Holdet 2024 ol/3l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Signe Brigitte Andersen
Hold 2024 ol/3l (3l ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til oldtidskundskab
Titel 2 Epos: Odysseus' rejser
Titel 3 Tragedie: Kong Ødipus
Titel 4 Antik Arkitektur
Titel 5 Filosofi: Symposion
Titel 6 Poesi: antikke kærlighedsdigte
Titel 7 Repetition og lidt om eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til oldtidskundskab

Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/introduktion-til-oldtidskundskab?authuser=0

Introduktion til faget oldtidskundskab.
Gruppeoplæg om de græske guder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos: Odysseus' rejser

Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/epos-odysseus-rejser?authuser=0

Om den græske episke helt Odysseus' rejser.

Om den romerske episke helt Æneas' rejser.


Vi tager vi fat på den homeriske helt Odysseus og hans eventyrlige rejse fra krigen i Troja hjem til sin ø Ithaka. Desuden læser vi en lille bid af det romerske epos Æneiden samt nyere litteratur om rejsen.


Genren, vi læser, er epos (det homeriske heltedigt) med sin særlige form, som vi skal lære at kende. Vi lærer om bl.a. verseformen daktylisk heksameter og om indledningens form prooimion, om epiteter og patronymika og homeriske lignelser.


Hovedtemaer er den homeriske helt (Odysseus) og rejsen hjem fra Troja: nostos (hjemrejsen). Desuden den romerske helt Æneas' rejse fra Troja og ud at grundlægge Romerriget. Vi læser i forløbet også nyere tekster, der arbejder videre med den episke helterejse.


Forløbets formål er at læse om og diskutere rejsen som begreb - beskrevet episk hos grækerne, hos romerne og senere.


Det gælder altså om at lære at læse lidt af grækeren Homérs Odyssé og romeren Vergils Æneide - og sætte indhold og form ind i en bred kulturhistorisk kontekst for at se nogle lange linjer i europæisk kultur. Dette kan give en kulturhistorisk indsigt og et sæt redskaber til at forstå og reflektere over de forskellige fortællinger, vi møder i dag.


Det episke heltedigt Iliaden

Ilion = byen Troja

Den trojanske krig og dens helte

Lille film om den trojanske krig: https://www.youtube.com/watch?v=v2pCwxCX2as


Det episke heltedigt Odysséen

Odysseus' rejse hjem fra den trojanske krig

Lille film om Odysseus' rejser og oplevelser: https://www.youtube.com/watch?v=16V5NccDusQ

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tragedie: Kong Ødipus

Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/tragedie-kong-%C3%B8dipus?authuser=0

I forløbet har vi læst Sofokles' tragedie Ødipus.

Form:
Tragediens struktur - prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos, epilogos.
Korsangenes arkaiserende stil overfor fx. stichomytiernes dramatik.
Opførelsen i det græske teater.

Indhold:
Græsk mytologi som udgangspunkt for at behandle universelle problemstillinger om moira, miasma, blindhed (ate), kosmos & kaos, hybris & nemesis. Den tragiske helt Ødipus - hvordan reagerer man, når verden styrter i grus?
Erkendelsen - anagnorisis. Skæbneomslaget - peripeti.


Kernestof:
Sofokles' Ødipus, ovs. af Otto Foss

Supplerende stof:
Andreasen og Poulsen: Paideia, Systime 2012, s. 101-111.
Peer Hultberg: Af Requiem, 116. Fra Mytemotiver i dansk litteratur, Systime 1999.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Antik Arkitektur

Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/antik-arkitektur?authuser=0

Projektforløb om antik græsk og romersk arkitekttur og om hvordan antikkens arkitektur har præget arkitekturkunsten op til vores tid.

Indledning: vi ser filmen Grækenland (Antikkens vidundere 3) fra CFU.

Firmitas: holdbarhed

Utilitas: brugbarhed

Venustas: skønhed

Arbejdsform: I skal arbejde selvstændigt i projektgrupperne som er listet nedenfor. Hvert modul starter med at vi mødes i klassen og ser et eller flere billeder på e-tavlen af antik og nyere arkitektur hvorefter grupperne går ud og arbejder med deres produkt. Signe vejleder efter behov.

Produkt: Gruppen laver en screencast om sit emne. Screencasten skal afspejle 3 modulers arbejde og skal vise både redegørelse, beskrivelse, analyse, fortolkning og perspektivering. Screencasten skal være omkring 5-8 min. lang. HUSK: når I gennemgår arkitektur, så PEG på det element på bygningen, I taler om. Brug curseren til at pege. På den måde viser I jeres analyse.

Brug bogen godt! Supplér med sitet her og med Google.

Link til screencast: https://screencast-o-matic.com/

Lille film som forklarer hvordan man laver en screencast: https://www.youtube.com/watch?v=MEMfTekOoTY

Projektgruppearbejde: 13/12, 20/12, 7/1, 10/1.

Screencast-fremvisninger og feedback fra klassen og Signe: 24/1, 27/1.


Projektgrupper:
Gr. 1: Hvad kendetegner dorisk arkitektur? Analyse af Hefaistos-templet. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.

Silke, Nanna, Hannah.


Gr. 2: Hvad kendetegner dorisk arkitektur? Analyse af Parthenontemplet. Perspektivering til nyere, selvvalgt arkitektur.

Stine, Camilla, Kamille.


Gr. 3: Hvad kendetegner ionisk arkitektur? Analyse af Erechteiontemplet. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.

Luca, Rosa, Oldzhay.


Gr. 4: Hvad kendetegner det græske teater? Analyse af teatret i Epidaurus. Hvad kendetegner det romerske teater? Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.

William, Beliz, Ida.


Gr. 5: Hvad kendetegner det romerske tempel? Analyse af Pantheon. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.

Anastacia, Anna, Caroline.


Gr. 6: Hvad kendetegner det romerske amfiteater? Analyse af Colosseum. Hvad er en triumfbue? Analyse af Konstantinbuen. Perspektivering til nyere selvvalgt arkitektur.

Hamed, Sandra, Laura.



Links til screencasts:
Gruppe 1: https://www.youtube.com/watch?v=JmiuTBvhpkg



Gruppe 2: https://kggym1-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/cami574r_elev_kggym_dk/EePyBzc_Iz5OmD4kFzxO4OwB809Lnm9l6RYbTdJu4v3OFQ?e=vR5ALZ


Gruppe 3: https://youtu.be/f_Cqvw9OP2Q


Gruppe 4: https://youtu.be/FDBad0UJ6tA


Gruppe 5: https://go.screenpal.com/watch/cTV6l0neEUv


Gruppe 6: https://www.youtube.com/watch?v=gQYrbmxZz18

https://kggym1-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/laur932d_elev_kggym_dk/EZKQHqZVPHtLnON9OrUauy4Bi2RR37lBCDG6SguDgH0fog?rtime=qUnfgI4-3Ug





Link til analysemodel:
https://docs.google.com/document/d/1UZo_LSm4H6MTyB6v9iMJmR2YvJA7ZG0e_RtnWepur5s/edit



Link til side med overbliksfoto af de forskellige søjleordener:
https://www.oldtidskundskab.dk/oldkunst/oldarkitekturanalyse.html


Link til feedbackskemaet (I får det i papirversion på dagen, så I kan skrive i det):
https://docs.google.com/document/d/1C2mfxGbaBDc1Dj6GpQLVbsRTTPcoZkSBFBDYd6ARagA/edit


Link til rekonstruktion af Akropolis:
https://sasgreekart.pbworks.com/f/1228797850/Parthenon1.jpg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi: Symposion

Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/filosofi-symposion?authuser=0

Vi læser Platons Symposion. En flok athenere mødes til et drikkegilde og diskuterer det store spørgsmål:

Hvad er kærlighed???

Et spørgsmål, mennesker stadig diskuterer i dag. En problemstilling, vi nok aldrig bliver færdige med at undersøge.

Den samtale, der nu udspiller sig blandt de småfulde athenere, bliver en filosofisk rejse hen i mod erkendelse af kærligheden som begreb og større filosofiske temaer.

Hos Platon ser vi den dialektiske metode. Maieutik. Doxa. Elenkos. Episteme. Aporia.

Kærlighed i antikken. Pæderasti, erastes, eromenos.

Faidros' tale: monisme.

Aristofanes' tale: længslen efter at blive ét.

Sokrates' tale: Diotima om den filosofiske opstigning, udviklingen i Eros kan føre til.

Vi læser desuden Platons hulelignelse for at se den filosofiske opstigning, befrielsen fra hulen kan føre til. Fra fænomenverden (inde i hulen) til idéverden (ude af hulen) - fra kærlighed til kærlighed til visdom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Poesi: antikke kærlighedsdigte

Link til site: https://sites.google.com/koegegym.org/3loldtidskundskab202425/poesi-antikke-k%C3%A6rlighedsdigte?authuser=0

Græsk poesis 3 hovedgenrer:

Epik (lang, fortællende poesi)
eksempel: Homérs Iliade


Drama (dialogisk poesi)
eksempel: Euripides' Trojas Kvinder


Lyrik (kortere, beskrivende poesi)
eksempel: Sapfos hymne til Afrodite


•”Med lyre”

•Kort, ikke-fortællende digt

•Oplevelse/sansning/følelse/stemning

•Komprimeret

•Sproglige virkemidler, billedsprog, stilfigurer osv.

I dette forløb læser vi udvalgt græsk og romersk kærlighedslyrik.

Kærlighed som en indefrakommende kraft eller som en udefrakommende, guddommelig kraft, der overmander mennesket?



Kernestof:
Sapfos fragment 1 (Andersen, Carlskov og Søndergaard:  Jeg er grønnere end græs, 2020).
Sapfos fragment 31 (Andersen, Carlskov og Søndergaard:  Jeg er grønnere end græs, 2020 samt Friis Johansen, 1984, samt Larsen, 1924).
Catuls digt 51 (Andersen, 2024).
Beruselsesdigt af Alkaios (Paideia).
To anakreontiske digte (Paideia).
Horats 1.11 (Paideia).
Horats 2.10 (Paideia).

Supplerende stof:
Artiklen "Oldtidsdigte minder om nutidens popmusik" (Kristeligt Dagblad, 10. feb. 2022).
Paideia s. 216-221, 224-227.
Berus jer! Af Baudelaire (Paideia).
Richard Aldington: The Singer (1926).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition og lidt om eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer