Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Marlene Haufschild Gauger
|
Hold
|
2024 ol/3m (3m ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antikken sælger - fokus på guderne
Forløbet er intro-forløb og tager udgangspunkt i den moderne problemstilling: Hvordan har antikkens skildring af de græske guder påvirket brugen af dem i moderne tid? Altså med særligt fokus på de græske guder (efter klassens eget ønske).
Formålet er at få introduceret faget oldtidskundskab gennem arbejdet med de græske guder.
Vi har læst:
Homerisk hymne til Dinysos (nr. 2)
De homeriske hymner: Hymnen til Poseidon
Iliaden: 21.sang vers 385-426.
Perspektiv materiale:
Lea Løppenthin: 'Vi må bekæmpe mytologi med mytologi, information, 2019.
Plastic Change: Poseidon attacks litterbug (reklame)
Andet:
Artikler om: Apollon og Artemis
'Brug eller misbrug af antikken': https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug
Estimeret omfang: ca. 10 ns.
Forløbets begreber:
- Brug/misbrug af antikken
- Daktylisk hexameter
- Formelsprog
- Prooimion
- Epitet
- Antropomorf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos (Odysséen)
Kernestof (Homer: Odysséen):
- 1.sang vers 1-212
- 2. sang vers 1-324
- 9. sang vers 216-566
- 10. sang vers 220-390
- 23. sang vers 153-288
Perspektiverende materiale:
Anders And: "Odyssand" s. 195-205
KG's musical 2022 (Kirke-scene)
Forløbets begreber:
Epos
Det homeriske spørgsmål
Rapsode
Epitet
Daktylisk Hexameter
Homeriske lignelser
Patronymikon
Ate
Hybris
Nemesis
Moira
Areté
Timé
Kléos
Oikos
Polis
Do ut des
Teofani
Antropomorf
Hiketeia
Xenia
Sofrosyne
Andet materiale:
Epos-ppt.
Ribe Katedralskoles side med resuméer
Estimeret omfang: 37, 5 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
Gennemgåede skulpturer:
- Anavyssos-kouros
- Peplos-koren
- Diskoskasteren
- Den sårede amazone
- Spydbæreren
- Piraeus Athene
- Den knidiske Afrodite
- Bokseren
- Galler, der dræber sig selv
- Marcia Furnilla
- Augustus fra Prima Porta
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modulplan:
-
I skal være færdige med jeres kreative formidlingsprodukter, så I kan vise det for dem, der var ude at rejse (var man på sprogtur, skal man bare glæde sig).
-
Opgaven fra sidst
-
Kluge & Holm: KUNSTEN AT SE PÅ SKULPTUR, Systime; sider: 7-11, 69-106, 112-114, 124-128, 142-144, 148-150, 156-160
-
Skema over stilperioder
-
Tidlig klassisk tid, skulptur 1
-
Tidlig klassisk tid, skulptur 2
-
Skulptur 1
-
Skulptur 1, detalje
-
Skulptur 2
-
Udfyld skemaet for senklassisk tid, mens du læser/lige efter du har læst. Udfyld felterne med stiltræk og baggrund
-
Hellenistisk skulptur
-
Ansigt: Detalje til skulptur
-
Analysér skulpturen inden modulet
-
Projektbeskrivelse
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn & kærlighed
Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling under temaet Køn & Kærlighed.
Problemstillingen: Hvilken indflydelse har Antikken på den moderne opfattelse af køn og kærlighed?
Forløbet er ikke kun et tematisk forløb, men også et forløb med særligt fokus på filosofi, hvilket er årsag til, at vi har læst to hele taler fra Platons 'Symposion' og i den forbindelse talt om idélæren.
Basistekster:
Platon: “Pausanias' tale” i Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen: Platon i udvalg II, Gyldendal, 2013. s. 51-56.
Platon: “Aristofanes’ tale” i Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen: Platon i udvalg II, Gyldendal, 2013. s. 61-65
Ovid: “Pyramus og Thisbe”, 4. sang vers 55-166 i Ovids forvandlinger, oversat af Otto Steen Due, Centrum 2001. s. 109-113.
Sapfo: 'Fragment 1 og 31' fra 'Jeg er grønnere end græs - Fragmenter af Sapfo', oversat af Signe Andersen, Klim 2020. s. 29+31 og s.87.
Perspektivering:
Vestergaard, Morten: 'Vi leder efter en eneste ene', Jyllands-Posten, 12. januar 2015.
William Shakespeare: “Romeo og Julie”, 5. akt scene 3 i William Shakespeare. Samlede skuespil i ny oversættelse 2, oversat af Niels Brunse, Gyldendal 2012. s. 438-441.
Forløbets kernebegreber:
- Pæderasti
- Erastes
- Eromenos
- Eros
- Filia
- Agape
- Storge
- Idélæren
- Fatum
- Ratio
- Aitiologisk myte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Medea
Kermetekst:
- Marcel Lysgaard Lech: MEDEA., Hans Reitzels Forlag (hele teksten)
Kernebegreber i forløbet:
- Parodos
- Orkhestra
- Skene
- Theatron
- Prolog
- Episode
- Stasimon
- Exodos
- Tragisk ironi
- Hiketeia
- De store Dionysier
- Blodskyld
- Oikos
- Stikomyti
- Xenia
Forhistorien til Medea er kort gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351020538",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351020538",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64351020538"
}