 13/12, 20/12, 7/1, 10/1.
Screencast-fremvisninger og feedback fra klassen og Signe: 24/1, 27/1.
Projektgrupper:
Gr. 1: Hvad kendetegner dorisk arkitektur? Analyse af Hefaistos-templet. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.
Silke, Nanna, Hannah.
Gr. 2: Hvad kendetegner dorisk arkitektur? Analyse af Parthenontemplet. Perspektivering til nyere, selvvalgt arkitektur.
Stine, Camilla, Kamille.
Gr. 3: Hvad kendetegner ionisk arkitektur? Analyse af Erechteiontemplet. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.
Luca, Rosa, Oldzhay.
Gr. 4: Hvad kendetegner det græske teater? Analyse af teatret i Epidaurus. Hvad kendetegner det romerske teater? Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.
William, Beliz, Ida.
Gr. 5: Hvad kendetegner det romerske tempel? Analyse af Pantheon. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.
Anastacia, Anna, Caroline.
Gr. 6: Hvad kendetegner det romerske amfiteater? Analyse af Colosseum. Hvad er en triumfbue? Analyse af Konstantinbuen. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.
Hamed, Sandra, Laura.
Links til screencasts:
Gruppe 1: https://www.youtube.com/watch?v=JmiuTBvhpkg
Gruppe 2: https://kggym1-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/cami574r_elev_kggym_dk/EePyBzc_Iz5OmD4kFzxO4OwB809Lnm9l6RYbTdJu4v3OFQ?e=vR5ALZ
Gruppe 3: https://youtu.be/f_Cqvw9OP2Q
Gruppe 4: https://youtu.be/FDBad0UJ6tA
Gruppe 5: https://go.screenpal.com/watch/cTV6l0neEUv
Gruppe 6: https://www.youtube.com/watch?v=gQYrbmxZz18
https://kggym1-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/laur932d_elev_kggym_dk/EZKQHqZVPHtLnON9OrUauy4Bi2RR37lBCDG6SguDgH0fog?rtime=qUnfgI4-3Ug
Link til analysemodel:
https://docs.google.com/document/d/1UZo_LSm4H6MTyB6v9iMJmR2YvJA7ZG0e_RtnWepur5s/edit
Link til side med overbliksfoto af de forskellige søjleordener:
https://www.oldtidskundskab.dk/oldkunst/oldarkitekturanalyse.html
Link til feedbackskemaet (I får det i papirversion på dagen, så I kan skrive i det):
https://docs.google.com/document/d/1C2mfxGbaBDc1Dj6GpQLVbsRTTPcoZkSBFBDYd6ARagA/edit
Link til rekonstruktion af Akropolis:
https://sasgreekart.pbworks.com/f/1228797850/Parthenon1.jpg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi: Symposion
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/filosofi-symposion?authuser=0
Vi læser Platons Symposion. En flok athenere mødes til et drikkegilde og diskuterer det store spørgsmål:
Hvad er kærlighed???
Et spørgsmål, mennesker stadig diskuterer i dag. En problemstilling, vi nok aldrig bliver færdige med at undersøge.
Den samtale, der nu udspiller sig blandt de småfulde athenere, bliver en filosofisk rejse hen i mod erkendelse af kærligheden som begreb og større filosofiske temaer.
Hos Platon ser vi den dialektiske metode. Maieutik. Doxa. Elenkos. Episteme. Aporia.
Kærlighed i antikken. Pæderasti, erastes, eromenos.
Faidros' tale: monisme.
Aristofanes' tale: længslen efter at blive ét.
Sokrates' tale: Diotima om den filosofiske opstigning, udviklingen i Eros kan føre til.
Vi læser desuden Platons hulelignelse for at se den filosofiske opstigning, befrielsen fra hulen kan føre til. Fra fænomenverden (inde i hulen) til idéverden (ude af hulen) - fra kærlighed til kærlighed til visdom.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Poesi: antikke kærlighedsdigte
Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/poesi-antikke-k%C3%A6rlighedsdigte?authuser=0
Græsk poesis 3 hovedgenrer:
Epik (lang, fortællende poesi)
eksempel: Homérs Iliade
Drama (dialogisk poesi)
eksempel: Euripides' Trojas Kvinder
Lyrik (kortere, beskrivende poesi)
eksempel: Sapfos hymne til Afrodite
•”Med lyre”
•Kort, ikke-fortællende digt
•Oplevelse/sansning/følelse/stemning
•Komprimeret
•Sproglige virkemidler, billedsprog, stilfigurer osv.
I dette forløb læser vi udvalgt græsk og romersk kærlighedslyrik.
Kærlighed som en indefrakommende kraft eller som en udefrakommende, guddommelig kraft, der overmander mennesket?
Kernestof:
Sapfos fragment 1 (Andersen, Carlskov og Søndergaard: Jeg er grønnere end græs, 2020).
Sapfos fragment 31 (Andersen, Carlskov og Søndergaard: Jeg er grønnere end græs, 2020 samt Friis Johansen, 1984, samt Larsen, 1924).
Catuls digt 51 (Andersen, 2024).
Beruselsesdigt af Alkaios (Paideia).
To anakreontiske digte (Paideia).
Horats 1.11 (Paideia).
Horats 2.10 (Paideia).
Supplerende stof:
Artiklen "Oldtidsdigte minder om nutidens popmusik" (Kristeligt Dagblad, 10. feb. 2022).
Paideia s. 216-221, 224-227.
Berus jer! Af Baudelaire (Paideia).
Richard Aldington: The Singer (1926).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og lidt om eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351018275",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351018275",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351018275"
}