Holdet 2024 re/2j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lena Rønsholt Jersborg
Hold 2024 re/2j (2j re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion
Titel 2 Forløb#Kristendom
Titel 3 Forløb#4 Buddhisme før og nu
Titel 4 Forløb#4 Islam
Titel 5 Forløb#6 Køn og kult
Titel 6 Forløb#1 Intro til religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion

Forløbet introducerer til de grundlæggende fagbegreber:
Fænomenologi:
Podeman Sørensens mytedefinition, hellig tid, ritual.
Sociologi:
Elite-mainstream, os-dem, inklusivistisk-eksklusivistisk, indefra-udefra, Bruce Lincolns mytedefinition.

Vi anvender fagbegreberne på Kaningarafolket i Indonesien, hvor begravelsesritualets udskillelsesfase strækker sig over godt et år, og inkorporationsfasen i åndeverdenen får en yderligere facet ved at åbne graven og fremvise den mumificerede afdøde for familien.
Derudover ses overgangsritualet I Papua Ny Guinea, hvor krokodillens aftegninger indridses i initiantens ryg (scarification).

Pensum:
Grundbog til religion c, Systime 2017 3. udgave, s. 19, 307-16, 320-21, 330-334  (14 ns)

Fagbegreber og teori afprøves på følgende materialer:
1. Syndefaldsmyten 1 Mosebog kap. 3. (1,5 ns)
2. DR2 Ritualer -udpluk fra afsnit 1 og 3 (6 ns)
3. Buddhalegenden (uddrag fra Little Buddha) https://www.youtube.com/watch?v=-UR1C_Z8swU (ca 90 minutter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#Kristendom

Forløbets fokus er indledningsvist på abortholdninger i det evangelikale USA. Der lægges en religionssociologisk vinkel dels med sociologen Phil Zuckermans karakteristik af årsagerne til den høje grad af religiøsitet i USA samt introduktionen af kategorierne fundamentalisme (pro-life tilhængere) og modernisme (pro-choice).

Herefter springer forløbet kort til kristendommens formative periode + sammenhængen med jødedom (Messiasforventninger), den historiske Jesus og den mytologiske Kristus samt Paulus' teologiske fortolkning af korsfæstelsen som det stedfortrædende son-offer.

Herefter bliver forløbets fokus på den katolske kirke, med primær vægt på Mariologien (dogmet fra 1854 om Marias uplettede undfangelse samt dogmet fra 1950 om Jomfru Marias optagelse i himmelen med både legeme og sjæl). Maria-ikonograi inddrages med eksempler på Mater Dolorosa, Madonna med barn, Piéta og Himmeldronningen samt Mariadyrkelsens udspring i et post-pest Europa. Forskellene mellem lægkatolikkers dyrkelse af Jomfruen som noget nær en gudinde og elite-katolicismens insisteren på hendes funktion som en helgen, der kan gå i forbøn hos Gud, belyses.

Forløbet slutter med at runde senmoderne kristendom i Danmark som den kommer til udtryk hos hhv. den modernistiske folkekirkepræst Per Ramsdal og den mer fundamentalistisk anlagte folkekirkepræst Henrik Højlund.

Holdet havde desuden besøg af KFS, hvor vi oplevede deres indefra-syn på bibeltekser. Efterfølgende bearbejdede vi interviewet med begreber fra religionssociologien.

Pensum:

Grundbog til religion C, Systme 2017 3. udgave:  s. 71-74, 79-81, 96-99, 305-310 (17 ns)
Religioner Lever, Praxis 1. udgave 2017, s. 80-83 (3 ns)

Tekster fra GT:
Skabelsesmyten 1. Mosebog Kap 1, vers 1-31 (1,5 ns)
Syndefaldsmyten, 1. Mosebog, kap. 3, vers 11-20. (0.5 ns)
Babelstårnet 1. Mosebog kap. 11, vers 1-9 (0,5 ns)
Omskærelsen 1 Mosebog kap 17 (1 ns)
Herrens Lidende Tjener, Esajas Kap. 53, vers 1-10 (0,5 ns)



Tekster fra NT:
Paulus' brev til Galaterne Kap 5,12-21 (0,5ns)
Den Barmhjertige Samaritaner, Lukas Evangeliet Kap. 10, vers 25-37  (1 ns)
Jesu Opstandelse, Mattæus Evangeliet kap. 28, vers 1-8 (0,5 ns)
Jesus tornekrones, Matthæus Evangeliet kapitel 27, vers 27-31 (0,5 ns)
Pinseunderet, Apostlenes Gerninger Kap. 2, vers 1-14 (0,5 ns)

Tekster og billeder til katolicisme:
https://www.katolsk.dk/tro/dettrorkatolikkernep/laer-mere-om-katolsk-tro/jomfru-maria/ (3 ns)
https://www.katolsk.dk/den-katolske-kirke-i-danmark/aktuelt/single-news/paven-om-bla-abort-kommunion-demografisk-vinter-og-vacciner (3 ns)
Powerpoint om Mariaikonografi (Michelangelos Piéta (Maria med den døde Jesus) 1498-99, Peterskirken i Rom, Himmeldronningen, Mater Dolorosa samt Madonna med barn (5 ns)
Bøn til Jomfru Maria, af tidligere pave Johannes Paul II, Evangelikum Vitae 1995 (1ns)

Film, dokumentarer og podcasts:
De gode kommer i Helvede, de frelste kommer i Himlen, CFU 2015 (90 minutter)
Phil Zuckermann https://vimeo.com/25402441 (21 minutter)
Under Præstekjolen, DR2 (59 minutter)

Nutidige kildetekster:
https://www.nae.org/what-is-an-evangelical/ (1,5 ns)
https://answersingenesis.org/sanctity-of-life/abortion/my-body/ (2 ns)
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste (2ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 Buddhisme før og nu

Buddhismeforløbet beskæftiger sig primært med Vajrayana-buddhismen, som den kommer til udtryk i Tibet.
Buddhismens historiske udspring i Indien som Theravadebuddhisme med fokus på munkenes Udfrielse introduceres der indledningsvist til.

Pensum:

Grundbog til religion c, Systime 3. udgave: 190-193, 196-197, 200-201, 207-212 (14 ns)
Buddhas Lære - og tibetansk Buddhisme, Højholt Lene, s. 68-73 (5ns)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/reinkarnation-fortraenger-tro-paa-opstandelsen (2,5 ns)
https://www.religion.dk/religionsanalysen/yoga-er-sundt-og-buddha-er-cool (1,5 ns)
https://www.religion.dk/leksikon/tulku (0,5 ns)

Tekster:
Tårestrømmen (1 ns)
Boddhisattva-idealet i Mahayanabuddhisme (0,5 ns)
Den tibetanske Dødebog, fra Buddhas lære - og tibetansk Buddhisme, Højholt Lene, s. 76-79 (7 ns)
https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre (3 ns)
Fra Anguttara Nikaya, III, 415 (0,5 ns)
Fra Sammyatta Nikaya 99 (0,75 ns)
Glæden ved at være til (1,5 ns)
Fra Samyutta Nikaya, V,8 (0,5 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Islam

Islamforløbet lægger ud med at forbinde Koranen til den jødisk-kristne skabelsesberetning og fraværet af arvesynd i den muslimske menneskeopfattelse. I forlængelse heraf kobles de 5 søjler på, primært Hajj på og bevæggrundene for at tage på Hajj - bl.a. syndsforladelse. Desuden anvendes kategorierne traditionalist, modernist og fundamentalist samt minimalisme-maksimalisme på de pilgrimme, man møder i dokumentaren "Hajj - prilgrimsrejse til Mekka".

Efter denne introducerende del til islam zoomes ind på islam og kvinder med fokus på Sherin Khankan og Mariam Moskeen. Forskellige muslimske holdninger til kvindelige imamer undersøges vha. kildetekster, hvor også Formans kategorier traditionalist, modernist og fundamentalist anvendes.
I forløbet er forskellene på sunni- og shiaislam ikke gennemgået.

Islamforløbet lægger ud med at forbinde Koranen til den jødisk-kristne skabelsesberetning og fraværet af arvesynd i den muslimske menneskeopfattelse. I forlængelse heraf kobles de 5 søjler på, primært Hajj på og bevæggrundene for at tage på Hajj - bl.a. syndsforladelse. Desuden anvendes kategorierne traditionalist, modernist og fundamentalist samt minimalisme-maksimalisme på de pilgrimme, man møder i dokumentaren "Hajj - prilgrimsrejse til Mekka".

Efter denne introducerende del til islam zoomes ind på islam og kvinder med fokus på Sherin Khankan og Mariam Moskeen. Forskellige muslimske holdninger til kvindelige imamer undersøges vha. kildetekster, hvor også Formans kategorier traditionalist, modernist og fundamentalist anvendes.
I forløbet er forskellene på sunni- og shiaislam ikke gennemgået.

Klassiske tekster:
Koranen Åbningen Al Fatiha Sure 1 (0,5 ns)
Koranen om kvinders udseende Sura 24,30-31 (0,5 ns)
Koranen om mænds og kvinders opførsel 33,59-60 (0,5 ns)
Koranen om menstruation Sura 2,222 (0,5 ns)
Koranen om renselse Sura 5,6 (0,5 ns)
Koranen om kvinders beklædning: Sura 33,59-60 (0,5 ns)
Koranen om forskel på køn: 96,1-5, 2,269 og 33,35 (1 ns)

Nyere tekster
Fortælling om Muhammeds åbenbaringer (s. 94 i Grundbogen til religion c) (1 ns)
https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/hvad-siger-religionerne-om-abraham (2ns)
Kassem Rachid: Kvindelige imamer ((2,5)
Sherin Khankan, "Kvindelige imamer en nødvendig reform" (1,5 ns)

Dokumentarer
Hajj - på pilgrimsrejse til Mekka (CFU) (60 min)
Reformisten (CFU) (59 min)
Når Sharia dømmer, DR2 2009 (58 min)

Pensum:
Grundbog til religion C 3. udgave Systime 2017  (s. 123-129, 137-139, 135-139, 144-147 306-308, 332-225 ) (20 ns)
Mennesket og Magterne( 214-220) (7 ns)
Mennesket og Magterne (113-116) (3 ns)
https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/hvad-siger-religionerne-om-abraham
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6 Køn og kult

Forløbets fokus er at belyse forskellige og unikke kønsperspektiver i hhv. kristendom, islam og buddhisme. Forløbet er kørt dels som et særskilt forløb, men også flettet ind i løbet af året.

For kristendommens vedkommende er blikket på katolicismens Jomfru Maria-dyrkelse og den deraf afledte abortmodstand. Vi har kigget på kunstens afbildninger af Jomfru Maria som hhv. Mater Dolorosa, Piéta, Madonna med barm og Himmeldronningen.

I islam ar fokus været på køn og seksualitet - som det kommer til udtryk hos hhv. modernister og fundamentalister. Sherin Khankan er her brugt som modernistisk islams fortolkning af hadithernes konservative kvindesyn.

I buddhismeforløbet er Vejrayana-nonners vilkår i klostrene belyst gennem regler for nonner, den tantriske kultgenstand klokken, samt Vajrayogini-gudindens betydning.

Pensum:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/kvindesynet-i-buddhismen (2 ns)
https://www.religion.dk/tvaerreligiost/sadan-forholder-religionerne-sig-til-kon (3 ns)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-fem-vigtigste-ting-vide-om-tibetansk-buddhisme (2 ns)

De 10 Noviceløfter, fra Håbet om at blive genfødt som dreng, Tibetansk Selskab 2002 (0,25 ns)
Vajrayogini, Fra Håbet om at blive genfødt som dreng, Tibetansk Selskab 2002 (1,5 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#1 Intro til religion

Forløbet introducerer til de grundlæggende fagbegreber:
Fænomenologi:
Podeman Sørensens mytedefinition, hellig tid, ritual.
Sociologi:
Elite-mainstream, os-dem, inklusivistisk-eksklusivistisk, indefra-udefra, Bruce Lincolns mytedefinition.

Pensum:
Grundbog til religion c, Systime 2017 3. udgave, s. 19, 307-16, 320-21, 330-334  (14 ns)

Fagbegreber og teori afprøves på følgende materialer:
1. Syndefaldsmyten 1 Mosebog kap. 3. (1,5 ns)
2. DR2 Ritualer -udpluk fra afsnit 1 og 3 (6 ns)
3. Buddha og Milliardæren (60 min)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer