Titel
2
|
F2 Skoleliv i trivsel og mistrivsel
Forløbsbeskrivelse
Et forløb om skolelivet for danske børn med særligt fokus på mistrivsel blandt børn. I forløb er fokus på, hvad der skal til for at trives i skolekontekst, og hvad der sker, når børn ikke trives. Ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv undersøger vi, hvilken betydning børns opvækst og individuelle særpræg kan have for deres sociale, faglige og emotionelle trivsel i skolen, og ud fra et læringsteoretisk perspektiv ser vi på, hvilke muligheder for trivsel folkeskolen, som den ser ud i dag, kan give børn. Hvorfor er der nogen, der trives, mens andre ikke gør? Hvilken betydning har socio-emotionel trivsel for faglige præstationer?
Kernestof
Socialpsykologi
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Kommunikation i sociale sammenhænge og på de sociale medier
Udviklingspsykologi
Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv og miljø (neurodiversitet, resiliens)
Tiilknytning og resiliens
Kognition og læring
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Centrale teorier, begreber og pointer
Udviklingspsykologi som disciplin
Arv-miljø-problemstillingen
Dion Sommers dynamiske systemteori
Systemer/systemniveauer
Det individualpsykologiske perspektiv på mobning
Dan Olweus’ individualpsykologiske definition på mobning, herunder indirekte og direkte mobning
Det socialpsykologiske perspektiv på mobning (det nye mobbesyn)
Den socialpsykologiske definition på mobning, herunder eksklusions- og udstødelseshandlinger, fysisk og digital mobning samt tavs, direkte og skjult mobning
Longing for belonging
Social eksklusionsangst
Konformitet
Resiliens (i relation til, hvorfor nogle udviser modstandsdygtighed i forhold til mistrivsel)
Individuelle beskyttelsesfaktorer (i individet, fx mildt temperament)
Kontekstuelle beskyttelsesfaktorer (udenfor individet (sociale omgivelser), fx gode omsorgspersoner, gode venner/voksne i skolen)
Individuelle beskyttelsesfaktorer (i individet, fx voldsomt temperament)
Kontekstuelle risikofaktorer (udenfor individet (sociale omgivelser), fx mangelfuld omsorg fra omsorgspersoner, problematiske fællesskaber)
Tilknytningsteori (Bowlby og Ainsworth)
John Bowlbys tilknytningsteori
Tilknytning
Tilknytningsadfærd
Udforskningsadfærd
Stjerneadfærd
Indre arbejdsmodeller
Tilknytningens udvikling i faser:
Før tilknytning (0-2 mdr.)
Begyndende tilknytning (2-7 mdr.)
Selektiv tilknytning (7-24 mdr.)
Separationsangst
Mary Ainsworths teori om tilknytningsmønstre
Fremmedsituationstesten
Tilknytningsmønstre:
Tryg tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-undgående tilknytning
Utryg-ambivalent tilknytning
Utryg-desorganisereret tilknytning
Nyere tilknytningsteori
Flerpersonel tilknytning
Forskellige tilknytninger til forskellige mennesker
Ingen hierarkisering af tilknytninger
Professionelt arbejde med børn: RAM - fyrtårnet
Roligere
Ansvarligere
Mentaliserende (mentalisering = evnen til at kunne udlede/forstå de mentale tilstande, fx følelser, tanker, der ligger bag en given adfærd)
Grundlaget for trivsel - tre faktorer
Intraindividuelle faktorer
Interpersonelle faktorer
Kontekstuelle faktorer
Neurodiversitet
De neurotypiske
De neurodivergente
Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) som psykiatrisk diagnose - kendskab til kernesymptomer
Autisme-Spektrum-Forstyrrelser (ASF) som psykiatrisk diagnose - kendskab til kernesymptomer
Kognitiv udvikling, læring, hukommelse og motivation - i skolekontekst
Tre læringssyn (tre forskellige forståelser af, hvad det vil sige at lære noget, og hvordan læring foregår)
Det reaktive læringssyn (behavioristisk, operant betinging, klassisk betingning, udenadslære, tavleundervisning, tankpassermodellen, overfladelæring, læring som adfærdsændring)
Det aktive læringssyn (kognitionspsykologisk, kognitiv aktivitet, kognitive skemaer, assimilation, akkommodation, kognitiv uligevægt, læring som kognitiv forandring: skabelse eller forandring af kognitive skemaer)
Det interaktive læringssyn (socialpsykologisk, gruppearbejde/samarbejde, social interaktion, læring som socialisering)
Piagets kognitiv-konstruktivistiske teori om kognitiv udvikling (læringsteori inden for det aktive, kognitionspsykologiske læringssyn)
kognitive skemaer, kognitiv uligevægt, adaption, assimilation, akkommodation
faseteori, hvor målet er abstrakt, logisk tænkning
læring er individets aktive og engagerede konstruktion af verden
Vygotskys kulturhistoriske teori om kognitiv udvikling (læringsteori inden for det interaktive, socialpsykologiske læringssyn)
Læring konstrueres i sociale samspil: hvad der læres afhænger af, hvad der er meningsfuldt i den historiske/kulturelle/sociale kontekst
Zonen for nærmeste udvikling (ZNU)
Stilladsering
Læring i et neuropsykologisk perspektiv
Perception
Fokuseret/selektiv opmærksomhed
Delt opmærksomhed
Ufrivillig opmærksomhed
Cocktailparty-effekten
Multitasking og switchtasking
Automaiserede kognitive processer
Kontrollerede kogntive processer
Hukommelsesmodellen: sensorisk hukommelse, korttidshukommelse, arbejdshukommelse, langtidshukommelse, eksplicit hukommelse (semantisk og episodisk) og implicit hukommelse (perceptuel, procedure, emotionel hukommelse)
Dales læringspyramide
Motivation, trivsel og læring
Motivation i et socialpsykologisk perspektiv (motivation skabes socialt og gennem læring)
Ryan og Decis selvbestemmelsesteori: ydre motivation vs indre motivation (herunder de tre psykologiske behov: selvbestemmelse, tilhørsforhold, kompetence)
Pless' teori om fem motivationsformer: relations-, præstations-, mestrings-, involverings- og vidensmotivation
Motivation i et individualpsykologisk perspektiv
Dwecks teori om mindset:
fastlåst/fixed mindset (præstationsmål, præstationsorienteret)
udviklende/growth mindset (mestringsmål, læringsorienteret)
Rosenthal-effekten (forventninger skaber virkeligheden - selvopfyldende profeti)
Undervisningsklimaet
Input-faktoren
Svar-mulighed-faktoren
Feedback-faktoren
Bekræftelsesbias
Teori
Dion Sommer. Den dynamiske systemteori. Uddrag fra PsykC (5 sider)
Teoritekst: Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn (socialpsykologisk perspektiv på mobning)
Teoritekst: Olweus individualpsykologiske mobbesyn (individualpsykologisk perspektiv på mobning)
Teoritekst: Definition på mobning (faktalink)
“Tilknytningsteori” I: Pædagogik - introduktion til pædagogens grundfaglighed. (1,5 side)
Tilknytningsteori. Bowlby og Ainsworth. Psykologiens veje (6 sider)
Tilknytningsmønstre i skolen. Center for mentalisering
RAM-modellen (Center for mentalisering). 1 side
Beck, S. (2016): “Kapitel 3: Læringsteori” I: Pædagogikum mellem teori og praksis.
Lærervideo om Piaget og Vygotsky
Læringssyn: Piaget og Vygotsky
Psykologi med SAJ: kognitiv udvikling (oversigt over Piagets og Vygotskys teorier)
“Psykologi med SAJ: Læring i et neuropsykologisk perspektiv” (overblik over begreber og pointer inden for det neuropsykologiske læringssyn)
"Kognitiv psykologi" I: Psykologiens veje (om det kognitionspsykologiske og neuropsykologiske læringssyn)
Hukommelse (fra Psykologi - fra celle til selfie) 2015
Ryan og Decis selvbestemmelsesteori og Banduras teori om self-efficacy
Pless: fem motivationsformer
"Carol Dweck: The power of believing that you can improve".
"Teori om mindset og self-efficacy (s. 3-9.)
Rosenthal-effekten. Uddrag fra Jensen og Quorning: Undersøgelser i psykologi 2019.
Empiri
Camilla-casen (mobning), slide 16 (0,5 side)
Sofie-casen (mobning, Absalon), 3 sider
Developing Attachment (video): Eksempel på problematiske reaktioner på et barns ubehag set i tilknytningsteoretisk perspektiv. (0,5 side)
Fremmedsituationstesten (video, undersøgelse) (1,5 side)
Pige, 13 år (skolevægring) (case) (0,5 side)
Børns Vilkår (2024): Svigt af børn i Danmark (afsnit om "Mobning og ensomhed") 3 sider
“Motivation i folkeskolen” (undersøgelse) (3 sider),
Debat: Negative forventninger spænder ben for minoritetsdanske elever
Høje forventninger kan rykke udsatte børn
Andet materiale
PP3 Børn i mistrivsel - mobning (slides)
F2 Eksamenstræningsopgave: Skoleliv - i trivsel og mistrivsel
Skabelon til besvarelse af F2 eksamenstræningsopgave
Analysevejledning: caseanalyse
Analysevejledning: kritisk undersøgelsesanalyse
Omfang af fagligt stof: 40 sns
|