Holdet 2024 ps/2h1 (samfund) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Hanne Sparholt Jørgensen, Lærke Moe Lindskov
Hold 2024 ps/2h1 (samfund) (2h ps1 (samfund))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Den mangfoldige psykoIogi . Introduktion
Titel 2 Forløb 2: Dit liv - dine frie valg?
Titel 3 Forløb 3: På flugt
Titel 4 Forløb 4: Ubegrænset ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Forløb 3: På flugt

I forløbet undersøger holdet psykologiske problemstillinger, der knytter sig til tre tematiske nedslag: "I krig",  "På flugt" og "I et nyt land". Forløbet sættes igang med dokumentarfilmen Flugt (2021) og herefter belyses de tematiske nedslag i et narrativt forløb, hvor psykologiske teorier fra fagets fire stofområder inddrages undervejs.
________________________________

Socialpsykologi:
Primær- og sekundærgrupper
Formelle og uformelle grupper
Referencegrupper og medlemsgrupper
Indgrupper og udgrupper
Gruppepolarisering
Gruppetænkning
Filterbobler
Ekkokamre
Konformitet - lemmingeffekt
Lydighed - autoritet
Dehumanisering
Deindividualisering

( Evt: Minoritet og majoritet
Symbolsk magt
Etnocentrisk tilgang/etnocentrisme
Uddannelse og viden
Assimilation
Segregation
Integration
Diskrimination - internaliseret racisme
Kontaktteorien - social status, fælles mål, institutionelle rammer.)

(Evt. Sociokognitiv-psykologi:
Kognitiv dissonans
Stereotyper og fordomme
Social perception: Topdown - Bottom up)

Albert Bandura: Moralsk frakobling
Dehumanisering
Distancering
Retfærdiggørelse
Ansvarsfralæggelse

Lars Fr. H. Svendsen: Ondskabstyper:
Det naturlige onde
Den moralske:
Den sadistiske ondskab
Den instrumentelle ondskab
Den idealistiske ondskab
Den dumme ondskab

Udviklingspsykologi:
Den gode omsorg: Stimulation, tilsyn, tilknytning
John Bowlby: Tilknytningsteorien
Før-tilknytning (0-2 mdr.)
Begyndende tilknytning (2-7 mdr.)
Selektiv tilknytning (7-24 mdr.)
Ansigtsduetter
Indre arbejdsmodeller
Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd
Seperationsangst
Indre arbejdsmodeller
Multiple tilknytning
Daniel Stern:
Affektiv afstemning
Selektiv
Fejlafstemning

Mary Ainsworth: Tilknytningstyper
Tryg tilknytning
Utryg-ængstelig tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-ambivalent tilknytning/Utryg-desorganiseret tilknytning
Protest, fortvivlelse, emotionel frakobling,

Typer af omsorgssvigt:
Omsorgssvigt: Vanrøgt
Omsorgssvigt: Fysiske overgreb
Omsorgssvigt: Psykiske overgreb
Omsorgssvigt: Seksuelle overgreb

Riskofaktorer (ydre og indre)
Resiliensfaktorer/beskyttelsesfaktorer (ydre og indre)
Personlighed og identitet:
Maslows behovspyramide

(Evt.  Se dog forløb 4. Ubegrænset ungdom.
Gordon Allport "The Big Five"/Fem-faktor-modellen - herunder de fem dimensioner:
Udadvendt
Omgængelig
Samvittighedsfuld
Anspændt
Åben
Ærlig (den sjette faktor)
NEO-PI-R )

( Evt. Tajfel og Turner: Den sociale identitetsteori (SIT) (hører også under socialpsykologien)
Individuel mobilitet
Social forandring
Social kreativitet
Stereotypisering)

Metodebegreber:
Kvalitativ, kvantitativ
Validitet og reliabilitet
Længdesnitsundersøgelse
Spørgeskemaundersøgelse
Felteksperiment
Afhængig og uafhængig variabel
Kontrolgruppe
Selvrapportering
Undersøgelseseffekten

________________

“Hvad er en gruppe” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Gruppetænkning” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Gruppepolarisering”  i Psykologiens Veje (e-bog)
“Filterbobler og ekkokamre” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Maslows behovshierarki” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Den gode omsorg” i Fra Celle til Selfie (e-bog)
“John Bowlby og Mary Ainsworth” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Subjektive selv” (uddrag med fokus på Affektiv afstemning) i  Psykologiens Veje (e-bog)
“Omsorgssvigt” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Børns reaktioner på omsorgssvigt” i Psykologiens Veje (e-bog)
(Evt. “Risiko og resiliens” i Psykologiens Veje (e-bog) herunder:
“Kauai-undersøgelsen” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Kulturmøder” i Psykologiens Veje (e-bog)
“Den sociale identitetsteori” i Psykologiens Veje (e-bog))

________________

Cases/undersøgelser:

- “Gør du som alle andre?” i Undersøgelser i Psykologi (e-bog) - Asch’ konformitetseksperiment
- “5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave”-video af Center for the History of Psychology
- “Hadefulde ytringer på Facebook” af Institut for menneskerettigheder (2017)
- “Forsker presser folk til at give andre farlige stød”-video af Videnskab.dk (2022) - Milgrams lydihedsekseperiment
- “The Strange Situation - Mary Ainsworth”-video (2009) - Fremmedssituationstesten
- Dokumentarfilmen Flugt af Jonas Poher Rasmussen (2021)
- “Vi passer på børnene i flygtningelejrene” af Red Barnet
- “Første Abu-Ghraib-leder for retten” af Tv2 (2007)

Følgende er ikke læst pga sygemelding hos LLS:
- “Kauai-undersøgelsen” i Psykologiens Veje (e-bog)
- “Dukketesten/The doll test” af Institut for menneskerettigheder (2008)
- “Psykolog: Baby kan få godt liv trods opvækst i flygtningelejr” i Berlingske (2019)
-  “Danmark henter baby på 11 måneder ud fra Syrien” i Berlingske (2019)
- “Hvordan føles det at komme til Danmark som flygtning?”-video af Tv2 Echo (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Ubegrænset ungdom

Forløbet handler om unge i dag, faglig trivsel og undersøgelser i psykologi.
Vi arbejder med
1. Albert Banduras teori om selv-efficacy og der fire måder man kan opnå selfefficacy på.
2. Undersøgelser i psykologi. Metoder til at få viden gennem undersøgelser
3. En konkrete undersøgelse om Rosenthaleffekten og om at bestå eksamen
4. En konkrete undersøgelse om tilknytningsteori ift. kærlighedsrelationer
5. Om ungdom generelt ift Erik Eriksons teori, James Marcias undersøgelse og resultater samt Erwin Goffmanns, Daniel Goldman og Sven Mørks socialpsykologiske teorier
6. En konkrete undersøgelse om personlighedspsykologi ift. The big five
7. En konkret undersøgelse om coping og stress. Klarer du problemerne selv derudover om tillært hjælpeløshed. Seligmans teori
8. Psykologiprojekt
9. Opmærksomhed, hukommelse og læringsteori

Nogle vigtige begreber og teoretikere i psykologi ift.
4. Ubegrænset ungdom og læring fra marts - maj

Albert Bandura:
Self-efficacy
Motivation
Succes-oplevelser
Modelindlæring
Observation af andres succes
Verbal påvirkning
Emotionel arousal
Selvtillid
Selvværd

Metoder i psykologi:
Kvalitativ metode
Kvantitativ metode
Spørgeskema
Interview
Eksperiment
Undersøgelses-effekten
Selvrapportering
Repræsentativitet
Undersøgelsesrammer
Validitet
Reliabilitet
Etik

Undersøgelser i psykologi
Undersøgelse om forventningers betydning: Tror du, at du består eksamen?
Rosenthal-effekten
Pygmalioneffekten
Robert Rosenthal
Selvopfyldende profeti

Undersøgelse om tilknytningsstil og kærlighedsforhold: Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?
Tryg tilknytning
Utryg- undgående tilknytning
Utryg-ambivalente tilknytning
(Utryg- desorganiserede tilknytning)

Ungdom:
Erik Erikson: Krise. Identitet. Psykosocial moratorium, Identitetsdannelse,  Identitetsforvirring, Negativ identitet.
James Marcia: Udviklingskrise. Forpligtelse. Identitetsspredning. Moratoriumidentitet. Identitetsopnåelse.Identitetslåsning

Socialpsykologisk syn på ungdomsårene:
Roller:
Overgange. Rollekonflikter: Rolleovergange, Rolleforventninger. Rollemodeller. Rollespil ( hverdagen som et skuespil)
(Anthony Giddens: Identitet et refleksivt projekt, sociale arenaer, roller, selvforståelse, selvidentitet, det traditionelle samfund vs det moderne samfund. Adskillelse af tid og rum. Det senmoderne samfund. Risiko. Tillid.)
Sven Mørch: Livsbane, Samfundet foreslår en livsbane,  Frisættelse. Den unge skal skabe sin egen livsfortælling

Undersøgelse om personlighed: Hvordan er din personlighed?
Femfaktormodellen
Den leksikalske metode
Trækpsykologi
Ekstraversion
Neuroticisme
Åbenhed
Samvittighed
Venlighed

Undersøgelse om coping:
Copingstrategier
Stress
Adfærdsmæssig coping
Mental coping
Social coping
Tillært hjælpeløshed vs
Mestring

Opmærksomhed og hukommelse
Læringsteorier
Motivation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde